nollahiilarit illalla tappaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloitettu Aloitettu
Lähdetään porukoiden kanssa mummon luo torstaina pääsiäisen viettoon. Sanoin mutsille että mun pitää ostaa nollahiilarisafkaa (munia, lihaa, kalaa jne) jota sitten syön heidän voileipiensä ja kermakakkujensa sijasta ILLALLA. No tästähän äippä innostui sanoen että MONET TUTKIMUKSET OSOITTAVAT ETTÄ HIILAREITA _TARVITAAN_ ILLALLA! Joopa joo... Eli nyt tarvitsisin teidän kommentteja sekä linkkejä artikkeleihin, jotka liittyvät matalahiilari dieetteihin ja vähän hiilareita sisältäviin (ilta-)aterioihin.

Hän myös väläytti että läskit tulee takaisin heti kun lopetan tuon "hulluttelun" johon tokaisin että niin varmaan mutta kun en aio ikinä (no ehkä kerran viikossa tms.) vetää hiilareita enää illalla. En koskaan. No siihen vastaus oli että sehän on VAARALLISTA ja kaikkea hömppää. Samalla mainitsi että protskua ihminen tarvitsee vain pari grammaa päivässä!!! Joten voisiko joku kertoa tai lähettää linkkejä artikkeleihin joissa käsitellään hiilareiden "tärkeyttä" ihmisille sekä ehdottomasti tutkimuksia joissa ollaan oltu korkea-proteiinisella dieetillä! Ja miten proteiinit ovat tärkeitä aktiiviselle treenajalle.

Myös sellaisille jutuille on käyttöä, kun maksan funktio ja miten maksa varastoi hiilareita myöhempää käyttöä varten, eikä ihminen todellakaan pamahda ketoosiin yhdessä yössä!

Olisin TODELLA TODELLA kiitollinen vastauksista. Saadanpahan yks ihminen taas käännytettyä paremmille elämäntavoille!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh heh, käy kaupassa, eihä se ny kauheesti maksa. Mulla taas on kunnon läskin hankinta päällä. syön niin paljo hiilareita illala ku pystyn. nyt just mätän rusinoita ku tuli hullu ummetus ku söin kunnon tertun banaaneja eileillal.

Kysy äipältä että miten ne luolaihmiset pysy hengissä kun söi raakaa lihaa? Ihminen on eläinsyöjä eikä todellakaan tartte hiilareita. Tämä on aika hyvä artikkeli http://www.keho.net/keho?&m=magazine&id=106&part=read&cat=325 , virheenä vain se jonka Timo on myöntänytkin että kyllä kana sisältää alaniinia ihan hyvin. Pyydä äippä lukemaan pakkotoistoa tunniksi :). Saat printattua kyllä noita artikkeleita ja tutkimuksia monta kymmentä kunhan vaivaudut käyttämään googlea vähän aikaa.

Helpoimmalla pääset kun syöt ne muutamat päivät mitä syöt. Se on ihan sama jos muutaman päivän syö miten sattuu. Eipähän tartte kuunnella sitä nalkutusta kaikilta, vittumaista se oli kun 5 vuotta piti sitä nalkutusta kuunnella kaikista syömisistä vaikka maksoin suurimman osan ruuistani 13-vuotiaasta lähtien itte itse tienatuilla rahoilla..18 kun täytin niin muutto omaan kämppään lähes välittömästi.

Onko jossainpäin nettiä tyhjentävästi selitetty, että miten ja miksi hiilarinsyönti illalla vaikuttaa kasvuhormoonin tuotantoon yöllä?

Ota iisisti, syö kaikessa rauhassa pääsiäismoskaa sukulaisilla.. Ei tuollainen pingottaminen mitenkään olennaisesti kroppaasi paranna, mutta aiheuttaa lähinnä päänvaivaa kun pitää jänkätä vanhempien kanssa. Kortisolit vaan nousee ja lihas katoaa kun pitää stressata (pientä pseudobodaustiedettä pitää aina argumentteihin lisätä :david: ).
Jos syöt 95% päivistä oikein niin ei sillä ole väliä vaikka mummolassa vähän illalla mämmiä söisitkin! Pidä suhteellisuuden taju mukana. Itsellänikin se on joskus vähän kadonnut...

Samat ongelmat

Oon kans menossa porukoille pääsiäisenä käymään ja ne ei oikeen tykkää mun saliharrastuksesta. No onneks ne on hiljalleen alkanu ymmärtää. Nykyisin meenkin aina kaupan kautta ja haen säkillisen rahkaa ja muuta evästä ennen sinne menoa. Bulkilla ei niin väliä ollutkaan kunhan söi vaan tarpeeks mut nyt oon dietin alussa niin saattaapi tuottaa ongelmia tuo porukoilla käynti. Samalla tulee myös parit välipäivät kun sielläpäin ne treenimahdollisuudet on niin heikot. Ajattelin ottaa vain aerobista siellä ollessa ja pitää huolen riittävästä protskun saannista. Muuten sapuskat onkin siellä niin kevyitä, että dietti tuskin kaatuu. Ainoa että ovat hieman hiilarivoittoisia.

Originally posted by Heikko
syö 95% päivistä oikein niin ei sillä ole väliä vaikka mummolassa vähän illalla mämmiä söisitkin! Pidä suhteellisuuden taju mukana. Itsellänikin se on joskus vähän kadonnut...

Ja itse asiassa 80-85% riittää ihan hyvin ;).

Kyllähän sitä muutaman päivän jaksaa vähän huonommillakin sapuskoilla. Mulla noi sukulaiskeikat menee ihan iisisti, kun vaan syö mitä eteen tulee eikä tee syömisistään liian isoa numeroa. Joskus nuorempana, kun halusin pitää oman pääni ruokailuissa niin vedettiin rahkaa purkista kun muut veti jotain juhlaruokia. Oli kiva olla huomion keskipisteenä... :D

Tulee mummollekin ja sukulaisille parempi fiilis, kun syöt kiltisti niitten laittamia sapuskoja vaikka ottaisitkin vähän takapakkia dieetissä. Ei ne muutamat päivät sun systeemeitä tuhoa.

Jos on syklisellä dieetillä tai dieetillä missä on hiilaritankkausaterioita niin ajoittaa noi vaan kyläreissuihin. Syön itte vanhemmilla käynnin kummallakin puolella noita hiilariaterioita vähemmän. Sitten kun vielä painuu aamulla lenkille niin ei tuu takapakkia pakki näkyviin -projekteissa ;)

Re: Samat ongelmat

Originally posted by fluid power
Oon kans menossa porukoille pääsiäisenä käymään ja ne ei oikeen tykkää mun saliharrastuksesta.

Tämä vähän hämmästytti, kovin harvoin törmää kielteiseen mielipiteeseen kuntoilusta, yleensä on pelkästään väki iloissaan. Toki päänvaivaa se esim. vanhemille tuottaa kun tässä vielä porukoitten kanssa saman katon alla asuu ja sitten sanoo "tässä seteli jos viitit tuoda työmatkalla vähän protskua..." ja kuuluu "grr.." :)

Ainoa missä törmää kielteiseen mielipiteeseen on henkilöt, jotka yhdistää mielessään salilla käynnin ja roinien käytön & terveyshaitat & personallisuuden muutokset...

Mulla kans sama homma edessä: pääsiäinen äidin luona edessä ja ruokapöytä notkollaan herkkuja. Heti kun astun ovesta sisään, äitini tekee pikaisen tilannearvion "laihuudestani" ja pistää tulille kunnon läskisoossia ja leipoo voipullia. Sitten päivittelee, "miten sulla on nuo posket noin lommolla, oot varmaan tosi huonoilla ruuilla siellä muualla". Itse asiassa treenin myötä painoni on noussut viisi kiloa, mutta ei sitä lasketa ku vyötäröni on kaventunut->olen muka liikaa laihtunut :curs: Sitten, kun kaivan laukustani rahkat, raejuustot ja muut järkevät ruuat, äitini katsoo minua kuin jotain mielipuolta ja toteaa, että en minä tuollaista hupsutusta kauaa jaksa kuitenkaan...onneksi asun 99% vuodesta omassa asunnossa...

Originally posted by PattiPete
Onko jossainpäin nettiä tyhjentävästi selitetty, että miten ja miksi hiilarinsyönti illalla vaikuttaa kasvuhormoonin tuotantoon yöllä?

Jos haluat kasvuhormoniarvot nousuun niin kannattaa paastota pääsiäinen. Paaston aikana tunnetusti gh tasot on tavallista korkeammalla.

Nojoo, ei se kasvuhormonin tuotanto ole kaikki kaikessa, mutta jos kiinnostaa niin uskosin että PubMedi:stä saattaa löytyä jotain.

Heh, meidän äippä on oppinu että kun meen käymään kotona niin se soittaa että mitä sä nyt syöt ja mitä pitää ostaa kaupasta... pitkäjänteinen koulutus toimii!

Tulipas tässä mieleen sellainen, että onko sitten haittaa jos iltaruoka ei ole ihan NOLLAhiilarimössö, vaan rahkassa on esim vähän marjoja tai purkki ananasta sekä aina noin 10g vehnäleseitä??

Leipää/puuroa en syö enää ikinä viimeisellä "aterialla", enkä kuuden jälkeen muutenkaan, ja nyt dieetillä olen jättänyt pastan/riisin/potunkin oikeestaan kokonaan pois päivän äpöstyksistä, sen verta friikiksi tässä on tullut :rolleyes: ... vihanneksia ja protskua vaan (+Realia pala-kaks päivässä ja kauraleseitä)!!

edit: Meillä ihan sama homma ku Jortsulla, eli kaappi on valmiiks täynnä rahkaa ja raejuustoa, tonnikalaa ja ananasta... Mutta kyllä tuo pääsiäinen taitaa silti tehä tiukkaa... MÄMMIÄ...

Originally posted by PattiPete

Kasvuhormoni (GH)
proteiini; useita geenejä, kuuluvat samaan perheeseen kuin prolaktiini ja hPL
Vaikutukset
voimakkaasti anabolinen
lisää sikiökauden jälkeistä kasvua
lihakset, luut, ruston, sydän, ...
kudosten koko kasvaa, kasvu kiihtyy, "lean body mass" lisääntyy
"anti-insuliinivaikutukset"
hyperglykeeminen, ketogeeninen
glukoosin otto lihakseen ja rasvakudokseen vähenee
maksan glukoosin uudismuodostus kiihtyy
rasvakudoksen hajoaminen kiihtyy

osan vaikutuksista välittävät somatomediinit (IGF-I!)
IGF-I voimakkaasti GH:sta riippuvainen, IGF-II vain heikosti
tuotetaan maksassa ja muissa kudoksissa

- ennen kasvulinjojen sulkeutumista
puute: kääpiökasvuisuus
ylimäärä: jättiläiskasvu
kasvulinjojen sulkeuduttua
puute: rappeutuminen, "vanheneminen"(?)
ylimäärä: akromegalia
Eritys
eritys pulsseissa, unen aikana suurin osa erityksestä

GRH lisää, somatostatiini vähentää eritystä
hypotalamuksen tuotteita
negatiivinen palautejärjestelmä: GRH <-> GH <-> IGF I

eritystä lisäävät
hypoglykemia, paasto
fyysinen rasitus, stressi
aminohapot
sukuhormonit
uni

eritystä vähentävät
hyperglykemia, lihavuus
kortisoli
GH, somatomediinit (IGF I)
vanheneminen

erityksen tutkiminen
S-GH
stimulaatio- ja inhibitiokokeet
GRH-infuusio
insuliinilla aiheutettu hypoglykemia/glukoosi-infuusio

http://cc.oulu.fi/~fysiowww/Endo99.html

Originally posted by Jortsu
Heh, meidän äippä on oppinu että kun meen käymään kotona niin se soittaa että mitä sä nyt syöt ja mitä pitää ostaa kaupasta... pitkäjänteinen koulutus toimii!

Kun menen käymään kotiseudulla niin yleensä menemme ensiksi yhdessä kauppaan. Ei siinä mitään, porukat kylläkin syövät varmaan terveellisemmin normaalisti kuin minä. Joskus äiti villiintyy tekemään herkullisempaa (=kermaa sekaan lihapataan) ruokaa kun menen kylään ja toki minä sitä innolla syön. Ei ole äitin ruokaa voittanutta.

Ketjun aloittajalle suosittelen syömään vaan normaalisti mitä tarjotaan vanhempien luona. Kehonrakentaminen on kuitenkin vuosien puuhaa ja vaihtelu on avainsana. Tosta viikonlopun poikkeamisesta voi kuitenkin olla enemmän hyötyä kokonaisuuden kannalta kuin haittaa.

Duodecimin julkaisema kirja Ravitsemustiede vastaa varmasti moneen kysymykseen.

Siitä voi näyttää kotiporukoillekin varmasti oikeaa tietoa :)

Kyllä ne äidin tekemät ruuat on maailman parhaita. Silloin harvoin kun niitä saa, niin käytän kyllä tilanteen hyväkseni ja syön usein liikaakin. Itse olen koettanut väsätä niitä kotona samalla reseptillä, mutta ei niistä tule saman makuisia. Outo homma. :eek:
Eli kannattaa vaan kiitollisena vetää ne äidin valmistamat pöperöt. Ei se yksi viikonloppu tunnu missään. Olen muutenkin oppinut vuosien varrella, että äidin kanssa ei kannata väitellä.
Tuossa nyt jonkunlainen artikkeli noista jutuista. En tiedä kestääkö tieteellistä tarkastelua, mutta kuulostaa hyvältä : artikkeli

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom