Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
jto pikajuoksu tredissä sanoi:jokainen voi testata venytysrefleksin tehokkuuden seuraavalla pikku tempulla:
- kämmen pöytää vasten. nosta keskisormi ja lyö sillä mahd. voimakkaasti pöytään. aivan... eipä juuri maa tärissyt.
- kämmen pöytää vasten. nosta toisella kädellä samaa keskisormea ja päästä se irti nopean venytyksen jälkeen. aivan... pöytä halkesi kahtia.
tokkopaisto sanoi:Omg, Omg, Omg !!!
Deadbeef paljastu jto:n alter egoksi !
Tää on ihan skitsofreenistä... jto eli deadbeef eli ööö... no silti, niin kiistelee keskenään netissä. Now I have seen it all .
herra Waterbury sanoi:My bottom line on eccentric contractions:
1. Train the eccentric phase with the same speed and load as the concentric phase.
2. Perform the eccentric phase as fast as possible while controlling the movement.
3. There's no correlation between excessive, eccentric-induced soreness and hypertrophy.
Nostetaanpas vanha thread, kun en viitsi aloittaa uuttakaan tämän aiheen takia.
Oon mielenkiinnolla lueskellut noita Hulkin ajatuksia ja monesta suunnasta keräämää tietoa (sekä myös hiukan niiden herrojen tekstejä joihin hän on viitannut) eri lihasryhmien treenaamisesta vähän eri toistomäärillä ja erilaisilla painotuksilla positiivisen ja negatiivisen vaiheen suhteen. Eilen kuitenkin törmäsin ainakin itseäni yllättäneeseen tekstiin, joka on Waterburyn kynästä T-nationilla. Juttu löytyy täältä.
Tiivistetysti hän kirjoittaa tuolla:
Mua jäikin nyt askarruttamaan, että mikähän tässä on taas se oikea ja mikä väärä, vai onko sellaista edes. Erityisesti kohdat 1 ja 2 mietitytti, kolmosesta nyt ei niin väliä. Useista täällä käydyistä keskusteluistahan saa hyvin toisenlaisen käsityksen. Mun treenihistorialla on paha mennä sanomaan mikä toimii, mut itsekin olen elänyt siinä käsityksessä että negatiivista vaihetta tulisi painottaa hitaampana, ja positiivinen vaihe tehdä räjähtävämmin, ainakin työntöliikkeissä. Vetoliikkeissä tahti jotenkin itsestään muovautuu sellaiseksi tasaiseksi jossa molemmat vaiheet tehdään samanlaisella tempolla.
Mitä mieltä muut on tästä asiasta - oletteko huomanneet, että kehityksessä olisi tapahtunut selviä eroja kun kiinnitätte/ette kiinnitä huomiota asiaan?
Waterbury sanoi:3. There's no correlation between excessive, eccentric-induced soreness and hypertrophy.
En tiedä sanooko CP ihan lonkalta, mutta miehen kokemuksen huomioon ottaen aika kovaa valuuttaa tuo vastaus... Mahtaakohan Waterburyn vastaus perustua vain johonkin tutkimukseen.Poliquin sanoi:Q: Do I have to get sore in the gym to be making progress?
A: For hypertrophy, I'd say yes. Hypertrophy is a biological adaptation to a stressor, and the stressor here is micro-tears in the muscle.
Niin juu menee taas siihen 1- & 2-jakoisen vs. 3- tai enemmän...? Ei tietenkään pienempi jakoisilla voi vetää lihaksia niin paskaksi (saan kyllä tuosta "emphasize the eccentric phase" jutusta mieleen ylihitaat laskut, pakkotoistot yms. "tehokeinot") kuin esim. 4-jakoisella kun pitää uudelleen treenata jo 1-3 päivän päästä... Mutta whatever, en aio jättää jotain jakoa/treenityyliä kokeilematta sen takia että yksi mies on puolesta/vastaan. Vaikka pääasiassa mennään niin yksinkertaisesti kuin mahdollista.Waterbury sanoi:If you do emphasize the eccentric phase, it can lead to excessive DOMS, and that's something that doesn't pair well with frequent training sessions.
kyllä mun ohjelmissa nimenomaan bodailijoille sitä negavaihetta korostetaan hypertrofian toivossa. lähinnä sillai yksinkertasesti ajateltuna pidetään se lihas töissä, eikä nosteta elastisuudella jne. jos lasketaan nopeesti ei lihas tee töitä vaan painovoima. bodareille sillä elastisella voimantuotolla ei juuri ole merkitystä, mutta lihaksen rasittamisella on, siksipä noin. eli rauhallisesti alas ja reippaasti ylös. mistään sarjan pitkittämisestä ei ole kyse.
kyllä, en väitäkkään että toi ois oikeessa, mutta jos tollasta sontaa rupee jauhaa, ni pitää kyllä miettiä onko koko lehti mistään kotosin
archey:
- voimanhankinta on eri kuin bodailu ja käytetty paino ei ollenkaan aina ratkaise treenitulosta.
- kyllä eksentrisestä supistuksesta on melkosen runsaasti tieteellistä näyttöä ja perustetta.
- lihaksen elastisuus tulee käyttöön nimenomaan nopeesti laskettaessa ja suuntaa vaihdettaessa eikä hitaasti laskien.
- superhitaita en itekään suosittele. newtonin tutkimus on aika vanha, mutta en usko, että kukaan oikeesti uskoi noihin älyttömiin hitailuihin, vaikka jossain vaiheessa iloisella 90-luvulla niitä joku kaupittelikin
- jatkuva jännitys ei oo ainakaan mun pointti ollut koskaan. kaikki liittyy lihaksen työhön oli sitten kyse voimasta tai massasta.