Norjassa mahdollinen terroristi-isku (Oslon keskustassa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juuk4
  • Aloitettu Aloitettu
Ja mielestäni AINOA asia, jolla on SUORAA vaikutusta näiden tekojen estämisessä, on mielenterveystyö. Lakien tiukennukset yms. ovat vain hidasteita, mutta oikealla hoidolla ajoissa ehkä osa näistä sekopäistä saataisiin joko a. kuntoon tai b. pakkohoitoon lukkojen taakse.

toinen asia, mihin kiinnittäisin huomiota, on se, että kun tällaista tapahtuu, AINOA, joka siinä kohtaa tilanteen pystyy pysäyttämään, on luonnollisesti poliisi, kuten hyvin tähänkin asti. Mutta mielestäni poliiseja ei IKINÄ voi olla liikaa, koska heidän toiminnallaan ja sen laadukkuudella ne ihmishenget pelastetaan.

Tästä johtopäätöksenä mieluusti tuplaisin sekä mielenterveystyön että poliisin resurssit. Mieluusti jopa nelinkertaistaisin. Uskoisin että tällä olisi oikeasti konkreettista vaikutusta siihen, että paljonko tällaisia sekopäitä tulee ja kuinka ne saadaan kiinni. Maksaisin mieluusti vaikka tuplasti veroja, jos tällainen resurssien tuplaus toteutettaisiin. Eikä ikävä kyllä nykyinenkään veroprosentti ole erityisen pieni.

D. Yates, eli mielestäsi nämä tunnekuohut ovatkin enemmänkin reaktioita mallia "miten tällaista voi tapahtua länsimaisessa sivistysvaltiossa", kuin "kymmeniä lapsia tapettiin". Sitäkö tarkoitat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D. Yates, eli mielestäsi nämä tunnekuohut ovatkin enemmänkin reaktioita mallia "miten tällaista voi tapahtua länsimaisessa sivistysvaltiossa", kuin "kymmeniä lapsia tapettiin". Sitäkö tarkoitat?
Sitäkin, mutta lähinnä meidän muksut on tärkeämpiä kuin naapurien muksut saati jotkut kiinalaiset/afrikkalaiset.

Kaveri ei kaiketi ollut hullu vaan psykopaatti?

Täällä jengi puhuu kuinka toi tyyppi ansaitsee jonkun todella raa'an tuomion. Siis ihmiset ihan avoimesti myöntää haluavansa kiduttaa breivikkiä. Eli jengi saa jotain tyydytystä siitä että joku kärsii. Hmm. Tottakai ihmiset tuntee suurta vihaa kyseistä tyyppiä kohtaan, mutta niinkuin sanottu, ihminen on ihmiselle susi.

Yhdestäkään vapaudestani en suostu tämän tapauksen takia luopumaan, koski se sitten aselakien tiukennuksia tai mitä tahansa. Se vanha sanontakin jo sanoo, että jos luopuu vapauksistaan saadakseen turvallisuutta, niin ei saa kumpaakaan ja menettää molemmat.

Samat sanat. Ja toivottavasti kenenkään ei ole pakko luopua mistään, itte kun en voi menettää ainakaan pyssyjä, kun niitä ei ole. Ja toivottavasti tuo ampujakaan ei menetä edes sanan vapauttaan. Vaikka tuskin pidän siitä mitä ikänä hän sanookaan. Pidän oikeutta jokaisella olla vapaus sanoa se.

Täällä jengi puhuu kuinka toi tyyppi ansaitsee jonkun todella raa'an tuomion. Siis ihmiset ihan avoimesti myöntää haluavansa kiduttaa breivikkiä. Eli jengi saa jotain tyydytystä siitä että joku kärsii. Hmm. Tottakai ihmiset tuntee suurta vihaa kyseistä tyyppiä kohtaan, mutta niinkuin sanottu, ihminen on ihmiselle susi.

Ettei vaan monet saisi ikäänkuin vihreää valoa omille sairaille väkivaltafantasioilleen kun Breivik kerran on niin paha ettei ketään kiinnosta jos hänet vaikka pitäisi päiviltä. Moraalisen oikeuksen päästä toteuttamaan itseään.

Miettikää mahdollisuutta, että Breivik puhuu totta ja se on samanlaisen ideologian omaavien ihmisten muodostaman järjestön jäsen ja nämä sisäpoliittiset terrori-iskut eivät ehkä olekaan vielä ohi. Siinä olisi Norja aika polvillaan, jos iskuja tulisi vielä 1-3 viikon välein ja kaikki samanlaisia. Suponkin mies myönsi, että aika vaikea heidän on paljastaa yhden ihmisen suunnittelemaa ja toteuttamaa terroritekoa jos ihminen todellakin uhraa siihen vuosia.

Tuo Breivikin manifesti oli aika raskasta luettavaa ja sisälsi huolestuttavan määrän yksityiskohtaisia terrorismi-, varustautumis- ja pomminteko-ohjeita ideologisen potaskan lisäksi.
Toivottavasti tuosta ei nyt tule jokin hörhöjen uusi Mein Kampf, kun se nyt kerran on nettiin vapaaksi päästetty. Pahimmillaan niistä ohjeista ja ideoista hyötyvät muutkin terrorismista haaveilevat ääriryhmät.

Varmaan yhden miehen suunnitelmia on vaikea, melkein täysin mahdotonta paljastaa. Mutta eikö kyseessä olisi silloin jo useamman suunnitelmasta? Jos kuuluu järjestöön, jossa iskut on jaettu säännöllisin väliajoin. Silloinhan kiinni jäämisen riski kasvaa kyllä reippaasti.

Tuo Breivikin manifesti oli aika raskasta luettavaa ja sisälsi huolestuttavan määrän yksityiskohtaisia terrorismi-, varustautumis- ja pomminteko-ohjeita ideologisen potaskan lisäksi.
Toivottavasti tuosta ei nyt tule jokin hörhöjen uusi Mein Kampf, kun se nyt kerran on nettiin vapaaksi päästetty. Pahimmillaan niistä ohjeista ja ideoista hyötyvät muutkin terrorismista haaveilevat ääriryhmät.

Hän ei ollut itse kirjoittanut sitä , se oli melkein suora lainaus jonkun muun manifestista.

Hän ei ollut itse kirjoittanut sitä , se oli melkein suora lainaus jonkun muun manifestista.

Korjaus. Se oli osittain (ehkä suureltakin osin) plagioitu. Hän oli kerännyt yksiin kansiin muiden ajatuksia, kirjoituksia ja pomminteko ohjeita. Ja höystänyt niitä omilla ajatuksillaan. Se ei siis ollut kopio kenenkään manifestista.

Tietyissä osissa afrikkaa (esimerkiksi vaikka kongossa) tätä tapahtumaakin huomattavasti brutaalimmat joukkomurhat ovat ihan arkipäivää, itketkö niidenkin perään? Vai onko afrikkalaiset lapset jotenkin vähempiarvoisia kuin norjalaiset?
...

Tuo iänikuisen Afrikka-kortin esiinveto näissä massacre-ketjuissa on kyllä juurikin älyllistä runkkausta. Kyllähän nyt jokainen tietää ja tiedostaa että maailmassa tapetaan koko ajan ihmisiä monissa konflikteissa. Täytyy olla todella puupää jos ei ymmärrä miksi tämä tapaus kiinnostaa, koskettaa ja herättää pohjoismaista ihmistä aivan eri tavalla kuin Somalian nälänhätä. Ja niinhän sen kuuluukin tehdä. Maailman pahin yksittäisen ihmisen tekemä rauhanajan joukkomurha tapahtuu Norjalaisella kesäleirillä. Jos vaikka kuulisin Pohjois-Koreassa yhden ihmisen toteuttaneen vastaavan teon, niin kyllä sekin tapaus ansaitsisi samanlaisen huomion, sillä kyseessä on sinällään epätavallinen väkivallan muoto.

(Ai niin, mutta muistetaan mainita että kaikki muut on suuressa tunnekuohussa paitsi mä, fab fab fab...)

Tunnereaktioistaan tällaiseen jos EI mainitse, niin helposti tulee tosiaan kuva, että tunteita ei olekaan -- mistä sen kukaan tietää mitä toinen ihminen mistäkin tuntee, ellei niistä puhuta. Ihan terveellistä on mielestäni vähän kauhistella ja suuttua tuollaisesta massamurhaamisesta, ilman että pitäisi hirveämmin tarvita tuntea syyllisyyttä nettietiketin rikkomisesta tai typerästä tunteellisuudesta.

Itselläkin tosin, kuten täällä joku sanoi, on suhtautuminen tämänkaltaisiin muuttunut sen jälkeen kuin isäksi tulin. Lapsettomat yleensä tuntuvat ottavan lähes kaiken paljon kylmäverisemmin. Jännä juttu sekin, jokin turhanpäiväinen humanisti saisi tuostakin aiheesta varmaan väitöskirjan... :D

Ja pakko myöntää myös, että mä tykkään tosta TotalBlockin tyylistä kirjottaa. :)

Mun käsittääkseni mikään yhteiskunta kautta historian ei ole pystynyt estämään tän kaltaisia tapauksia.Tilanteesta riippuen niitä tekee valtiovalta, vapaustaistelijat, rikollisjengit tai yksittäiset ihmiset.Jeesustelu jollain aselaeilla tai lannotteiden luvanvaraisuudella on tekopyhää paskaa.

Taidan olla ainoa, joka oikeasti ei vain voi käsittää sitä pahuutta, mitä jollain ihmisellä voi olla, että toteuttaa näin järjettömän teon.

Tai sitten sä oot ainoa joka EI käsitä miten ihmisellä voi olla tuollaista pahuutta?

http://masinoija.wordpress.com/2011/07/25/uhka-lantiselle-sivilisaatiolle/

Minua on viime vuosina huolestuttanut ja aidosti hieman pelottanut se, miten muukalaisvihamielisyys ja kovien arvojen konservativismi on hiipinyt valtavirtaan. Omasta näkökulmastani tämä on merkittävämpi uhka vapaalle ja tasa-arvoiselle länsimaiselle yhteiskunnalle kuin mikään mystinen islamismin aalto. En minä halua elää kristillis-konservatiivisessa Perus-Suomessa sen enempää kuin sharia-lain alla Islamilaisessa Kalifaatissa. Mitä eroa on kristillisellä ja islamilaisella konservatiivismilla? Noh, kristityt saavat syödä pekonia ja muslimit saavat ottaa monta vaimoa, siinäpä se. Ehkä kotimaisetkin konservatiivit ja kristityt pelkäävät moniavioisuuden mahdollisuutta siksi niin paljon – siinähän voisivat mennä ideologiat sekaisin kun nämä olennaiset erot hämärretään.

Tunnereaktioistaan tällaiseen jos EI mainitse, niin helposti tulee tosiaan kuva, että tunteita ei olekaan.

Ja pakko myöntää myös, että mä tykkään tosta TotalBlockin tyylistä kirjottaa. :)

Tuntemuksista voi oikein hyvin kirjoitella, ovat ihan tärkeä osa keskustelua. Se vaan että jos on kovin tunteikas niin se asiallinen keskustelu tuppaa jäämään taka-alalle ja menee kirjoittelut melkoiseksi meuhkaamiseksi ja muiden syyttelyksi. Mutta tosiaan ihan sanasta sanaan tuon ekan lauseen koen olevan juuri noin. Siksi mun oli PAKKO mainita silmäkulmien kostuneen kun katsoin kuvia jossa kuolleita surtiin (ystävät, läheiset, muutkin ihmiset). Jos en olisi tätä maininnut niin eiköhän musta profiloitaisi sairaan tunnekylmää ja manipuloivaa uutta futurekilleriä. Tietysti onhan se mahdollista että minulla on narsistinen persoonallisuushäiriö sekä olen psykopaatti, ja älykkäänä ihmisenä toimin kirjoituksissani lähinnä laskelmoivasti. Esitän empaattisempaa ja ymmärtäväisempää kuin oikeasti olenkaan, ja ihan vain siksi koska olen patologinen valehtelija ja tämä kulissi normaaliudesta on pidettävä yllä.

Hyvä että tykkäät TotalBlockin tyylistä kirjottaa. Mä kun en näe sitä kovin kaukana vittumaisesta provoamisesta.

Totta kai jokainen meistä tuntee myötätuntoa uhrejen omaisia kohtaan ja helvetillistä vihaa tota ampujaa kohtaan(.)

Tai sitten ei.

Suhtaudun Norjan tapahtumiin hyvin neutraalisti, enkä esim. kauhistunut kuullessani tapahtumista. Mitä tulee tappajaan, en tunne vihaa, enkä ihmettele tai kummeksu hänen motiivejaan. (...) Suhtaudun syytettyyn neutraalisti, tai uteliaana. Suurella mielenkiinnolla.

Totta kai jokainen meistä -skenaario taitaa todellisuudessa päteä hyvin harvaan asiaan. Kommenttien ja reaktioiden kirjo tässä ketjussa tuntuu melko laajalta, mikä on ihan kiinnostava ilmiö. Taidan itse kuulua siihen ryhmään, joka tuntee voimakasta vihaa ja kostonhimoa murhaajaa kohtaan. Samalla on todella vaikea edes kuvitella, millaista painia uhrien omaiset joutuvat käymään omien tunteidensa kanssa. Ei ole helppo hyväksyä, että tällaista paskaa tapahtuu maailmassa jatkuvasti - toisaalla enemmän kuin toisaalla - mutta niin se on. Täytyy vain perkele yrittää muuttaa asioita parempaan suuntaan, kukin omien kykyjensä mukaan, vaikka se usein täysin toivottomalta tuntuukin.

^ Joo, ihan hyvät quotet ;) Tuossa meni Red28 vähän metsään kun sanoi että kaikki tuntevat helvetinmoista vihaa, tai ylipäätään minkäänlaista vihaa Breivikiä kohtaan. Mä en tunne sitä kohtaan muuta kuin uteliaisuutta/suurta mielenkiintoa. Tunneskaala ei ole kovinkaan laaja tai voimakas.

Omaisten kohdalla myötäelän surussa jos näen kuvia tai videota, mutta vain siksi koska sillä hetkellä ajattelen miltä tuntuisi jos minulle maailman tärkeimmät ja läheisimmät ihmiset kuolisivat.

^ Joo, ihan hyvät quotet ;) Tuossa meni Red28 vähän metsään kun sanoi että kaikki tuntevat helvetinmoista vihaa, tai ylipäätään minkäänlaista vihaa Breivikiä kohtaan. Mä en tunne sitä kohtaan muuta kuin uteliaisuutta/suurta mielenkiintoa. Tunneskaala ei ole kovinkaan laaja tai voimakas.

Omaisten kohdalla myötäelän surussa jos näen kuvia tai videota, mutta vain siksi koska sillä hetkellä ajattelen miltä tuntuisi jos minulle maailman tärkeimmät ja läheisimmät ihmiset kuolisivat.

Veikkaan, että melko moni ajattelee juuri tuolla tavalla, vaikka ehkä tässäkin olisi hyvä varoa yleistämästä liikaa. Itse luulisin, että omalla kohdallani raivon- ja vihantunnetta on helpompi hallita kuin surua, mikä on ehkä myös melko tavallista, erityisesti miesten kohdalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom