Moikka,
Osallistun keskusteluun jakamalla oman aiheeseen liittyvän pienen tarinani.
Mainittakoon heti aluksi, että en tule tässä viestiketjussa ottamaan kantaa puhtaan ruuan hyötyjen/-etujen tieteellisestä pohjasta ja tutkimuksista, vaan tarkoitukseni tällä viestillä on ainoastaan jakaa omia kokemuksiani ja näkemyksiäni.
Noin vuosi sitten törmäsin ravinnon saralla valtavirran näkemyksistä poikkeaviin juttuihin, jotka kuulostivat allekirjoittaneen mieleen jossain määrin järkeviltä, mutta joidenkin asioiden suhteen olin äärettömän skeptinen. Mielessäni heräsi kuitenkin sen verran kiinnostusta, että päätimme silloin personal trainerina toimineen kämppäkaverini kanssa kokeilla asioita käytännössä, koska voimannoston entisen maailmanmestarin* vakuuttava näkemys näistä asioista painoi ainakin allekirjoittaneen arvostusasteikolla melko paljon.
"*Olin tehnyt satoja ravinto-ohjelmia useiden vuosien aikana ja luulin tietäväni ravitsemuksesta jotain.."
Noh, tutustuttuamme aiheeseen, joka perustui ravinnetiheään ja puhtaan ravinnon lisäksi monien eri "koulukuntien" keskeisimmistä ajatuksista ja tekijöistä joiden sisältämä informaatio oli monelta osin uutta, eikä tietoa suomeksi aiheista juuri löytynytkään. Aiempaa huomattavasti laajemmin huomioitu kokonaisuus tuntui itsestäni jollain tasolla hyvinkin järkeenkäyvältä, niinpä laitoimme homman kokeiluun.
Noin viikon superhifistelyjakson päätteeksi nykyinen valmentajakolleegani Mikko Lehtola kiteytti viikon olotilat yhden käden leukaan ja energiatasoissa ja suorituskyvyssä tapahtuneet muutokset valtasivat meidät kummatkin valtavalla kysymysten määrällä. Näiden kokemusten jälkeen pelkkä vallitsevan innostuksen määrä vaikutti olotilaan suhteellisen kauan ja ympäristöltä tulikin melko kriittistä palautetta kaikesta siitä tärinästä ja intoilusta, jota aiheesta kumpusi.
Joka tapauksessa jatkoimme aiheeseen perehtymistä. Tämän jälkeen puhtauteen ja ravinnerikkauteen perustuvasta ruokavaliosta olemme jakaneet laajemminkin näkemyksiä aina roinanneista bodareista, Moksun kautta esimerkiksi vapaa-ottelija Marcus Vänttiselle.
Suomessa laadun sekä puhtauden linkittyminen tiettyhin asioihin lienee tekijä, joka nostaa monella defenssit päälle. Suomessa ruuan puhtaus yhdistyy usein kukkamekkoiseen hippityttöön, vaikka vastaava mielikuva voisi yhtä hyvin linkittyä puhtautta suosivan Randy Couturen ruokavalioon.
Korostan vielä: Kokemustemme valossa tietyillä ravitsemuksellisilla tekijöillä on suurempi merkitys, mitä monesti ajatellaan. Kyseisten periaatteiden avulla olemme saaneet aikaan hyviä tuloksia ja aiheesta enemmän kiinnostuneet löytävät varmasti tiensä tiedon pariin. Mitään yritysmainosta ja tarkempia yksityiskohtia en tähän ala kuitenkaan linkittämään.
Toivon, että jokainen jota aihe kiinnostaa enemmän, tutustuu ja jopa kokeilee asioita itse. Tiedän, että täällä pyörii valtavasti hurjan tiedonnälkäistä ja ravitsemuksesta kiinnostunutta porukkaa. Tämän viestin jälkeen en aio vastata tähän viestiketjuun tuleviin mahdollisesti tuleviin, vastakkain-asettelua pohjustaviin kysymyksiin. Tarkoitus ei ole nimittäin erottaa mitään mistään tai tuomita mitää suuntaa ravitsemuksessa.
Luulen, että jokainen löytää itselleen tärkeimmät ja toimivimmat välineet ilman ylenpalttista hegemoniaa tai häsäämistäkin. Itse ainakin löytän ravitsemuksesta uusia ja inspiroivia tekijöitä päivittäin, ilman painostusta, yliluonnollisuutta tai häsäämistäkin. Asiat käyvät yleensä lopulta simppeleiksi ja järkeenkäyviksi, jos luonteeltaan sellaisia alunperin ovat. Kiinnostuneiden yksityisviesteihin vastaan mielelläni.
Olli Postia haluan tässä kiittää kieltämisen ja urheilijalle tyypillisen itsekurimallin rikkomisesta ja tien näyttämisestä siihen, että ruokailu voi olla oikeasti äärettömän nautinnollista ja hauskaa, oli kyse sitten ehrman-ananaskombosta tai chlorella-muirapuama-sekoituksesta.
Mahtavia treenejä ja hyvää ruokahalua kaikille! :whip:
Jeba, olet oikeassa.. =]