"Nuha"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Timba79 sanoi:
Mulla on sellanen käsitys ja omat kokemukset myös tukee sitä, että ylikuntoon ei ole mitenkään "helppo" päästä vaan siinä saa treenata kohtis pitkään tosissaan, ainakin jos on lepo ja ravintopuoli kohdallaan. Ja tolla levolla tarkotan lähinnä kunnollisia yöunia ja ainakin yhtä lepopäivää viikossa. Monesti sitä ylikuntoa vaan pelätään turhaan, tai sitä pidetään tekosyynä treenata kevyemmin. Kyllä se vaan on niin, että pitää olla joskus siinä paljon puhutussa ylikunnossa jotta voi oikeesti tunnistaa kroppansa oireet kun alkaa ylikunto kolkuttelemaan. Täällä saa monesti lukea, että ekasta aivastuksesta ollaan heti syyttämässä ylikuntoa ja lepäämässä vähintään viikkoa...ei näin!

True, true. Ja kun muistaa vielä joskus aina pidellä niitä viikon taukoja kaikesta liikunnasta niin :thumbs:

Timba79 sanoi:
Mulla on sellanen käsitys ja omat kokemukset myös tukee sitä, että ylikuntoon ei ole mitenkään "helppo" päästä vaan siinä saa treenata kohtis pitkään tosissaan, ainakin jos on lepo ja ravintopuoli kohdallaan. Ja tolla levolla tarkotan lähinnä kunnollisia yöunia ja ainakin yhtä lepopäivää viikossa. Monesti sitä ylikuntoa vaan pelätään turhaan, tai sitä pidetään tekosyynä treenata kevyemmin. Kyllä se vaan on niin, että pitää olla joskus siinä paljon puhutussa ylikunnossa jotta voi oikeesti tunnistaa kroppansa oireet kun alkaa ylikunto kolkuttelemaan. Täällä saa monesti lukea, että ekasta aivastuksesta ollaan heti syyttämässä ylikuntoa ja lepäämässä vähintään viikkoa...ei näin!

No niin...
mitä tuo "helppo" nyt sinulla ikinä käsittääkin , mutta sanoinkin herkästi, antaa olla. Mulla voima riitti tehä treeniä, mutta terveys petti...lepo ja ravinto pysy hyvänä.
Näinpä sain herkästi ylikunnon päälle, joka on jo huilattu pois, ja huomenna salille :)

Kuka tollo kusettaa itseään tekosyyllä nimellä ylikunto, itselleenhän siinä hallaa tekee... :lol2:
Ja sen ylikunnon huomaa viimeistään siinä, kun ei enää jaksa, loppuu virta. ei rauta nouse.

kukin tavallaan... :thumbs:

Frodo sanoi:
No niin...
mitä tuo "helppo" nyt sinulla ikinä käsittääkin , mutta sanoinkin herkästi, antaa olla. Mulla voima riitti tehä treeniä, mutta terveys petti...lepo ja ravinto pysy hyvänä.
Näinpä sain herkästi ylikunnon päälle, joka on jo huilattu pois, ja huomenna salille :)

Kuka tollo kusettaa itseään tekosyyllä nimellä ylikunto, itselleenhän siinä hallaa tekee... :lol2:
Ja sen ylikunnon huomaa viimeistään siinä, kun ei enää jaksa, loppuu virta. ei rauta nouse.

kukin tavallaan... :thumbs:

Kirjoitin "helppo" koska helppoa se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole, mutta ilman kokemusta vielä vaikeampaa.

Ja samat tollot kusettaa itseensä ylikunnolla jotka kusettaa itseensä dietilläkin, ei siis viitti laskee yhtään kaloreita, syön kuitenkin tarpeeks vähän jne. Ihminen on mukavuuden haluinen. Mutta itelleen siinä todellakin vain hallaa tekee.

Ja kuvailit hyvin noita ylikunnon oireita, mutta ne voi johtua myös muustakin ja tämä oli se pointti mikä pitäisi erottaa! Myös työstä johtuva stressi aiheuttaa ihan samoja oireita, kokemusta on!

Ja varmaan jokasella tulee jo ihan luonnostaan noita 3-10 päivän taukoja silloin tällöin, on vähän matkustelua ja varmaan tulee sitä flunssaakin sairasteltua yleensä kerran vuoteen. Ja muutenkin mun mielestä tollanen 2-3 päivän ylimääränen lepo silloin tällöin hakkaa viikon säännöllisen treenittömän viikon 6-0, mutta opetelkaa hyvät ystävät tuntemaan omaa kroppaanne...siitä se lähtee... :thumbs:

Allergiat vaivaa täälläkin. Ei auta muu kuin kestää.

Ja "jos ei nuha lähde ********** niin ei millään"

Kun on allergiaa pohjalla ja varsinkin talvisin kun on niitä flunssa aaltoja liikkeellä niin kyllä kovemman treenikauden aikana ainakin itse olen paljon alttiimpi sairastumaan flunssaan. Muutaman kerran olen juuri 3-4 viikon kovan treenin jälkeen saannut sellaisen lievän "allergia nuhan" joka näkyy yleensä parantuvan muutaman päivän levon pidolla mutta jos ei ota sitä lepoa niin sitten se painuu ihan kunnon flunssaksi. Joku yhteys sillä treenillä ja limakalvojen herkistymisellä on.

Mulla on ollut toi ihme niiskutustauti jo monta vuotta. Veren allergiarvot on miljoonassa, mutta kukaan ei tiedä mistä johtuu. Mutta en ole antanut häiritä. Vähän kun räkii aamulla niin lähtee päivä käyntiin juuri hyvin. Kannattais kyllä käydä testeissä, vaikka itselle niistä ei kyllä hyötyä ollut.

En sit tiiä tosta ylikunnosta kun tulokset on noussut mut silti on ollu "nuha" varmaan jo yli ½ -vuotta. No kai se sit jossain vaiheessa lähtee, ku ei se kuitenkaan ole ns. häirinnyt treenaamista!

Itse olen ihmetellyt kun minulla aina aamuisin nokka vuotaa mutta päivällä ei ollenkaan :eek:

Itsellä kadonnut nuha kun vähentänyt punttia ja lisännyt aerobista, eli oletettavasti ylikunnon alkua oli :/

On olemassa monenlaista nuhaa: vasomotorinen nuha johtuu lämpötilojen ja ilmankosteuden vaihtelusta, (se, kun nenä rupeaa vuotamaan aina kun menee ulos tai tulee sisään) allergista nuhaa, johon purevat antihistaminiit, kuten semprex, kestine, aerius ja nenäsuihkeet kuten nasonex (kannattaa ainakin kokeilla, lähtevätkö oireet näillä - jos eivät kyse on muusta kuin allergiasta) ja sitten tuo ylikuntonuha. Lisäksi nenä tietysti vuotaa, kun syö jotain tulista tai jos saa tavallisen flunssan. Järki käteen: aina ei ole kyse ylikunnosta. Lisäksi punttiksien kylmä ilmastointi tai vastaavasti pölyinen tunkkaisuus saattaa ärsyttää herkkää nenää ja saada sen vuotamaan.
Ja tiedoksi vielä pähkäileville, ettei selkeä ja tunnistettava allergia välttämättä silti näy verikokeissa. Vaatii vuosien altistuksen ennen kuin tasot yltävät veressä tarpeeksi korkealla.

T. Niiskunenä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
musta tuntuu, että olen koko ajan kipeenä (nytkin, jo kolmas kerta tänä kesänä :eek: ). Oon käynyt n. 3 kertaa vikkossa salilla ja kerran viikossa taidoillut. Aerobisen harrastaminen on jäänyt aika minimiin. Voiko tällä treenimäärällä saada ylikunnon? nukkunut olen huonoimmillaan 6h ja parhaimmillaan 12h yössä. Ruokailu nyt ei ole ollut mikään ideaali, mutta ihan kohtuu hyvä kumminkin...

:( :( :(

Tuulettakaa ja tampatkaa petivaatteet/petauspatjat/patjat kunnolla.
Kovasti keräävät pölyä jota sitten yön hengittelet ja nenä aamulla tukkoinen.
Itse taas viime viikonloppuna petarin tamppasin ja pölyä irtosi taas tosi paljon! :whip:

Nyt "helteillä" meillä kotona jätetään ikkunoita yöksi vähän raolleen ja se pienikin veto sitten meinaa nuhaa mulle tehdä. Samoin työpaikalla ikkuna auki niin se veto heti vetää hartioita jumiin ja nuhamaista fiilistä päälle...

Ja jos autossasi on ilmastointi ja autossa aikaasi enemmänkin päivittäin vietät niin herkistää näin kesällä nuhamaiseen oloon.

Tälläisiä ajatuksia tällä kertaa. Jatketaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom