Jenkkiautoilla ei voi ajaa kuin suoraan ja kääntyä vasemmalle, se on nähty stripillä ja Nascar-ovaaliradoilla
Jenkkilässä uusimpia rakentelun tyylisuuntia nimenomaan amerikkalaisautoille ovat Pro Touring ja G-machine. Molemmissa suuntauksissa autoista tehdään erinomaisen ajettavia. Korit jäykistetään alustaan panostetaan. Lisäksi ne varustetaan matalaprofiilirenkailla ja tehokkailla levyjarruilla.
Ei ole mitään syytä miksei amerikkalaisvalmisteista autoa saisi pienellä vaivalla taipumaan myös mutkiin. Samoin keinoin ja säännöin homma toimii kuin muissakin autoissa. Vakiona -60 ja -70 luvulla valmistetut autot eivät parhaimpia mutkissa ole, mutta paritonninen auto saadaan nykyään taipumaan merkistä riippumatta.
Mikä siinä on niin jännää, jos jostain 5,7l tai 7,4l V8:sta otetaan joku 500heppaa ulos...Kertokaa, että minullekkin valkenisi joskus tämä ilo?
Aikoinani sain pikkupoikana käynnistää sedän kaverin vakiolla 5,7 litraisella V8:lla varustetun Chevyn Stepside Pick Upin. Koneen vääntö vavisutti autoa joka huojahteli aina kaasua painaessa. Kiva tunne. Sitä paitsi tuo mainitsemasi 500 hv 7,4 litraisesta koneesta tulee ulos melkein vakiona.
Lisäksi henkilökohtainen näkemys on, että jokainen jolla on tarpeeksi voi ostaa kaupasta nopean ja tehokkaan auton, joka kyllä on sijoitettuun rahamäärään nähden persoonaton ja mielikuvitukseton, niin mahtava kuin teknisiltä ominaisuuksiltaan onkin. Kyseessä on tunne juttu.
En olisi valmis hankkimaan amerikkalaista autoa ainoaksi autoksi. Tai no jaa, Uusi Chrysler 300 C tai Hummer H2 tai Cadillac Escalade tai Lincoln Navigator, jos olisi reilusti pätäkkää, mutta ajattelin pitäytyä VAG-konsernin uusissa pikku-autoissa.
Jos olisi rahaa, valinta olisi mieluiten joku 60-70 luvun vaihteen Chevelle, Camaro tai Pontiac ja siihen tilaisin Chevyn alumiinilohkoisen 7,4 l V8 neliventtiilkansilla ja ruiskulla. Siis suurinpiirtein saman koneen kuin uudessa Corvetessa on mutta 5,7 litran sijaan 7,4 litraisena ja täysalumiinisena. Sitten kromimolyllä runkoa vahvemmaksi ja hiilikuidusta luukut ja kojetaulu ym...
Vai oikein 3000 heppaa... Mulle riittäis noi 550-600 hv mitä tuosta myllystä helposti sais lyijyttömällä ysivitosella.
Ruotsissa oli kadulle rekisteröity Camaro, josta irtosi vapaastihengittävänä 1250 hv ilman ilokaasuja. Kaasujen kanssa Dyno rikkoontui jossain 1800 hevosvoiman paikkeilla. Jutun voi tarkistaa V8-Magazinesta. :piis: