Ohjelman vaihtaminen ja sen vaikutukset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arpa80
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen itse treenannut koko teenihistoriani 4-jakoisella ohjelmalla ja nyt maanantaina olen aloittamassa uutta ohjelmaa eli tuota Bill Starin 5X5 (SINGLE FACTOR VERSION ) ja olo on kuin aloittelijalla.

Eli minua askarruttaa lähinnä sellaiset kysymykset, kuin:

Kuinka kauan kestää kuin kroppa tottuu uuteen ohjelmaan? Nyt tiedän aika hyvin, miten pystyn treenaamaan 4-jakoisella ohjelmalla.

Kuinka kauan kestää ennen kuin pää tottuu uuteen ohjelmaan? Tarkoitan tällä sitä, että 4-jakoisessa hinkataan pieninkin lihas erikseen (ja mun päähäni on syöpynyt syvälle sellainen ajatus, että ne ovat välttämöttömiä). Esim. tuossa ohjelmassa mihin olen siitymässä niin ei kaikkille lihaksille tule suoraa treeniä.

Ja sitten toivon kuulevani muiden kokemuksia treeniohjelman vaihdon vaikutuksista: tuloksiin, motivaatioon vai kävikö niin että pääsi ei kestänyt ja vaihdoit muutaman vkon kokeilun jälkeen takaisin vanhaan ja turvalliseen.

itse vaihtelen ohjelmia 1,5-3kk välillä ja liikkeitä ja sarjoja sen myöten että kroppa ei ehtisi tottua ja hyvin on tullut kehitystä, Nyt on mielessä etsiä semmonen ohjelma jota vois vetää pitkään mutta ei kummiskaan liikaa.,

Vaihtelen ohjelmia n. 2 kuukauden välein. Motivaation kannalta vaihtelu tekee oikein hyvää, eli vaihtelu virkistää.

mä olen sitä mieltä että jatkaa samalla ohjelmalla niin kauan kun kehitystä tulee omasta mielestä riittävästi, ja syy heikkoon kasvuun on ohjelmassa eikä ruokailuissa tai levossa.

aloita pienentämällä reiluhkosti painoja 4-jakoisesta treenistä. painoa voi sitten lisäillä reippaammin jos tuntuu monta viikkoa todella kevyeltä (en usko). maltilliset korotukset painoihin ettei heti kolmannella viikolla jää penkki junnaamaan paikoilleen (tämänkin ohjelman idea on progressiivinen kehitys sarjapainoissa -> lihaksen kasvu).

"treeniasiaa normaalikehoiluun kyllästyineille"- threadista löytyy tietoa kehityksestä. sen mitä itse olen sitä seurannut niin myös kokeneet treenaajat ovat saaneet ohjelmasta uutta boostia treeneihinsä.

huumor sanoi:
mä olen sitä mieltä että jatkaa samalla ohjelmalla niin kauan kun kehitystä tulee omasta mielestä riittävästi, ja syy heikkoon kasvuun on ohjelmassa eikä ruokailuissa tai levossa.

ensimmäiset 2vuotta tuo saattaakin päteä eli kehitystä tulee pikkuhiljaa hyvällä ohjelmalla vaikka ruoka ja lepo ei olisikaan täysin kuosissa. mutta siitä eteenpäin on lähes mahdotonta saada kehitystä lihaskasvun muodossa ilman edes sinne päin ruokavaliota. sanoisin että jos mikä tahansa noista kolmesta on huonolla mallilla kehitystä ei tapahdu.

kerropa minulle tyhmälle että miten mikään maailman ohjelmista voi natu treenaajalla tuottaa lihasmassaa jossei keho saa riittävää ravintoa lihasten kasvattamiseen tai palautumisaikaa yhtään.

Kannattaa muistaa, että jatkuva ohjelman vaihtelu voi tappaa treenipainojen progression huomaamatta.

tuo aivan totta eli kannattaa jaksottaa treeniä ja suunnitella treeni pitkällä tähtäimellä eikä esim niin että tällä kaksi viikkoa ja taas uusi ohjelma. kannattaa kokeilla mikä toimii itsellä parhaiten ja sen mukaan valitsee miten treenaa tiettyä vaihtelua kuitenkin pitää löytyä.

^^
Eiköhän tuo huumorin viesti tarkoita sitä, että jos lepo ja ruokailu on kunnossa ja silti tökkii niin sitten voi miettiä treenaus puolta.

huumor sanoi:
No joku 3-4v reenannu samalla ohjelmalla liikkeitä, intensiteettiä ja toisto määriä vaihdellen. Että ei tässä siitä ole kyse, etten osais reenauksen pyhää kolminaisuutta. Vaan enemminkin kyse siitä, että miten opin reenaamaan uudella ihan eri tyyppisellä ohjelmalla (sis. kropan tunteminen ja pään toimivuus).

Nyt vaan tuntuu siltä, että olis aika kokeilla jotain uutta ja antaa kropalle hiukan kuin shokkihoitoa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Arpa80, joko olet tsekannut tämän:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40913 ?

Jos et, niin tuolla (ja S225T:n reenipäiväkirjassa vippipuolella muuten myös) on asiaa tuon tyyppisestä reenistä. Mielestäni kandee myös tutustua HST-juttuihin, ovat vähän saman tyylistä reeniä. HST totutteluun meni multa pari reeniä, lähinnä siis ultralyhkäisiin sarjapausseihin. Muuten koko kropan reenaaminen kerralla on ollut mulle aina sopiva ja hyvä juttu, kun taas monijakoiset ohjelmat eivät varsinkaan mun pollalle sovi, eli asennepuolella tottumiseen ei mennyt yhtään aikaa.

Jos taas puhutaan motoriikasta ja siitä, missä ajassa tottuu uusiin reeniliikkeisiin, niin sekin niin riippuu. Vaikeamman ja isomman liikkeen opetteluun voi mennä 10-20 reeniä, kuten esim. tempaus, työntö, kyykky ja noiden variaatiot, kun taas johonkin tod. eristävään hilavitkuttimen veivaukseen nyt ei pitäisi kauaa mennä, semmoisen luulisi kömpelömmänkin oppivan joutuin. Lisätekijänä suoritustekniikoiden oppimisessa on opastus, onko sitä vai ei ja jos kyllä, niin onko asiantuntevaa.

toolate sanoi:
^^
Eiköhän tuo huumorin viesti tarkoita sitä, että jos lepo ja ruokailu on kunnossa ja silti tökkii niin sitten voi miettiä treenaus puolta.
jep, tätä siis tarkoitin

No joku 3-4v reenannu samalla ohjelmalla liikkeitä, intensiteettiä ja toisto määriä vaihdellen. Että ei tässä siitä ole kyse, etten osais reenauksen pyhää kolminaisuutta. Vaan enemminkin kyse siitä, että miten opin reenaamaan uudella ihan eri tyyppisellä ohjelmalla (sis. kropan tunteminen ja pään toimivuus).

Nyt vaan tuntuu siltä, että olis aika kokeilla jotain uutta ja antaa kropalle hiukan kuin shokkihoitoa.
jep, en sitä meinannutkaan vaan totesin ihan yleisesti. oli tarkoitus sillon pitää tohon jotain muutakin mutta tuli vähän kiire.

todellakin jos tuntuu siltä että tekisi mieli vaihtaa treenisysteemiä, kannattaa se tehdä. itse vaihdoin nyt pienen pudotuksen jälkeen hst:hen ja penkkiä lukuunottamatta kaikissa liikkeissä on tavoitesarjat onnistuneet. tänään lähtee vitosviikot käyntiin ja odotan onnistumisia :)

huumor sanoi:
todellakin jos tuntuu siltä että tekisi mieli vaihtaa treenisysteemiä, kannattaa se tehdä. itse vaihdoin nyt pienen pudotuksen jälkeen hst:hen ja penkkiä lukuunottamatta kaikissa liikkeissä on tavoitesarjat onnistuneet. tänään lähtee vitosviikot käyntiin ja odotan onnistumisia :)
No kyllä se siltä hieman tuntuu, kun on massaa tarttunu ihan mukavasti, mutta voima on jääny tulematta niin se on syy, jonka takia ajattelin vaihtaa ohjelmaa.

Ja olen myös aika ajoin huommanut 4-jakoisella reenaamisessa, treenien tehon tippuvan, kun siinä tulee tehtyä kaikenmailman hilavitkutusliikkeitä. Niin sen takia valitsin ohjelman missä on isoja liikkeitä. Ja tätä kautta toivon pääseväni parempiin tuloksiin.

arpa80 sanoi:
No kyllä se siltä hieman tuntuu, kun on massaa tarttunu ihan mukavasti, mutta voima on jääny tulematta niin se on syy, jonka takia ajattelin vaihtaa ohjelmaa.

Ja olen myös aika ajoin huommanut 4-jakoisella reenaamisessa, treenien tehon tippuvan, kun siinä tulee tehtyä kaikenmailman hilavitkutusliikkeitä. Niin sen takia valitsin ohjelman missä on isoja liikkeitä. Ja tätä kautta toivon pääseväni parempiin tuloksiin.
jeps. jos voima on hakusessa on tuo iivilin heittämän linkin takaa löytyvä ohjelma varmasti hyvä. myös hst toimiipi siihen hommaan, mutta toistomääriä voisi veivata vähän alemmaksi, tyyliin 12/8/4. varmasti myös joku ihan normaali vaikka 2-jakoinen olisi hyvä vaihtoehto, mutta noissa tulee ainakin tosissaan vaihtelua. kerrohan mihin päädyt ja miten lähtee toimimaan :)

huumor sanoi:
jeps. jos voima on hakusessa on tuo iivilin heittämän linkin takaa löytyvä ohjelma varmasti hyvä. myös hst toimiipi siihen hommaan, mutta toistomääriä voisi veivata vähän alemmaksi, tyyliin 12/8/4. varmasti myös joku ihan normaali vaikka 2-jakoinen olisi hyvä vaihtoehto, mutta noissa tulee ainakin tosissaan vaihtelua. kerrohan mihin päädyt ja miten lähtee toimimaan :)
Kuten ekassa postissani kerroin niin tätä Bill Starin 5X5 (SINGLE FACTOR VERSION) ohjelmaa olisi maanantaina tarkotus alkaa vetämään. Voin tänne sitte heittää tuntemuksia miten perus 4-jakosein uskollinen kannattaja pärjää tuollaisen ohjelman kanssa.

ohops, niimpäs olitkin sanonu. tais joku vaan puhuu jotain myös tosta hst:stä niin ajatus meni. ja kerro ihmeessä miten alkaa pelaan, veikkaan että hyvin :)

Älkää vaihtako niitä koko ohjelmia tyyliin 2 kk välein. Vaihtelua saa pienillä liikemuutoksilla, toistomäärää muuttamalla ja vaikka sarjapalautustaukojen pituutta muuttamalla. Koko ohjelmaa ei kannata vaihtaa ellei se kehitys todella töki (ja kuten Toolate sanoi, syömispuoli ja lepo pitää olla ensin kunnossa) tai pää huuda sitä vaihtelua, homman pitää kuitenkin olla mielekästä varsinkin kun harrastuspohjalta tehdään duunia.

Suositut

Back
Ylös Bottom