Nutrix - terveellinen ja luonnollinen ruokavalio

Moikka,

Osallistun keskusteluun jakamalla oman aiheeseen liittyvän pienen tarinani.

Mainittakoon heti aluksi, että en tule tässä viestiketjussa ottamaan kantaa puhtaan ruuan hyötyjen/-etujen tieteellisestä pohjasta ja tutkimuksista, vaan tarkoitukseni tällä viestillä on ainoastaan jakaa omia kokemuksiani ja näkemyksiäni.

Noin vuosi sitten törmäsin ravinnon saralla valtavirran näkemyksistä poikkeaviin juttuihin, jotka kuulostivat allekirjoittaneen mieleen jossain määrin järkeviltä, mutta joidenkin asioiden suhteen olin äärettömän skeptinen. Mielessäni heräsi kuitenkin sen verran kiinnostusta, että päätimme silloin personal trainerina toimineen kämppäkaverini kanssa kokeilla asioita käytännössä, koska voimannoston entisen maailmanmestarin* vakuuttava näkemys näistä asioista painoi ainakin allekirjoittaneen arvostusasteikolla melko paljon.

"*Olin tehnyt satoja ravinto-ohjelmia useiden vuosien aikana ja luulin tietäväni ravitsemuksesta jotain.."

Noh, tutustuttuamme aiheeseen, joka perustui ravinnetiheään ja puhtaan ravinnon lisäksi monien eri "koulukuntien" keskeisimmistä ajatuksista ja tekijöistä joiden sisältämä informaatio oli monelta osin uutta, eikä tietoa suomeksi aiheista juuri löytynytkään. Aiempaa huomattavasti laajemmin huomioitu kokonaisuus tuntui itsestäni jollain tasolla hyvinkin järkeenkäyvältä, niinpä laitoimme homman kokeiluun.

Noin viikon superhifistelyjakson päätteeksi nykyinen valmentajakolleegani Mikko Lehtola kiteytti viikon olotilat yhden käden leukaan ja energiatasoissa ja suorituskyvyssä tapahtuneet muutokset valtasivat meidät kummatkin valtavalla kysymysten määrällä. Näiden kokemusten jälkeen pelkkä vallitsevan innostuksen määrä vaikutti olotilaan suhteellisen kauan ja ympäristöltä tulikin melko kriittistä palautetta kaikesta siitä tärinästä ja intoilusta, jota aiheesta kumpusi.

Joka tapauksessa jatkoimme aiheeseen perehtymistä. Tämän jälkeen puhtauteen ja ravinnerikkauteen perustuvasta ruokavaliosta olemme jakaneet laajemminkin näkemyksiä aina roinanneista bodareista, Moksun kautta esimerkiksi vapaa-ottelija Marcus Vänttiselle.

Suomessa laadun sekä puhtauden linkittyminen tiettyhin asioihin lienee tekijä, joka nostaa monella defenssit päälle. Suomessa ruuan puhtaus yhdistyy usein kukkamekkoiseen hippityttöön, vaikka vastaava mielikuva voisi yhtä hyvin linkittyä puhtautta suosivan Randy Couturen ruokavalioon.

Korostan vielä: Kokemustemme valossa tietyillä ravitsemuksellisilla tekijöillä on suurempi merkitys, mitä monesti ajatellaan. Kyseisten periaatteiden avulla olemme saaneet aikaan hyviä tuloksia ja aiheesta enemmän kiinnostuneet löytävät varmasti tiensä tiedon pariin. Mitään yritysmainosta ja tarkempia yksityiskohtia en tähän ala kuitenkaan linkittämään.

Toivon, että jokainen jota aihe kiinnostaa enemmän, tutustuu ja jopa kokeilee asioita itse. Tiedän, että täällä pyörii valtavasti hurjan tiedonnälkäistä ja ravitsemuksesta kiinnostunutta porukkaa. Tämän viestin jälkeen en aio vastata tähän viestiketjuun tuleviin mahdollisesti tuleviin, vastakkain-asettelua pohjustaviin kysymyksiin. Tarkoitus ei ole nimittäin erottaa mitään mistään tai tuomita mitää suuntaa ravitsemuksessa.
Luulen, että jokainen löytää itselleen tärkeimmät ja toimivimmat välineet ilman ylenpalttista hegemoniaa tai häsäämistäkin. Itse ainakin löytän ravitsemuksesta uusia ja inspiroivia tekijöitä päivittäin, ilman painostusta, yliluonnollisuutta tai häsäämistäkin. Asiat käyvät yleensä lopulta simppeleiksi ja järkeenkäyviksi, jos luonteeltaan sellaisia alunperin ovat. Kiinnostuneiden yksityisviesteihin vastaan mielelläni.

