Nuorten syrjäytyminen- keskustelua

^ taitaapi olla niin että pappa betalar. sossun rahoilla ku ei pahemmin juhlita. mutta tosiaan opiskellessa ei tienaa mitään ja samanverran saa tukia ku työttömänäki maleksiminen niin voi olla että houkuttaa sitte vaan jäädä tekemään ei mitään ja saada samat rahat ku ennenki.

opintotukea sais korottaa, se meinaan kannustais porukkaa menemään kouluun jos koulua käymällä tienais vaikka ees satasenki enemmän ku mitä sossusta saa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vois sanoa että yks mahdollisuus tuohon syrjäytymiseen on se ettet pääse töihin. Kummasti lyö maahan kun laittelet hakemuksia pitkin poikin ja vastauksena tulee kerta kymmenestä että et päässy, muuten ei sitäkään. Suomussalmikin oli yhteen aikaan kovasti otsikoissa kun nuoret ihmiset tekee itsemurhia tasaiseen tahtiin, vois päättäjät vilkaista työttömyyslukemia ja tehdä siitä jotain johtopäätöksiä. Eikä näitä aivopieruja että eläkeikä entistä kauemmas (hyötyä on jokunen vuosi, mitäs tulevaisuudessa?) ja samaan aikaan kortistossa riittää porukkaa joille ei ole töitä. :wall:

Ja ennen kuin joku sanoo että muuta helsinkiin, mites kauaskantoista ajattelua se sitten on kun koko suomen pitäisi asua jossain betonilähiössä? Ennemmin olisin vaikka 1500€/kk töissä maaseudulla asuen kuin 3000€/kk betonilähiössä.

kun ei omat lapset ansaitse väsynyttä, raivoavaa äiti, joka miettii joka toinen päivä parvekkeelta hyppäämistä ja lasten kuristamista. Nyt olen syönyt lääkkeitä semmoisen kolme viikkoa ja huomaan, etten enää raivoa kovin paljoa ja jaksan jopa elää. Enkä enää mieti parvekettakaan tai lasten nirhaamista.

By the way, mikä siinä on että pienten lasten äidit ajattelee itsetuhoajatuksissaan niin helposti myös lastensa elämän päättämistä? Liittyy varmasti hormoneihin ja biologisiin äiti-lapsi-suhteisiin, mutta mitä tällaiset äidit oikein ajattelevat? Äiti ei kestä ajatusta että lapset hoitaisi joku muu kun on itse päättänyt päivänsä?

By the way, mikä siinä on että pienten lasten äidit ajattelee itsetuhoajatuksissaan niin helposti myös lastensa elämän päättämistä? Liittyy varmasti hormoneihin ja biologisiin äiti-lapsi-suhteisiin, mutta mitä tällaiset äidit oikein ajattelevat? Äiti ei kestä ajatusta että lapset hoitaisi joku muu kun on itse päättänyt päivänsä?

Masentunut on usein väsynyt, hermostuu helposti ja 15 sekuntia sen jälkeen masentuu entisestään kun toteaa suuttuneensa turhasta, mutta ei yleensä pysty lopettamaan. Pinna on lyhyt ja itsekin usein tiedostaa ettei kaikki ole hyvin. Skaaloja on paljon, mitä pahemmin on masentunut niin sitä enemmän on solmussa (kierteessä, väsyttää, suuttuttaa, harmittaa kun suuttui, tuntee itsensä entistä huonommaksi kun suuttui. On entistä väsyneempi ja suuttuu helpommin -> ja taas potee huonoa omaatuntoa.)

Kyllä masentunut saa olla, mutta pitää ymmärtää hakea apua. Sitten on myöhäistä kun ei enää suostu mihinkään. Näin omasta mielestäni ja kokemuksestani. Eikä tuolla mielestäni ole tekemistä lasten äitien kanssa. Sopii se isillekin hemmetin hyvin, usein isät vaan saa istua töissä mikä on helpompi vaihtoehto varsinkin lasten ekojen kuukausien/vuosien kohdalla.

Kyllä masentunut saa olla, mutta pitää ymmärtää hakea apua.

Tuossa onkin se koko homman ydin. Jos ihminen ei ymmärrä olevansa sairas tai ei halua parantua, niin yksikään terapeutti tässä maailmassa ei voi parantaa sitä ihmistä. Ensimmäinen askel on myöntää olevansa sairas ja hakea siihen apua.

Eli sut voi luokitella ns. tyhmäksi?

Tän provon lisäksi sulla ei järkevää inputtia tän asian tiimoilta taitanutkaan olla. :)

Kuten heti perään joku sanoikin, että alkoholismi ei kaada sun naamariin sitä viinaa, niin ei se ole sairaus, se on tapa. Jos makaat kompassina lattialla, tai sut vaikka köytetään sänkyyn etkä _saa_ sitä viinaa mistään, niin jopa paranee oireet (aineriippuvuuden vieroituksen jälkeen tottakai) eikä enää ole alkosairaus.

Vittu että ihminen on heikko eläin. Pitää kaikin keinoin löytää tekosyitä ettei vain joutuis ite ottamaan teoistaan vastuuta tai myöntämään että on tehnyt typeriä valintoja. Oon ollu niin lähekkäin tekemisissä useamman alkkiksen kans etten ihan nyyppä tässä asiassa ole. En vain ole lammas joka uskoo kun sossutäti sanoo että "sun kaveri on sairas auta sitä." Vitut, jos se haluaa parantua niin se hakee antabusta, se ottaa askelia korjatakseen tilannetta eikä valita siitä miten vaikeaa se on, voi kun joku auttais.

Noniin ja nyt sorruin vuodattamaan.

Useampi näistä niin kutsutuista syrjäytyneistä on luonnevikaisia tai laiskoja hedonisteja, jotka itse lyöttäytyvät huonoon seuraan ja ajautuvat pahoille teille. Ei kiinnosta koulut, työ tai mikään muukaan normaalin elämän osa-alue.

No mitä näille ihmisille sitten voi tehdä? Eipä juuri mitään. Jos motivaatio ei lähde omasta itsestään, niin ei sitä voi pakollakaan antaa.

Tämä näkemys on kyllä vaan pieni osatotuus asiasta. Tämä on huomattavasti monimutkaisempi asia kuin, että ihmiset olisivat vaan laiskoja. Tässä muutama pointti, joita en ole juurikaan nähnyt itse käsiteltävän tälläisissä keskusteluissa. Nämä liittyvät nyt lähinnä vaan työnsaantiin, mutta yleensä se syrjäytyminen lähtee siitä, kun töitä ei saa:

Tässä asiassa täytyy pitää mielessä, että esim vielä 80-luvulla meillä ei ollut tälläistä työttömyysongelmaa mitä nyt on. Tässä vaiheessa päästään aika mielenkiintoisiin loppupäätelmiin jos sanotaan, että nykyisin yhteiskunta ei ole vastuussa työelämästä syrjäytymisessä. Tiedetään, että ihmisen luonteen kehittymiseen vaikuttaa 2 tekijää. Perinnölliset tekijät ja ympäristö. Tässä tapauksessa ympäristön loppujen lopuksi luo meidän yhteiskunta. Jos siis väitetään, että ihmiset ovat nyt laiskempia kuin ennen, ainoa päätelmä on se, että ihmiset olisivat nyt jotenkin geneettisesti heikompia kuin esim vielä 30 vuotta sitten. Tuo on taas evoluutiobiologian valossa täysin naurettava väite. En itse tässä asiassa voi syyttää juurikaan muuta kuin yhteiskuntaa, että työttömyys on päässyt tälle tasolle ja siitä siitä seuraa syrjäytyneisyyttä.

Se on tietenkin totta, että osalla yksilöistä ei ole sellainen perimä, että se johtaisi sopivaan luonteeseen tässä yhteiskunnassa, mutta voidaanko tälläisessä tapauksessa syyttää yksilöä siitä, että hän on saanut sopimattomat geenit? Mielestäni ei. Ja jos joku kokee, että voidaan niin kysympä vaan mitä se hyödyttää? Se ei vaan vain auta ketään, jos todetaan yksilön olevan paska ja sopimaton tähän yhteiskuntaan. Kyllä itse näkisin, että yhteiskunnan täytyisi luoda vaikka väkisin työpaikkoja joihin olisi helppo päästä.

Usein näissä keskusteluissa törmää myös siihen väitteeseen, että jos olet tarpeeksi aktiivinen, niin töitä löytyy varmasti. Mitenkäs sitten jos kaikki olisivat yhtä aktiivisia? Saisiko kaikki sen työpaikan, vai nostaisiko se vaan ennestään kilpailua työpaikoista ja vaatimukset työpaikan saantiin kasvaisivat edelleen? Itse olen vahvasti tuon jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla, sillä keskimäärin suomalaisilla on nyt paljon parempi koulutus ja sitä kautta paremmat valmiudet tehdä töitä kuin 30 vuotta sitten ja silti meillä on työttömyyttä paljon enemmän.

Kyllä itse noista päätelmistä pääsen siihen tulokseen, että nykyajan syrjäytyminen johtuu lähes täysin rakenteellisesta työttömyydestä. Toisin sanoen siis työnvaatimukset ovat kasvaneet niin suuriksi, ettei kaikki pysy kärryillä. Ennen riitti, että oli halua tehdä töitä. Nyt vaaditaan paljon enemmän osaamista ja tai sosiaalista älykkyyttä ja kaikilta sitä ei valitettavasti löydy riittävästi. Ja tosiaan, jos aletaan ihmisiä syyttämään siitä että he vaan ovat niin huonoja ettei heille ole paikkaa yhteiskunnassa on aika hedälmätön keskustelu eikä tasantarkkaan ratkaise ongelmaa. Kyllä sen ongelman ratkaisun pitäisi lähtä siitä, että töitä löytyisi helpommin ja siitä maksettaisiin jopa vaikka yksilön kykyjen yli, että sitä kannattaisi tehdä verrattuna maksettuihin tukiin. Miten tuollainen sitten käytännössä voitaisiin toteuttaa on hankala ja monimutkainen kysymys.

Mä en ole noin ajatellut. Mun ajatukseni on olleet sellaisia, että hyppäänpä parvekkeelta. Eikä ne ole mitään suunnitelmia, ihan hetkellisiä ajatuksia vain, kun on ollut tosi väsynyt ja tuntuu, että kaikki kaatuu niskaan. Noi lapsenvahingoittamisajatukset liittyy siihen, kun lapsi vaan huutaa suoraa kurkkua eikä mikään auta. Ne ei ole tappamisajatuksia, mutta semmoisia, että tekisi mieli läimäistä/kuristaa/ravistella/heittää lapsi kaaressa omaan huoneeseen ja paiskata ovi perässä kiinni. Kunhan vaan tulisi hiljaista. Kertaakaan en ole lapsiini käsiksi käynyt. Kun tulee semmoinen olo, että meinaan tulla hulluksi ja pimahdan ja satutan kohta jotain niin mä menen saunaan rauhoittuu (sinne ei kuulu, vaikka olisi mikä huuto päällä). Sitten muutaman minsan päästä olen taas ok.

Se, mikä liittyy tuohon itsensä ja lastensa tappamiseen liittynee siihen, että ei halua, että lapset joutuu jäädä kärsimään elämään. Kaikki kerralla kuoliaaksi niin kukaan ei enää kärsi. (Näin oletan. Mulla ei tommoisia ajatuksia ole.)

Ja jottei nyt joku huolestu kauheasti lasteni turvallisuuden puolesta niin kerron vielä, että neuvolassa olen ajatuksistani puhuttu ja se lääkitys tosiaan toimii. Väsymyksestä ja uupumuksesta se kaikki lähtee. Ei noita ajatuksia hirveän usein ole, mutta kertakin on tietty liikaa. Monet äidit tuntee tommoisia ajatuksia, mutta niistä ei vaan puhuta.

Tuossa onkin se koko homman ydin. Jos ihminen ei ymmärrä olevansa sairas tai ei halua parantua, niin yksikään terapeutti tässä maailmassa ei voi parantaa sitä ihmistä. Ensimmäinen askel on myöntää olevansa sairas ja hakea siihen apua.

Tämän takia on äärimmäisen tärkeää tunnustaa yleisesti, että depressio on sairaus. Se on sairaus, johon liittyy erinäisten välittäjäaineiden vähyys kehossa (dopamiini, noradrenaliini ja/tai serotoniini). Niin kauan aikaa, kun on vallalla käsitys, että depressio on omaa saamattomuutta ja laiskuutta, on vaikea saada ihmisiä hakemaan hoitoa. (Miksi pitäisi hakea hoitoa vaivaan, joka ei ole sairaus?)

Niin ja itse asiaan takaisin:

Kyllä itse noista päätelmistä pääsen siihen tulokseen, että nykyajan syrjäytyminen johtuu lähes täysin rakenteellisesta työttömyydestä. Toisin sanoen siis työnvaatimukset ovat kasvaneet niin suuriksi, ettei kaikki pysy kärryillä. Ennen riitti, että oli halua tehdä töitä. Nyt vaaditaan paljon enemmän osaamista ja tai sosiaalista älykkyyttä ja kaikilta sitä ei valitettavasti löydy riittävästi. Ja tosiaan, jos aletaan ihmisiä syyttämään siitä että he vaan ovat niin huonoja ettei heille ole paikkaa yhteiskunnassa on aika hedälmätön keskustelu eikä tasantarkkaan ratkaise ongelmaa. Kyllä sen ongelman ratkaisun pitäisi lähtä siitä, että töitä löytyisi helpommin ja siitä maksettaisiin jopa vaikka yksilön kykyjen yli, että sitä kannattaisi tehdä verrattuna maksettuihin tukiin. Miten tuollainen sitten käytännössä voitaisiin toteuttaa on hankala ja monimutkainen kysymys.

Todella hyvä viesti kokonaisuudessaan. Kyseessä ei todellakaan ole mikään yksinkertainen ongelma, johon olisi helppo ratkaisu.

Noi lapsenvahingoittamisajatukset liittyy siihen, kun lapsi vaan huutaa suoraa kurkkua eikä mikään auta. Ne ei ole tappamisajatuksia, mutta semmoisia, että tekisi mieli läimäistä/kuristaa/ravistella/heittää lapsi kaaressa omaan huoneeseen ja paiskata ovi perässä kiinni. Kunhan vaan tulisi hiljaista. Kertaakaan en ole lapsiini käsiksi käynyt. Kun tulee semmoinen olo, että meinaan tulla hulluksi ja pimahdan ja satutan kohta jotain niin mä menen saunaan rauhoittuu (sinne ei kuulu, vaikka olisi mikä huuto päällä). Sitten muutaman minsan päästä olen taas ok.

Tuo on varmaan yleisempää kuin kukaan uskookaan tai tohtii sanoa. Harva voi kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että lapsen ekat 0-3 vuotta on pelkkää auvoista elämää. Väitän että on paljon helpompi viedä lapsi päiväkotiin heti 9kk ikäisenä kuin hoitaa kotona vaikka 1,5-2 vuotiaaksi. Poikkeuksiakin on, on helppoja lapsia ja sitten koliikkivauvoja ja toki siitä väliltä.

Silti ne lapset on elämän suola. Tuohon jos yhdistetään masennus niin on aivan varmasti rankkaa.

Ennen joku ylioppilas oli korkeasti koulutettu. Nykyisin vaatimukset on ihan eri maailmasta, ennen pystyit saamaan duunin ja elämään laadukasta elämää ilman kymmenien vuosien opiskelua, riitti kun oli halua tehdä töitä. Nyt hitto vie korkeakoulutet kaverit hakeutuu hommiin joita ennen tehtiin amispohjalta. Eihän tässä tilanteessa ole mitään järkeä, ei se nyt kauheasti yllätä että yhä useampi tippuu kelkasta. Ja kun kelkasta tippuu niin takaisin on aika hankala kiivetä ja siitä alkaa se ns. kierre.

Kun syrjäytyneitä on niin paljon, ei syynä voi olla mikään "jengi nyt on vaan niin laiskaa nykyisin" tms. Jos entisaikojen tosimiehet heitettäisiin tähän nykyiseen rumbaan, eiköhän ne syrjäytyisi ihan samalla tapaa.

Mitenköhän nykyisin saa duunia ilman mitään koulutusta? Itse totuttelin työelämään tekemällä raksalla apupojan hommia. Siinä tienasi jo sen verran että pystyi maksamaan laskut ja sai elää itsenäisesti. Nykyisin nuo hommat taitaa mennä virolaisille.

Niinkuin kaikki tietää, tuotantoa siirretään halpamaihin nykyään. Tämä meinaa, että "paskahommat" siirtyy muualle. Mielestäni syrjäytyneiden osalta juuri nämä työt olisi sellaisia, jotka saisi ne syrjäytyneet kiinni yhteiskunnan rattaisiin taas. Ehkäpä noita hommia tulee Suomeen lisää, jos yritysten verotus muun muassa kevenee(tuskin kuitenkaan tulee). Ennen vanhaa oli teollisuutta aivan eri tavalla kuin nyt. Nykyään BKT on siirtynyt paljon voimakkaammin palvelualoille, jossa niitä muun muassa sosiaalisia taitoja tarvitaan, kun taas koulutuksella ei ole niin väliä. Ja nämä siis palvelualojen "paskahommissa". Periaatteessa se on joko lahjakas tyyppi tai koulutus nykyään.

Tuntuupi myöskin, että nämä työn puutteen takia syrjäytyneet ovat haja-asutusseuduilla asuvia. Valitettavaa, etteivät he voi(halua tai pysty) muuttaa sieltä töiden perään. Tästä olikin mainintaa tässä tredissä. Itse en voisi kuvitellakaan asuvani kotikunnassani ja työskenteleväni myös siellä. Hui sentään!

Oma perhe ei missään nimessä ollut varakas nuoruudessani. Tiukkaa oli aina. Joskus yläasteikäisenä isä joutui toviksi lomautukselle, jonka aikana päätin, että minusta ei perus ammaria tule. Kuitenkin molemmat veljeni, itseni lisäksi, ovat aina menestyneet hyvin koulussa eikä muutenkaan ole "järjen puute" vaivannut. Sen seurauksena meillä on perheessä muutamien vuosien päästä kolme Dippa- tai perusinsinööriä. Itse jostain syystä jo ala-asteella ymmärsin pieniä yhteyksiä riehuvien apinoiden, huonon koulumenestyksen ja huonon tulevaisuuden välillä. Yläasteella jo ymmärsin, etten halua kuulua siihen samaan apinaporukkaan.

Omasta mielestä homma lähtee kodista. Jotkut eivät saa tarpeeksi potkua perseeseen tai joillekkin ei yksinkertaisesti anneta sellaisia välineitä tai tietoa, jolla päästä pitemmälle elämässä. Aika arpapeliä se loppujenlopuksi saattaa olla, että millaisiin porukoihin sitä ajautuu. Jos vaikka oma serkku olisi nuorisorikollinen ja tiiviiseen tahtiin vierailee luona, on siinä hieman hankala siirtyä "parempaan piiriin" yläasteikäisenä.

Facebookkikin on täynnä myös niitä jotka ruikuttaa kun maanantaina pitää töihin ja perjantaina elämöi viikonlopun ihanuudesta. Samat tyypit ruikuttaa työttöminä että voi kun ei oo mitään tekemistä. Ikinä ei siis hyvä.

Kyllä siinä on paljon itsessäkin syytä.

Facebookkikin on täynnä myös niitä jotka ruikuttaa kun maanantaina pitää töihin ja perjantaina elämöi viikonlopun ihanuudesta. Samat tyypit ruikuttaa työttöminä että voi kun ei oo mitään tekemistä. Ikinä ei siis hyvä.

Kyllä siinä on paljon itsessäkin syytä.

Kuuluu suomalaisen perusluonteeseen, että joka VITUN asiasta pitää valittaa. Tosin olen kyllä huomannut, että kovimmat valittajat ovat niitä kovimpia sluibaajia. Ehkä sillä on tosiaan yhteys.

Mitenköhän nykyisin saa duunia ilman mitään koulutusta? Itse totuttelin työelämään tekemällä raksalla apupojan hommia. Siinä tienasi jo sen verran että pystyi maksamaan laskut ja sai elää itsenäisesti. Nykyisin nuo hommat taitaa mennä virolaisille.
Nykyäänhän on kovin vaikea saada mitään duunia kun joka hommaan tarvii melkeinpä jonkin kortin tai koulutuksen. Viimeks trukkikortista vinkuivat, ei riitä että on klopista asti ajanut traktoreita ja etukuormaajia...
Sama monella alalla, hommat ois yksinkertaisia ja parissa päivässä opittavia mutta kun pitää olla todistus/koulutus X ennen kuin edes vastataan.

Tuo koulutuspointti on kyllä tärkeä. Nykyäänhän jos siivoamisestakin on amk tutkinto...
Itse olen aina ihmetellyt että millä logiikalla 3 vuotta istumalla penkissä voi tulla ammattilaiseksi, varsinkin alalla jota rupeat sitten vasta oppimaan töissä ja miksi ihmeessä on tarpeellista olla vuosia koulussa hommaan jonka oppii n. ensimmäisen työpäivän aikana ja siitä sitten rupeaa kokemus ja vauhti karttumaan. Ja onhan se aika latistavaa jos omaa vuosien teoria- ja käytännönosaamisen alalta x ja sanotaan että et voi edes hakea koska sulta puuttuu paperi...

Niinkuin kaikki tietää...
Hyvää tekstiä, paljolti samaa mieltä, menee yksiin ajatuksieni ja oman perheeni historian kanssa.
Itsekin koulussa mietin, kun katsoin joidenkin jo elämästä pudonneiden touhuja, että itse en kyllä tuollaiseksi halua. Kyllä meille jo äidinmaidossa paljon annetaan eli tuleeko meistä jotain vai ei, oli vaikeaa tai ei. Tuolloin mietin, että meistä karkeasti 10 % on "elämästä pudonneita", 80 % "normaaleja" ja 10 % "menestyjiä", niin mihin haluan kuulua? Varhaisteininä elämä oli kovaa, kun molemmat vanhemmat oli työttömänä ja vielä juuri eronneita. Ei silloin voinut ajatella, että elämä voisi antaa ja paljon, mutta jotenkin se oli takaraivossa koko ajan ja ei sieltä lähtenyt. Isä sanoi vuosia tuon jälkeen, että meille (pikkuveli) olisi voinut käydä tosi huonosti tuon 90 -luvun laman aikaan, kun kaikki kaatui päälle.

Mitä vitun elämästäpudonneita :O
Eiköhän "syrjäytyneistä" suurin osa ole niitä(empiirisillä kokemuksilla puhuen) joita ei voisi hevonvittuakaan kiinnostaa rikastuttaa entisestään rikkaita, samalla liksalla jonka saa ihan työttömänäkin sillä erotuksella ettei palvele riistäjää.
Nykyään palkat on pieniä, tuotteet kalliita ja työpaikan pitimiksi pitäisi ruveta kumartelemaan ties mitä narreja ja todistella uskollisuuttaan kuin mikäkin koira. Eiköhän siinä ole tarpeeksi syytä valita "syrjäytyminen". Jännä juttu muuten että nämä syrjäytyneet yleensä sosialisoivat enemmän kuin muut kansalaiset, eivät vain muiden kansalaisten hyväksymillä tavoilla kuten työporukalla tms. vaan omalla ystäväporukallaan. Kyllähän se tietysti varmaan työpäivän jälkeen vituttaa kun ei kerkeä edes kavereita näkemään kun kohta alkaa jo uusi vuoro ja toinen vaan hymyilee vaikka sanoisit sitä syrjäytyneeksi :).
Toinen ongelma aiheeseen liittyen on tietty kaikenmaailman diagnoosit ja muut. Täälläkin puhutaan elämän normaaleista asioista kuten masennuksesta tai päihderiippuvuudesta kuin sairaudesta :(
Pitäisi ymmärtää se että jos sinulle ei ole koskaan käynyt mitään hyvää eikä ole koskaan tarjottu mahdollisuutta sellaiseen, ei paljon hymyilytä. Mutta kas kummaa kun joku ojentaakin käden maassamakaavalle potkun sijaan niin sieltä se noususuhdanne alkaa. Rakastakaa ja ymmärtäkää(oikeasti, siis älkää antako olla vaan asettukaa toisen kenkiin) toisianne niin ehkä tästä vielä selvitään :)

Näitä tukiaistaisteluja olen seurannut muutamasta näkökulmasta. Yksi ystävä on pitkäaikaistyötön ja aika syrjäytynyt näistä yhteiskunnan normaaleista kuvioista. Toinen tapaus on sitten sukulaiseni joka ei töihin kykene selkävaivojen takia.

Tukiviidakko kyllä vaikuttaa sellaiselta, että ei ainakaan kannusta tekemään töitä, päinvastoin siitä suorastaan rangaistaan.

Eiköhän "syrjäytyneistä" suurin osa ole niitä(empiirisillä kokemuksilla puhuen) joita ei voisi hevonvittuakaan kiinnostaa rikastuttaa entisestään rikkaita, samalla liksalla jonka saa ihan työttömänäkin sillä erotuksella ettei palvele riistäjää.
Nykyään palkat on pieniä, tuotteet kalliita ja työpaikan pitimiksi pitäisi ruveta kumartelemaan ties mitä narreja ja todistella uskollisuuttaan kuin mikäkin koira. Eiköhän siinä ole tarpeeksi syytä valita "syrjäytyminen". Jännä juttu muuten että nämä syrjäytyneet yleensä sosialisoivat enemmän kuin muut kansalaiset, eivät vain muiden kansalaisten hyväksymillä tavoilla kuten työporukalla tms. vaan omalla ystäväporukallaan. Kyllähän se tietysti varmaan työpäivän jälkeen vituttaa kun ei kerkeä edes kavereita näkemään kun kohta alkaa jo uusi vuoro ja toinen vaan hymyilee vaikka sanoisit sitä syrjäytyneeksi :).
Toinen ongelma aiheeseen liittyen on tietty kaikenmaailman diagnoosit ja muut. Täälläkin puhutaan elämän normaaleista asioista kuten masennuksesta tai päihderiippuvuudesta kuin sairaudesta :(
Pitäisi ymmärtää se että jos sinulle ei ole koskaan käynyt mitään hyvää eikä ole koskaan tarjottu mahdollisuutta sellaiseen, ei paljon hymyilytä. Mutta kas kummaa kun joku ojentaakin käden maassamakaavalle potkun sijaan niin sieltä se noususuhdanne alkaa. Rakastakaa ja ymmärtäkää(oikeasti, siis älkää antako olla vaan asettukaa toisen kenkiin) toisianne niin ehkä tästä vielä selvitään :)
Ainakin tämä syrjäytynyt ihminen, jonka mä tunnen, on todellakin kaikilla mittareilla syrjäytynyt. Ei ole käytännössä kavereita, ei ole koskaan ollut mitään romanttista ihmissuhdetta (siis edes tapailua), ei koulutusta, ei oikein töitä. Masennusta ja epämääräisiä kipuja. Ei ole valinnut syrjäytymistä minkään palkkauksen ja muille kumartelun takia, vaan se on tulosta pitkästä prosessista johon kuului nuo tuolla aiemmin listatut vaiheet, tai osa niistä.

Miksei masennus ole sairaus? Mikä määrittelee sairauden? Jonkin patogeenin olemassaolo? Geenivirhe? Elimistön hyökkääminen itseään vastaan? Masennus liittyy aivokemiaan ja sillä on biokemiallinen pohja siinä missä muillakin taudeilla. Mitä haittaa siitä on, että masennus määritetään sairaudeksi? Tyypillinen ajatusmalli, jossa masennus on vain laiskuutta, johtaa yleensä siihen, että masennuksesta syytetään henkilöa itseään ja masentuneen odotetaan itse pystyvän vain päättämään, että lakkaa olemasta masentunut.

Tuossa toisessa lauseessa sinä vastaat ihan itse kysymykseesi. Jos asenne on tuo, niin mitä hyvää siitä seuraa loppuelämäksi? Ja tosi pelottavaa tässä tekee se, että jos on 20 v. ja ajattelee noin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom