Tosta treenistä ei taida tunnissa selvitä?
Mulla taisi mennä 4 viikon syklin ensimmäisellä ja toisella viikolla tuon tunnin verran, mutta viimeisillä viikoilla meni jotain 1,5h. Onko tuolla silti mitään väliä meneekö tunti vai enemmän?
Made in Pain sanoi:
Aika paljon liikkeitä 1 jakoiseen. Melkeenpä jos haluat tehdä monipuolisenpaa treeniä, niin ehkä kannattaisi kokeilla esim. 2 jakoista.
No ei tuossa nyt niin paljon liikkeitä ole. Jokaiselle lihasryhmälle yksi liike. Maanantaille ja tiistaille on tosin penkki/dippi ja vinopenkki/kapea penkki, mutta tarkoitus oli juuri yrittää saada ojentajiin voimaa ja dipit tein tarkoituksella vajaalla liikeradalla. Mitä tuosta sitten pitäisi ottaa pois?
Toki olen treenannut 2-jakoisella monet kerrat ja itse asiassa viikon päästä alkavalla dieetillä vaihdan taas 2-jakoiseen 4 kertaa viikkoon tehtävään ohjelmaan. 1-jakoiseen vaihdoin juuri sen takia kun nyt ei ehdi käymään salilla aivan niin paljon kuin aikaisemmin. Bulkilla lisäksi haluan tällä hetkellä treenata kropan läpi kolme kertaa viikossa. En siis oikein ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa 2-jakoiseen? Jos 2-jakoisella treenaa kropan läpi kolme kertaa viikkoon niin piätäisi käydä salilla 6 kertaa. Muut harrastukset jne vie sen verran aikaa että en ainakaan tällä hetkellä millään ehdi käymään tuota määrää.
Miksi 1-jakoisella ei voi treenata monipuolisesti?
Made in Pain sanoi:
Joo noi kolmoset on ehkä vähän turhan lyhyitä ainakin jokaisessa liikkeessä.
Miten tiukkoja sarjoja olet tehnyt? Loppuuko failureen?
Joo, kuten mainitsinkin jatkossa saatan tehdä joissain liikkeissä kolmosia, mutta en ehkä koostaisi melkein kokonaista treeniä niiden varaan.
Siis toki syklitän sarjapainoja. Eikai 1-jakoisessa kannata joka sarjaa failureen vetää, hermosto voisi mennä jumiin aika nopeasti. Neljästä viikosta ensimmäinen oli kevein ja viimeinen raskain. 4-5 viimeisessä treenissä sarja failureen jos tarve vaatii (esim jos yrittää ennätysrautaa) tai sitten suunnitelmallisesti sarja(t) tarkoituksella failureen. Treenailen yksin niin positiiviseen failureen homma jäi mikäli loppuun asti tein.
Made in Pain sanoi:
Mulla ainakin rupeaisi olemaan palautumisen kanssa ongelmia.
Tottakai palautumisen kanssa tulee ongelmia ja niin pitääkin. Sitähän tässä haetaankin. Eli pikkuhiljaa lisätään rasitusta ja jonka jälkeen pidetään kevyempi viikko ja aloitetaan sykli alusta.
1-jakoisessakin voi ja ehkä kannattaakin pyrkiä tekemään pikkuhiljaa enemmän sarjoja. Palautmiskykykään ei parane itsestään vaan sitä täytyy aktiivisesti pyrkiä parantamaan.
Made in Pain sanoi:
Tuo toinen vaihtoehto tuntuisi paremmalta ja itse vaihtaisin pumppitreenin kahden raskaan treenin väliin.
Mutta toinen treeni sopii toiselle ja toinen toiselle, eli
itsehän sitä parhaiten tietää mikä sopii itselle parhaiten:thumbs:
Tuo pumppitreeni on sen takia viimeisenä koska siitä palautuminen tuntuu ainakin käytännössä vievän eniten aikaa. Itse pitäisin sen kyllä viimeisenä treeninä, jonka jälkeen olisi kaksi päivää lepoa. Kyllä lähes poikkeuksetta tuota on suositeltu niissä artikkeleissa joita olen lukenut (esim. Waterbury). Eli siis suositus on aina toistoissa tyyliin ma:3-6,ke:6-8,pe:12-20 tai jotain vastaavaa.