Norjassa mahdollinen terroristi-isku (Oslon keskustassa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juuk4
  • Aloitettu Aloitettu
Hei oregano, mainitse yksikin lehti tai televisiokanava missä käsiteltäisiin mamujen tekemiä raiskauksia ja ryöstöjä ja kuinka paljon ne saa rahaa sossusta ja mitä kaikkea haittaa maahanmuutto tekee tai missä kerrottaisiin monesta eurooppalaisesta kaupunginosasta mihin valkoinen ei voi mennä? Kyllä toi media on aika vihervasemmistoa, sit jos kerrot itse totuuksia netissä, siis ihan tilastollisia faktoja (mitä yritetään kaikin mahdollisin keinoin piilottaa) ni syyllistyt rikokseen! Voi käydä Seppo Lehdot ja lusit enemmän kuin raiskaajat siintä hyvästä että olet harjoittanut sananvapauttasi!

Juurihan sinäkin puhut täällä noista asioista, joista ilmeisesti mielestäsi ei voi julkisesti puhua.

Ulkomaalaisten tekemistä raiskauksista on puhuttu julkisuudessa aika paljonkin. Rikoksista on myös olemassa tilastoja. (Otamatta kantaa tässä nyt kyseisiin rikoksiin) Viimeksi näkemäni juttu aiheesta, joka sai vähän enemmän julkisuutta: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...ksen+riskiin+voi+itse+vaikuttaa/1135267707419

En tiedä kuinka paljon 'mamut' saavat rahaa sossusta mutta tuet perustuvat päätöksiin. Esimerkiksi Ylen MOT teki joskus taannoin jutun aiheesta.

Kertoisitko itse puolestasi kuka on syyllistynyt rikokseen kerrottuaan tilastollisia 'faktoja' netissä?

Seppo Lehtoon en jaksa ottaa kantaa. :) Puolustan kyllä oikeutta esittää huonoakin huumoria mutta en itseasiassa tiedä mistä Lehto on tuomittu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Surullista lukea suurimman osan täällä kirjoittavien tekstejä, joissa on unohtunut uhrien kunnioitus ja empatia. Täytyy sanoa, että aika tunteetonta ja kylmäveristä sakkia täällä on tai sitten vain tän tyyppiset ihmiset täällä kirjoittaa omia(?) mielipiteitään. Sopisi kyllä miettiä mitä kirjoitellaan. Taidan olla ainoa, joka oikeasti ei vain voi käsittää sitä pahuutta, mitä jollain ihmisellä voi olla, että toteuttaa näin järjettömän teon.

Minun silmääni ei ole erityisemmin pistänyt kenenkään kirjoituksista mikään uhrien kunnioituksen tai empatian puute, joten olisiko nyt vain kyse siitä että itse hyvin voimakkaasti juuri tähän tapahtumaan reagoivana koet joidenkin asiaa neutraalimmin tarkastelevien olevan jollain tapaa epäkunnioittavia/kyvyttömiä empatiaan? Otetaan nyt huomioon se seikka että sinulle tämä on aiheuttanut huomattavaa tunnekuohua, joten hieman rauhaisampi ja tunne-eleettömämpi kirjoittelu aiheesta vaikuttanee kylmältä sinun silmiisi... :)

En usko että olet ainoa joka ei käsitä sitä pahuutta joka tuohon tekoon ajaa, et varmaankaan ole mikään pyhimys ja muista ihmisistä niin paljon poikkeava henkilö että vain ja ainoastaan juuri sinun tuntemuksesi olisivat myötätuntoisia ja kauhistelevia. En myöskään usko että niiden jotka eivät niinkään keskity tunteiluun vaan asiasta yleisemmällä ja neutraalimmalla tavalla keskusteluun olisivat sitten sitä toista ääripäätä ja täysin tunnekylmiä ihmisiä. Itse en ainakaan ole ja kuten aiemminkin totesin niin kyyneleetkin ovat nousseet silmiin joissain yhteyksissä tätä asiaa seuratessa.

Yhä enemmän rupeaa politin toiminta näyttämään vähintääkin leväperäiseltä, eikö ne saatana osaa edes laskea siellä, jo toi kertoo siitä että politi ei ollut varautunut terrori-iskuun ja sitten meni sormi suuhun. Ensin upottavat oman veneensä, sitten odottavat uutta venettä lähes tunnin siviilien pelastaessa saaresta nuoria. Eräskin pariskunta oli heittänyt 4 edestakaista keikkaa pelastaen nuoria. Mitä politi tekee? Käy ujosti helikopterilla ottamassa pari kuvaa teurastuksesta. Miksei ne käskyttänyt sitä sieltä hekosta, ei tainnut olla kanttia. Piti venata että on 50 politia paikalla. Jos on politiksi ruvennut täytyy mielestäni hyväksyä että voi joskus tulla vähän omiinkin.

Surullista lukea suurimman osan täällä kirjoittavien tekstejä, joissa on unohtunut uhrien kunnioitus ja empatia. Täytyy sanoa, että aika tunteetonta ja kylmäveristä sakkia täällä on tai sitten vain tän tyyppiset ihmiset täällä kirjoittaa omia(?) mielipiteitään. Sopisi kyllä miettiä mitä kirjoitellaan. Taidan olla ainoa, joka oikeasti ei vain voi käsittää sitä pahuutta, mitä jollain ihmisellä voi olla, että toteuttaa näin järjettömän teon.

Samaa olen itsekin semisti ihmetellyt. Ehkä se on niin, että tilastollisesti voimailun ja taistelulajien pariin ajautuu enemmän tätä osastoa, jossa kulttuuriin kuuluu, että tunneprofiilin pitää myös muistuttaa enemmän sankarillista rankaisijaa tyyliin Rambo höystettynä itsetuntomarinadimiksillä kuin holistista ihmiskäsitystä. Sen olen elämäni aikana huomannut, että ne jotka ovat asuneet ja olleet ulkomailla, ymmärtävät keskimäärin paremmin sen, että samanlaisia ihmisiä me kaikki ollaan pohjimmiltaan rodusta tai poliittisesta ideologiasta riippumatta.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1364681/aarioikeiston-toiminnalle-loppu

Onko tää nyt sitten hyvä ratkasu, että vähennetään vielä enempi toisinajattelijoiden näkyvyyttä? = Pitää tehdä jotain todella radikaalia, jotta saisi äänensä kuuluviin.

Mä täs yritin muistella että vissiinhän demarinuoret, vai onko ne bemarinuoria nykyään,
aina sanoo äärivasureiden tekemän terrieri-iskun jälkeen, että äärivasemmiston toiminta tulee kieltää...vai oisko niin etteivät sano?

No, ei kai sitä nyt tasapuolisuutta voi vaatiakaan. Kommariterroristit kummiskin pommittaa oikeasta syystä, kai.

Halla-Aho, nyt esimerkiksi. Lehdet ja teevee kanavat vain hyssyttelee aina kaikkia tapahtumia jos se on yleistä monikulttuurisuutta vastaan. Hei skeema, olen asunut monessa eri maassa ja huomannut tosiaankin miten paljon ihmisissä on eroja, voi helvetti jotkuut ählämit ja nekrut vaikka Lontoossa, tai sitten ihan vaikka tosta naapurista Tukholmasta ni aina mamut järjestää vain ongelmia.

P.S äsken oli Supon ukko televisiossa, vittu mikä spede, sitä haastateltiin ni luki paperista mitä pitää vastata, oli varmaan kirjoitettu sille "oikea vastaus" valmiiksi.

Halla-Aho, nyt esimerkiksi. Lehdet ja teevee kanavat vain hyssyttelee aina kaikkia tapahtumia jos se on yleistä monikulttuurisuutta vastaan. Hei skeema, olen asunut monessa eri maassa ja huomannut tosiaankin miten paljon ihmisissä on eroja, voi helvetti jotkuut ählämit ja nekrut vaikka Lontoossa, tai sitten ihan vaikka tosta naapurista Tukholmasta ni aina mamut järjestää vain ongelmia.

Ai Halla-aho tuomittiin tilastollisen faktan kertomisesta? Puhut nyt niin yleisesti hyssyttelemisestä, että tuo on enemmänkin sellaista mutuilua. Vaikka osottaisin sinulle, että asioista keskustellaan julkisuudessa vaikka toisin väität, jatkat vaan mutuiluasi. Oli miten oli, norjalaisen joukkomurhaajan tekoja ei ole mitään järkeä puolustella sillä, etteikö hän muka olisi saanut mielipiteitään kertoa.

Samaa olen itsekin semisti ihmetellyt. Ehkä se on niin, että tilastollisesti voimailun ja taistelulajien pariin ajautuu enemmän tätä osastoa, jossa kulttuuriin kuuluu, että tunneprofiilin pitää myös muistuttaa enemmän sankarillista rankaisijaa tyyliin Rambo höystettynä itsetuntomarinadimiksillä kuin holistista ihmiskäsitystä. Sen olen elämäni aikana huomannut, että ne jotka ovat asuneet ja olleet ulkomailla, ymmärtävät keskimäärin paremmin sen, että samanlaisia ihmisiä me kaikki ollaan pohjimmiltaan rodusta tai poliittisesta ideologiasta riippumatta.
Enpä usko, että moisesta olisi millään tavalla kyse. Uskoisin, että iso osa ihmisistä silti osaa pitää netiketin, vaikka näinkin kamalasta tapauksesta on kyse. Turha on ihmisiä syyttää empatian puutteesta jos puhuu tällaisesta asiasta järkiperäisesti, vailla paatosta. Kauhistelemalla ja päivittelemällä kun asia ei siitä yhtään muuksi muutu. Itseäkin tämä sillä tavalla koskettaa, että asuinpaikasta ei ole tapahtumapaikoille pitkää matkaa, mutta viimeinen asia minkä hyväksyn on se, että tämä vaikuttaisi elämääni millään tavalla.

Yhdestäkään vapaudestani en suostu tämän tapauksen takia luopumaan, koski se sitten aselakien tiukennuksia tai mitä tahansa. Se vanha sanontakin jo sanoo, että jos luopuu vapauksistaan saadakseen turvallisuutta, niin ei saa kumpaakaan ja menettää molemmat.

pointfiveon kommentti havainnollistaa hyvin jihadistien ajattelutavan. Niillähän on tapana sanella ehtoja itsemurhapommitusten jälkeen. "Lopetatte X:n tai muuten verenvuodatus jatkuu". Mielipiteet ovat niin äärimmäisiä että uskotaan ettei niitä kuunnella ellei käytä väkivaltaa.
Totta, tämä mies ei sinänsä eroa millään tavalla islamilaisista terroristeista. Siinä mielessä teki suuren karhunpalveluksen ajamalleen asialle, vaikka äärioikeisto on ennenkin ollut toki väkivaltainen. Tämän vuoksi juuri ne äärimmäisetkin mielipiteet pitäisi voida tuoda esiin niitä oikeita teitä käyttäen ja vapaasti. Kyllä meistä jokainen voi kuunnella äärimielipiteitä jos se säästää yhdenkin ihmishengen.

Mutta kun näitä järjettömiä ihmisiä ja heidän toteuttamaa pahuutta tapahtuu jokapuolella, koko ajan. Pitäisikö mun olla 24/7 masentuneena sen takia koska olen tunteellinen ihminen? (Kyllä, myönnän sen, ylitunteellinen jopa). Tämä on juuri se syy miksi koitan käsitellä näitä asioita puolueettomasti, varsinkin interwebzeissä. Ei se sitä tosiasiaa muuta mihinkään että haluaisin tuon jätkän 4x4x2m betonikoppiin loppuelämäkseen, missä on lattiakaivo, vesihana, ja luukku mistä tulee kerran päivässä ruokaa. Aivan samalla tavalla kuin jokaiselle muullekkin murhaajalle, raiskarille, pedofiilille yms. Vähänkin kun sattuu kelaamaan tuota asiaa enemmän ja ajattelee omalle kohdalleen, tekisi mieli oksentaa. Mutta kun asia ei henkilökohtaisesti kosketa minua (eli jossei olisi sosiaalista mediaa, en tietäisi koko asiasta) en oikeasti halua pilata päivääni, vaikka tuo asia onkin aivan perseestä.

Viittaus Suomen sisällissotaan oli mun mielestä siinä mielessä huono, että siitä on kuitenkin aikaa se sata vuotta. Siinä ajassa ihmisten moraalikäsiykset ja tavat toimia on muuttunu. Parempaan suuntaan, sitä en osaa sanoa. Ja mietin myös sitä hullu juttua. Pystyisittekö itse tekemään kyseisen teon? Tai kävisikö ajatus edes mielessä? Siksi en oikein itse jaksa uskoa, että täysin selväjärkinen ihminen kykenisin tuollaisiin tekoihin. Itseä ällöttää ennen kaikkea tapa jolla tapot tehtiin. Murhaajan on periaatteessa nähny kaikki ampumansa ihmiset silmästä silmään.

Viittasin siksi sisällisotaa, koska se on lähin suomalaisia koskettava asia jossa on oman väen sisällä on suoritettu kansanmurha, sairasta. Ja eivät ne moraalikäsitykset tai tavat ole mihinkään muuttuneet, kun seurailee tämän päivän menoa sotatoimissa, päinvastoin.

Komppaan Bisleytä täysillä. Koko ketjun lukemisesta tulee kylmä ja ontto olo, tämmöistäkö Pakkotoiston porukka on? Hiljentykää, ajatelkaa että oma veljesi, siskosi tai ystäväsi olisi yksi uhreista. Huono vertaus mutta tässä tapauksessa minun kohdalla kyseinen vertaus tuotti täysin uuden ajattelumaailman.

Bisley; Uskon että lähes jokainen täällä kirjoittaneista jossakin vaiheessa on miettinyt, tai miettii, että mitä jos joku uhreista olisi ollut oma lapsi tai joku läheisistä. Kaikki ei vain osaa (uskalla) tuoda sitä herkempää puolta esille. Omat tunteet pyörivät surun-vihan-turhautuneisuuden välillä. Eniten minua ihmetyttää tuon lahtauksen kesto ja se, että miten joku pystyy tekemään mitään noiin raakaa ja brutaalia noin pitkään. Jätkä on paukuttanut tunnin porukkaa matalaksi, ja vielä on ylpeä siitä.

Omat fiilikset tällaisia tapahtumia kohtaan ovat muuttuneet (vahvistuneet) sen jälkeen, kun olen saanut jälkikasvua. Kai se on luontainen taipumus puollustaa omaa perhettä ja lähimmäistäl.

Mielestäni tuollaiselle eläimelle ei pitäisi antaa minkäänlaista mahdollisuutta avata suutansa kellekkään. Vaikka olisi miten sananvapaus olemassa, niin mielestäni tuollaisissa tapauksissa kaverilla ei ole enää oikeutta mihinkään...

Komppaan Bisleytä täysillä. Koko ketjun lukemisesta tulee kylmä ja ontto olo, tämmöistäkö Pakkotoiston porukka on? Hiljentykää, ajatelkaa että oma veljesi, siskosi tai ystäväsi olisi yksi uhreista. Huono vertaus mutta tässä tapauksessa minun kohdalla kyseinen vertaus tuotti täysin uuden ajattelumaailman.

Etkö sattunut lukemaan ylläolevaa postiani?

Yllättävän monet haluaisivat laittaa ABB:n jonkinlaiseen ikuiseen sensuuriin, että miehen mielipiteitä ei saisi ikinä tulla julki. Kovin helposti ihmiset ovat kumoamassa perustuslakia, joka varmasti niin Norjassa kuin Suomessa yksiselitteisesti kieltää ennakkosensuurin. Breivikiä ei voi siis estää julkituomasta mielipiteitään. Tietty vankilassa oleminen aiheuttaa sille tietyt rajoitukset, mutta minkään mielivaltaisen "nokunseonpsykopaatti" pykälän perusteella ei esim haastattelua voi estää.

Tietyissä osissa afrikkaa (esimerkiksi vaikka kongossa) tätä tapahtumaakin huomattavasti brutaalimmat joukkomurhat ovat ihan arkipäivää, itketkö niidenkin perään? Vai onko afrikkalaiset lapset jotenkin vähempiarvoisia kuin norjalaiset?

Maailma on helvetin julma paikka. Totta kai jokainen meistä tuntee myötätuntoa uhrejen omaisia kohtaan ja helvetillistä vihaa tota ampujaa kohtaan, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö pystyttäisi ajattelemaan myös rationaalisesti mitä tapahtui, miksi tapahtui ja miten estetään ettei tällaisia tapahtuisi enää.

Kun tätä ketjua selaa läpi, osa on selvästi suuren tunnekuohun vallassa (joka on täysin ymmärrettävää), ja osa koittaa myöskin keskustella siitä, miten tällaiset ihan oikeasti estettäisiin.

Ja mitä tulee tuohon "miettikää jos ois teidän lapsi/veli jne." niin totta helvetissä mäkin mietin että mitä jos oma muksu joutuis joskus tuollaiseen paikkaan.

edit. Ja aselain tiukennuksesta: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011072514112236_ul.shtml

Tietyissä osissa afrikkaa (esimerkiksi vaikka kongossa) tätä tapahtumaakin huomattavasti brutaalimmat joukkomurhat ovat ihan arkipäivää, itketkö niidenkin perään? Vai onko afrikkalaiset lapset jotenkin vähempiarvoisia kuin norjalaiset?

On. Afrikka on jossain kaukana, Norja on kuitenkin vähän kuin me. Eikä niistä ole hetkeen mitään kuulunut, toki esim Ruandan tapahtumat aikanaan jossain määrin koskettivat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom