Oikeutta eläimille!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kani.Jo: Mainitsit varmaan tarkemmin jo aiemmin (en jaksanut lukea tarkkaan kaikkia pitkiä postejasi), mutta et siis syö lainkaan maitotuotteita tai kananmuniakaan? Täällä varmasti ollaan sitä mieltä että pelkän kasvisperäisen proteiinin laatu on selvästi heikompaa kuin sekaravinnosta saatuna.

Ja jos ajatellaan yleisesti kasvissyöjiä, heistä suurin osa ei varmasti ole niin perehtynyt asiaan kuin sinä olet. Uskoisin että useimmat kasvissyöjät ovat aliravittuja, ainakin liikuntaa ja varsinkin kehonrakennusta harrastavan kantilta katsottuna. Muoti-ilmiökö?

Itse olen sitä mieltä että kasvisten määrää ruokavaliossa pitäisi lisätä paljon suuremmaksi, mutta vaadin lautaselleni myös sen medium-pihvin.

Ja jos puhutaan eläinten oikeuksista, niin oma kantani on se, että tarpeeton eläinten tappaminen on väärin. Rajan vetäminen tarpeettoman ja tarpeellisen välille on sitten hankalampaa.

Mielestäni ihmishenki on paljon eläintä arvokkaampi, mutta eläimenkin henkeä pitää kunnioittaa. Esim liikenteessä ajan mieluummin jonkun eläimen päälle kuin vaarantaisin oman tai muiden turvallisuuden väistämällä ojaan.

J Nutr. 2003 Apr;133(4):1020-6. Related Articles, Links

Controlled high meat diets do not affect calcium retention or indices of bone status in healthy postmenopausal women.

Roughead ZK, Johnson LK, Lykken GI, Hunt JR.

Grand Forks Human Nutrition Research Center, Agricultural Research Service, U.S. Department of Agriculture, Grand Forks, ND 58202-9034, USA. froughea@gfhnrc.ars.usda.gov

Calcium balance is decreased by an increased intake of purified proteins, although the effects of common dietary sources of protein (like meat) on calcium economy remain controversial. We compared the effects of several weeks of controlled high and low meat diets on body calcium retention, using sensitive radiotracer and whole body scintillation counting methodology. Healthy postmenopausal women (n = 15) consumed diets with similar calcium content (approximately 600 mg), but either low or high in meat (12 vs. 20% of energy as protein) for 8 wk each, in a randomized crossover design. After 4 wk of equilibration of each diet, calcium retention was measured by extrinsically labeling the 2-d menu with (47)Ca, followed by whole body scintillation counting for 28 d. Urinary and blood indicators of bone metabolism were also determined for each diet. Calcium retention was not different during the high and low meat dietary periods (d 28, mean +/- pooled SD: 17.1 and 15.6%, +/-0.6%, respectively; P = 0.09). An initially higher renal acid excretion in subjects consuming the high meat compared with the low meat diet decreased significantly with time. The diets did not affect urinary calcium loss or indicators of bone metabolism. In conclusion, under controlled conditions, a high meat compared with a low meat diet for 8 wk did NOT affect calcium retention or biomarkers of bone metabolism in healthy postmenopausal women. Calcium retention is NOT reduced when subjects consume a high protein diet from common dietary sources such as meat.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 12672913 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Originally posted by Kani.Jo
Kimmo hyvä, hyvän asian puolesta kannattaa jo vähän paasatakin, jos sillä saa edes hitusen parannusta tai ajattelua aikaan. Tälläinen kytkin ytimessä kirjoittelu puolin ja toisin voi herättää voimakkaita tunteita ja vaikutelmia; kenenkään äidiksi mulla ei ole tarkoitus ängetä:lol2:

Kyllä parahin Kani, juuri näin.
Kävelenkin tästä alligaattorin nahasta valmistetuilla kengilläni,eteisen lattialla olevaa amurintiikerin nahkaa pitkin pihalle lisäämään hieman barbecue kastiketta
grillissä heiluvaan jättiläisvaraaniin (siihen toiseen jäljellä olevaan ).

:rolleyes:

Tuo Jortsun esittelemä pätkä on sellaisesta kokonaisuudesta, jota on virheellisten tietojen vuoksi pyydetty korjaamaan juuri ennakkoluulojen ja hengenvaaralliseksi luokiteltavan ruokavalioharhan takia. Yritin kaivella palautepostia koneeltani, mutten toistaiseksi sitä löytänyt.

Rasvaahan saa, jos sitä suuhunsa laittaa: oliiviöljy, kylmäpuristettu rypsiöljy, pellavansiemenöljy ovat erinomaisia camelinaöljy mukaanluettuna. Omega3-rasvahappoja saa kasviöljyistä vastoin yleistä uskomusta, jossa omega3 liitetään kalaan ja ikuiseen terveyteen.

B-12-vitskua on esim. multaisissa kasviksissa ja lintujen paskomissa marjoissa. Kyllä mä tartun purkkiin kuitenkin:thumbs:

Tuo D-vitamiinin puutospelko on aiheellinen, koska kasvikunnan tuotteissa sitä on esim. metsäsienissä ja margariiniin lisättynä. Ja auringostahan sitä eniten saa. Plamil ja WhiteWave herne- ja soijamaidot ovat D-vitaminoituja, joten niitä voi juoda; ihan samalla tapaahan D-vitamiinia on lehmänmaitoon lisätty. Monivitamiini silloin tällöin ei kai tee pahaa kenellekään, ja D-vitamiini on tärkeä kalsiumin imeytymisessä.

Toisaalta on olemassa myös tutkimustuloksia, jotka viittaavat siihen, että veren kalsiumarvoja ei voi pitää luotettavana luuston kunnon indikaattorina. Perusteluna on ollut, että luusto luovuttaisi puutostilanteessa kalsiumia vereen, joten kalsiumin määrä veressä saattaa tippua vasta sitten, kun osteoporoosi on jo kehittynyt pitkälle.

Koska vegaanien ruokavalio ei sisällä liikaa valkuaista, he menettävät vähemmän kalsiumia virtsan mukana kuin lihansyöjät. Kalsiumhävikkiä aiheuttavat myös suola, kofeiini ja alkoholi aiemmin mainitsemani eläinvalkuaisen lisäksi.

Koska niukka kalsiuminsaanti varhaislapsuudessa lisää osteoporoosin riskiä myöhemmällä iällä, kaikkien lasten ruokavalioon tulisi sisällyttää kalsiumpitoisia ruokia. Pikkulapsille sopivia ruokia ovat esimerkiksi tofu, muhennetut pavut, vihreät lehtivihannekset kuten kaali ja lehtikaali, kotitekoiset hedelmälevitteet, kalsiumilla vahvistetut mehut sekä herne- ja soijamaidot, sekä pähkinä- ja siementahnat kuten seesaminsiementahna tahini unohtamatta kuivattuja hedelmiä.

Rautaa saa helposti kasvikunnan tuotteista, se ei tosin ole yhtä nopeasti imeytyvää kuin lihasta saatava hemirauta. Vanhempani siirtyivät joulun jälkeen kasvissyöntiin, ja aneeminen äitini on tehnyt elämänsä hemoglobiinihuiput kasvisruokavaliolla. Itselläni hemppa pyörii siinä alle 150, joka voi olla jo vähän liian paljonkin.

Anyway, onpa sitten sekasyöjä tai kasvissyöjä, niin kukin vastaa omasta hyvinvoinnistaan aikuisena. Mutta kuten Jortsu asian toi ilmi: useilla teinivegeillä ei valitettavasti ole tarpeeksi tietoa.

Huolimatta kaiveluistani, en vielä ole löytänyt Anssille vastineeksi tämän vuoden keväänä ilmestynyttä (?) jenkkiläistä tai kanadalaista tutkimusta, jossa nimenomaan päädyttiin aiemmin mainitsemaani tulokseen eläinprotskun haittavaikutuksista kalsiumin imeytymiseen. Olen sen omin silmin nähnyt ja tarkasti lukenut, joten ehkä sen netistä tavoitan. Sinänsä mulle on aivan sama koko asia, koska sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa; täyskasvissyönnin yleisimpänä perusteenahan ovat eettiset eivätkä terveydelliset syyt. Joka tapauksessa em. tutkimukseen olen eläinprotskuargumenttini perustanut.

Kun nyt tuli puhetta koe-eläimistä lääke- ja kosmetiikkateollisuudessa, niin nehän eivät suinkaan ole ainoita aloja hirmutestauksiin. Alko käyttää Suomessa eniten koe-eläimiä tuotteidensa testaamiseen (sori, en löytänyt linkkiä), rotat saavat tupakoida itsensä syöpäisiksi ja viimein hengiltä meidän tähdemme, aikoinaan veden puhtaus testattiin rotilla niiden "halkeamiseen" saakka. Esimerkkejä on lukuisia.

Ihan mielenkiinnosta kysyn: Mihin Alko käyttää koe-eläimiä?
Eli testataanko mikä kolisee parhaiten, vai:confused:

Ja vielä täytyy kommentoida keskusteluun liittyen, että vaikka
vegetarismi ja vastaavat on mielestäni syvältä, niin nuo Kani.Jo:n mainitsemat soijapöperöt on jotkut kyllä ihan syötävänkin makusia.

mho
Kani.Jo: Mainitsit varmaan tarkemmin jo aiemmin (en jaksanut lukea tarkkaan kaikkia pitkiä postejasi), mutta et siis syö lainkaan maitotuotteita tai kananmuniakaan? Täällä varmasti ollaan sitä mieltä että pelkän kasvisperäisen proteiinin laatu on selvästi heikompaa kuin sekaravinnosta saatuna.

Joo, näin voi olla pitkässä juoksussa. Tosin olen myös sitä mieltä, että suomalaistenkin sekasyöjien tulisi käyttää enemmän linssejä, papuja ja soijatuotteita (tofua tms) ruokavaliossaan. Kovin yksipuolinen keskivertosekasyöjän ruokavalio suomalaisessa kulttuurissa tuppaa olemaan ja eläinperäisiä tuotteita aivan liikaa lautasella. Ihmiset eivät kovin tarkkaan ajattele, kuinka paljon eläinperäisiä tuotteita he päivittäin syövät. Vain joku osa siitä on näkyvää, eläinperäiseksi miellettävää. Kuitenkin leivonnaisissa, karkeissa, suklaassa, jäätelössä, hyytelöissä, majoneesissa jne löytyy yleensä aina eläintä joko liivatteena, munana, maitona tai maidon aineosina. Tämä siis näistä terveydellisistä syistä, jotka eivät ole minulle olleet vaikuttimena vegaaniuteen.

Minä olen ainakin hyvässä lihassa oleva kasvissyöjä, naisen näköinen ja teidän silmissänne ehkä liian naisellisen pehmeyden omaava. Ja toistaiseksi rauta on kiitettävästi noussut, vaikken sillä saralla aktiivi tällä hetkellä olekaan.:offtopic:

Hemppa, tässäpä päättelymateriaalia, joka löytyy netistä kokonaisuutena täältä

On esitetty, että pitkäaikainen alkoholinkäyttö nopeuttaisi aivojen vanhenemismuutoksia. Tämä oletus on perustunut havaintoihin, joissa keski-ikäisten alkoholistien aivokudoskato on muistuttanut terveiden iäkkäiden ihmisten aivokudoskatoa. Vastaavasti aivojen kuvantamistutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että aivojen surkastumismuutokset olisivat vanhoilla alkoholisteilla suuremmat kuin nuorilla alkoholisteilla. Tutkimustulokset ovat pääosin perustuneet ns. poikittaistutkimuksiin, koska koko ihmisen eliniän kattavia pitkittäistutkimuksia alkoholinkulutuksineen on käytännössä vaikea suorittaa.

Tämän vuoksi tutkimusaineistoksi valittiin 'juopporotat' (ns. AA-kanta) ja 'ei-juopporotat' (ns. alkoholia vieroksuva ANA-kanta), joiden keskimääräinen elinikä on 2.5-3 vuotta. Nämä koe-eläimet (sekä uros että naaraseläimet) altistettiin 10-12% alkoholille siten, että lähes koko eläimen eliniän ajan ainoana juotavana nesteenä oli alkoholi. Kontrolliryhminä olivat nuoret (3kk) ja vanhat (24kk) raittiit eläimet, jolloin saatiin myös tietoa ikääntymisen vaikutuksesta tutkittuihin muuttujiin. Käyttäen ns. stereologiamenetelmää ja laskennallista immunohistokemiaa selvitettiin sitä, miten ikääntyminen ja elinikäinen alkoholinkäyttö vaikuttavat a) pikkuaivojen solukerrosten tilavuuksiin, b) aivorungossa sijaitsevan ns. locus coeruleus-tumakkeen hermosolujen määriin ja c) hermotukisolujen eli astrosyyttien tukirankaproteiinin (GFAP) ilmenemiseen pikkuaivoissa. Lisäksi selvitettiin, voisiko alkoholin aineenvaihduntatuote, asetaldehydi, muodostaa proteiinisidoksia ns. asetaldehydiaddukteja, aivorakenteiden kanssa.

Ja tässä Animalian koottua tietoutta:

Tieteen ja tutkimuksen nimissä eläimille aiheutetaan huomattavaa kärsimystä. Esimerkiksi kemikaalien myrkyllisyyden arvioinnissa eläimiä myrkytetään tarkoituksellisesti kuoliaiksi antamalla niille tappava annos kemikaalia. Myrkytyskuolema on yleensä erittäin tuskallinen; sitä edeltää kouristuksia, sisäisiä verenvuotoja, pahoinvointia jne. Myös vasta-aineiden tuotannossa tehdyt eläinkokeet ovat osin hyvin tuskallisia. Vaikka pahimmat menetelmät olisi mahdollista korvata muilla tuotantotavoilla, kivuliaita menetelmiä käytetään edelleen. Eläinkokeiden vaihtoehtojen kehitystä tukevien säätiöiden ja eläinsuojelujärjestöjen painostuksen ansiosta vaihtoehtomenetelmien käyttö lisääntyy kuitenkin koko ajan.

Suomessa hyväksytään jatkuvasti sellaisten eläinkokeiden lupahakemuksia, joissa eläinten kärsimys on kohtuuton – varsinkin kokeesta saatavaan hyötyyn nähden. Esimerkiksi kivun mekanismeja on tutkittu aiheuttamalla eläimille hermovammoja ja eläimiä on valvotettu pitkiä jaksoja tutkittaessa unen puutteen vaikutuksia. Jopa kuolinsyytutkimusta on tehty hukuttamalla ja palelluttamalla eläimiä.

Alkoholi- ja huumausainetutkimuksissa eläimistä on tehty alkoholisteja tai narkomaaneja. Urheilulääketieteen kokeissa eläimille on annettu anabolisia steroideja ja muita huippu-urheilussa kiellettyjä hormoneja, minkä jälkeen niitä on rasitettu äärimmilleen. Jopa leivän leivontaominaisuuksia parantavien proteiinien ja kasvitautien tutkimiseksi on tehty tuskallisia eläinkokeita!

Pikkulapsille sopivia ruokia ovat esimerkiksi herne- ja soijamaidot.

Kerropa, onko tämä legenda totta tästä soijamaidon estrogeenimäärästä. Minä en ainakaan saamani tiedon valossa lähtisi syöttämään omalle pojalleni E-pillereitä pennusta lähtien. Eikös se häiritse näitä miehiselle elämälle ah, niin tärkeiden työkalujen kehitystä?

Urheilulääketieteen kokeissa eläimille on annettu anabolisia steroideja ja muita huippu-urheilussa kiellettyjä hormoneja, minkä jälkeen niitä on rasitettu äärimmilleen.

:offtopic:

Keskustelua koe-eläin häkissä:

Sami: ***kele mikki sä oot hyvässä lihassa! Mitä oot vetäny? Mä oon ihan natuna menny nää elämäni ekat 3kk. Nyt on tulokset junnannu paikallaan jo viikon. Vituttaa!

Mikki: Noo, oon vetäny dianabolia 2, 2, 4, 4, 6, 6, ... Helvetin hyvin lähteny tulokset nousuun. Juoksupyörässäki menee joku 100k toistoa. Vittu natuks en enää kyllä alkas! Ensviikolla kuulemma alkaa susta-deca setti, saa nähdä miten se toimii.

Kuten sanoin, en enää yhtään ihmettele, että nöyrästi elävä ihminen alkaa pitämään egoistimöykkäreitä yhteiskunnan pohjasakkana ja viskoo nirhimisutopioita tuskansa pahimmilla hetkillä. Väitätkö, ettet mieluummin söisi autiolla saarella sarjamurhaaja-raiskaajaa oman lemmikkikoirasi sijasta? Jos et niin tekisi, niin miksi?

Minä kait vain olen liian "humaani", mutten tappaisi tuntevaa ja ajattelevaa ihmistä ruoakseni jos tarjolla olisi eläin. Luultavasti tuo sarjamurhaaja-raiskaaja olisi liian iso kerralla syötäväksi, joten turhan iso osa hänestä pilaantuisi - pienen koiran iso mies sen sijaan syö parilla aterialla. :)

Voiko ihminen tehdä mitä tahansa ja häntä kunnioitetaan, koska hän on ihminen, oman lajin edustaja? Mun mielestä tuollainen ajattelu se vasta karvoja pystyyn pistää. Spesismi, eli lajisorto, ei ole perusteltavissa sortumatta naturalistiseen virhepäätelmään, eikä sitä muutoinkaan varteenotettavasti voi perustella.

Ja spesismin vastakohta kaatuu myös samaan ongelmaan. Onko Humen giljotiini tuttu? Filosofiassa saa suht helposti tehtyä A:sta B:n ja B:stä A:n, joten siitä tuskin löytyy yleispätevää ratkaisua. Niinpä toteankin vain latteasti, että oman ihmislajimme, lajeista kehittyneimmän, arvostukselle ylitse muiden on mielestäni aika hyvät perusteet.

Itse en tunne ketään, joka asettaisi ihmisen elämän eläimen (no, eläinhän ihminenkin on) elämän alapuolelle, samalle viivalle laittajia kyllä tunnen.

Eli tunnet ihmisiä, jotka saattaisivat pelastaa naapurin Mustin ennemmin kuin sen pahalta haisevan naapurin isännän. Toivottavasti minä en heitä kohtaa enkä joudu tilanteeseen jossa hyvinvointini on näiden isänmaan toivojen varassa.

Originally posted by Baarikello
Kerropa, onko tämä legenda totta tästä soijamaidon estrogeenimäärästä. Minä en ainakaan saamani tiedon valossa lähtisi syöttämään omalle pojalleni E-pillereitä pennusta lähtien. Eikös se häiritse näitä miehiselle elämälle ah, niin tärkeiden työkalujen kehitystä?

Anssi on useamman kerran muistaakseni todennut että tämä on potaskaa. Perusteena taisi olla se, että tutkimuksista ei löydy näyttöä näistä negatiivisista vaikutuksesta ihmisiin (kokeet tehty apinoilla) tms.

Muistan lukeneeni ainakin soijan genisteiinin osalta, että tietyt eläimet ovat hyvin herkkiä kasviestrogeeneille. Kun lampaille tai eläintarhojen apinoille on syötetty runsaasti soijaa, ne ovat tulleet lisääntymiskyvyttömiksi. Ihmisessä sitä vastoin genisteiini on "heikko estrogeeni". Toisin sanoen sen hormonivaikutus on heikompi kuin elimistön itse tuottamilla estrogeeneilla. Kun ihmisen ruokavalion genisteiinin pitoisuutta lisätään, elimistön estrogeenitoiminta ei muutu. Päinvastoin, genisteiini näyttää kilpailevan vahvempien estrogeenien kanssa reseptorien paikasta. Tämä merkitsee sitä, että genisteiini estää vahvempien estrogeenien aktiviteettia, jolloin kokonaisestrogeenin vaikutus elimistössä heikkenee.

Kevennykseksihän tässä voisi vitsinä vinkauttaa jotakin soijaa runsaasti käyttävien aasialaisten kalleuksien koosta, mutta mene ja tiedä
:)

AKV, minä söisin koirani kanssa autiolla saarella sen sarjamurhaaja-raiskaajan hyvällä omatunnolla, koska se luultavasti söisi muutoin ensin koirani ja sitten minut. Apua odotellessa hyvässä lykyssä selviäisimme hengissä pahalla lihalla;)

Kevennystä

Kaikkea sitä maailmaan mahtuu:
Delhi, 12. 8. Ulkomaat stt 155

Intian hallitus hyväksyi tiistaina lain, joka kieltää lehmien teurastamisen
ja naudanlihan myynnin vankeusrangaistuksen uhalla. Maahan perustetaan myös
kansallinen lehmäkysymysten kehityskomissio, uutistoimisto AFP:n
haastattelema virkamies kertoi.

Hindut pitävät lehmää pyhänä eläimenä. Teurastuskiellon puolesta
kampanjoineen karjakomission mielestä lehmäntappajia pitäisi kohdella kuin
terroristeja.

Opposition mielestä hallitus yrittää kerätä uudella lailla ääniä
välittämättä siitä, että vapaana kulkevat lehmät ovat jo valtava ja
kalliiksi tuleva ongelma useimmissa intialaisissa kaupungeissa.

Lehmän teurastaminen voi tulevaisuudessa johtaa jopa viiden vuoden
vankeusrangaistukseen.

(STT-DPA)

Originally posted by AKV
Kuten sanoin, en enää yhtään ihmettele, että nöyrästi elävä ihminen alkaa pitämään egoistimöykkäreitä yhteiskunnan pohjasakkana ja viskoo nirhimisutopioita tuskansa pahimmilla hetkillä. Väitätkö, ettet mieluummin söisi autiolla saarella sarjamurhaaja-raiskaajaa oman lemmikkikoirasi sijasta? Jos et niin tekisi, niin miksi?

Minä kait vain olen liian "humaani", mutten tappaisi tuntevaa ja ajattelevaa ihmistä ruoakseni jos tarjolla olisi eläin. Luultavasti tuo sarjamurhaaja-raiskaaja olisi liian iso kerralla syötäväksi, joten turhan iso osa hänestä pilaantuisi - pienen koiran iso mies sen sijaan syö parilla aterialla. :)
Nyt tulee kyllä huutoa, mutta minä ainakin söisin sen koiran. Sarjamurhaaja-raiskaajan tappaisin ihan huvikseni! Ties vaikka katkoisin ekaks häneltä ulokkeita ja syöttäisin koiralle jotta se vähän lihoisi ennen teurastusta. Eiköhän se sarjamurhaaja-raiskaaja ehtis pari minuuttia katella kun koira mutustelee hänen reittään!
Anteeksi... mutta näin ajattelen minä! ...sairasta, eikö vaan? Kuka tulee mun kanssa saareen retkeilemään? ...eikö kukaan?

:offtopic:

Ihmisessä sitä vastoin genisteiini on "heikko estrogeeni". Toisin sanoen sen hormonivaikutus on heikompi kuin elimistön itse tuottamilla estrogeeneilla. Kun ihmisen ruokavalion genisteiinin pitoisuutta lisätään, elimistön estrogeenitoiminta ei muutu.

Tuo genisteiini on kieltämättä kiintoisa tapaus. Aika paljon näyttävät nuo estrogeenit kiinnostavan tutkijoitakin:

Oestrogen-activated ERbeta presents a lower transcriptional activity compared with ERalpha, probably due to structural differences in the AF-1 regions of the receptors. Also SERMs induce different responses depending on the receptor isoform bound. Indeed, the phyto-oestrogens, genistein and daidzein, act as weak agonists of the oestrogenic activity via ERalpha, but as full agonists when bound to ERbeta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=PubMed&list_uids=12894229&dopt=Abstract

En minä nyt ainakaan vielä tällä tiedolla menisi syöttämään kovin paljoa genisteiiniä tai mitään muitakaan fytoestrogeenejä kasvavalle lapselle.

Tuolla on vähän juttua noista suomeksikin:

Fytoestrogeenit ovat kasvien sisältämiä aineita, joilla on naishormonien kaltaisia vaikutuksia. Fytoestrogeeneistä tärkeimpiä ovat isoflavonoidit, joita on paljon soijatuotteissa, ja lignaanit, joita on täysjyväviljassa ja pellavansiemenissä. Isoflavonoidien merkitys suomalaisille on toistaiseksi ollut vähäinen, koska soijatuotteita käytetään Suomessa vähän.

Fytoestrogeenien on uskottu olevan heikkoja estrogeenejä, koska ne sitoutuvat heikosti tiettyyn estrogeenireseptoriin (alfa-reseptori). Uusimpien tutkimustulosten mukaan tietyt fytoestrogeenit kuten kumestroli ja genisteiini sitoutuvat kuitenkin voimakkaasti toiseen tunnettuun estrogeenireseptoriin (beta-reseptori), mikä antaa viitteitä siitä, että fytoestrogeeneillä saattaa olla voimakkaampi estrogeeninen teho kuin mitä aiemmin uskottiin.

http://www.juhovainionsaatio.fi/terve_elama/te2001_2/

Kannattaa käydä lueskelemassa, tuolla mömmöllä on voi olla vaikka kuinka paljon järkevääkin käyttöä :)

Kun perustelet KaniJo veganismiasi mm. ekologisuudella alkaa meikäpoikaa oudottamaan jos tapaat syödä soijaa ym. sälää etkä MITÄÄN eläinperäistä. Mikäli tahdot elää luonnonmukaisesti luontoa mahd. vähän kuluttaen, muuta paikkaan jossa voit metsästää ja kalastaa, sienestää ja marjastaa, kasvattaa perunoita yms. Tämä on VITUSTI ekologisempaa (ts. luontoystävällisempää) kuin veganismisöpöily. Jos olisit perustellut pelkällä omatuntoasiana tämän niin olisin hyväksynyt ratkaisusi, nyt kuulostat kaksinaismoralistilta.

Kuules Natupelle, mikäli et itse syö pelkästään metsästettyä tai keräiltyä ruokaa, niin olet aika heikoilla. Kasvatan itse ison osan kasviksistani lautaselleni ja hairahdun ulkomailla tuotettuun soijaan tms. samoin kuin sekasyöjä eläinten rehun osalta, joka tarkoittaa suurempia ekologisia haittoja kuin minun ruokavalioni.

Keneltäkään ei voi odottaa täydellisyyttä. Toisekseen tehotuotannosta mitään tietämättömien on turha heitellä argumenttejaan pilvin pimein, mielestäni pyrkimykseni kärsimyksen vähentämiseen rulaa eläinten tehotuotanto vastaan täyskasvissyönti. Mulla on tuttuja, jotka ovat metsästäjiä ja keräilijöitä ilman turhaa sähköä ja saastuttamista, heille todella nostan hattua ja halaan syvästi. Toisekseen en paljoa viitsisi ottaa kantaa kommentteihisi, joissa jauhat paskaa kasvissyöntisöpöilystä. Ilman purevia argumentteja menetät vain uskottavuutesi moisella henkilökohtaisuuksiin menevällä sabotaasilla. Kukin voi miettiä, mikä ero on omantunnonkysymyksillä ja viljelemälläsi kaksinaismoralismilla.
En myöskään kaipaa hyväksyntääsi valinnoissani, enkä sitä ole tuputtamassa sinun valinnoillesi. Understood?

Oikeutta eläinaktivisteille, vai onko ne jo kaikki vankilassa?

Eläinaktivisti haluaa eläimillä testattua insuliinia.
http://www.animalrights.net/articles/1998/000066.html

Juutalaiset on eläimiä.
"Dolan: Are you comparing the suffering that these animals are going through to the suffering of the Jews in the Holocaust? Are they the same in your mind?

McGraw: In many cases, yes."

"Nobody has ever accused animal liberation zealots of being intellectual giants, but this one really takes the non-animal product biscuit."

http://www.animalrights.net/articles/2003/000052.html

http://www.animalrights.net/articles/2003/000013.html

http://www.animalrights.net/articles/2003/000276.html

Näitähän riittää:
http://lists.essential.org/ok-sustainability/msg00267.html

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom