Norjassa mahdollinen terroristi-isku (Oslon keskustassa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juuk4
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Juuri niin, riippumatta siitä että tuliko sitten puukolla tai pyssyllä, ei se edelleenkään ratkaise sitä ongelmaa että miksi tälläistä tapahtuu :david:.

Tälläistä tapahtuu siksi, että jotkut henkilöt eivät saa ääneänsä/mielipiteitään tarpeeksi kuuluville. Ja tämä on raaka, sairas ja sadistinen tapa saada se kuulumaan. IMO

Edit. Ja mitä olen psykopaateista lukenut, he eivät juuri koskaan päädy itsemurhaan. Mikä olisi ollut tällekkin Anderssille enemmän kuin suotavaa. Siis ennemmin kuin mennä tuommoista tekemään.

Ajoin lähinnä enemmän takaa klisettä "että miksei näitä pystytä estämään" tuolla, ei se sitä ainakaan ratkaise että jossei ne saa aseita. Varmaan tuokin olisi miettinyt että unohdampas koko operaation kun en saanut asetta? Kyllä ihmismieli aina keinot keksii.

Tähänhän asiat kärjistyy kun yksittäiset ihmiset tuntevat etteivät pysty vaikuttamaan asioihin joihin haluaisivat muutosta.
Alkaa muutenkin tuntua että seuraavien vuosien aikana alkaa paska osumaan tuulettimeen oikein kunnolla.

Traaginen tapahtuma kyllä. Hieman ärsyttää tosin ylenpalttinen jeesustelu mm. lippujen salkoon vetäminen ympäri scandinaviaa yms. Esimerkiksi Ruandassa murhattiin pääosin viidakkoveitsillä 800000 ihmistä 100 päivän aikana, eikä se tuntunut/tunnu länsimaista/pohjoismaista ihmistä pahemmin liikuttavan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruandan_kansanmurha

Aselain tiukentamisella ei ole paskankaan merkitystä tällaisissa asioissa, jos näille jotain hatutaan tehdä niin pitää pureutua paljon syvemmälle taustoihin.

Traaginen tapahtuma kyllä. Hieman ärsyttää tosin ylenpalttinen jeesustelu mm. lippujen salkoon vetäminen ympäri scandinaviaa yms. Esimerkiksi Ruandassa murhattiin pääosin viidakkoveitsillä 800000 ihmistä 100 päivän aikana, eikä se tuntunut/tunnu länsimaista/pohjoismaista ihmistä pahemmin liikuttavan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruandan_kansanmurha

Aselain tiukentamisella ei ole paskankaan merkitystä tällaisissa asioissa, jos näille jotain hatutaan tehdä niin pitää pureutua paljon syvemmälle taustoihin.

Länsimaisia ihmisiä ei liikuta mikään muu afrikassa kuin timantit...
Sori Offtopic

Kirjotin vähän hätäsesti tuosta. Vaimentaa olisi varmaan parempi sanavalinta. Eli siis ääripäät pysyvät mutta ne pidetään aisoissa ja hiukan pienempänä. Näin pysyisi sananvapaus.

Tietysti en tiedä mikä miellyttäisi tämmöisen tappajan näkökantoja? Onko hän ollut menetetty peli vai olisiko hänen toimintansa estynyt jos olisi nähnyt uutisissa, että yksi somali on kännytetty takaisin (pahasti kärjistettyä). Tiedä häntä.

Ja miksi tosta ritsojen kieltämisestä pitää täällä jankata. Jää nää mielenkiintosemmat kommentit varjoon pahasti (tarkoitan juurikin esim. tätä jota quottasin).
Itse olen sitä mieltä, että ääriajattelijoille on annettava mahdollisuus ajaa asiaansa virallisia teitä pitkin, vaikka ne ajetut asiat olisivatkin vastenmielisiä. Tämä pakottaisi heidät kanssakäymiseen muiden kanssa, joka ajan myötä voisi jopa liennyttää heidän jyrkimpiä näkemyksiään. Avoimuus myös pakottaisi heidät oikeasti kantamaan vastuuta sen sijaan, että huutelisivat puskissa. Niin kauan kuin ääriliikkeet pidetään ulkona ja ääriajatukset piilossa, niillä on tapana eskaloitua juuri nyt nähdyn tapaiseksi toiminnaksi.

Täytyy kuitenkin muistaa, että ihmisten äärimmäiset ja vastenmielisetkin ajatukset ovat se hinta, joka meidän kaikkien on maksettava vapaudesta. Minä en ainakaan aio luopua vapaudestani vain siksi, että pelkäisin ääriliikkeitä.

Vaikea kuvitella että tässä tilanteessa aseiden kielto ratkaisisi ongelmaa. Kaveri oli selkeästi pitkään miettinyt asiaa ja vaikutti, että oli suunnitellut tekonsa tarkasti. Aseita kyllä liikkuu sen verran joka tapauksessa, että tarpeeksi yrittämällä niitä aina saa. Suomen kouluammuskeluissa lakien tiukentaminen olisi voinut jopa jossain määrin hillitä, mutta näin pitkään suunniteltua tuskin. Jos puhutaan metsästysaseiden kieltämisestä, niin pitää myös miettiä hyöty- ja haittasuhdetta. Suomessa esimerkiksi hirvikolarit lisääntyisivät aika räjähdysmäisesti, mikäli metsästysaseet kiellettäisi. Hirvikantaa vähennetään vuosittain kymmeniä prosentteja ja silti kanta pysyy koko ajan aikalailla samana. Hirvikanta todennäköisesti tasaantuisi n. 10 kertaiselle tasolle mikäli metsästys lopetattaisiin ja se tarkoittaisi jo kymmeniä kuolleita per vuosi liikenneonnettomuuksissa. Ei tälläisiä tapahtumia ole suomen mittakaavassa odotettavissa tapahtuvaksi kovinkaan usein, jos koskaan. Aikalailla tuosta pitäisi käydä selväksi, ettei tälläisen takia kannata ainakaan metsästystä kieltää. Automaattipistoolit sen sijaan voi olla vähän eriasia, mutta siitä en itse osaa niin sanoa.

Kyllä tälläisessä tilanteessa pitäisi ennenminkin miettiä, miten tapahtumaan johtuviin syihin voidaan puuttua vai voidaanko niihin ylipäänsä puuttua ja mitkä seikat tämän aiheutti eikä niinkään sitä, että miten yksittäinen toteutustapa voitaisiin estää. Koska niin kauan kuin halua löytyy, niin löytyy myös jokin tekotapa. Jos ette itse keksi miten ihmisiä voi tappaa massoittain, turha kuvitella ettei joku muu voisi keksiä tapaa. Esimerkiksi itse olen jonku verran kemian kursseja käynyt ja en näkisi siinä juurikaan ongelmaa tehdä kemiallisia aseita jos ottaisi muutaman vuoden projektiksi ja olisi muutamia kymmeniä tuhansia euroja käytössä. Kuten juuri esimerkiksi tällä kaverilla ilmeisesti oli. Ja pommit on vielä helpompia tehdä. Samoin kaukolaukaisusysteemit ovat hyvin yksinkertaisi rakentaa nykyaikana.

Itse tulkitsisin tässä tapauksessa syyksi mikä ajoi tähän, että norjassa vasemmistoa on hyssytelty pitkään ja heidän annettua toimia aikalailla vapaasti ja ovat saaneet äänen kuuluviin. Tästä seurannut sitten se, että on muodostunut vastaliike vasemmistolaisuudelle, joka ei ole saanut ääntä kuuluviin ja se on radikalisoinut oikeistoa ja yksittäinen sekopää on sitten päättänyt tuoda omat ajatukset vaikka väkisin julki. En nyt ihan varma tietenkään voi olla, mutta epäilen, että mikäli norjassa voisi puhua maahanmuuton ongelmista ilman leimautumista, niin tälläistä radikalisoitumista ei olisi tapahtunut ja sieltä ei ehkä olisi tälläistä henkilöä noussut edes esiin. Todennäköisesti tätä minun ajatusmaailmaa ei moni sulata ja yritetään ajaa se oikeisto vielä enemmän nurkkaan ja samalla luodaan pohjaa uudelle iskulle. Mutta aika näyttää.

Ja sitten ihan yleisenä vinkkinä tälläiseen keskusteluun, että jos haluaa ajatella miten nämä teot estetään, niin kannattaa se tunnekiihko poistaa mielestä kokonaan ja asettua ulkopuolisen tarkkailijan asemaan. Aika moni tuntuu iskevän pelkkään oireeseen kiinni eikä edes yritä etsiä itse ongelmaa.

Ensiksi osanotot kanssa kaikille kuolleille Norjassa. Itseäni otti päähän heti alkanut islamin syyttäminen. Totta on, että valtava osa terrorismista johtuu ääri-islamilaisten aatteista ja että islamin nojalla on tapettu paljon ihmisiä. Mutta niin on myös esim. kristinuskon nojalla. Itse en alkanut syyttämään heti islamia, sillä itse ateistina pidän kaikkia uskontoja rumasti sanottuna bullshittinä. En kuitenkaan syyttäisi uskontoa tämänkaltaisista teoista, kuten monet tekevät, koska totuus on, että kaikissa uskonnoissa valtaosa ihmisistä on terveitä ihmisiä. Valitettavasti on olemassa myös näitä hulluja fundamentalisteja, joilla on joku "suuri" vitun hieno aate päässään.

Tein oman manifestini! Sen saa lukea täältä. Siitä ei tullut 1500-sivuinen. Kiitos ja näkemiin!

Kaikki kun noudattaisivat tuota manifestia niin maailma olisi täydellinen paikka elää, mutta täydellistä ei ole olemassakaan, valitettavasti...
Vois kyllä laittaa seinälle tuon manifestin jos vaan saa Mikalta luvan? :). :thumbs:

Kaikki kun noudattaisivat tuota manifestia niin maailma olisi täydellinen paikka elää, mutta täydellistä ei ole olemassakaan, valitettavasti...
Vois kyllä laittaa seinälle tuon manifestin jos vaan saa Mikalta luvan? :). :thumbs:
Saat todellakin laittaa tuon seinälle! Jaa tuota manifestia kaikille ihmisille. Jaa hyvyyttä. Ehkä miljardin vuoden kuluttua, kun näytämme marsilaisilta ufoilta, maailmassa ei ole enää pahuutta? Ja joku ufo pitää Nyyssölän poikaa jonain profeettana.. Hahaa!!

...mm. narsistinen persoonallisuushäiriö ja todennäköisesti hän ainakin tämän käytöksen perusteella on psykopaatti. Oletettavasti hermonsa hyvin kasassa pitävä, laskelmoiva, mahtipontinen ja äärimmäisen tunnekylmä ihminen, uskon myös että mahdollisesti normaalia älykkäämpi mikä on yleistä psykopaateille....

:offtopic:, tuli ekana mieleen MEE:n analyysistä, että noinhan se on, ja heti seuraavaksi, enkä yritä olla hauska tässä,
että Kristus tuo jätkä tulee saamaan pillua; jos ei jo mielisairaalassa hoitsuilta ja lekureilta, niin viimeistään vapaaksi päästyään.
Siinä nimittäin miehellä on se jokin.

Missäköhän vaiheessa poliisin toiminta tulee suurennuslasin alle. Se tuosta teosta tekee mielestäni niin helvetin järkyttävän että se sai lahdata 1,5h eikä kukaan tule apuun. Onkohan sillä tappokuvio vielä päällä niissä kopterista otetuissa kuvissa, vai olivatko kaikki jo tapettu? "Veneitä ei löytynyt" onko norjassa vaikeaa löytää vene? Kuinkakohan kaukana tuo saari on lähimmistä poliisivoimista?
edit. Ja nyt viimeistään hormonit ja kaikki niihin liittyvä ovat saatanasta 4 ever.

Joo poliisin vika koko homma =)

Tää on samanlainen iäisyysjuttu kun aseista puhuminen. Ei tosta voi syyttää ku tota apinaa joka sen teki.

Yrittiköhän mikään porukka tuolla estää sitä teurastusta? Ja oliko sen yks tykki automaatti?

Vaikea tai varmaan mahdoton saada porukkaa tuollaisessa tilanteessa järjestäytymään ja toimimaan yhdessä ampujan taltuttamiseksi. Varsinkin kun nuorisosta on kyse. Luonnollisesti paniikki iskee ja jokainen yrittää pelastautua kuten parhaaksi näkee.

Käsittääkseni sillä oli 9mm, haulikko ja itselataava kivääri. Ei kuitenkaan automaatti.

Joo poliisin vika koko homma =)

Tää on samanlainen iäisyysjuttu kun aseista puhuminen. Ei tosta voi syyttää ku tota apinaa joka sen teki.

En mä niin ole väittänyt, ja aluksi sanottiin että poliiseilla kesti 1,5h vaikka olivat oikeasti tunnissa paikalla. Jos jotain tälläistä pääsee tapahtumaan niin tottakai siitä on jälkeenpäin kaikki mahdolliset skenaariot käytävä läpi olisiko sitä voitu mitenkään estää. Kuulosti vaan niin hölmöltä se että poliisi ei löytänyt venettä itselleen, ja olisiko sen voinut ampua sieltä hekosta jos tappo hommat oli vielä kesken?

Anaboliset steroidit saattoivat suomalaisen dopingasiantuntijan mukaan vaikuttaa Norjan ampujan toimintaan. Pahimmillaan steroidit voivat aiheuttaa jopa psykoosin

40mg Winsua päivässä kolmen viikon ajan. Kyllähän siitä kuka tahansa psyykoosiin paukahtaa.

Nyt vaan roinaajat tiukkaan valvontaan Ruotsin malliin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom