Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Alurunko hyvä rymyeetuille. Pystyy hitsaamaan tarvittaessa.
Niin en minä oikein tiedä, mitä sillä kuiturungolla varsinaisesti tekee joku ihan perusharrastaja lenkkiajossa.. onhan se kevyempi, mutta itelläkin sen verran omasta takaa ylimääräistä, että tuntus vähän hassulta tinkiä fillarista sit kilo pari.. että on sitten tosi paljon kevyempi ajaa :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olikos se niin, että Trekiä olit jo kokeillut ja se tuntui kaikinpuolin hyvältä? Jos, niin itse ottaisin mittanauhan kätöseen ja tsekkaisin kropan mitat. Siis muut kuin pippelin. Bikeinsights.comissa sitten tsekkaus, onko haluttu pyörä mitoiltaan ja geometrialtaan omaan kroppaan passeli & mikä runkokoko toimisi. Voit myös verrata sitä testaamaasi ok-tuntuista Trekiä esim juuri tuon Grizlin geometriaan. Jos ne on ihan eri maata, niin sitten ehkä mietiskelisin tai ainakin ehdottomasti kävisin koelenkillä ennen ostoksia. Ainakin stack ja reach olisi hyvä olla suht kohdillaan tai tulee banaani otsaan kohtalaisen nopeasti.

Jotkuthan ostaa kuulemma pyörät pelkän ulkonäön perusteella, eikä siinä, saattaa toimia niinkin. Itse mielummin tsekkaan ja testaan geot etukäteen, niin on mukavampi jopostella vähän reilumpiakin lenkkejä. Huonolla geometrialla tulee aika nopeesti joko alaselkäkivut, hartiakivut tai polvihommat eteen.

Joo! Firma järjesti työsuhdepyöräkokeilupäivän ja tuli useaa pyörää kokeiltua. Graveleista nimenomaan tuo checkpoint alr 5 (3ke) 58cm kunnolla. Heitin pitkän lenkin kovaa ja hiljaa ja asfalttia, hiekkapolkua ym mäkiä. Tuntu tosi hyvältä ajo. Mutta en oo muita graveleita kokeillu. Mitä jälkimmäiseks mainitsit niin fakta on että 40v skolioosiselkä niin hyvä geometria tärkeimpiä asioita.

Lisäks kokeiltua sähköretkipyöriä ym muita. Ja sähkömaasto Trek rail 7 gen 3. Olihan ne hienoja leluja ja kulki niim perkeleesti 25kmh asti. Menis varmaan pystysuoraa seinääkin ylös. Mutta olen himocuntoilija ja jos mulla on aikaa lähtee pyöräilemään niin haluan että se on kuntoilua ja polkemista. Ja nopeus >25kmh. Eikä mulla oo aikaa mettiä koluta, jos pyöräilen niin kotoota lounaalle tai salille sekä böönan kanssa 20-40km retkiä aika ajoin jossa nautitaan viimasta. On ollu crescentillä perässä pysymistä kun hän sotkottaa gravelilla ja lukkopolkimilla :LOL:
 
Toistaiseksi Aino asuu makuuhuoneessa ja Masa olohuoneessa. Ovi on kiinnitetty hieman raolle niin, ettei Ainokaan mahdu kulkemaan. Yhden kerran sattuivat eilen nenäkkäin ovelle. Seurasi maltillista sähinää ja murinaa, mikä asiaan kuuluu kissoilla. Pidän ne ainakin pari päivää erillään, vaihdan leluja, tekstiileitä ja karvatuppoja huoneiden välillä, jotta hajut sekoittuvat.

Aino kyyläsi aamulla, kun istuin Masan kanssa sohvalla:

katso liitettä 265686
Hyvä että sujui paremmin ku edellisten karvaturrien kanssa.
 
Joo! Firma järjesti työsuhdepyöräkokeilupäivän ja tuli useaa pyörää kokeiltua. Graveleista nimenomaan tuo checkpoint alr 5 (3ke) 58cm kunnolla. Heitin pitkän lenkin kovaa ja hiljaa ja asfalttia, hiekkapolkua ym mäkiä. Tuntu tosi hyvältä ajo. Mutta en oo muita graveleita kokeillu. Mitä jälkimmäiseks mainitsit niin fakta on että 40v skolioosiselkä niin hyvä geometria tärkeimpiä asioita.

Lisäks kokeiltua sähköretkipyöriä ym muita. Ja sähkömaasto Trek rail 7 gen 3. Olihan ne hienoja leluja ja kulki niim perkeleesti 25kmh asti. Menis varmaan pystysuoraa seinääkin ylös. Mutta olen himocuntoilija ja jos mulla on aikaa lähtee pyöräilemään niin haluan että se on kuntoilua ja polkemista. Ja nopeus >25kmh. Eikä mulla oo aikaa mettiä koluta, jos pyöräilen niin kotoota lounaalle tai salille sekä böönan kanssa 20-40km retkiä aika ajoin jossa nautitaan viimasta. On ollu crescentillä perässä pysymistä kun hän sotkottaa gravelilla ja lukkopolkimilla :LOL:

Kun lähdet polkemaan virittämättömällä sähköpyörällä +25 km/h, niin takaan, että kunto kasvaa. :hyper:
 
Ai kuiturunko itessään? En siis tiedä, mutta kuulostaa vähän oudolta, että miten se tuota tekis alurunkoa enempää..

Minusta noita ostetaan siks, että ovat kevyempiä..
Canyonin sivuilla kerrotaan noista eroista graveleissä ja on siellä tuo joustoasiastakin mainittu. Ei ensimmäisenä mainittu.

Löytyyhän noita alurunkoisia kuituhaarukalla ja aina mainitaan tuo haarukan joustavuus.

https://www.canyon.com/fi-fi/blog-c...uitu-gravel-pyora/b05012023.html#bullet2-link

edit. mistä noi hullut typot taas tuli…
 
Viimeksi muokattu:
Ai kuiturunko itessään? En siis tiedä, mutta kuulostaa vähän oudolta, että miten se tuota tekis alurunkoa enempää..

Minusta noita ostetaan siks, että ovat kevyempiä..

kyyllä, sen vaimennuksen tähärenhän niitä kuitukeuloja on alumiinipyörissäkin

Minunkin arkipyörässäkin on kuitukeula kun joustokeulaa en halunnut Missään Nimessä (kriteerit siis olivat, en päässyt ostaman ulkonäkö eellä, kiinteät rapakaaret, dynamovalot, jäykkä etuhaarukka)

seuraavaan arkipyörään vaatimustaso nousee edellämainittujen lisäksi hihnavedolla, ketjujen kanssa en enää ala räppäämään
 
Canyonin sivuilla kerrotaan noista eroista graveleissä ja on siellä tuo joustoasiaissäkin mainittu. Ei ensimmäistä kuvaa.

Löytyyhän noita alurunkoisia kuituhaarukalla ja aina mainitaan tuo haarukan joustavuus.

https://www.canyon.com/fi-fi/blog-c...uitu-gravel-pyora/b05012023.html#bullet2-link
Missä tuolla sanotaan jotain rungon joustosta? muoks. löysin jotain tuosta, pitäs tosiaan päästä ite testaamaan, miltä nuo tuntuu ajaa.

Hiilikuitu on erinomainen materiaali gravelpyörien runkoihin kevyiden, jäykkien ja erittäin mukautettavien ominaisuuksiensa ansiosta. Kevyempi pyörä tarkoittaa tehokkaampaa voimansiirtoa. Hiilikuituiset gravelpyörät ovat paras vaihtoehto gravelpyörien ajajille, jotka haluavat korkean suorituskyvyn pyörän maastoajoon.

Saa toki ostaa hiilikuiturunkoisen fillarin, jos perse kestää, mutta ei se kyllä ilman varsinaista joustoa ole hyvinkään varmasti sen pehmeämpi ajaa jossain juurakoissa kuin alumiinirunkoinenkaan..
 
Viimeksi muokattu:
kyyllä, sen vaimennuksen tähärenhän niitä kuitukeuloja on alumiinipyörissäkin
Hmm, tjoo, no tämä pikkaisen eri asia sitten vaimentaisko tuo materiaalina pikkaisen sitä, ettei tule tärinät niin paljoa läpi käsiin.

Ehkä turha jatkaa, pitäs käydä koeajamassa molemmat, niin sillä tietäs mikä merkitys oikeasti.
 
Mitkä muut kuin jalan sisämitta?
No lisäksi ainakin käsivarsien mitta on hyvä tietää. Jos on lyhyet kätöset tai vaihtoehtoisesti kunnon lonkerot, niin se vaikuttaa ajoasentoon aika paljon. Erityisen vittumaista on kurotella tankoa sormenpäillä, jos fillarin reach on liian pitkä omiin käsiin. Yleisimmin geometrian ja ajoasennon tsekkauksessa käytetään kai stack-to-reach -arvoa (STR). Eli noiden välinen suhdeluku määrittelee millainen ajoasento fillarissa on, könöttääkö mummofillarityyliin pystyssä vai onko aggressiivisempi meininki. Mitä isompi arvo, sitä pystysuorempi asento. Toi Grizl on muistaakseni aika aggrella mitoituksella.

Sitten kun noita raajoja mittaa ja tunkee mittoja laskuriin, niin ainakin itse on monesti erityisesti runkokoon kanssa ihan kiikun & kaakun kahden koon välissä. Itse otan poikkeuksetta aina sen pienemmän vaihtoehdon, niin saa ketterämmän vekottimen.
 
Se on sitte varastoMiäs lähdössä, koska hallituksen päätökset. 61v taulussa ja nyt kun lähtee tässä kuussa saa ansiosidonnaisen täytenä 500 päivää. Plus joku jatke voimassa 63v -> eläkkeen alku saa enempi massia. Ens kuussa jos lähtis niin ansiosidonnainen tippuis 45pv jälkeen. Muutenkin olis ens kesänä meinannu jäädä mutta aikaistu koska lait.
Sanoin etten mitään tyhmää osta läksiäislahjaksi, vaikea keksiä niin kysyin tarttetko mitään?
Sanoi että kemikaalisia vessoja katellu motonetissa 50-70-90 euroa.
Sanoin että en suostu ostamaan alle satasen lahjaa nyt vähän luksusta pitäis keksiä lisää.
On kyllä asiallinen heebo.
 
No lisäksi ainakin käsivarsien mitta on hyvä tietää. Jos on lyhyet kätöset tai vaihtoehtoisesti kunnon lonkerot, niin se vaikuttaa ajoasentoon aika paljon. Erityisen vittumaista on kurotella tankoa sormenpäillä, jos fillarin reach on liian pitkä omiin käsiin. Yleisimmin geometrian ja ajoasennon tsekkauksessa käytetään kai stack-to-reach -arvoa (STR). Eli noiden välinen suhdeluku määrittelee miten aggressiivinen ajoasento on, könöttääkö mummofillarityyliin pystyssä vai onko aggressiivisempi meininki. Mitä isompi arvo, sitä pystysuorempi asento. Toi Grizl on muistaakseni aika aggrella mitoituksella.

Sitten kun noita raajoja mittaa ja tunkee mittoja laskuriin, niin ainakin itse on monesti erityisesti runkokoon kanssa ihan kiikun & kaakun kahden koon välissä. Itse otan aina poikkeuksetta aina sen pienemmän vaihtoehdon, niin saa ketterämmän vekottimen.

Aivanvitun pitkät kädet. Sparrissa testattu että kuka tahansa lyökään niin vetelee saman aikaisesti nyrkillä naamaan, vastustajan nyrkki jää aina fyllin verran nenästä kun oma osuu.
 
Se on sitte varastoMiäs lähdössä, koska hallituksen päätökset. 61v taulussa ja nyt kun lähtee tässä kuussa saa ansiosidonnaisen täytenä 500 päivää. Plus joku jatke voimassa 63v -> eläkkeen alku saa enempi massia. Ens kuussa jos lähtis niin ansiosidonnainen tippuis 45pv jälkeen. Muutenkin olis ens kesänä meinannu jäädä mutta aikaistu koska lait.
Sanoin etten mitään tyhmää osta läksiäislahjaksi, vaikea keksiä niin kysyin tarttetko mitään?
Sanoi että kemikaalisia vessoja katellu motonetissa 50-70-90 euroa.
Sanoin että en suostu ostamaan alle satasen lahjaa nyt vähän luksusta pitäis keksiä lisää.
On kyllä asiallinen heebo.

Osta 5kpl kemiallisia vessoja?
 
Missä tuolla sanotaan jotain rungon joustosta?
”Kerrostaminen tekee pyörästä mukavamman, sillä materiaali voi olla jäykempää tiettyihin suuntiin, jolloin iskut ja tärinä voidaan vaimentaa paremmin.”

Ei mulla ole intohimoa mihinkään materiaaliin, kunhan vastailin muiden pohdintoihin.
 
Irtisanouduin nykyisestä työpaikasta ja nyt yksi koko firman isoimmista pomoista, pomon pomon pomo tms. halusi bookata tälle päivälle 1on1 palsun. Pomo teki minulle sen jälkeen tarjouksen, kun ilmoitin lähdöstä, mutta tuleekohan sieltä vielä toinen tarjous? Olen parissa avainprojektissa mukana, niin voi olla että siellä katsotaan, että minut halutaan pitää maksoi mitä maksoi.

Äh ei tullut uutta tarjousta enää firman politiikan takia, mutta sanoi, että olisi halunnut pitää minut ja haluaa jatkossa katsoa, että saisiko minut takaisin johonkin rooliin isommalla palkalla. Taisi haluta haistella lähdinkö henkilökemian tms. takia pois. Hyvä juttu myös jos parin vuoden sisällä minut värvättäisiin takaisin taas uuden palkan korotuksen kanssa.
 
Back
Ylös Bottom