Olli Postia haluan tässä kiittää kieltämisen ja urheilijalle tyypillisen itsekurimallin rikkomisesta ja tien näyttämisestä siihen, että ruokailu voi olla oikeasti äärettömän nautinnollista ja hauskaa, oli kyse sitten ehrman-ananaskombosta tai chlorella-muirapuama-sekoituksesta.

Mahtavia treenejä ja hyvää ruokahalua kaikille! :whip:

Jeba, olet oikeassa.. =]

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
...Ja lisäksi myös sen tosiasian sivuuttaminen että keskivertoihminen syödessään keskivertoruokaa on tosi hyvä kombo. Silloin voi hakea elämän mielekkyyttä muistakin kuin maagisista kanin papanoista jotka tuodaan namibiasta ja ne maksaa 2000e/kg...

Niin kauan kuin ihminen voi suhteellisen hyvin sitä keskivertoruokaa syömällä, ei varmaan monellekaan tule mieleen että ravinnossa olisi kenties jotain vialla. Mutta siinä vaiheessa kun terveys pettää jollain tavoin, lähtee moni hakemaan parannusta oloonsa myös ruokavalion kautta. Jos vaihtoehtona on koko loppuelämän kestävä lääkitys, alkavat ne "maagiset kaninpapanatkin" kummasti kiinnostaa.

Emmah sanoi:
Väkisinkin herää kysymys, että kun noita luonnollisia vihollisia ei ihmisellä enää juuri ole, kehittääkö se mieli niitä itselleen joka tapauksessa, vaikka sitten omasta toiminnastaan ja omasta kropastaan? Tai keksiikö ihminen elämälleen sisältöä tai korvaa siinä olevia puutteita joskus vähän omituisemmillakin tavoilla?

Mä oon miettiny samaa. Esimerkiksi autoimmuunisairauksien lisääntyminen on mielenkiintoinen juttu, niissähän elimistö nimenomaan hyökkää itseään vastaan. Tiedän, että yleisesti autoimmuunisairauksia pidetään elintavoista ja ravinnosta riippumattomina, mutta mielestäni asia ei välttämättä ole niin yksinkertainen. Mua mietityttää myös se, miten osa ihmisistä voi keskivertoruualla hyvin ja osan se tekee sairaaksi? Miksi esimerkiksi valtaosa ihmisistä voi syödä torjunta-aineilla kyllästettyjä hedelmiä ja osalle ne taas aiheuttavat allergiaoireita? Ovatko nämä oireettomat ihmiset niitä selviytyjiä jotka kykenevät sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin, eli onko tää normaalia evoluutiota?

Edit. Mä oon testannu kohta läpi suurimman osan vihanneksista/hedelmistä joille oon luullu olevani allerginen. Tähän mennessä minkään luomuvaihtoehto ei ole aiheuttanu mulle allergiaoireita.

Emmah sanoi:
Väkisinkin herää kysymys, että kun noita luonnollisia vihollisia ei ihmisellä enää juuri ole, kehittääkö se mieli niitä itselleen joka tapauksessa, vaikka sitten omasta toiminnastaan ja omasta kropastaan? Tai keksiikö ihminen elämälleen sisältöä tai korvaa siinä olevia puutteita joskus vähän omituisemmillakin tavoilla?
Mä oon miettiny samaa. Esimerkiksi autoimmuunisairauksien lisääntyminen on mielenkiintoinen juttu, niissähän elimistö nimenomaan hyökkää itseään vastaan. Tiedän, että yleisesti autoimmuunisairauksia pidetään elintavoista ja ravinnosta riippumattomina, mutta mielestäni asia ei välttämättä ole niin yksinkertainen.
Sattumalta päädyin juuri äsken Iltalehden ja Daily Mailin linkeillä NewScientist:in artikkeliin "The science of voodoo: When mind attacks body", jossa on käsitelty vähän samankaltaisia juttuja.

Mielessäni heräsi kuitenkin sen verran kiinnostusta, että päätimme silloin personal trainerina toimineen kämppäkaverini kanssa kokeilla asioita käytännössä, koska voimannoston entisen maailmanmestarin* vakuuttava näkemys näistä asioista painoi ainakin allekirjoittaneen arvostusasteikolla melko paljon.
Toista se oli silloin kun kyseisen maailman mestarin kanssa vedettiin reenin jälkeen tehosekoittimeen banaanit, maitoa ja raakoja kananmunia :)

Tätä "ituhippeilyä" sivusta seuraanneena olen hieman ihmetellyt miksi kaikki pitää vetää överiksi (en viittaa halmetojaan) ? Eikö tästäkin löytyisi se kultainen keskitie ?
Itse uskon että luomu ravinto tuskin on huonompaa kun normi setti ja varmasti nutrixista löytyy hyviäkin juttuja jotka normaalin terveellisen ruokavalion ohella saattaisivat nostaa monen pikaruokapojan elämän laatua.

Moni "ituhippeilyyn hurahtanut" kertoo kuinka viikossa parissa leuanveto ja/tai punnerrukset tehtiinkin kahden käden sijasta yhdellä kädellä ja kuupperissa tuli 1000m lisää.... ainakin itse jaksan näitä epäillä....toki jos itekin siirtyisin pariksi viikoksi ko. ruokavaliolle niin paino tulisi varmasti niin vauhdilla alas että varmaan sitä jaksaisi vähän paremmin juosta :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Korostan vielä, että meidän terveys ja olotila riippuu aivan kaikesta. Joten ravinnon osuutta tuskin voidaan kovin yksiselitteisesti irroittaa. Vastaan kuitenkin "Mitä vikaa oikeasti keskivertoihmisen keskivertoruoassa?" - kysymykseen.

Siitä olemme varmasti yhtä mieltä, että "keskiverto ihminen" syö äärettömän paljon terveellisemmin kuin vaikkapa tuo mainitsemasi 23%. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, etteikö "kultainen keskitie" voisi nostaa kriteerejään siitä, että vehnäpasta ja käristetty liha, ei ole "perusjuttu" vaikka se sitä tällä hetkellä keskivertokuluttajalle onkin.
tuo on viimeinen asia mitä itse toivon... jos ihmiset esim rupeaisi suuntautumaan karppisysteemeihin ja vetämään tuhottomasti lihaa, hinta pompsahtaisi ihan jumalattomasti. lisäksi vehnäpasta kuluttaa paljon vähemmän maapalloa kuin saman energiamäärän sisältävä lihankimpale. nyt kuitenkin puhutaan niin järjettömistä volyymeistä tuossa mun jutussa että vaikka pysyttäisiin pelkästään pohjoismaissa, kohderyhmänä olisi heittämällä miljoonia ihmisiä.

siksi toivonkin, että pysyttäisiin suunnilleen nykyisessä suuntauksessa. puoli kiloa vihanneksia päivässä, hedelmiä, ruokaympyrä.

Niin kauan kuin ihminen voi suhteellisen hyvin sitä keskivertoruokaa syömällä, ei varmaan monellekaan tule mieleen että ravinnossa olisi kenties jotain vialla. Mutta siinä vaiheessa kun terveys pettää jollain tavoin, lähtee moni hakemaan parannusta oloonsa myös ruokavalion kautta. Jos vaihtoehtona on koko loppuelämän kestävä lääkitys, alkavat ne "maagiset kaninpapanatkin" kummasti kiinnostaa.
sulla taitaa olla "vähän" eri käsitys keskivertoruasta kuin mulla...... en siis hae suoraan sitä ruokaa jota suurin osa ihmiskunnasta syö keskiarvona, vaan juurikin kultaista keskitietä mäkdonaltsin + grilliruoan ja ultimaattisen nutrixin väliltä. miksi minä en esimerkiksi voi tosi hyvin kun syön about keskivertoruokaa?!? valehtelenko itselleni koko ajan ja tämä maailma on valhetta :väsynytmatrixvertauslainattunasuoraanollipostilta:?

väitänkin että jos tuollaista keskivertoruokaa syö, terveydelliset ongelmat tulevat hyvin todennäköisesti jostain ihan muualta (liikunnan puute, tupakointi, alkoholi, kontrolloimaton herkuttelu,...)

ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. jos joutuu käymään hulluuslääkärillä vakituisesti ja vetämään mielialalääkkeitä, siinä tuskin nutrixit kauheasti auttaa... tai jos töissä/kotona menee päin vittua, se yks nutriksi ei tilannetta olennaisesti muuta mihinkään...

luomu on ihan jees, varsinkin eläimien kannalta, mutta en usko että paljoakaan väliä luomuilun ja tavallisen terveellisen syömisen välillä.

hyvä olo itsellä on vaikka syönkin myrkkybanaaneja, myrkkyruisleipää yms. ellei nyt vaikkapa yöunet jää vähille ja siinä ei tosiaan metsästä poimimani ihmemustikat auta ;)

myrkky ja kemikaalivouhotus sekä tekstin läpi paistava vainoharhaisuus kyllä laski koko touhun arvoa roimasti

jos hömppä olisi jätetty vähemmälle niin olisi helpompi sulatella nekin faktat joita teksti (saattaa) sisältää

sulla taitaa olla "vähän" eri käsitys keskivertoruasta kuin mulla...... en siis hae suoraan sitä ruokaa jota suurin osa ihmiskunnasta syö keskiarvona, vaan juurikin kultaista keskitietä mäkdonaltsin + grilliruoan ja ultimaattisen nutrixin väliltä....

Tarkoitin "keskivertoruualla" normaalia, yleisesti terveellisenä pidettyä ruokavaliota jossa periaatteessa kaikki on kunnossa (riittävästi proteiineja, hiilarit suht. fiksuista lähteistä, hyviä rasvoja, jonkin verran kasviksia, vitamiinit purkista, mäkkäriä ja muuta shaissea kerta viikkoon), mutta jossa esimerkiksi ravinnon alkuperään tai puhtauteen ei sen enempää kiinnitetä huomiota.

Se, mitä sä luulit mun tarkoittaneen, jäi nyt tuossa sun viestissä vähän epäselväksi?:rolleyes:

Aamulehdessä hyvä juttu vähempien E-koodien ja luomuruoan puolesta:

E-koodeissa on kuitenkin ihan "tavallisiakin" aineksia (c-vitamiini, soijalesitiini jne..), joten pelkkä laskenta ei tee automaattisesti jostain eväksestä huonoa tai hyvää.

Tän keskustelun inspiroimana ostin tänään elämäni ensimmäiset luomuomenat. Mä oon ollu omenille(ja muutamille muille hedelmille) allerginen niin pitkään kuin muistan, joten oon jo tottunu ajatukseen että mä en pysty koskaan niitä syömään. Tuo ihana italialainen luomuomena ei kuitenkaan aiheuttanu mulle mitään oireita, mistä oon tosi hämmästyny.

Mä oon kanssa ollut tosi monille hedelmille (vai niissä oleville myrkyille?) allerginen ja omena on ollut yks niistä hedelmistä mitä en oo voinut koskaan syödä raakana ilman kauheeta kutinaa ja ihottuman puhkeamista. Tänään haukkasin testimielessä luomuomenaa eikä siitä tullut mitään oireita :dance: Elämäni ensimmäistä kertaa mä sain rouskutella koko omenan sellaisenaan (käyttämättä sitä mikrossa) :D Vitsi kun ois jo aikasemmin tiennyt tän, oon niin monta kertaa katsonut kuolaten vierestä kun kaverit pistelee omppua poskeen enkä itse oo voinut.

_Liz, ootko sä jo testannut muita luomuhedelmiä? Jos oot niin miten niitten kanssa on käynyt? :)

E-koodeissa on kuitenkin ihan "tavallisiakin" aineksia (c-vitamiini, soijalesitiini jne..), joten pelkkä laskenta ei tee automaattisesti jostain eväksestä huonoa tai hyvää.

Vaikka näin olisikin, niin noi E-koodit on yleensä merkki prosessoidusta ruoasta, ts. on turvallisempaa pysyä kaukana. Se c-vitamiini on kuitenkin varmasti vähän eri asia appelsiinista saatuna ja EDistä saatuna.

Mä oon kanssa ollut tosi monille hedelmille (vai niissä oleville myrkyille?) allerginen ja omena on ollut yks niistä hedelmistä mitä en oo voinut koskaan syödä raakana ilman kauheeta kutinaa ja ihottuman puhkeamista. Tänään haukkasin testimielessä luomuomenaa eikä siitä tullut mitään oireita :dance: Elämäni ensimmäistä kertaa mä sain rouskutella koko omenan sellaisenaan (käyttämättä sitä mikrossa) :D Vitsi kun ois jo aikasemmin tiennyt tän, oon niin monta kertaa katsonut kuolaten vierestä kun kaverit pistelee omppua poskeen enkä itse oo voinut.

_Liz, ootko sä jo testannut muita luomuhedelmiä? Jos oot niin miten niitten kanssa on käynyt? :)
Nyrkkisääntönähän noissa on se, että kuorineen syötävistä hedelmistä niitä myrkkyjä saa aika lailla enemmän. Eli omena, päärynä, viinirypäle, luumu, persikka, jne. kannattaa ostaa luomuna, jos haluaa välttää myrkkyjä. Vastaavasti taas appelsiini, banaani, jne. kuorittavat hedelmät on vähän turvallisempia ei-luomunakin, kun suurin osa myrkyistä lähtee kuitenkin kuorien mukana pois.

Vaikka näin olisikin, niin noi E-koodit on yleensä merkki prosessoidusta ruoasta, ts. on turvallisempaa pysyä kaukana. Se c-vitamiini on kuitenkin varmasti vähän eri asia appelsiinista saatuna ja EDistä saatuna.
Jep, jos tuotesisällöstä löytyy useampia E-aineita niin se on hyvä indikaattori siitä, että tuotteen kylkeen voisi lyödä Elintarviketeollisuuden Pilaama (tm) -leiman.

Tilanne on vain nyt se, että minkäänlaista vedenpitävää faktaa ei olli posti taida pystyä pöytään lyömään. Niin kauan kun tuota ei tapahdu, tämä on sulle moksu tapa parantaa elämänlaatua ja samalla myös hippien pilipalihaihatuksia jonka toiminta käytännössä on enemmän epävarmaa kuin varmaa....

Varmaan uskon minäkin PALJON mielummin kaikkia viranomaisia kuten valtioiden hallituksia ja yleisiä ravitsemus suosituksia kun puhutaan ravinnosta ja terveydestä. Kuten USA:n valtiota jonka kaikkia terveystutkimuksia rahoittavat pahimmat roskaruokayritykset. Tai Suomessakin hyvin tunnettu KUSETUS jonka mukaan ilman maidon lipittämistä kuolemme kaikki osteoporoosiin. Kuka tahansa aiheeseen perehtynyt voi päätellä tilastoista kylmät faktat: osteoporoosia esiintyy (yllättäen) eniten maissa joissa maidon kulutus on suurinta.

Se siitä tutkimustiedosta sitten. Olen varma että kaikki nämä bodareille suunnatut lisäravinteet täyttävät tuon sinun mainitsemasi pilipalihaihatuksen määritelmän. Kuka tahansa sen sijaan voi käydä Finelistä katsomassa että mistä niitä hivenaineita ja mineraaleja oikeasti tulee (vastaus ei ole jauheliha).

Tutkimustietoa löytyy varmaan jokaisesta ravintoon liittyvästä asiasta puoleen ja vastaan, kaikki ihan kunnon lääkäreiden julkaisemia. Niin että jos jaksaisin etsiä tänne vaikka minkälaista näyttöä niin sinä voisit puolestasi kuluttaa aikaasi etsimällä ne vastaväitteen paikkaansapitävyyden osoittavat artikkelit.
TÄSSÄ on kuitenkin yksi ihan ihka elävä todiste raakaravinnon soveltamisesta. Minulle on ihan sama että vaikuttaako heidän terveyden laatunsa/elämänlaatunsa yms. kenenkin mielestä ihailtavalta vai ei. Siinä nyt vaan on se sinun todisteesi.

Sitten kun puhutaan siitä ituhippeilystä ja homman vetämisestä äärilaitaan, niin voisin vihjaista että ainakin tällä foorumilla luulisi tuollaisten kommenttien postaajan katsovan peiliin.

TÄMÄN luulisi olevan kiinnostavaa luettavaa tämän foorumin käyttäjille.

Hauskaa mielestäni koko kommentissasi oli se että ilmiselvästi vastustat "ituhippejä" jostakin tuntemattomasta syystä ja käytät sitä perusteena kaiken "heidän" levittämänsä tiedon teilaamiseen.

Itse en ole ituhippi.

PS. Naisia luulisi kiinnostavan TÄMÄ video. PSS. Toi tumma nainen on oikeasti 61v.

Varmaan uskon minäkin PALJON mielummin kaikkia viranomaisia kuten valtioiden hallituksia ja yleisiä ravitsemus suosituksia kun puhutaan ravinnosta ja terveydestä. Kuten USA:n valtiota jonka kaikkia terveystutkimuksia rahoittavat pahimmat roskaruokayritykset.
muistathan pistää foliohatun päähän kun poistut koneeltasi ulkoilmaan? :D

noei, onhan noissa perääkin mutta en oikeasti enää jaksa. samaa vitun jankkausta. voisin melkein lyödä vetoa että olet wallace toisella nickillä mutta hölmöjähän aina riittää...

sellainen vinkki että katsokaa välillä asioita muusta perspektiivistä kuin omaa nenää pitkin sihdaten. varoitus: saattaa aiheuttaa ahaa-elämyksen.

Suosittelen lämpimästi samaa myös sinulle.
kiitos tästä hyödyllisestä tiedosta :D

e: referoidaans sitten:
maailmassa ei ole olemassa sellaista ratkaisua että kaikki saisivat säilyä hengissä, noudattaa parasta mahdollista ruokavaliota (vaikka motivaatio olisi kaikilla kunnossa) ja niin edelleen. siksi kaikki maailmassa on kompromissejä ja hyvä niin. vai oisko kiva tappaa esim 5 miljardia ihmistä ihan vaan siksi että kaikki voisi vetää nutrixia?

Tai Suomessakin hyvin tunnettu KUSETUS jonka mukaan ilman maidon lipittämistä kuolemme kaikki osteoporoosiin. Kuka tahansa aiheeseen perehtynyt voi päätellä tilastoista kylmät faktat: osteoporoosia esiintyy (yllättäen) eniten maissa joissa maidon kulutus on suurinta.
Ei pidä paikkaansa. Osteoporoosin esiintyminen sen sijaan korreloi varsin hyvin D-vitamiinin saannin kanssa. ;)

Se siitä tutkimustiedosta sitten. Olen varma että kaikki nämä bodareille suunnatut lisäravinteet täyttävät tuon sinun mainitsemasi pilipalihaihatuksen määritelmän. Kuka tahansa sen sijaan voi käydä Finelistä katsomassa että mistä niitä hivenaineita ja mineraaleja oikeasti tulee (vastaus ei ole jauheliha).
Kerrotko sitten mikä se vastaus on? Tuossa on pientä vinkkiä aiheeseen:
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/luonnon-omat-monivitamiinit/

Suoraan sivulta lainattua:

Seuraavassa luettelossa ei siis ole kaikkia lähteitä tai edes kaikkia hyviä lähteitä, pelkästään parhaat.

Popsit varmaan maksaa itse joka päivä päivittäisen vitamiiniannoksesi takaamiseksi ;)
Ihmiset käyttävät nykyisin liikaa vitamiineja. Ei ole tarkoituskaan syödä pelkkiä korke- vitamiinipitoisia ruoka-aineita, tästä löytyy varmaan helposti netistä lisää.
Lisäksi et varmaan ottanut huomioon että kuumentaminen vähentää kaikkien mainitsemiesi ruoka-aineiden vitamiinipitoisuuksia (lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=skr&p_artikkeli=skr00025), vaikka olisihan se raaka maksa tai ankerias jonkun mielestä varmaan ihan käypää ravintoa..

Mä oon kokeillu omenan lisäksi päärynää, luumua, persikkaa ja porkkanaa. Noille kaikille oon ollu aiemmin allerginen, mutta luomuversiot eivät oo ainakaan tähän mennessä aiheuttaneet ongelmia.
Oli pakko tehdä myös testi jossa söin sokkona normaalia omenaa ja luomuomenaa, kyllä niiden eron huomasi (ts. saan edelleen tavallisesta omenasta oireita, "allergia" sinänsä ei oo parantunu mihinkään).

Mä olin aluksi tästä koko asiasta niin innoissani, et söin varmaan 10 omenaa per päivä.. nyt määrä on jo normalisoitunu:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom