Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitoin leikin vuoksi Belgialle 50 ekee 1.5 kertoimella.

Pakko se on voittaa, jos meinaa jatkoon
Molemmat ei voiteta ainakaan tästä betsistä

Screenshot_20240622-204032~2_copy_768x776.png
 
Niin siis koulussa pitäisi opettaa vain sellaisia aineita/aiheita jotka ovat kullekin yksilölle mieluisia ja jossa ovat hyviä ilman opetusta? Kyllä se tekee hyvää hieroa molempia aivolohkoja ja avartaa näkemyksiä.

Liikunnan opetuksesta olen kyllä sitä mieltä, että enemmän opetusta. Ei kai kukaan mitään puolivoltteja yms ilman opastusta osaa (no mä osasin yhden kerran, ei koskaan onnistunut uudestaan)

No, noissa liikunta- ja taideaineissa olisi ehkä tärkeämpää antaa yleiskuvaa ja auttaa itse kutakin löytämään, mikä se oma juttu noilla aloilla voisi olla kuin piirrellä kokeessa erilaisia nuottiavaimia tajuamatta vittuakaan mikä virka niillä oikeasti on tai yrittää väkisin tanssia, jos on luonnostaan rytmitajuton terästanko. Noita aineita ei sillä tavalla voi rinnastaa reaaliaineisiin, että on ihan perusteltavissa miksi kukaan ei selviä kunnialla elämästä osaamatta peruskertolaskuja tai puhumatta sanaakaan vieraita kieliä ja siksi tietyt asiat on hyvä opettaa kaikille, mutta elämässä pärjää ihan hyvin tanssimatta. Liikunnassa ja taideaineissa olisi ennemmin tärkeää löytää ajoissa niitä juttuja, jotka itsekutakin kiinnostavat ja joihin olisi ehkä lahjoja.

Noin itselläni koulun liikunnanopetus sai lähinnä inhoamaan urheilua ja kesti liian pitkälle aikuisiälle oppia ymmärtämään, että liikunta on sekä välttämätöntä jos haluaa elää terveenä että myös ihan kivaa, jos löytää omat jutut eikä tee vain väkisin koska on pakko. Musiikissa en ymmärtänyt siitä teoriasta vittuakaan ja opin piiloutumaan takariviin ja välttelemään lahjattomana kaikkea musiikkiin liittyvää. Jälkikäteen arvellen erilaisella opetuksella ja jonkinlaisella kannustuksella olisin voinut ehkä oppiakin edes jotain ja jopa innostua siitä. Kuvaamataidon osalta homma tuntui yhtä lailla luulot pois-meiningiltä ja vasta pitkälti yli kolmikymppisenä, yhtä ja toista mm. neuropsykologiasta lukeneena, ymmärsin että vittu enhän minä voi osata piirtää, koska kuulun niihin ihmisiin jotka eivät juuri näe visuaalisia kuvia mielessään ja piirräpä siinä jokin vitun taideteos, jos et pysty visualisoimaan sitä lopputulosta vaan näet vain töhryt paperilla sitä mukaa kun niitä syntyy.

Liikunnan osalta täytyy tosin sanoa, että opettajat olivat kaikki mukavia, mutta systeemi perseestä ja se kakaroiden ryhmädynamiikka iski siihen päälle pilaamaan päivän lopullisesti niiltä, jotka eivät olleet riittävän hyviä. Ja ehkä jokin positiivinen kannustus kotoakin olisi voinut tehdä eri asioissa hyvää, mutta se nyt olisi ollut utopiaa.

Mutta, loppukaneettina, olisi ollut itselleni oikeasti parempi, jos mitään noista aiheista ei olisi edes "opetettu" koulussa lainkaan, ainakaan sillä tasolla ja tyylillä, mitä se opetus oli. Ja ikinä ei ole elämässä tullut sitä tilannetta että jotain oppimatta jääneitä taitoja olisi tarvinnut, esim. tanssinut olen viimeksi lukion vanhojen tansseissa ja seuraavaa kertaa ei tulekaan.
 
ymmärsin että vittu enhän minä voi osata piirtää, koska kuulun niihin ihmisiin jotka eivät juuri näe visuaalisia kuvia mielessään ja piirräpä siinä jokin vitun taideteos, jos et pysty visualisoimaan sitä lopputulosta vaan näet vain töhryt paperilla sitä mukaa kun niitä syntyy.
#tsek
 
Liikunnan osalta täytyy tosin sanoa, että opettajat olivat kaikki mukavia, mutta systeemi perseestä ja se kakaroiden ryhmädynamiikka iski siihen päälle pilaamaan päivän lopullisesti niiltä, jotka eivät olleet riittävän hyviä.
Ja kun on se luokkansa lyhin/toiseksi lyhin plus hirwee plöcö niin arvaahan siinä kuinka niitä ainaiseja pallopelejä pelataan..juuei.

Sittemmin kun löysi hojohojohommat niin oppii vähän kroppaansa liikuttamaan, mutta ei siinä tokihan pallopelisilmä kehittynyt yhtään tai kasvanut pituutta.
 
No, noissa liikunta- ja taideaineissa olisi ehkä tärkeämpää antaa yleiskuvaa ja auttaa itse kutakin löytämään, mikä se oma juttu noilla aloilla voisi olla kuin piirrellä kokeessa erilaisia nuottiavaimia tajuamatta vittuakaan mikä virka niillä oikeasti on tai yrittää väkisin tanssia, jos on luonnostaan rytmitajuton terästanko.
No, mikä tässä on erona siihen jamppaan, joku tuleva humanisti tai joku muu ei-luonnontiedeorientoitunut, joka ei vaan tajua laskea matikkaa, fysiikkaa tai kemiaa?

Minusta olennaista ois tuo hyvä opetus. Kaikki tuntuu vittumaiselta, jos ei osaa ja pakotetaan.
 
No, mikä tässä on erona siihen jamppaan, joku tuleva humanisti tai joku muu ei-luonnontiedeorientoitunut, joka ei vaan tajua laskea matikkaa, fysiikkaa tai kemiaa?


Opetussuunnitelman kannalta olennaista on se, mitä asioita tilastollisesti tarvitaan arjessa ja työelämässä enemmän ja mitä vähemmän eli mitkä ovat niitä oikein valittuja kaikille pakollisia asioita ja mitkä eivät. Tämä olisi sitten jo keskustelun aihe erikseen, mutta luulen että absoluuttiasteikollakin matikka "voittaisi" kuviksen.

Yksilön kannalta henk. koht. vitutus on toki sama asia ja humanistit saavat minun puolestani avautua aivan yhtä suurella oikeudella kuin minä kerroin omat fiilikseni, antaa tulla vain kenellä sanottavaa on.
Minusta olennaista ois tuo hyvä opetus. Kaikki tuntuu vittumaiselta, jos ei osaa ja pakotetaan.

Tästä samaa mieltä.
 
Back
Ylös Bottom