Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Jarrujen suhteen oma mielipide on, että riippuu paljon siitä, missä aikoo ajaa. Maantiepyörillä on ennen pärjännyt aivan hyvin vannejarruillakin. Vähän kuin vertaisi kitkoja ja nastoja; yleisesti ottaen kitkoilla pitää pikkusen enemmän ennakoida ja peilijäällä ei pysähdy yhtä nopeasti. Jos on tarkoitus ajaa vaikkapa isoa mutkamäkeä tai kaupungissa pyöräteillä täysiä sokkona risteyksiin, hydraulisista levyjarruista voi olla hyötyä.

Maastoajo sitten erikseen, sinne hydrauliset ja isot levyt. Minä ajan suht reipasta enskaa ja dh:ta ja niissä hommissa jos ei jarrut toimi, saattaa äkkiä esim. kuolla.
Lainaan ny tosta edellisestä vaan tän. Noi vannejarrut oli aika kamalan tuntuiset levyjarrujen, mekaanistenkin jälkeen. Testasin appiukon jotain Feltin katupyörää, jossa moiset vielä oli ja ei kyllä pysty.

Meikäläisen Konan hybridissä oli mekaaniset levyjarrut, mitään muistikuvaa tarkemmin, mutta pysähtyi kaupunkiajossa ihan riittävän nopeasti. Tossa Kanjonin sähkömaasturissa kanssa ja pysähtyy mettässäkin omassa ajossa ihan riittävästi, mutta tonne mettään ehkä just vois kaivatakin vähän jo tehokkaampaa. Plus sateella ja kastuessaan noiden teho heikkenee ja alkavat ulvoon.

Että siis ei noi hydrauliset jarrut itelle ihan hirveästi merkkaa ja saahan sellaiset tilalle, jos kaipaa, ja muutenkin noi kaikki mainitut hifistelyt sellaisia, ettei niistä oikein tiedä edes mitä merkitystä, niin ei ehkä syytä ihan älyttömästi optimoida.. Mutta jos ny sais koeajetuksi jonkun ja todettua sopivaksi plus sais hintalappuun suht fiksut osat, niin tokko tuossa pahasti pystyy pieleen meneen.

Tää näytti ihan hyvältä omaan silmään osien puolesta, jos sattuis oleen paikallisessa testattavana, mutta väri aika hirvee:

 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Että siis ei noi hydrauliset jarrut itelle ihan hirveästi merkkaa ja saahan sellaiset tilalle, jos kaipaa, ja muutenkin noi kaikki mainitut hifistelyt sellaisia, ettei niistä oikein tiedä edes mitä merkitystä, niin ei ehkä syytä ihan älyttömästi optimoida.. Mutta jos ny sais koeajetuksi jonkun ja todettua sopivaksi plus sais hintalappuun suht fiksut osat, niin tokko tuossa pahasti pystyy pieleen meneen.
Siis oikeastihan ihan peruslenkkeilyyn passaa varmasti joku ihan perusfillari, mikä on omalle kropalle ok. Katsoisin kuitenkin fillarista, että vaihteiston ja jarrujen osasarjat on edes kohtalaisen hyvät. Ainakin itsellä menee käpy harrastukseen aika nopeasti jos vaihteet ei napsu, jarrut kiljuu ja jotain pitää olla aina ruuvaamassa uudehkossakin pyörässä. Joku hiilikuitu ja sen semmoiset on näillä kilsoilla aika se ja sama. Vaimentaa tärinää toki, mutta eipä se nopammin perille vie.
 

Siis onhan tän pakko olla vaan vitsi?

IMG_3252.webp
 
minkätähären?

kotiinpäin polkupyöräillessä tapahtui seuraavaa:

Minut ohitti polkupyörällä tiukkahousuinen seksibeibe polkupyöräilijätär
vaikka ohitus jo suoritettiin ns.reippaalla vauhdilla niin silti hän kiihdytti heti etessäni seisaaltaan polkien

#minkätähären

posetiivi: halusiko hän vain esitellä persettä?
realisti: halusiko hän etäisyyttä iljettävään setäMieheen vain mahtollisimman ripeästi?
 
Minua tuli eräs päivä sähköpotkulaudalla nuori tyttö vastaan ja meinasi tulla ruumiita.
Oli nokkakolari lähellä. Hän ei katsonut eteensä yhtään ja väistin mitä pystyin - käsivarret hipaisivat toisiaan - nousi kyllä sykkeet. Olisihan tuo voinut itseenkin sattua, mutta veikkaan että lautatyttöä vielä enempi.
 
minkätähären?

kotiinpäin polkupyöräillessä tapahtui seuraavaa:

Minut ohitti polkupyörällä tiukkahousuinen seksibeibe polkupyöräilijätär
vaikka ohitus jo suoritettiin ns.reippaalla vauhdilla niin silti hän kiihdytti heti etessäni seisaaltaan polkien

#minkätähären

posetiivi: halusiko hän vain esitellä persettä?
realisti: halusiko hän etäisyyttä iljettävään setäMieheen vain mahtollisimman ripeästi?
Esittely
 
minkätähären?

kotiinpäin polkupyöräillessä tapahtui seuraavaa:

Minut ohitti polkupyörällä tiukkahousuinen seksibeibe polkupyöräilijätär
vaikka ohitus jo suoritettiin ns.reippaalla vauhdilla niin silti hän kiihdytti heti etessäni seisaaltaan polkien

#minkätähären

posetiivi: halusiko hän vain esitellä persettä?
realisti: halusiko hän etäisyyttä iljettävään setäMieheen vain mahtollisimman ripeästi?
Niin siis olet varmaan joskus katsonut esim tuur de fraans? Peloton kun vetää kärkeä, niin jossain vaiheessa joku tekee irtioton. Silloin hanuri monesti nousee penkistä kun kampiin isketään maksimi watit.

Sinut on työmatkakuitattu (tällehän on joku termi jota en muista)
.
 
Viimeksi muokattu:
Lakuballeroiset loppuivat salakätköstä. Pakko lähteä paatille hakemaan lisää.

Vaikka kouluhommat painaa päälle niin otin siltikin risteilyn. Kuitenkin halvan, että raha riittää palleroihin ja bourboniin. La-ma niin pääsee virkeänä suoraan töihin paatilta. Onkin joku klassisen musiikin risteily, mutta on sentäs kyykkyviulisti.
 


Jotenkin tä miehinen pullistelu on aina hauskaa, taidan olla lapsellinen sanoisi joku kukkahattutäti. Tossahan kuitenkin maltti säilyi eikä ketään paloiteltu lopuksi!
 
Jarrujen suhteen oma mielipide on, että riippuu paljon siitä, missä aikoo ajaa. Maantiepyörillä on ennen pärjännyt aivan hyvin vannejarruillakin. Vähän kuin vertaisi kitkoja ja nastoja; yleisesti ottaen kitkoilla pitää pikkusen enemmän ennakoida ja peilijäällä ei pysähdy yhtä nopeasti. Jos on tarkoitus ajaa vaikkapa isoa mutkamäkeä tai kaupungissa pyöräteillä täysiä sokkona risteyksiin, hydraulisista levyjarruista voi olla hyötyä.

Maastoajo sitten erikseen, sinne hydrauliset ja isot levyt. Minä ajan suht reipasta enskaa ja dh:ta ja niissä hommissa jos ei jarrut toimi, saattaa äkkiä esim. kuolla.

Maantiepyörän vannejarru hyvä. Mikäli tarttee paksumpia renkaita vannejarrutyyppi huononee merkittävästi.
Cantilever sysipaska.
V-brake toimii aikansa, mutta säätää saa
enemmän kuin mistä nautin. Itse laittaisin maantiepyörän vannejarrulla ja muun pyörän levyjarrulla.
Vaihteiston osalta yksi eturatas riittää jos ajaa tiellä ja ratas valittu itselle sopivaksi. Toinen eturatas tarvitaan vuoristoon.
Ugh.
 
Back
Ylös Bottom