Nyström hävisi 76 kilolla Kiinan ME-nostajalle

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä mä luulen, että painonnoston harrastajana on ihan mukava lähteä mm-kisoihin tekemään kansallisesti hyvää tulosta ison yleisön eteen. Niitä youtube-klippejä ja tallennettuja eurosport-lähetyksiä isolta lavalta on kuitenkin paljon kivempi katsella itsekin jälkikäteen kuin jonkun kotimaisen kellarikisan videoita.

Mitä se haittaa jos joku kiinalainen ammattisotilas, jonka tärkein työtehtävä on treenata kaksi kertaa päivässä, voittaa sinut sadalla kilolla. Se on ihan eri sarjan kilpailija, vaikka nimellisesti onkin samassa sarjassa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Maailmanluokan painonnostajalla on yleensä kropassaan tiettyjä tunnistettavia piirteitä kuten massiiviset reidet heti pienimmistä painoluokista lähtien. Se ei sitten taatusti ole sattuman kauppaa vaan tarkoituksen omaisesti hankittu oikealla treenillä ja ruokavaliolla. Treenataan ne lihakset suuriksi sinne missä niitä tarvitaan eikä kauttaalteen jolloin noustaan heti 2 sarjaa ylemmäksi.

Olen kuullut liian monen vanhankin jermun kitisseen että ei puhtailla tule tuollaisia reisiä. Onko se ihme kun reidet ei kasva jos syödään vain leipää ja ollaan suurimman osan elämästään +- kaloreilla.

Puuttuu sellainen kehon koostumuksen ja painon suunnitelmallinen kontrolli. Ymmärtiköhän kukaan tätä vuodatusta..? :D

Mähän oon vähän tämmönen sivustakatsoja tässä touhussa itse mutta väittäisin nähneeni muutamia isoreitisiä nostajia Suomessakin.

Jos vertaa pituus/paino-suhdetta eri maiden nostajien välillä niin meinaatko että suomipojat on pienireitisinä sitten vastaavasti liian pitkiä omiin sarjoihinsa? Liikaa massaa yläkropassa ?Tai liikaa läskiä vaan ;) ?

Asen Zlatev tai Vardanian imo olivat suht normaalireitisen näköisiä mutta kuitenkin nostivat aika paljon sitä rautaa ....

Mähän oon vähän tämmönen sivustakatsoja tässä touhussa itse mutta väittäisin nähneeni muutamia isoreitisiä nostajia Suomessakin.

Jos vertaa pituus/paino-suhdetta eri maiden nostajien välillä niin meinaatko että suomipojat on pienireitisinä sitten vastaavasti liian pitkiä omiin sarjoihinsa? Liikaa massaa yläkropassa ?Tai liikaa läskiä vaan ;) ?

Asen Zlatev tai Vardanian imo olivat suht normaalireitisen näköisiä mutta kuitenkin nostivat aika paljon sitä rautaa ....

Sivustakatsoja minäkin vain olen ;)

Hmm..Isoreitisiä kyllä..mutta kaukana noista hepuista jotka tuolla korean lavalla pärjää. Tuollaisia palloreisiä ei ole kyllä kellään aktiivilla likikään..

Sinähän ne listasit.
Järjestään pituuden mukaan vähintään sarjan verran liian alhaalla nostetaan. Lisäksi nostajien paino pyörii lähes koko harjoituskaudenkin siinä sarjan rajoilla. Kyllä se kilpailusarja pitää olla sellainen että siitä kevyempään ei ole enää laisinkaan mahdollista päästä.
Monet huiput ovat harjoituskaudella 6-8kg ylipainoisia ja sitten kiristelevät tosi paikan tullen helvetin tiukkaan kuntoon.
Oikeassa olet että isot reidet eivät todellakaan takaa tai ole vaade menestymiselle, mutta huomattavalla määrällä TOP10 nostajilla ne ovat massiiviset. Kaippa siitä jotain voidaan päätellä..ehkä.

Reiden koolla ei ole mitään merkitystä maksimivoimaan.

Katsokaa Ano turtiaisen reisiä! Ja kyykystä nousee.

Tuossa ei ole mitään järkeä että sinä vertaat äärileveää voimanosto kyykkyä, painonnostajien tekemiin kyykkyihin. Niissä on ihan helvetisti eroa, luulisin että sinäkin sen ymmärrät...
Voimanosto kyykyillä ei kasvateta suuria lihasmassoja reisiin ja se on faktaa.

Zone-sarja -42%
Tuossa ei ole mitään järkeä että sinä vertaat äärileveää voimanosto kyykkyä, painonnostajien tekemiin kyykkyihin. Niissä on ihan helvetisti eroa, luulisin että sinäkin sen ymmärrät...
Voimanosto kyykyillä ei kasvateta suuria lihasmassoja reisiin ja se on faktaa.

Ymmärrän kyllä painonnoston ja voimanoston eron. painonnostoa treenasin 70-luvulla SM-tasolla. Voimanostoa sen jälkeen, aktiivivoimailu-urani on palttiaralllaa 30-vuotta, jaakko kailajärven ja J.Virtasen seminaarit on käyty, että kyllä jotain hihaan jää.

Mutta kiitos huolenpidostasi asiaa kohtaan.

noo, tarkoitin että lihasmassa ei suoraan korreloi maksimivoimaan.

Miten muuten oli mahdollista että jouni Grönman kyykkäsi mua pienireitisempänä ja pirusti eli kymmeniä kiloja kevyempänä miehenä etukyykyillä sarjoja painolla jolla väänsin itse vieressä toiston kaksi? Jouni sanoi että tekniikkani on ihan ok mutta hermotuksessa oli paljon korjaamista.

Maksimivoimassa on enemmän kyse nopeista lihassoluista ja niiden suht. osuudesta hitaisiin, räjähtävyydestä sekä hermotuksen toimivuudesta.

Vai oletteko poijjaat sitä mieltä että lihaksikkain nostaa aina sen isoimman ykkösen? myös painonnostossa?

Näin ollen Tom Platz olisi halutessaan kyykännyt jotain 500 kiloa etukyykystä ;)

Ymmärrän kyllä painonnoston ja voimanoston eron. painonnostoa treenasin 70-luvulla SM-tasolla. Voimanostoa sen jälkeen, aktiivivoimailu-urani on palttiaralllaa 30-vuotta, jaakko kailajärven ja J.Virtasen seminaarit on käyty, että kyllä jotain hihaan jää.

Mutta kiitos huolenpidostasi asiaa kohtaan.

noo, tarkoitin että lihasmassa ei suoraan korreloi maksimivoimaan.

Miten muuten oli mahdollista että jouni Grönman kyykkäsi mua pienireitisempänä ja pirusti eli kymmeniä kiloja kevyempänä miehenä etukyykyillä sarjoja painolla jolla väänsin itse vieressä toiston kaksi? Jouni sanoi että tekniikkani on ihan ok mutta hermotuksessa oli paljon korjaamista.

Maksimivoimassa on enemmän kyse nopeista lihassoluista ja niiden suht. osuudesta hitaisiin, räjähtävyydestä sekä hermotuksen toimivuudesta.

Vai oletteko poijjaat sitä mieltä että lihaksikkain nostaa aina sen isoimman ykkösen? myös painonnostossa?

Näin ollen Tom Platz olisi halutessaan kyykännyt jotain 500 kiloa etukyykystä ;)

Ei tarvi turhaan kiitellä huolenpidosta, mää oon niin märkäkorva sinuun verrattuna niin mä en pysty lyömään faktaa noihin kaikkiin väitteisiin. Mutta sen pystyn sanomaan että mä tiedän aika tarkasti miten kasvatetaan lihaksikkaat ja omaan kroppaan nähden isot reidet ja niitä ei tehdä voimanosto kyykyillä.

Jos ei oteta huomioon painon-nostossa raskasta sarjaa, niin kyllä kärkiukoilla muissa sarjoissa on myös ne suurimmat kintut...

Ei, mutta on siitä lihasmassasta paljon hyötyä. Mitä edistyneemmästä nostajasta on kysymys sitä suurempi osuus pitkän aikavälin voimanlisäyksestä tulee lihasmassan kautta. Tämä näkyy parhaiten siinä kun nostajan tulostaso on jumiutunut omassa sarjassa ja nostaja vaihtaa sarjaa niin tulokset hyppäävät ylöspäin.

Lyhyellä tähtäimellä hermotus voi vaikuttaa tulokseen "paljon" myös edistyneillä nostajilla. Mutta pitkällä tähtäimellä se tulos siis tulee lihasmassan kautta. Aloittelijoilla sen sijaan tulee iso osa kehityksestä hermoston kautta.

Katsokaa Ano turtiaisen reisiä! Ja kyykystä nousee.

Pakkohan se on kysyä,oletko vaivautunut katselemaan näitä kisoja lainkaan?Mitä enemmän lihaksia sitä enemmän on noussut rautaa.
Mun on vaikea ymmärtää tämmöistä lässytystä ku samaan aikaan eurosportin lähetyksessä jokainen paitsi sokea Reetta näkee tosiasiat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän se on niin, että olennaisimmat tekijät suurelle voimantuotolle ovat a) suuri lihasmassan poikkipinta-ala (lue: painoluokan rajoissa maksimaalinen määrä lihasta lajisuorituksen kannalta oikeissa lihaksissa) b) huippuunsa hiottu hermostollinen ohjaustoiminta c) lajisuorituksen kannalta edullinen / optimaalinen vipuvarsisysteemi. Maailman parhaimmat eivät kykene antamaan missään näistä osa-alueista suuresti tasoitusta.

Uskomattomia koneita ovat nämä maailman eliittipainonnostajat. Vaikka suomipoika ei mitaleja tuolta nouda, niin kisaamatta jättäminen ei mielestäni ole ratkaisu missään mielessä.

Lyhyellä tähtäimellä hermotus voi vaikuttaa tulokseen "paljon" myös edistyneillä nostajilla. Mutta pitkällä tähtäimellä se tulos siis tulee lihasmassan kautta.

Pakko tarkentaa tuota yllä olevaa.

Sillä, että lyhyellä tähtäimellä hermotus vaikuttaa "paljon" tarkoitan sitä vaikutusta mikä tulee esim. eri harjoituskausien välillä. Kun peruskaudella tulos tippuu vaikka 200 kilosta alas 190 kiloon ja sitten kun piikataan uudelleen niin tulos nousee onnistuneen reeniin johdosta 201 kiloon.

Siis tuo yhden kilon kehitys voisi sitten olla vaikka siitä lihasmassan kasvusta johtuvaa ja tuo muu vaihtelu siitä hermostosta johtuvaa.

Toivottavasti tämä selventää mitä ajoin takaa.

Ei tarvi turhaan kiitellä huolenpidosta, mää oon niin märkäkorva sinuun verrattuna niin mä en pysty lyömään faktaa noihin kaikkiin väitteisiin. Mutta sen pystyn sanomaan että mä tiedän aika tarkasti miten kasvatetaan lihaksikkaat ja omaan kroppaan nähden isot reidet ja niitä ei tehdä voimanosto kyykyillä.

Jos ei oteta huomioon painon-nostossa raskasta sarjaa, niin kyllä kärkiukoilla muissa sarjoissa on myös ne suurimmat kintut...

Ei pidä suuttua. kerroin oman voimailutaustani, siitä ei pidä ottaa nokkiinsa.

Voimanostokyykky ei kasvata reisimassaa huippuunsa, vaan voimanostossa voima otetaan lantiosta ja perseestä. ja mitä vahvempi keskivartalo, sitä isommat raudat kyykätään, kuten kapt.Kirk jo sanoi aikanaan.

Bodauksella kasvatetaan iso lihasmassa. Ei maksimivoimahakuisessa voimailussa.

Kritisoin väitettä, että paksujalkaisin painonnostaja aina kyykkäisi eniten. Järjetön väite.

Mun on vaikea ymmärtää tämmöistä lässytystä ku samaan aikaan eurosportin lähetyksessä jokainen paitsi sokea Reetta näkee tosiasiat.

Sain siis uuden nimen: lässyttävä sokea Reetta...;)

No, mikäs siinä sitten: kasvattakaa bodarin reidet niin nostatte ison etukyykky-ykkösen. näinhän se menee.

Ei pidä suuttua. kerroin oman voimailutaustani, siitä ei pidä ottaa nokkiinsa.

Voimanostokyykky ei kasvata reisimassaa huippuunsa, vaan voimanostossa voima otetaan lantiosta ja perseestä. ja mitä vahvempi keskivartalo, sitä isommat raudat kyykätään, kuten kapt.Kirk jo sanoi aikanaan.

Bodauksella kasvatetaan iso lihasmassa. Ei maksimivoimahakuisessa voimailussa.

Kritisoin väitettä, että paksujalkaisin painonnostaja aina kyykkäisi eniten. Järjetön väite.

Tuata tuata..luin pari kertaa tään topicin läpi enkä onnistunut löytämään yhtään väitettä siitä että paksujalkaisin painonnostaja aina kyykkäisi eniten..? Mistä päättelit tuon?

...Kritisoin väitettä, että paksujalkaisin painonnostaja aina kyykkäisi eniten. Järjetön väite.

Ei kai noin yksinoikoisesti kukaan ole väittänyt asian olevan. Suuria viitteitä maksimivoimantuotosta suuri lihasmassa kuitenkin antaa.

Tämä on sanasta sanaan tulkittuna ehdottoman väärä toteamus.

Anteeksi off-topic. Keskustelu liittyy painonnostoon, muttei viestiketjun kisaan tai yksittäiseen urheilijaan.

Sain siis uuden nimen: lässyttävä sokea Reetta...;)

No, mikäs siinä sitten: kasvattakaa bodarin reidet niin nostatte ison etukyykky-ykkösen. näinhän se menee.

Yksi huomio Jarre55.
Minä en ainakaan usko että huippu painonnostajien isot reidet olisi oikein bodaamalla bodattu vaan reeni on kauttaaltaan olympianostoille edullinen.
Ei varppiin ole käytössä mitkään pitkät puuduttavat sarjat vaan painonnostolle ominaiset lyhyet sarjat/räjähtävät toistot.

Se että ne onnistuu sillä reenillä saamaan valtavat jalat kertoo siitä tietotaidosta joka suomesta puuttuu.

Yksi huomio Jarre55.
Minä en ainakaan usko että huippu painonnostajien isot reidet olisi oikein bodaamalla bodattu vaan reeni on kauttaaltaan olympianostoille edullinen.
Ei varppiin ole käytössä mitkään pitkät puuduttavat sarjat vaan painonnostolle ominaiset lyhyet sarjat/räjähtävät toistot.

Se että ne onnistuu sillä reenillä saamaan valtavat jalat kertoo siitä tietotaidosta joka suomesta puuttuu.
Puhut asiaa 100%.

Quottaamasi lauseeni oli sarkasmia. OK?

Tuosta "puuttuvasta tietotaidosta" tuli mieleen, että tulisikohan Suomestakin mopokortti-ikäisiä yleisen maailmanmestareita Naim Suleymanoglun ex-valmentajan opeilla? Esim. Ilja Ilin voitti 17-vuotiaana (s.-88) Dohassa '05 maailmanmestaruuden -85kg:n sarjassa ja teki tuloksen, mitä Suomessa on nähty viimeksi superissa joskus 70-luvulla.

http://www.youtube.com/watch?v=J6wu-zeO19Y

Seuraavana vuonna kultaa sarjaa ylempänä ja tietty viime vuonna kultaa Pekingistä. Aivan poikkeuksellinen lahjakkuushan tuo Ilin on, mutta mielenkiintoista olisi tietää, miten tuohon päästään...

Pari huomiota:

- Mielestäni suomalaiset eivät olleet turhaan kisoissa, vaikka yksi jäikin ilman tulosta ja muut hävisivät aikas paljon voittajille. Täytyy muistaa, että suomalaiset keräsivät enemmän pisteitä kuin esim. ruotsalaiset :D

- Muilta mailta oli jokseenkin hassuja edustajia kisoissa. Hong Kongilaiset naiset tekivät n. 70 kilon yhteistulokset. Näin 58:n naisnostajan tempaavan mm-lavalla ilman minkäänlaista painonnostomaista tekniikkaa hieman yli 30 kiloa ja työntävän juuri päälle 40 kiloa. Lämmittelyssä ei ollut vielä selvää, että tekeekö hän lainkaan hyväksyttävää suoritusta. Tämä oli mielestäni turhaa, harjoitella voi pienemmissäkin kisoissa ja tulla sitten mm-lavalle, kun tekniikka on varmasti sellainen, että tuomarit sen hyväksyvät painonnostoon kuuluvaksi.

- Kanadalainen nostaja, oliskohan ollut Nyströmin sarjassa, ei pystynyt tekemään hyväksyttävää painonnostosuoritusta, mutta silti tuomarit antoivat armon käydä oikeudesta. Tanko liikkui ennen kakkosvetoa selvästi alaspäin, eli kyseessä oli mave + vetoon valmistava notkautus + kakkosveto. Käsittämättömät tulokset tekniikkaan nähden, tosin.

- 77kg:n kiinalaiset nostajat tekivät etukyykkyä 250 kilolla treeneissä, n. viisi päivää ennen kisaa. Pystyykö kukaan suomalainen ottamaan etukyykkyä 250 kilolla sarjasta riippumatta? Ehkä muutama, en tiedä. Koskaan en ole nähnyt itse livenä moista.

- kiinalaisiin vertaaminen on turhaa, koska kiinan mestaruuskisoissa tehdään paljon kovempia tuloksia kuin mm-lavalla. Kiina on erilainen maa kuin muut. Kiinan mestari tempaisi kansallisissa naisten superissa 7 kiloa yli maailmanennätyksen (147kg, kun maailmanennätys 140kg) ja työnsi myös enemmän kuin korealainen maailmanennätysnainen. Kiina lähetti jostain syystä naisten superiin kansallisissa neljänneksi sijoittuneen nostajan.

- Kisoissa on muutakin tekemistä kuin painonnosto. Siellä edustetaan Suomea myös nostamisen ulkopuolella. Päävalmentaja Pekka Niemi hoiteli rempseällä asenteellaan tämän homman erinomaisesti ja oli varsin tunnettu ja pidetty persoona.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom