"Nuha"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka monella teistä on tälläistä nuhaa jota ei oikein voi nuhaksi sanoa mutta eräänlaista lievää nuhaa. Tämä sivu http://personal.inet.fi/koti/pulkka/kuntoilu/harjakso.htm vihjailee seuraavanlaista:

Akuutti ylikunto(väsymys), joka tulee silloin kun harjoitellaan liian monta päivää lepäämättä. Oireina on lepopulssin nousu, väsymys ja usein "nuha" joka ei ole oikeata nuhaa vaan limakalvojen ärsyyntymistä.

Mulla ainakin aina aamuisin tulee semmoista vähän räkää ja kovettuneita palasia tms. Tuntuisi niinkuin tää olis jatkunu jo ikuisuuden. Ei siitä sinänsä haittaakaan ole mutta aika outoo vaan :piis:

Joo ittelläki on sama juttu, mutta tälläistä on ollu jo parivuotta sitte, enkä edes silloin treenannu että... :confused:

On itsellä samat fiilikset, epäillyt joko ylikuntoa tai allergiaa/hometta kämpässä kun täällä oli vesivahinkokin. Yritänpäs vähentää raskasta harjoittelua ja lisätä aerobista ja katsotaan miten käy.

No voi hittolainen :eek: En ole ennen tällaisesta kuullutkaan, mutta mulla on just tollaista pientä nuhaa ollut varmaan useamman vuoden. Siitä on varmaan viitisen vuotta, kun olen viimeeksi ollut kipeä, siis flunssassa, mut nenä valuu koko ajan vähän, etenkin treenatessa. Mä oon niin kauan kävelly nenäliinoja taskut täynnä, etten enää ole aikoihin kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Outo juttu...

Mullakin mielestäni läpi vuoden kuluu nenäliinoja jonkun verran vaikka varsinainen nuha olisikin harvoin. Ollut kyllä jo ennen treenailua.

Tähän aikaan vuodesta tuota hiekoitus- ja siitepölyä on sen verran ilmassa, että "nuhaa" tuntuu olevan itse kullakin. Mulla sama nuhailu toistuu joka vuosi...

Kuuraparta sanoi:
:offtopic:

Äidinkieli on ainankin hallussa

Olisit jättänyt vastaamatta jos ei muuta asiaa ollut... :david:

Ja itse asiaan. Aamulla nenän tukkoisuudet sun muut saattaa johtua vuoteessa vilistävistä pölypunkeista. Että ei välttämättä ole mitään tekemistä ylikunnon kanssa. Mutta se ylikunto on helppo testata, ottaa viikon verran kevyemmin, puntilla vain 50% teholla ja kevyttä aerobista, jos tällä lähtee oireet niin sitten oli varmaan ylikuntoa. Jos taas ei niin voi syynä olla pölypunkint, homeet yms.

Timba79 sanoi:
Olisit jättänyt vastaamatta jos ei muuta asiaa ollut... :david:

Ja itse asiaan. Aamulla nenän tukkoisuudet sun muut saattaa johtua vuoteessa vilistävistä pölypunkeista. Että ei välttämättä ole mitään tekemistä ylikunnon kanssa. Mutta se ylikunto on helppo testata, ottaa viikon verran kevyemmin, puntilla vain 50% teholla ja kevyttä aerobista, jos tällä lähtee oireet niin sitten oli varmaan ylikuntoa. Jos taas ei niin voi syynä olla pölypunkint, homeet yms.

Eikös tuo ylikunto ole helpompi testa sykemittarilla? Luin polarin sivuilta, että niiden uusissa malleissa on ylikuntotesti. Ensin maataan sängyllä 3 minuttia ja mitataan syke. Seuraavaksi sama seistessä ja tuosta erotuksesta pitäisi pystyä päättelemään onko ylikunnossa tai vaarassa tulla ylikuntoon. En sitten tiedä miten tuota seisoma- ja leposykkeen eroa pitäisi vertailla, mutta ehkä joku viisaampi kertoo vielä senkin. Itse ole ruvennut silloin tälläin mittaamaan tuon erotuksen, että reagoida jos ero kasvaa ja näinollen ylikuntoa pukkaa päälle.

... niin ja täälläkin on joka aamu kolvi tukossa ja veristä räkää tulee kun räkii pyttyyn tai niistää. Allekirjoittaneella on ainakin pölyallergia ja tusinana verran muita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
vilho_kanuuna sanoi:
Eikös tuo ylikunto ole helpompi testa sykemittarilla? Luin polarin sivuilta, että niiden uusissa malleissa on ylikuntotesti. Ensin maataan sängyllä 3 minuttia ja mitataan syke. Seuraavaksi sama seistessä ja tuosta erotuksesta pitäisi pystyä päättelemään onko ylikunnossa tai vaarassa tulla ylikuntoon. En sitten tiedä miten tuota seisoma- ja leposykkeen eroa pitäisi vertailla, mutta ehkä joku viisaampi kertoo vielä senkin. Itse ole ruvennut silloin tälläin mittaamaan tuon erotuksen, että reagoida jos ero kasvaa ja näinollen ylikuntoa pukkaa päälle.

... niin ja täälläkin on joka aamu kolvi tukossa ja veristä räkää tulee kun räkii pyttyyn tai niistää. Allekirjoittaneella on ainakin pölyallergia ja tusinana verran muita.

Pystyy joo, mutta käsittääkseni pitäs olla tiedossa leposykkeet myös ilman ylikuntoa, eli ois sitä vertailupohjaa muutoksesta, vai olenko ihan hukassa?? en nimittäin ole koskaan tätä syketestiä tehnyt, mutta oon siitä täällä lukenut joskus.

Timba79 sanoi:
Pystyy joo, mutta käsittääkseni pitäs olla tiedossa leposykkeet myös ilman ylikuntoa, eli ois sitä vertailupohjaa muutoksesta, vai olenko ihan hukassa?? en nimittäin ole koskaan tätä syketestiä tehnyt, mutta oon siitä täällä lukenut joskus.

Juu näin se on itselläkin tarkoitus tehdä, eli seurata tuota juttua vähän pitemmällä aikavälillä. Muistatkos missa threadissa tuota olisi käsitelty?

vilho_kanuuna sanoi:
Juu näin se on itselläkin tarkoitus tehdä, eli seurata tuota juttua vähän pitemmällä aikavälillä. Muistatkos missa threadissa tuota olisi käsitelty?

En valitettavasti muista, mutta oiskohan näistä mahollisesti apua??

Toi nenän tukkosuus mulla ainakin johtuu ihan allergiasta.. ja sitä on ympäri vuoden.

Hjuu mulla ei kyllä mitään allergiaa sun muita ole koskaan ollu ja tuntuu tuo nuha vaan olevan ympäri vuoden. Aika outo juttu mutta tuntuu noita vastauksia katsellessa että että ei ainakaan kovin harvinaista ;)

Juu, ylikuntoa kannattaa vältellä... sen saa herkästi päälle. Heti vaa tauko jos näi pääsee käymää. Itellä just päällä, ja kyllä kyrpii... :wall:
Pääsiäisen takia tuli pien tauko ja sit jatkoin sen tauon jälkeen perinteisesti treeniä, ja tässä ollaan, ois pitäny hillitä ja laskee vähän painoja aluks. onneks ei käy usein näin...

Mulla on ollu kans varmaa joku 5 vuotta "nuhaa". Nenä usein tukossa ja nenä sumutteita joutunu käyttää todella paljon, vaikka taitaa 2viikkoa olla maksimi aika. Pitää allergiatesteihin mennä. :(

mulla on kans samanlaisia oireita. eniten mua ihmetyttää se, että kun olen ulkona niin nenä ei valu ollenkaan, mut sit kun tulee sisälle ni joutuu niistää. niistän kerran ja "nuha" oireet on ohi. :confused:

Frodo sanoi:
Juu, ylikuntoa kannattaa vältellä... sen saa herkästi päälle. Heti vaa tauko jos näi pääsee käymää. Itellä just päällä, ja kyllä kyrpii... :wall:
Pääsiäisen takia tuli pien tauko ja sit jatkoin sen tauon jälkeen perinteisesti treeniä, ja tässä ollaan, ois pitäny hillitä ja laskee vähän painoja aluks. onneks ei käy usein näin...

Mulla on sellanen käsitys ja omat kokemukset myös tukee sitä, että ylikuntoon ei ole mitenkään "helppo" päästä vaan siinä saa treenata kohtis pitkään tosissaan, ainakin jos on lepo ja ravintopuoli kohdallaan. Ja tolla levolla tarkotan lähinnä kunnollisia yöunia ja ainakin yhtä lepopäivää viikossa. Monesti sitä ylikuntoa vaan pelätään turhaan, tai sitä pidetään tekosyynä treenata kevyemmin. Kyllä se vaan on niin, että pitää olla joskus siinä paljon puhutussa ylikunnossa jotta voi oikeesti tunnistaa kroppansa oireet kun alkaa ylikunto kolkuttelemaan. Täällä saa monesti lukea, että ekasta aivastuksesta ollaan heti syyttämässä ylikuntoa ja lepäämässä vähintään viikkoa...ei näin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom