Oletko eräjormailija?

Noita kuivauspussejahan löytyy jo ihan valmiinakin, en tosin nyt osaa sanoa mistä kannattaisi ensimmäiseksi kysellä kun en ole itse käyttänyt.

Onhan noita mutta jos ei halua maksaa noista turhaan kun samaa ainetta niissä kuitenkin on sisällä, eli silica geeliä. Tuo kissanhiekkapussi maksaa noin 5e ja siitä saa kuivauspusseja vaikka kuinka.

Ja jormailuvinkkejä lisää:

Tee-se-itse -sytytyspala, bongattu suoraan eralle.net foorumilta:

Otetaan kananmunakennoja, kattila ja tuikkukynttilöitä tai vanhoja kynttilänjämiä.

Poistetaan tuikuista kuoret ja sydänlanka ja isketään kattilaan. Yhteen kananmunakennoon menee n. 12 tuikkua.

Kaadetaan sulanut steariini kennoihin. Suojaa alusta sanomalehdellä, sillä kenno päästää jonkin verran steariinia läpi. Mitä kuumempaa steariini on, sitä enemmän menee läpi. Ei siis liian kuumaksi! Huljuuttele steariinia kennon reunoillekin, helpottaa sytyttämistä.

Leikkaa palaset irti toisistaan kun steariini on jähmettynyt, muttei vielä kovaa.

Sytytä pala reunasta. Yksi palanen palaa ainakin noin 7 minuuttia, on kokeiltu käytännössä ja on helppo ja palaa hyvin.

Tietysti tosijormat suosivat tervaksia tulen teossa.:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rovaniemen pohjoispuolelta niitä tervakantoja löytyy tosi usein. Oikeastaan, jos mihin tahansa kantoon iskee puukon pystyyn ja lohkaisee palan, niin haiskahtaa tervalle. Kerran talvella osui niin hyvä säkä että löydettiin kaatunut tervajuurakko, sellanen pitkälle toista metriä korkea ja leveä. No, maanomistajan luvat kun oli niin pistettiin palamaan. Paloi mukavasti lämmittäen koko yön, sammutettiin päivällä ja jatkettiin matkaa. Takaisin tullessa yövyttiin taas saman juurakon luona, hyvin paloi, eikä tuntunut kanto kuluvan yhtään. :)

Toi varusteiden rehaaminen on kyllä opittu... aluksi pakattiin inttityyliin helvetisti kamaa messiin, nykyään selviää yllättävän vähällä. Telttakin on jäänyt, laavu tai eräkämppä on oikein hyvä.

Syksy- ja talvijormailussa tärkeintä on varmaan se ettei kengät kastu. Varmasti iskee flunssa, tulee hiertymiä tai muuten vaan vituttaa.

Otetaan kananmunakennoja, kattila ja tuikkukynttilöitä tai vanhoja kynttilänjämiä.

Poistetaan tuikuista kuoret ja sydänlanka ja isketään kattilaan. Yhteen kananmunakennoon menee n. 12 tuikkua.

Kaadetaan sulanut steariini kennoihin.

Helpompi sulattaa kynttilät (tarjoustalosta se halvin iso kynttiläpaketti IMO parempi vaihtoehto) lasipurkissa vesihauteessa. Lisäksi itse tykkään repiä sitä pahvia kennoihin lisukkeeksi ennen täyttöä.

Mitäs muita vinkkejä:
-vedenkestäviä tulitikkuja saa joko kynsilakkaamalla tai steariinissa uittamalla.
-intin kenkälankin ainakin kaikki Tornin käyneet tietävät mainioksi sytykkeeksi.
-itse en ole kokeillut, mutta kuulemma fillarin sisäkumi palaa todella kuumalla liekillä. Se on toki eiluontoystävällinen vaihtoehto, mutta jos hätä ei lue lakia niin sitten.
-Mini Bic-sytkäristä saa kestävän hätävaratulentekovälineen kun kiristää nippusiteen siihen "liipasimen" alle siten ettei sytkäri pääse itsekseen tyhjentymään.
-Vaseliiniissa uitettu vanupallo on oiva sytyke, samaten taskun pohjalta löytyvä nöyhtä.

Täytyy tuumailla myöhemmin lisää.

Löytyykö pakkikselta eräharrastajia? Kuinka monella veri vetää metsään?

Jonkin verran tulee käytyä metsässä metsästelemässä, ja viihdyn maastossa muutenkin ihan hyvin, nykyään vaan ei oikein kerkee pidempiä reissuja tekemään..

EDIT:
John R sanoi:
Tietysti tosijormat suosivat tervaksia tulen teossa.
tervakset ownaa feikkiviritykset 100-0:rock: ;)

Tervakset on kyllä ihan aidointa ja parasta mitä tulee tulentekoon, jos niitä vaan on saatavilla niin ehdottomasti niillä notski pystyyn.

Hei vaan kaikki Jormat ja Jormanmieliset! Tunnustaudun häpeilemättä eräjormaksi, vaikka edellisestä pidemmästä reissusta onkin aikaa. Lapista on tullut kierrettyä Käsivartta, UKK puistoa, Kevoa, Lemmenjoen maisemia ja vähän Norjan puolta. Etelämpänä on tullut heitettyä jotain viikonloppukeikkoja.

Parhaimpia reissuja on ollut talvivaellukset eräsuksilla. Semmoista pitäis taas ensi talveksi järjestää. Ongelmaksi on aiemmin muodostunut ahkioiden vuokraus. Onko kellään hyvää vinkkiä heittää mistä saisi vuokrattua ahkioita asevelihintaan joko Tampereen seudulta tai sitten Lapista esim. Kilpisjärveltä tai sitten Saariselän suunnasta?

Hei vaan kaikki Jormat ja Jormanmieliset!

Lapista on tullut kierrettyä ... UKK puistoa, ..., ... ja ....

Onko kellään hyvää vinkkiä heittää mistä saisi vuokrattua ahkioita asevelihintaan joko Tampereen seudulta tai sitten Lapista esim. Kilpisjärveltä tai sitten Saariselän suunnasta?

Heipä hei!

Urkkipuisto on kiva. Oltiin Suomujoella jokunen päivä. Itse joessa oli vesi tosi alhaalla ja mitään ei tullut, mutta joen läheltä löytyi pieni nimetön lampi, josta tuli rautuja!

Ahkio melkeen kannattaa ostaa ja vuokrata ite eteenpäin. Ruotsin armeijan jämävarastosta saattaisi moinen irrota edullisesti. Hurriarmeijan housut ovat olleet aivan ykköset.

Jorma olen minäkin! Kalareissuja korpeen tulee vuodessa melkoinen määrä (mamman mielestä tietty liikaa). Itä-Lappia on tullut koluttua 1 - 5 viikon reissuilla useana vuotena ja se on jotenkin kolahtanut. Siellä ei törmää muihin ihmisiin kovin helposti ja kalaakin tulee omiin tarpeisiin.

Nyt viime vuosina ei ole ollut aikaa pidempiin safareihin, mutta ensi kesänä sitten!

Jorma löytyy myös täältä, tosin intissä tällähetkellä ollessani ei paljoa tule omia reissuja tehtyä, kun firma hoitaa niitä ihan tarpeeksi. Tosin siviilissä tulen jatkamaan jormailua entiseen tapaan, eli lappiin vaeltamaan.

Hep! Penskasta asti olen kulkenut porukoiden mukana kalareissuilla, ja teini-ikäisestä lähtien olen käynyt liki joka kesä viikon mittaisella vaelluksella. Seuraavaksi pitäisi investoida kunnolliseen untuvamakuupussiin, jotta pääsisi kokeilemaan talvivaellusta. Perhovehkeetkin pitäisi hommata, kun virveli tuppaa hajoamaan joka jumalan reissulla, liekö sitten käyttäjässä vikaa.

Odotan innolla ensi kesää ja elämäni ensimmäistä neljän viikon kesälomaa, jolloin meikäläistä ei kyllä paljoa napapiirin eteläpuolella näy!

Edit. Erä-Jorma-kalastuspeli rules ;)

Hep! Penskasta asti olen kulkenut porukoiden mukana kalareissuilla, ja teini-ikäisestä lähtien olen käynyt liki joka kesä viikon mittaisella vaelluksella. Seuraavaksi pitäisi investoida kunnolliseen untuvamakuupussiin, jotta pääsisi kokeilemaan talvivaellusta. Perhovehkeetkin pitäisi hommata, kun virveli tuppaa hajoamaan joka jumalan reissulla, liekö sitten käyttäjässä vikaa.

Odotan innolla ensi kesää ja elämäni ensimmäistä neljän viikon kesälomaa, jolloin meikäläistä ei kyllä paljoa napapiirin eteläpuolella näy!

Edit. Erä-Jorma-kalastuspeli rules ;)

On muuten tullut pelattua sitä peliä kyllästymiseen asti.Siihen jää koukkuun:D

Mikä kalastuspeli? Laittakaa linkkiä..

ps. onko nuo ruotsin armeijan tillbehöörit ok jormailu hommiin? (kysymys ei liity homoiluun mitenkään :)

tänään tulin viikonlopun reissulta Rokokallioilta, oli aivan mahtavaa. Laavuilla oltiin ja nuotiolla lihaa keiteltiin...

Onko kukaan vaellellut Karhunkierrosta (80 km) Oulangan kansallispuistossa. Ihan nättiä seutua. Tuli tässä pari viikkoa sitten käytyä. Kaksi yötä oltiin. Mukana oli ikivanha reppu (joku ukin vanha sodanaikainen), vaihtovaatteet, hiilareita, tupakkaa ja kahvia. Makkupussia ja retkipatjaa en ottanut, kun oli niin lämpimät yöt vielä. :)

Kyllähän Lapissa kelpaa jormailla! En ole mikään hillitön metsäsissi ja erätaidoissakin tulee usein sudenpentujen käsikirjaa ikävä...Mutta kokemus karttuu pikku hiljaa ja toivottavasti uskaltaudun vielä joskus oikein vaativaankin reissuun. Viimeksi olin Hetta-Pallaksella, haaveissa Kevo ja Kilpisjärvi. Ihmeellisintä vaellusreissuissa on se, että jälkeenpäin muistaa vaan ne kaikki mahtavat fiilikset, tuskat ja vitutukset unohtuu ensimmäisenä!

haaveissa Kevo ja Kilpisjärvi.

Kevo ois kova. Oon miettiny lähtöä jo pitkään, mutta kun reitti on suora eikä ympyrä, on oman auton käyttö hiukka hankalaa. Mitenhän tuolla bussit kulkis, jos tulis bussilla takas lähtöpaikalle? Miten muut on järjestäneet kyytipuolen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom