Ohjelmoija lähetti tuhat hakemusta, ei töitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu
teemupii sanoi:
Ekana katsotaan CV, että onko siinä tarvittavat taidot ja työkokemus. Jos löytyy niin tämä jälkeen kutsutaan työhaastatteluun. Todella yksinkertaista.

Oletko Teemupii joskus ollut hr hommissa vai mistä oikein revit nuo totuutesi?
Kyllä oman huomioni kiinnittää ihan vitusti se mitä hakemuksessa lukee, eikä pelkkä cv. Jos hakemuksessa lukee "hei haen harjoittelupaikkaa ohessa cv" voi olla aika varma että ei tuu kutsua haastatteluun, jollei sitten cv:ssä oo jotain ihan yliluonnollista. Äly hoi!!

Nimim. oman työn ohella ~50 työhaastattelua pitänyt, ja useamman sataa hakemusta lukenut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta kai niihin pitää lisätä normaalit tiedot, eikä vain nimeä ja osoitetta. Siis jos tekee työhakemuksen mallin mukaan, muttei sinne lisätä mitään latteuksi haettavasta työpaikasta. Haitko muuten töihin parasta perseennuolijaa ja verbaalisesti lahjakkainta, vai sitä joka on pätevin?

ymi sanoi:
Nimeomaan, hyvällä työhakemuksella erotutaan joukosta. Itsellä oli työnhaussa käytössä geneerinen pohja, jota sitten päivitin haettavan työtehtävän mukaan. Lähinnä tehtävänimike vaihtui, muut löpinät pysyivätkin sitten samana. Sen toimivuus on käytännössä testattu, olen sen perusteella päässyt/olisin päässyt jokaiseen hakemaani työpaikkaan. :thumbs:

Lähetä se mulle. Pitäs suunnitella nimittäin oman (vastaavanlaisen) hakemuksen ulkoasu uusiksi. :D

teemupii sanoi:
Totta kai niihin pitää lisätä normaalit tiedot, eikä vain nimeä ja osoitetta. Siis jos tekee työhakemuksen mallin mukaan, muttei sinne lisätä mitään latteuksi haettavasta työpaikasta.

Latteuksista tai perseennuolennasta ei oo mitään iloa, ei ne hakemusten lukijatkaan ole tyhmiä vaikka niin tunnut luulevan.

Jokainen yritys etsii pätevää ja sopivaa työntekijää, jota tarjottu työtehtävä kiinnostaa ja motivoi, ja joka on valmis kehittymään työssään (näin siis ainakin asiantuntijatehtävissä). Ennen kaikkea töihin haetaan ihmistä, joka sopii nykyisten työntekijöiden työkaveriksi.

Se että työhakemuksessa on mainittu sanottu miksi homma ja ennen kaikkea yritys kiinnostaa, auttaa vitusti. Esimerkiksi it-alalla teknologiat, menetelmät, toimiala yms.

teemupii sanoi:
Haitko muuten töihin parasta perseennuolijaa ja verbaalisesti lahjakkainta, vai sitä joka on pätevin?
:david:

Aika skeptinen olet työhaastatteluja pitävien ihmisten ammattitaidosta. Ottaisitko itse perseennuolijan töihin? Tai yleensäkin, haluaisitko perseennuolijan sun kanssa samaan firmaan töihin?

mass sanoi:
Aika skeptinen olet työhaastatteluja pitävien ihmisten ammattitaidosta. Ottaisitko itse perseennuolijan töihin? Tai yleensäkin, haluaisitko perseennuolijan sun kanssa samaan firmaan töihin?

Ei millään pahalla, mutta työhaastatteluista saatava mielikuva ihmisten luonteesta on melkein yhtä tyhjän kanssa. Etkö usko? Aiheesta tehty monia psykologisia tutkimuksia. Erään tutkimuksen mukaan 15 sekunnissa(!) saatava ensivaikutelma ihmisen "luonteesta" on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä lähes identtinen pitkästä haastattelusta saatavan mielikuvan kanssa.

Ihmiset yksinkertaisesti päättävät muutamassa sekunnissa pitävätkö haastateltavasta, ja tulkitsevat vastaukset sitten ennakkoluulonsa mukaan. Sama vastaus voi kertoa tahdonvoimasta ja itseluottamuksesta, tai sitten pöyhkeydestä ja arroganssista, riippuen siitä sattuuko haastateltavan olemus miellyttämään.

Psykologisista tutkimuksista en pahemin mitään tiedä enkä myöskään ole ollut varsinaisen haastattelijan roolissa koskaan, mutta olen osallistunut yhtenä arvioijana muutamiin haastattelutilaisuuksiin. Kokemusteni perusteella ensivaikutelma ei ole automaationa sama kuin millainen mielikuva kaverista haastatteluprosessin loputtua on tullut. On käynyt niinkin, että positiivinen mielikuva hakijasta on muuttunut täysin kun tätä on hieman enemmän prässätty vaikeilla ja hankalilla kysymyksillä. Haastattelutilaisuus on kokonaisuus, jossa lopullinen vaikutelma haastateltavasta muodustuu sekä persoonan että pätevyyden yhdistelmänä. Molemmat voivat muuttua ja usein myös muuttuvat haastatteluprosessin aikana ensivaikutelmasta paljonkin.

Eli omien kokemusteni perusteella en kyllä allekirjoita väitettäsi.

mass sanoi:
Se että työhakemuksessa on mainittu sanottu miksi homma ja ennen kaikkea yritys kiinnostaa, auttaa vitusti. Esimerkiksi it-alalla teknologiat, menetelmät, toimiala yms.
Luuletko oikeasti että vaikka siinä lukee niin että hakija myös tarkoittaaa sitä? Aika sinisilmäistä. Hakija jolla ei ole varmuutta työpaikasta kirjoittaa ja sanoo vaikka mitä saadakseen sen paikan.

Itse voin sanoa omasta kokemuksesta, että en koskaan löytänyt IT-alan töitä siitäkään huolimatta, että papereissa ei pitäisi olla mitään vikaa olin arvosanojen perusteella olin yksi parhaimmista. Valmistumistitteli oli siis Tietotekniikan Insinööri AMK ja erikoistumisalueet ohjelmistotekniikka, tuotantotalous ja mikrotietokonetekniikka. Kielitaitoa löytyy myös ja energiaa minulla on enemmän kuin kolmessa suomalaisessa yleensä yhteensä ja asenne työntekoon on hyvä. Ikäkään ei pitäisi olla este sitäkään ei ole kertynyt 26v valmistuin 23v:nä.

Työhakemuksia lähettelin eri IT hommiin noin 50 - 100 en osaa sanoa ihan tarkkaa lukumäärää kerran - pari pääsin haastattaluun saakka. Yhden kerran pääsin allekirjoittamaan kulkukortti papereita ja antamaan kuvaa kulkukorttia varten, kunnes ilmoitettiin yllätäen, että paikka ei aukenekkaan tänne päin. Olivat löytäneet pätevämmän / kokeneemman hommaan. Ei siinä auttanut vikistä kun työsopimus oli sovittu kirjoitettavaksi vasta seuraavana päivänä.

Nyt sitä on ajautunut erilaisiin teollisuuden huoltotöihin eikä varmaan tulevaisuudessakaan IT-ala aukene enää, koska työkokemusta alalta ei ole päässyt kertymään muutamia IT-tukihenkilön apumies kesäjobeja lukuunottamatta.

Eli ei tuo 1000 hakemusta ja ei duunia välttämättä ole fuulaa.

Ei poliitikot voi ihmiselle totuuttakaan kertoa, eli sitä, että hyväkään koulutus ei välttämättä takaa hyväpalkkaista ja helppoa duunia. Poliitikkojen ja median työhän on kertoa ihmisille ja suurelle massalle lähinnä mahdollisimman hyviä ja vetoavia tarinoita. Esim. vaikkapa tarina tästä loputtomasta IT-boomista, joka tarjoaa rikkauksiaan yhä enemmän jokaiselle tallaajalle, joka sattuu osaamaan oikeita kykyjä.

Nykyään kaikki uudet IT-duunit syntyvät lähinnä Intiaan, jossa on kai yhtä paljon IT-insinöörejä kuin suomessa on asukkaita ja jotka tekevät hommat 1 / 10 palkalla siitä mitä sama maksaa Suomessa. Tämä on nykypäivää. Live with it or die with it.

Demoritus sanoi:
Eli ei tuo 1000 hakemusta ja ei duunia välttämättä ole fuulaa.

Ei poliitikot voi ihmiselle totuuttakaan kertoa, eli sitä, että hyväkään koulutus ei välttämättä takaa hyväpalkkaista ja helppoa duunia. Poliitikkojen ja median työhän on kertoa ihmisille ja suurelle massalle lähinnä mahdollisimman hyviä ja vetoavia tarinoita. Esim. vaikkapa tarina tästä loputtomasta IT-boomista, joka tarjoaa rikkauksiaan yhä enemmän jokaiselle tallaajalle, joka sattuu osaamaan oikeita kykyjä.

Nykyään kaikki uudet IT-duunit syntyvät lähinnä Intiaan, jossa on kai yhtä paljon IT-insinöörejä kuin suomessa on asukkaita ja jotka tekevät hommat 1 / 10 palkalla siitä mitä sama maksaa Suomessa. Tämä on nykypäivää. Live with it or die with it.

Kyllä niitä töitä on jos osaa hommansa, eikä tartte Intiaan asti mennä. Ei se mitään merkkaa vaikka olis kuinka professori, jos ei osaa oikeasti tehdä mitään. Ohjelmoijan koulutuksen käynyt ei välttämättä osaa riviäkään mitään ohjelmointikieltä, kyllä se on itsestä kiinni.

yanglei sanoi:
Kyllä niitä töitä on jos osaa hommansa, eikä tartte Intiaan asti mennä. Ei se mitään merkkaa vaikka olis kuinka professori, jos ei osaa oikeasti tehdä mitään. Ohjelmoijan koulutuksen käynyt ei välttämättä osaa riviäkään mitään ohjelmointikieltä, kyllä se on itsestä kiinni.

Mitä hyötyä koulusta on, jos siellä ei mitään opi?

Kyllä vaan siellä koulussa käydään oppimassa erilaisia asioita ja tenteissä osoitetaan osaamisensa.

Se on sitten eri asia kuinka hyvin ne asiat loppujen lopuksi osaa, mutta kyllä kurssin priimuksen pitäisi jotain osata.

Ainakin opettamisalalla on turha toivoa vakituista duunia, jos ei ole kouluja käynyt.

Kaverille kävi sillai, että haki musiikinopettajaksi. Osaamista löytyi (pianisti), mutta ei koulutusta. Kokemustakin löytyi, kun on tehnyt musiikinopettajan lyhyitä ja pitkiä sijaisuuksia. Paikan sai äidinkielen lehtori, jolla ei ollut mitään musiikkitaustaa.

Hippa sanoi:

Kyllä vaan siellä koulussa käydään oppimassa erilaisia asioita ja tenteissä osoitetaan osaamisensa.

Se riippuu juuri siiten miten opiskelee, koulun voi käydä niin että paperit kyllä saa mutta taidot on sitten luokkaa nolla. Esim osaavammat koodarit eivät varmaan ole koodanneet vain koulussa vaan myös kotona. Koulusta saa vain perustiedot aiheisiin, näin siis suurimassa osassa kouluja tietysti voi olla jotain uber-kouluja joista tulee ulos sellaisia neroja että alta pois. Tentitkään eivät aina mittaa niitä asioita joista on oikeasti hyötyä.

Laffer sanoi:
Se riippuu juuri siiten miten opiskelee, koulun voi käydä niin että paperit kyllä saa mutta taidot on sitten luokkaa nolla. Esim osaavammat koodarit eivät varmaan ole koodanneet vain koulussa vaan myös kotona. Koulusta saa vain perustiedot aiheisiin, näin siis suurimassa osassa kouluja tietysti voi olla jotain uber-kouluja joista tulee ulos sellaisia neroja että alta pois. Tentitkään eivät aina mittaa niitä asioita joista on oikeasti hyötyä.

Jätit pois seuraavan lauseen, joka sisältää tuon, mitä sinä sanot.

"Se on sitten eri asia kuinka hyvin ne asiat loppujen lopuksi osaa, mutta kyllä kurssin priimuksen pitäisi jotain osata."

Mun mielestä töiden saanti on 50% itsestään kiinni.
Ei ne työt tule mitään nettilomakkeita täyttämällä.
Itse sain töitä kun soitin minua kiinnostavan työn osastopäällikölle ja kysyin onko töitä.

Levetsu sanoi:
Mun mielestä töiden saanti on 50% itsestään kiinni.
Ei ne työt tule mitään nettilomakkeita täyttämällä.
Itse sain töitä kun soitin minua kiinnostavan työn osastopäällikölle ja kysyin onko töitä.

Ai ei vai? Itse olen saanut kaksi duunipaikkaa nettilomakkeella.

Jo kesätöidenkin saaminen nettilomakkeen täyttämisellä on aika suuri hme. Tiedän yrityksiä jotka hakevat netin kautta esim. juuri kesätyöntekijöitä, mutta ottavat kuitenkin lähes kaikki työntekijät muuta kautta (työntekijöiden lapsia ja sukulaisia jne).

Ei kai kukaan korkeakoulutason koulutuksen saanut kuvittele tosissaan saavansa töitä vain nettihakemuksia täyttämällä, niissäkin on ihan onnesta kiinni sattuuko juuri omassa hakemuksessa olemaan ne tietyt sanat/tiedot joiden perusteella niistä valitaan haastatteluun jos valitaan. Jos esim. kaupptieteiden maisteri tai vaikkapa DI ei osaa töitä muulla tavoin hakea, niin ei se töitä ansaitsekaan.

Ja vaikka ei koulumenestys välttämättä ratkaisekaan, niin kyllä jo se, että on ne paperit auttaa useimmilla aloilla verrattuna, siihen että ei ole. Vaikea on parempaa keinoa keksiä asettaa hakijat järjestykseen kuin koulutus, ellei ole muuten erittäin hyvää kokemusta. Ja toi opintomenestys meidän koulussa on ainakin ihan vitsi. Ja sen on sanoneet myös firmoista käyneet vierailuluennoitsijat ym., että ei ne arvosanat ketään tällä alalla (kauppatieteet) kauheasti kiinnosta, kun tiedetään niiden määräytymisperusteet. Arvosanat on monilla opettajilla ihan hatusta vedetyt. Tai saat kiitettävän kun osaat paljon nippelitietoa vaikka et tajuaisi kokonaisuuksista mitään, tai et ymmärrä muuten mitään opiskelemastasi asiasta.

Ja ei se ole kenekään muun vika kuin valtion jos koulutetaan liikaa ihmisiä joillekin aloille. Ja professorienhan ei tarvitse osatakaan mitään. Niiden arvo on ihan muualla kuin käytännön asioissa.

Hippa sanoi:

Se on sitten eri asia kuinka hyvin ne asiat loppujen lopuksi osaa, mutta kyllä kurssin priimuksen pitäisi jotain osata.

En olisi ihan niin varma. Tiedän monta viittä vaille Software Engineering-insinööriä, jotka eivät valmistuttuaan osaa riviäkään ohjelmoida, saati sitten suunnitella ohjelmistoja. Ne tentit pääsee läpi vähän lukemalla, ja neki asiat unohdetaan seuraavana päivänä jos niitä ei harjoitella. Kyllä työmarkkinoilla parhaiten pärjää itse ammattitaitonsa "kehittäneet" yksilöt. Töitä kyllä löytyy kun pystyy haastattelussa sanomaan että "osaan ja voin sen vaikka heti näyttää".

yanglei sanoi:
En olisi ihan niin varma. Tiedän monta viittä vaille Software Engineering-insinööriä, jotka eivät valmistuttuaan osaa riviäkään ohjelmoida, saati sitten suunnitella ohjelmistoja. Ne tentit pääsee läpi vähän lukemalla, ja neki asiat unohdetaan seuraavana päivänä jos niitä ei harjoitella. Kyllä työmarkkinoilla parhaiten pärjää itse ammattitaitonsa "kehittäneet" yksilöt. Töitä kyllä löytyy kun pystyy haastattelussa sanomaan että "osaan ja voin sen vaikka heti näyttää".

Mitä ne sit osaa?

Äläkä vaan sano, ettei mitään, koska muuten mun lapsenusko koulutukseen romahtaa ihan täysin ja muillekin selviää, että verorahat menee kirjaimellisesti kankkulan kaivoon.

Hippa sanoi:
Mitä ne sit osaa?

Äläkä vaan sano, ettei mitään, koska muuten mun lapsenusko koulutukseen romahtaa ihan täysin ja muillekin selviää, että verorahat menee kirjaimellisesti kankkulan kaivoon.

Ne voi osata vaikka matematiikkaa, tai fysiikkaa. Mutta usko minua, hyvilläkin arvosanoilla voi AMK:sta päästä ulos osaamatta sen enempää alansa hommia. Koulussakin voi tietenkin olla vikaa, jos opetetaan vähän sitä ja tätä, sitten kokeen jälkeen oppilas ne unohtaa, eikä niistä ennen työhaastattelua edes kuule.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom