Gunman: oikeassa olet että Jonsku on lahjakas ja kansallisesti hyvä nostaja. hyvä räjähtävyys, vahva selkä ja jalat.tekniikka paranee koko ajan. kova nostaja suomessa ilman muuta.. ja mitä olen kaverin kanssa aika paljon reenannut ja kisamatkoilla ollut niin todella hyvällä asenteella suhtautuu urheiluun.. Mutta itse olen eri mieltä tuosta mitä sanoit että huippu maata edustamalla Jonsku olisi huipulla. . väitteesi on todella suurta huippujen aliarvioimista!! itse sanon että samoissa olosuhteissa vuosia harjoittelemalla kuin kiinalaiset, olisi Johan lähempänä kärkeä ehdottomasti.palautuminen olisi maksimoitua, harjoittelu laadukkaampaa kuten myös valmennus...mutta en silti usko että olisi A-ryhmässä MM-kisoissa.. yksinkertaisesti esim. kiinassa on vain niin paljon lahjakkuutta, lajikulttuuria/tietotaitoa, valtion panostusta että ei ole realismia väittää että suomesta löytyisi samanlaisia lahjakkuuksia kuin sieltä.. katso esim. 77kg maailmanmestarin tempauksia,tai saman sarjan korealaisen olympiavoittajan työntöä,, suomessa ei ole yhdelläkään nostajalla ollut koskaan niin hyvää tempaustekniikkaa..ei edes Milko Tokolalla jota itse pidän teknisesti lahjakkaimpana nostaja suomessa kautta aikojen!! mutta tästä aiheesta on ilman muuta saatava keskustelua aikaan..
No moro!
Alotan vaikka tolla, että pitää saada keskustelua aikaan. Ihan ok, mutta ei mun mielestä ole oikein mukavaa keskustelua, että jotain haukutaan täälä neidiksi. Tuosta päästäisiin loputtomaan aiheeseen eli dopingiin. Siinä mielessä olen erittäin jyrkästi kanssasi eri mieltä, että doping ei erottaisi meitä maailman huipulta. Se ei ole ainut asia mikä erottaa, yhtenä erottavista asioista on juurikin tuo ammattilaisuus ja valtion varoilla treenaaminen muissa maissa.
Sitten tullaan tuohon kiina/ aasia ilmiöön. Eli esimerkiksi nimeämissäni maissa ei ollut kiinaa eikä koreaa eikä yhtään aasialaista maata. En väittänyt, että Suomesta löytyisi uhtä lahjakkaita tyyppejä kun kiinan tai korean asukasmääristä.
Mutta se, että esim saksassa tai kuubassa tai belgiassa, tai euroopan pienissä maissa pärjätään painonnostossa, kertoo mielestäni hyvin sen, että meilläkin pitäisi pärjätä. Se ei ole huippujen aliarvioimista, että väitän Suomalaisen nostajan yltävän samoihin tuloksiin kun saksalaisten. Se on Suomalaisten aliarvioimista, että väitetään meidän olevan tietotaidollisesti ja geenillisesti niin huonoja ettemme koskaan yllä huippujen tasolle. Ja se, että sinä olet sitä mieltä, että et ole lahjakas vaan ainoastaan pitkäjänteisellä työllä tuloksesi tehnyt, on minusta paskapuhetta. Sinä olet fyysisesti erittäin lahjakas.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että pelkällä ammattimaisuudella ja treeniohjelmilla ei nousta tuosta maailman huipulle. Mutta ei myöskään pelkällä dopingilla. Ammattimaisuudella, huippujen treeniohjelmilla, ammattivalmennuksella, lihashuollolla ja dopingilla YHDESSÄ noustaisiin varmasti korkealle ja lahjakkaimmissa tapauksissa aina A-ryhmään ja maailmanhuipulle asti MYÖS SUOMESTA.