- Liittynyt
- 11.1.2004
- Viestejä
- 60
Totta mutta silti ne jenkit vain painavat yltiöpäisen paljon ja siitä ei vain eroon pääse, ilman mainitsemiasi pieniä muutoksia.N.O.Kummonen sanoi:Vakiona -60 ja -70 luvulla valmistetut autot eivät parhaimpia mutkissa ole, mutta paritonninen auto saadaan nykyään taipumaan merkistä riippumatta.
Esitin asian ehkä hieman epäselvästi, mutta annoin nyt vain esimerkin amerikkalaisesta insinööri-osaamisesta ja siitä, että mikä ihme niillä on vikana jos tehoa saadaan silti yllättävän vähän litratilavuuteen nähden? Nuo lukemat olivat siis myös esimerkkinä ja hatusta heitettyjä.N.O.Kummonen sanoi:Sitä paitsi tuo mainitsemasi 500 hv 7,4 litraisesta koneesta tulee ulos melkein vakiona.
Ja tuleehan monista 2-litraisista autoistakin tuo 200-300hp ulos melkein vakiona ja teho/paino-suhde on sellainen ettei sitä jenkit hevillä saa kiinni. Hondan S2000,Subaru WRX ja Acura NSX-T tulisi ekana mieleen, niissä kun on kaikissa enemmän ruutia painoon suhteutettuna, kuin esim. Ferrari 360 Modenassa ja Mustang SVT Cobrassa.
Sitäpaitsi lätäkön toisella puolella löytyy WRX Subbeenkin 2.5l stroukattuja turbokäyttöön sopivia lohkoja,ym. herkkuja.
Hyväksyn valintasi, sillä minun makuuni kauniita autojahan on tehty juuri 60-70-luvuilla. Sitäpaitsi, kun "vanhaan" Chevelleen vaihtaa C-Kadetin euroversiosta keulapalat+nuo tekn. muutokset, niin se on C-Kadett 7,4 litraisella veekasilla.N.O.Kummonen sanoi:Jos olisi rahaa, valinta olisi mieluiten joku 60-70 luvun vaihteen Chevelle, Camaro tai Pontiac ja siihen tilaisin Chevyn alumiinilohkoisen 7,4 l V8 neliventtiilkansilla ja ruiskulla. Siis suurinpiirtein saman koneen kuin uudessa Corvetessa on mutta 5,7 litran sijaan 7,4 litraisena ja täysalumiinisena. Sitten kromimolyllä runkoa vahvemmaksi ja hiilikuidusta luukut ja kojetaulu ym...
Itse meinasin alkaa myös kertoilemaan noista tingel-tangeleista, mutta päätin jättää sen epäolennaisena pois. Huomautan nyt kuitenkin, että mihin unohdit materiaalien valinnoissa titaanin, jos muistit cmolyn ja hiilikuidun?
Hyvät ihmiset, itse te aloititte... Miksi alkaa neppailemaan vehjettään, jos sitä rahaa nyt kerta leikisti olisi ihan "todella"?N.O.Kummonen sanoi:Vai oikein 3000 heppaa... Mulle riittäis noi 550-600 hv mitä tuosta myllystä helposti sais lyijyttömällä ysivitosella.
En minä ainakaan tekisi mitään,millään ysifemmalla... Korkeintaan polttaisin vaatekaappiani tyhjäksi rumista vaatteistani.
Onhan noita esimerkkejä eurovehkeistäkin, mutten ala neppailemaan millään nippelitiedoilla vain Sinun iloksesi.N.O.Kummonen sanoi:Ruotsissa oli kadulle rekisteröity Camaro, josta irtosi vapaastihengittävänä 1250 hv ilman ilokaasuja. Kaasujen kanssa Dyno rikkoontui jossain 1800 hevosvoiman paikkeilla. Jutun voi tarkistaa V8-Magazinesta. :piis:
Ja kun katsoo esim. nykynuorten kuvaa (en väitä että Sinä olet) "nopeista ja upeista" autoista, niin räkä lentää nauraessa...
Hyvä iltasatu joka palauttaa teinit maan pinnalle,oli esim. Gti magazinessa taanoin ollut "600hp Cosworth-Esco ja vielä Suomessa!" Samassa jutussa oli vielä oikein "dynolapuistakin" pienet kuvat...(osaan tehdä samanlaiset vaikka Miccisoftan Paintilla)
Kertokaapa ensimmäiseksi siis, mistä Suomesta löytyy nelivedon pyöriltä mittaava penkki? Jep,semmoista ei ole...
Itse tiedän montakin pajaa, joissa löytyy peruspenkki pahkan mittaamiseen, mutta se on sitten eri asia että mitä sinne Michelineille asti välittyy?
Mutta joo...
Luen V8:sia silti, koska kuten edellä sanoin: Arvostan entisaikojen autoja ja pidän niitä kauniina, ellen suorastaan eroottisina.
Ja kuten sanoit:
Sen minä tiedän, sillä autot eivät ole minulle muuta kuin rakastan/vihaan/rakastan&vihaan, viimeisimmästä hyvä esimerkki tuo ehdottamasi Chevelle. Arvostan viestiäsi, sillä se oli pitkästä aikaa järkevää keskustelua ja ajattelemista kehittänyt lausanto. Näin autonarkomaanilta toiselle, ehkä päätämme meidän osaltamme tähän ja annamme poikain puhua nopeista ja hurjista autoista...Tuoppia otetaan,jos baarissa tavataan? :kippis1:N.O.Kummonen sanoi:Kyseessä on tunne juttu.
P.S. Tuohon "starttaus"-tarinaasi liittyen, itse koin oman hurmani kun pääsin ensimmäisiä kertoja rallivehkeiden kyytiin ja mentiin kapeata hiekkaränniä pitkin tiukasti 8- (vai olisiko ollut ekalla kerralla 6?)pistevöissä istuen.
C-Coupé himo jäi kun istuin kerran sellaisen penkkiin, teho/painosuhde oli enemmän kuin kohdillaan, suljettu alue talvella (kovaa lunta ja jäätä) ja kesärenkaat takana+talvigummit edessä.
Tack.
(Oli pakko kun sain tänään ryhmän parhaan numeron Ruåttin kokeesta ja 1-5 asteikolla luokan ainoan vitosen todistukseen).