Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaNi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tossa vuoden alussa vaihoin body tyylisestä treenistä voimanostoon eikä penkki ole kehittynyt oikeastaan yhtään sen jälkeen, vaikka mennään ihan aloittelijapainoissa vielä. Alussa en tehnyt ollenkaan hauis/ojentaja liikkeitä, mutta nyt olen alkanut treenaamaan hauista 1-2krt vko, koska kädet ovat aivan narut <40cm. Ajattelin, että voiko vaikka perjantaina (treenit ma ke pe) ottaa supersarjoja hauikselle ja ojentajalle? Tyyliin 3x12 sarjat loppuun asti, vai onko siitä suurta haittaa hermostolle?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nii jäi vähä epäselväks että onko tavotteena kehittää ojentajia penkkiä varten vai kasvattaa käsivartta?

mokoma sanoi:
Nii jäi vähä epäselväks että onko tavotteena kehittää ojentajia penkkiä varten vai kasvattaa käsivartta?

Itse tajusin että kani- haluaisi panostaa vähän enemmän käsien massaan. Mutta kysyi että vaikuttaako supersarjatreenit suuresti negatiisvisesti voiman hankintaan..

Itsellä sama ongelma joten odotan myös vastauksia kani-n kysymykseen.

kaNi- sanoi:
Ajattelin, että voiko vaikka perjantaina (treenit ma ke pe) ottaa supersarjoja hauikselle ja ojentajalle? Tyyliin 3x12 sarjat loppuun asti, vai onko siitä suurta haittaa hermostolle?

Mites mulle tulee ensimmäiseksi mieleen se, että tuloksesi tulee todennäköisesti laskemaan. Ei se mahdottomia treenejä, kuten 3 kovaa treeniä viikossa, tuo massan kasvatus kestä.

Voihan olla, että sitten v.-97 jälkeen 'tilastot' on näissä asioissa muuttuneet, mutta epäilen.

Jos penkkiin haluat tuloksia on toi ojentajien pumppailu mun mielestä jätettävä pois! Ojentajiin saa kyllä kokoa kovilla punnerrus liikkeillä ja penkin erikois harjotteella,lankkupenkillä.

En tiedä millä tavoin reenaat mutta esim. penkki,niskantakaa punnerrus ja kapeapenkki erikseen jo kuormittavat rutkasti ojentajia. Tollasella lisä ojentaja harjotteella saat luultavasti vaan juuri hermoston tukkoon.

En tiedä tätäkö hait, mutta kumminkin...:)

Mä kyllä luin kun sika kuuraketin lentoratoja, tuota sun tekstiä.... eli siis perjantai on se viikon ainoa päivä, vedä niin että kädet on lauantaina oikosena, sälytä 'auttavat' liikkeet tuohon keskiviikolle, eli rinta olkapäät jne, tai teet siinä pe ne pois alta.

Väliin tuntuu, että pitäis hankkia silmälasit... jotka samalla auttais luetun ymmärtämisessä... :D

Tai sit mä oon vaan :wanha:

siis jonkun näköstä selvennystä tohon mun tekstiin =D

-penkki ei ole kehittynyt kovin hyvin
-en ole erikseen treenannut ojentajia
-käsi ei ole kasvanut

meinasin alkaa treenaamaan käsiä supersarjoilla perjantaisin, mutta pilaako se hermostot ojentajasta?

ojentajille tulee tällä hetkellä:

MA
penkki 5x5
KE
penkki 8x2
PE
penkki 4x2
pystypunnerrus 5x5

e- no voiko tätä nyt selvennykseksi kutsua.. tähän aikaan yöstä paljon päässä liiku

Pelkkä penkin takominen ei hirveästi ojentajia kehitä (tietty jonkin verran aina), eikä varsinkaan hauista. Minusta parasta olisi laittaa jollekin päivälle ihan oma ojentaja treeni eli vaikka vaihtaa sen penkin sinä päivänä kapeaksi penkkipunnerrukseksi ja ottaa sen lisäksi esim. ranskalaisen punnerruksen tai jotain muita ojentajaliikkeitä. Muutenkin itse laittaisin tavallisen penkin vain yhdelle päivälle sen kapean penkin lisäksi. En tosin tiedä, teetkö salilla muita kehonosia ollenkaan tai miten paljon...tuntuu nimittäin oudolta, jos vain penkkiä salilla teet :D *en tosin usko, että asia on näin*

Niin ja noihin sarjoihin ehkä kannattaa pistää kans huomiota elikkä itse ymmärtääkseni nuo lyhyet sarjat kehittää enemmän sitä hermostoa kuin massaa...itse tekisin 8-12 toistoja. *saattaa olla syy, ettei massaa tuu*

ancelita sanoi:
Pelkkä penkin takominen ei hirveästi ojentajia kehitä (tietty jonkin verran aina), eikä varsinkaan hauista. Minusta parasta olisi laittaa jollekin päivälle ihan oma ojentaja treeni eli vaikka vaihtaa sen penkin sinä päivänä kapeaksi penkkipunnerrukseksi ja ottaa sen lisäksi esim. ranskalaisen punnerruksen tai jotain muita ojentajaliikkeitä. Muutenkin itse laittaisin tavallisen penkin vain yhdelle päivälle sen kapean penkin lisäksi. En tosin tiedä, teetkö salilla muita kehonosia ollenkaan tai miten paljon...tuntuu nimittäin oudolta, jos vain penkkiä salilla teet :D *en tosin usko, että asia on näin*

Niin ja noihin sarjoihin ehkä kannattaa pistää kans huomiota elikkä itse ymmärtääkseni nuo lyhyet sarjat kehittää enemmän sitä hermostoa kuin massaa...itse tekisin 8-12 toistoja. *saattaa olla syy, ettei massaa tuu*

en mä huvikseen tänne voimailupuolelle kirjoittanut tätä threadia.

tänää tein ranskalaista 3x6 ja habaa sit 3x8 ja näillä mennää tästäki eteenpäin(ei siis superina). huomasin, että ranskalaiseen ei oo tullu yhtään lisää painoa puolessa vuodessa ja luulen, että heikot ojentajat nimen omaan tota penkkitulosta jarruttaa. josko nyt sit tulis senttejä olkavarteen ja kiloja tankoon.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näin ite vähä muuttaisin.
Maanantain penkin jälkeen joku ojentaja liike.
Perjantain penkki kapeella ja vaikka pystypunnerruksen jälkeen Esim. (2-4*5-8)
Kyllä itellä ainakin tässä voimaillessa kädet turpoo ja voimat kehittyy.
En joka viikko säännöllisesti mitään 12+ loppuunasti sarjoja tekis. Sillon tällön tulee tehtyä jotain 5-10 loppuunasti.

kaNi- sanoi:
huomasin, että ranskalaiseen ei oo tullu yhtään lisää painoa puolessa vuodessa ja luulen, että heikot ojentajat nimen omaan tota penkkitulosta jarruttaa. josko nyt sit tulis senttejä olkavarteen ja kiloja tankoon.

Niinhän se usein tahtoo olla, mut kantsii kans miettii, jos hartian etuosakin on todella heikko, nimittäin sekin jarruttaa penkkiä...Eiköhän tuo sun treeni ala tuosta menee eteenpäin, puske vaan kunnolla :rock:

ancelita sanoi:
Niinhän se usein tahtoo olla, mut kantsii kans miettii, jos hartian etuosakin on todella heikko, nimittäin sekin jarruttaa penkkiä...Eiköhän tuo sun treeni ala tuosta menee eteenpäin, puske vaan kunnolla :rock:

Tuskin se on heikko, eikö se ole aika perus suhde, jos pystypunnerruksessa 2/3osaa penkkisarjojen painosta.

Pidän nyt kiinni noista parista sarjasta ranskalaista jos siitä olis jotain iloa.

jos haluat penkkiin rautaa, unohda bodailun erikoistekniikat. et niitä tarvitse. se pattikin kasvaa kyllä muulla treenillä hyvin. lisäksi et aja ojentajia tukkoon niin herkästi.

oma ehdotus penkin viikkotreeneille:
ma: penkki
ke: kapea penkki
pe: keskileveä penkki

apuina mm. leukoja ja sivuhartioita. treenit jaksotetaan erikseen peruskausi 1:een, jossa treenit liikkuvat välillä 3-4*7-10 ja peruskausi 2:een, jossa homma menee tyyliin 4-6*4-6. kumpikin jakso kestää 4-6 vkoa. tavoitteena lisätä sarjakestävyyttä ja kokonaisvolyymiä. sarjoja ei tehdä loppuun asti. vaihtelun vuoksi voit tehdä silloin tällöin (kerran pariin viikkoon) jonkun treenin vinopenkillä.

oon noista sun ohjelmista ja ohjeista koonnu tälläsen:worship:

Peruskausi

MAANANTAI - PENKKI&KYYKKY

Penkki 5x5
(1-5. 70,73,75,78,80,
6. 70-75-80-85-83,
7. 73-78-83-88-85,
8. 70-80-90-88-85
9. kevyt )
Kyykky 6x4/4x6
(1-8. 75,70,75,70,80,75,80,75
9. kevyt)
Leuanveto 5x5

KESKIVIIKKO - NOPEUSPENKKI&VETO/KYYKKY

Nopeuspenkki 8x2(65-75%)
Veto
(1. 5x3*75
3. 4x3*80
5. 2x3*75-2x2*85
7. 2x3*75-3x2*80
9. kevyt)
Kyykky
(2. 8x2*75
4. 8x2*75
6. 8x2*80
8. 8x2*80)
Rinnalleveto 5x5

PERJANTAI - NOPEUSPENKKI&KYYKKY

Nopeuspenkki 4x2(70-80%)
Kyykky
(1. 4x5*80
2. 6x5*80
3. 8x5*80
4. 3x6*60
5. 4x5*85
6. 6x5*85
7. 8x5*85
8. 3x6*60
9. kevyt)
Pystypunnerrus 5x5

Maksimikausi

MAANANTAI - KYYKKY&NOPEUSPENKKI

Kyykky
(1. lähes 2max
2. 2max
3. 5x2*70
4. 5x2*70
5. max
6. 3x2*60)
Penkki 4x2*60
Pystypunnerrus 5x3

KESKIVIIKKO - PENKKI

Penkki
(1. maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, 1*uusi maksimi?
2. maksimivakautus 2x2*90, 3x1*95, 2x2*90
3. kevennys 2x3*80, 2x2*85, 2x3*80
4. maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, 1*uusi maksimi?
5. maksimivakautus 2x2*90, 3x1*95, 2x2*90
6. kevennys 2x3*80, 2x2*85, 2x3*80)
Leuanveto 5x3 (pyramidi 5kg korotuksilla, +5kg aina ku menee läpi)

PERJANTAI - VETO&NOPEUSPENKKI
Veto
(1. lähes 2max
3. 2max
6. max)
Penkki 8x2*60
Rinnalleveto 5x3

vatsat, hauis, ojentaja, kiertäjäkalvosimet ja reverse hyper tulee tehtyy aina ku on aikaa. ja nyt ku rupesin miettii ni en tosiaankaa tiiä miks apuliikkeetki on 5x5, kai siihen on niin helppo progressiivisesti lisätä painoo. noi on pyramidina eli 2-3 ekaa on kevyitä.

avuissa en tekis kuin 2-3*6-10. osa huoltavaa ja osa hieman bodytyyppisempää vääntöä.

kato noi viimeset peruskauden vitoset sen mukaan, ettei ihan tappiin mee. saattaa lyödä yli. esim. 5*90% on aika tiukka rauta. tosin jotkut on tehneet jopa 5*97% helposti.

lisäksi nopestreeneissä voipi olla hyväksi tehdä alenevalla progressiolla, kun maksimit kasvaa. nopeus paranee ja ei mee niin helpolla yli.

jto sanoi:
lisäksi nopestreeneissä voipi olla hyväksi tehdä alenevalla progressiolla, kun maksimit kasvaa. nopeus paranee ja ei mee niin helpolla yli.

no just ku olin keksiny kivan tavan nostaa niitä. olisiko tohon hyvä sellanen aaltoliike, että kun 5x5 alkaa tuntua raskaalta niin aletaan laskemaan nopeuspenkin painoja?

vaikka sillai, että nostat nopeusrautoja viikolle 5 ja sitten alaspäin pikkuhiljaa. yritys entistä räjähtävämpi. muuten ei mitään hyötyä.

jto sanoi:
vaikka sillai, että nostat nopeusrautoja viikolle 5 ja sitten alaspäin pikkuhiljaa. yritys entistä räjähtävämpi. muuten ei mitään hyötyä.

ok kiitos neuvoista. onko sun mielestä paljon haittaa jos ottaa sen 3x6 ranskalaista perjantaina jos ei vie sitä ihan loppuun asti?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom