Ohjelmoija lähetti tuhat hakemusta, ei töitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu
Armas sanoi:
Ei sillä, etteikö työnsaanti voisikin olla 49 vuotiaalle koodarille hankalaa, mutta jotenkin vaan kuullostaa :david: touhulta ja osin paskapuheeltakin. Miten kukaan edes voi lähettää 1000 harkitusti tehtyä, mietittyä ja kohdistettua työhakemusta? Ilmeisesti kaveri on nakellut postitse joitain yleisluontoisia hakemuksia jokaiseen mahdolliseen firmaan ilman sen parempaa suunnitelmallisuutta ja nyt itkee kun ei onnistunut. Ei ihme ettei tärppää. Määrä ei korvaa laatua.

Niin samaa mieltä...1000 työhakemusta on 1000 sivua tekstiä, ja jokaiseen firmaan lähetettävää työhakemusta on syytä muokata erikseen, vaikka olisikin valmis pohja. Ihmettelen sitäkin, mitä kaikkia duuneja kaveri on sitten hakenut.

Ja vaikka kuinka olisi perhe, 49-vuotiaalla miehellä on varmaan lapsetkin sen ikäisiä, ettei olisi mikään ongelma lähteä ulkomaankomennukselle. Ja miksi vitussa se mies on hakenut paikkaa, joka olisi etelä- Kiinassa, ellei sitä aikonutkaan hyväksyä, jos saan kysyä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
dogi sanoi:
:offtopic:

Rasismi sanan alle kuuluu muitakin tekijöitä kuin rotu. Näistä ikää lähinnä lienee syrjintä joka perustuu fyysisiin ominaisuuksiin (myös ulkonäön perusteella tapahtuva syrjintä on rasismia, mutta tästä tuskin tässä tapauksessa on kyse). Eli rotusyrjintä on rasismin osajoukko, ei synonyymi.

höhö! oikein vakuuttavan oloisesti selitetty, mutta metsään meni. Korjataanpa siis: rasismi on nimenomaan synonyymi rotusyrjinnälle, eikä rasismi tarkoita mitään muuta syrjimisen muotoa. Mutta jos nyt halutaan käyttää hienoa ilmaisua syrjinnälle yleensä, niin synonyymi sille on diskriminointi.

Noh, minua ainakin lähinnä ärsyttää termi ikärasismi sillä suomeksihan se on ikärotusyrjintä, ja sehän on ihan puutaheinää. Ikäsyrjinnän synonyymi on siis ikädiskriminointi. Joku pölvästi vaan on joskus ymmärtänyt hiukan väärin ja lanseerannut tuon ikärasismi-termin.

reinhardt sanoi:
Ja miksi vitussa se mies on hakenut paikkaa, joka olisi etelä- Kiinassa, ellei sitä aikonutkaan hyväksyä, jos saan kysyä?

Avoin hakemus? Hakenut jotain toista paikkaa mutta firmasta tarjonneet tätä?

eldd sanoi:
Tästä käy ilmi, että kaverilla on oikeasti ulkomaankokemusta USA:sta ja Espanjasta eli ei ihan noviisi. Työttömyyttä ei ole takana, tuosta ymmärsin, että työsuhteet ovat vain olleet pätkissä ja nyt haluaisi pysyvämpää hommaa.

No vuosi tutkijana USAssa. Mitä sitten lieneekin tutkinut. Ainoa alan referenssi näyttäis olevan nuo www-sivut. Muulla työkokemuksella nyt ei kauheasti ole merkitystä jos ne ei edes sivua alaa.

Minkä tasoinen muuten mahtaa olla tuollainen "ohjelmoijan tutkinto"?

VelttoV sanoi:
Ja aikaisempaan postaukseen, niin kumman valtset, sen joka perustelee miksi töihin, mitä osaa, tulee itse paikan päälle näytille, vai se joka lähettää 1000 työpaikkahakemusta netitse?

Eikös tuon ensimmäisenkin vaihtoehdon pidä aloittaa kuitenkin työpaikkahakemuksen lähettämisestä, jossa perustellaan miksi töihin ja mitä osaa. Sen jälkeen jos flaksi käy, niin mennään pyynnöstä näyttämään naamaa työpaikkahaastatteluun. Hakemuksia saattaa kuitenkin joutua lähettämään useampia..

VelttoV sanoi:
Ja aikaisempaan postaukseen, niin kumman valtset, sen joka perustelee miksi töihin, mitä osaa, tulee itse paikan päälle näytille, vai se joka lähettää 1000 työpaikkahakemusta netitse?
Ekana katsotaan CV, että onko siinä tarvittavat taidot ja työkokemus. Jos löytyy niin tämä jälkeen kutsutaan työhaastatteluun. Todella yksinkertaista.

XXL sanoi:
Tuntemattomasta firmasta ehkä, mutta kyllä joku voi vilpittömästi haluta esim. Nokialle enemmän kuin minnekään muualle ja voi sen helposti perustella.
Millä sen voi oikein perustella? Pienessä firmassa pääsee helpommin mielekkäisiin hommiin kuin suuremmissa. Ennen valittiin suurempi firma ja pienempi palkka työpaikan vakauden takia. Tänä päivänä silläkään ei ole mitään väliä, kun hyvin voittoa tekevät firmat laittavat porukkaa pihalle.

teemupii sanoi:
Ekana katsotaan CV, että onko siinä tarvittavat taidot ja työkokemus. Jos löytyy niin tämä jälkeen kutsutaan työhaastatteluun. Todella yksinkertaista.

Niin ja jos siinä CV:ssa lukee näin:
"
Olli Ohjelmoija

koulutus: kansakoulu, fil.maist, Ohjelmoija.

Työkokemus: -
"

Moneenko haastatteluun Olli mahtaa päästä? Villi veikkaus on 0. Kyllä tuollaisessa tilanteessa pitää juuri markkinoida itseään helvetin hyvin. tehdä se hakemus juuri siihen firmaan mihin on hakemassa jne.. Muutaman työnantajan kanssa olen jutellut ja käytännössä mappi-ö kutsuu niitä hakemuksia, minkä huomataan lähteneen naapurille ja muutamalle muullekkin.

Eri asia on se, jos CV on täynnä työpaikkoja omalta alalta ja vielä työkokemusta on useita vuosia. Näytöt on tuossa kohtaa varmasti riittävät haastatteluun pääsemiseksi. Tällöin taitaa olla lähinnä se tilanne, että työnantajat taistelevat henkilön osaamisesta.

Kyllä hakemus on tosi tärkeä osa töihin pääsemistä tuollaisessa tilanteessa. Eikä siitä työpaikalle tupsahtamisesta varmaan mitään haittaa ole.

juu, oma mielipide on se että hakemuksilla harvemmin saadaan töitä. suurin osa töistä menee varmaankin verkostoitumisen / tuttavien / yhteyksien kautta, varsinkin ekat työpaikat. sitten kun on meriittiä ja kokemusta cv:ssä, paperihakemuksillakin varmasti alkaa päästä haastatteluihin paremmin. mutta tällaistahan se onpi työmarkkinat ...

Sellaset hakemukset jotka näyttää siltä, että ne on tehnyt Ville 5v, niin lentää suoraan roskiin. Kyllä se ihmisestä se hakemuskin jotain kertoo. Ainakin jos haettava työ on sellainen, että ihmisen voidaan olettaa osaavan suomen kielen, esim. yliopistotason koulutus. En tarkoita pelkästään oikeinkirjoitusta, vaan koko ulkoasua.

Eli ei kirjoiteta jollain nätillä kukkaisfontilla, tai jollain ihan hämärällä. Eikä myöskään kissan kokoisilla kirjaimilla tai näin pienellä. Siihenkin löytyy ihan viralliset ohjeet miten se teksi esim. asemoidaan hakemuksissa.

Voin sanoa ihan suoraan omia kokemuksia:

Lähettänyt olen kiljoona hakemusta netin kautta: ei yhtään töitä

Lähetin useamman työkkäristä silloin tällöin: ehkä 10% firmoista kiinnostui, lähinnä kyseessä kesätyöt

Olen käynyt henk. koht. työhaastattelussa/kammennut pyytämättä "jalkaa ovenväliin", tulos: poikkeuksetta töitä

parikin kertaa olen saanut miettiä, minkä esitetyistä työtarjouksista ottaa vastaan.

Ei odottamalla ne työt tule. Käytävä se on paikanpäällä kiusaamassa tai vähintään soiteltava.

teemupii sanoi:
Haastattelu sen työpaikan ratkaisee eikä hakemuksessa oleva nuolenta.

Aivan varmasti, mutta millä vitulla sä meinaat päästä sinne haastatteluun ilman hyvää hakemusta? :rolleyes: Nyt puhutaan siis ihmisestä, jolla ei alan kokemusta juurikaan ole. Näitä ihmisiä kyllä työmarkkinoilla riittää, jollain sitä on erotuttava joukosta.

Ja tuo mun aiempi paskapuhe on nyt pätenyt ainakin kolmeen firmaan missä olen työhönottajan kanssa keskustellut. Ei ole paljon, mutta paskapuheeksi sitä on turha väittää. Mm. Nokialla mun haastattelija sanoi heti, että hän raakkasi ne hakemukset pois joissa oli haettu yli kolmea positiota talon sisällä samalla hakemuksella.

reinhardt sanoi:
jokaiseen firmaan lähetettävää työhakemusta on syytä muokata erikseen, vaikka olisikin valmis pohja.
En tiedä kuinka suurta muokkausta tarkoitat, mutta ei sillä ole mitään väliä vaikka lähettää saman hakemuksen moneen paikkaan. Tietysti nyt firman nimen ja haettavan paikan sekä päivämäärän vaihtaa. Mistä ne firmat tietää onko sitä samaa hakemusta lähetetty muuallekin. Ja mitä sitten vaikka tietäisivätkin, kyllä ne kylmät faktat ratkaisee, kunhan vaan hakemus muuten on asiallinen ja siisti.

Työpaikka

Huomio! Koska threadin aihe liittyy vahvasti työhöni, tässä pieni tietoisku:

Haemme töihin kokenutta Symbian-ohjelmistosuunnittelijaa pääkaupunkiseudulta. Mikäli tunnette sosiaalisesti ja teknisesti lahjakkaan kaverin, pyytäkää ottamaan yhteyttä osoitteessa:

http://www.netikos.fi/fin/jobsFIN.htm

Itselläni oli aikoinaan edessä haku ohjelmoijaksi ilman mitään kokemusta. Ratkaisin ongelman siten että tein useita "public domain" ohjelmia jotka olivat omalla weppisivullani yleisessä jakelussa lähdekoodeineen. Kun työhakemuksessa oli kokemushistoriikissä lueteltuna viisi valmista ja yleisessä jaossa olevaa softaa joihin pystyi tutustumaan niin toiminnan kuin koodinkin puolesta weppisivullani, ei yhdessäkään haastattelussa uikutettu kokemuksen puutteesta. Duuniakin sain silloin kolmannesta käymästäni haastattelusta. Ehkäpä tuonkin miekkosen olisi kannattanut tuhlata puolet CV:n kopiointiajasta hieman rakentavammin?

lej sanoi:
Sellaset hakemukset jotka näyttää siltä, että ne on tehnyt Ville 5v, niin lentää suoraan roskiin.
Niinpä. Kaveripiirissä on pari sellaista, että voisi kuvitella äidinkielen kurssit olevan enemmän kuin tarpeen. "Mä olin pari vuotta sitte kesätöissä tossa läheisellä huoltsikalla" :thumbs:

Yleensäkin työnhakijan pitäisi mun mielestä panostaa siihen työhakemukseen ja kylmään itsensä kehumiseen. Pahimmat hakemukset alkaa yleensä näin: "Olen ollut tässä nyt pari vuotta työttömänä..." Kuulostaapa vakuuttavalta. Hakemuksessa pitää kehua itseään ja perustella miksi juuri minut pestattaisiin tähän hommaan. Työhakemuksen on erotuttava sieltä 50 muun hakijan joukosta jollain tavalla. Joskus vaikka fontin muuttaminen arialista courier newiin voi pompata työnantajan silmään. Joskus se voi olla valokuva hakijasta. Kuten joku jo tuolla aikaisemmin sanoi, niin hakemus ei saa olla elämäkerta, vaan lyhyt ja ytimekäs A4 (koulutukset, työkokemus ja luonteenpiirteet jne.) Liitteeksi tarkka CV työ- ja koulutodistuksineen.

Sitten on sellaisia hakijoita, jotka eivät vaivaudu edes soittamaan työpaikasta, jos siihen on annettu mahdollisuus. Ainahan näin ei ole. Hakemus (sähkö)postiin ja soitto parin päivän päästä perään: "X täällä terve. Onko minun hakemukseni tullut Teille perille?" Samalla on helppo kysyä esim. työn tarkempaa kuvausta, työkavereitten ikähaarukkaa jne. Työnantaja kaivelee hakemuksia ja miettii, että tämä kaveri oli aidosti kiinnostunut paikasta...

Blaah sanoi:
Itse opiskelen fuksina tietotekniikkaa Otaniemessä ja siis joskus 2009 olisi TARKOITUS valmistua DI:ksi. Kyllä se nimittäin vaan vituttaisi, jos vuosien opiskelun jälkeen "pääsisi" paistamaan burgereita

Jos tietotekniikan DI:nä et saa alan hommia, on jotain pahasti pielessä - sinussa itsessäsi. Oma-aloitteisuudella, ahkeruudella ja tietyssä määrin myös nirsoilemattomuudella saat ihan varmasti töitä alaltasi. Ja jokusen vuoden myöhemmin pääset pomputtamaan varmasti myös meitä vihanneksia (tietotekniikan insinööriksi olisi TARKOITUS valmistua :D).

Jakob sanoi:
Aivan varmasti, mutta millä vitulla sä meinaat päästä sinne haastatteluun ilman hyvää hakemusta? :rolleyes: .

Nimeomaan, hyvällä työhakemuksella erotutaan joukosta. Itsellä oli työnhaussa käytössä geneerinen pohja, jota sitten päivitin haettavan työtehtävän mukaan. Lähinnä tehtävänimike vaihtui, muut löpinät pysyivätkin sitten samana. Sen toimivuus on käytännössä testattu, olen sen perusteella päässyt/olisin päässyt jokaiseen hakemaani työpaikkaan. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom