Sleepperi sanoi:
Mitkäs on ne menetelmät joilla jenkkien konepuolta yleensä säädetään, ja miten hintapuoli toimii (sanoit että on halpaa)? Tarvitseeko alusta viritystä kipeämmin kuin japaniauto? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. En ole kummoinen autotuntija, ja vielä vähemmän jenkki-sellainen.
No tuo on totta, että usein alusta kaipaa hieman enemmän laittoa yleensä, kun haetana urheilullista autoa, tosin osaa on tarjolla hyvin. Viisaammat kertokoot alustasta. Oma käsitys on, että asvaltille siitä saa kyllä hyvän, soralle ei jäykkää taka-akselia saa sovitettua hyväksi.
Mutta itse moottorin virityksestä. Siinä se juju juuri on, kun kuplaa lukuunottamatta autoihin ei yleensä ole tarjolla vaihto-osia. Esim. kansi, jonka suunnittelu melkein kokonaan ratkaisee sen, missä koneen tehopotentiaali on, on vaihdettavissa. On "kasapäin" valmistajia, jotka tekevät niin rauta kuin alukansia. Mihin muuhun autoon saa tehdasvalmiita ei orggis virikansia?
Kuvitteellinen viritysesimerkki uusilla osilla optimi tilanteessa
-1500€ alukannet jotka virtaa ~500hp (eli 400hp mahdollista maltillisilla katuosilla)
-Nokka-akseli 170€ (esim. opel omega 3.0 nokkasatsi 950€)
-Imusarja uusi 250€ (esim. opel 2.0 pelkkä läppärunko uutena 1500€)
-Peltisarjat 170€ (esim. 1.6l opel peltisarjat 500€ )
Esimerkissä rahaa ei vielä ole palanut paljoakaan. Fiksu poika purkaa tietysti koneen osiin, ja tasapainottaa koneen, niin kestää paremmin kierroksia. Itse kun tekee, ei maksa juuri mitään.
Ja kun noita osia on myynnissä käytettynä pilvin pimein. Ex jenkkiini ostin 1 taso imusarjan (ei taatusti ahdista ihan pienillä tehoilla, alavääntö tietysti 1 tasossa kärsii normaaliin 2 tasoon nähden) hintaa tuli 70€. Peltisarjoja usein saa käytettynä alta 100 euron, ja monet vakkarikannet omaa/on työstettävissä itsekkin yli 300 hevosen tehoille.
Tässä esimerkki oldsmobilen 5.7l koneesta. Kannet täysin vakiot, eli ei tarvitse edes tuota yllä mainittua 1500 euron alukansi sijoitustakaan, ja tulos 400hp.
http://www.edelbrock.com/automotive/7111pp.html
Mutta vaikka viritys ahkeralle itseosaavalle kaverille on halpaa, niin kaikki eivät silti tykkää. Ja tahtoohan iso moottori tomaatilla syödä sitä keittoa, joten usein kyse on enemmän kesä/huvi autosta, kuin käyttöautosta. Ainakaan itselläni ei käyttöautoksi kuitenkaan jenkki sopinut, mutta ehkä joskus jatkossa kesäauto voisi jenkki taas ollakkin.