Nolla-/vähähiilarinen palautusjuoma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu
Jepujee, eli oon tässä pari viikkoa pitäny palautusjuomassa aika vähiä hiilarimääriä, n. puoli dl tai jopa vähemmän. Kaks kertaa oon ottanu hiilarittoman juoman reenin jälkeen. Mukaan siis normaalisti vitat ja kreat.
Tavoiteena siis tietenkin pieni rasvojen sulaminen, mutta kärsiiköhän lihaskehitys (massa) liikaa tuollaisesta. Palautumisessa en ole huomannut eroa.
vaihdoin reeniä siten, että palautukset lyhenivät huomattavasti max. 2 min ja aerobista reenin jälkeen se tuttu 20 min.
rasvanpolttohan tuossa ainakin pysähtyy ku maltoa nakkaa suuhunsa, mutta toisaalta malton vähyys lihasten rakennusprosessin kannalta katsoessa askarruttaa... :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvin toimii ainakin minulla. Perinteinen palautusjuoma toimii hyvin sekin.
Molemmissa puolensa ja puolestapuhujansa.

Kohta puolisen vuotta itselläni ollut seuraavanlainen "palautusjuoma":
- heti treenin jälkeen n.40g Whey+, kreatiinia ja C- sekä E-vitamiini
- tästä n.35-45 min purkki rahkaa sekoitettuna n. 1,5-2 dl kaurahiutaleita sekä sokeritonta mehukeittoa
- tästä parin tunnin sisään tuleekin normaali dieettilounas jne jne

Harkinnassa on ollut josko sisällyttäisin tuohon rahka-kaura-systeemiin jotain nopeahkoa hiilaria, esim banaanin - ja vähentäisin vähän kauran määrää. Menee varmasti kokeiluun lähiaikoina.

En mene takaamaan etten koskaan palaisi perinteiseen palautusjuomaan, mutta tuskin kovinkaan pian. Parempi olo näin, kun en käytä maltoa enää missään yhteydessä.

Samoilla linjoilla Sam225:n kanssa.
Olo pysyy parempana ilman maltoa, ja säästyn verensokerin heilahteluilta. Nelisen vuotta taitaa olla edellisestä käytöstä.
Treenin päälle Whey3 40g+ magnesium+kalium
Kunhan kotiin ehtii, niin yleensä täysjyväriisi 100-150g, kalaa tai kanaa noin 300g, vihanneksia 250-400g.

Osin Richard75:n juttujen takia mäkin jätin malton pois palautusjuomasta kokonaan dieetillä, ja laskin sen määrää muulloin tuollaiseen ~30 grammaan. Varsinkin low-carbilla on itsensä kidutusta piikittää verensokeria maltolla, kun tunnin päästä on ihan hirveä hiilarin nälkä. Sekoittelen n. 40 grammaa Whey3:a+kreaa ennen treeniä ja lipitän sitä vähitellen treenin aikana ja jälkeen.

Nämä nyt on niitä mutu-juttuja joiden todellista vaikutusta on hankala arvioida.

Itse olen ymmärtänyt, että treenin jälkeen olisi ehdottomasti tärkeintä saada juuri hiilareita.
Ensinnäkin glukokeenin muodostus on nopeinta n.2-4 tuntia treenin jälkeen ja lisäksi se laittaa IGF-1 tasot nousuun.
Joten itse ainakin pidän hiilareita ehdottoman tärkeänä palautumisjuomassa.

Olen nyt käyttänyt neljä kuukautta hiilaritonta palautusjuomaa, ja en ole huomannut mitään muuta eroa kuin sen, että ei tule massiivista heikottavaa oloa niin kuin ennen malton kanssa. En voi kuin suositella sen malton jättämistä pois. Koostumuksena on tällä hetkellä hera+glutamiini.

Originally posted by rollerghost
Itse olen ymmärtänyt, että treenin jälkeen olisi ehdottomasti tärkeintä saada juuri hiilareita.
Ensinnäkin glukokeenin muodostus on nopeinta n.2-4 tuntia treenin jälkeen ja lisäksi se laittaa IGF-1 tasot nousuun.
Joten itse ainakin pidän hiilareita ehdottoman tärkeänä palautumisjuomassa.

Kyllähän niitä treenin jälkeen on jonkin verran hyvä saada, mutta vallan hyvin ne ehtii ottaa vähän myöhemminkin kuin heti salilla.
Ja jostakin järkevämmästä lähteestä kuin maltosta.

:)

Miten sen käytännössä huomaa, että hiilareita ei saa tarpeeksi? Siitä, ettei vatsa kasva? ;)

Itse oon viitisen vuotta treenannu (enemmän tai vähemmän väärin), mutta määrällisesti aika paljon. Koskaan en ole hiilihydraattilisiä käyttänyt, vaikka proteiini-palautusjuoma on ollut mukana jo pitkään.

Mielestäni jaksan sen tarvittavan tunnin treenin vetää tehokkaasti loppuun, noin treenikavereihinkin verrattuna. Kenties en sitten vaan tiedä, kuinka hyvä ois treenata hiilarivarastot täynnä, kun en ole koskaan kokeillut...

Lihaskasvu voisi kyllä olla nopeampaa, mutta siihen hiilarit ei SUORAAN vaikuta. Eihän???

Hiilarit ehtii tosiaan täyttään kroppaan kyllä ennen seuraavaa treeniä ihan tavallisella safkalla, ei siihen mitään maltoja tarvita. Malto on mun mielestä suurin yksittäinen virhe, mitä junnut tekee: vedetään liikaa ja sitten turvotaan palloiksi ja aina on heikko olo, ellei vedetä sitä maltoa sitten tunnin välein.

Ja sen maltobulkin diettaaminen on hauskaa puuhaa. Nimimerkillä kokemusta löytyy...

Kysymyksiä...

No sanokaapa hyviä ruokia dieetille, siis sellasia et ei hirveesti hiilareita. Kannattaako juua lisäravinteita jos niissä on valmiiks sekotettu hiilaria enemmän ku protskuja? Ehkä jotain ite tehtäviä protskuvälipaloja tai jotain:rolleyes: ! En viitti tämmösestä aiheesta alottaa uutta threadia ku niitä tuntuu tulevan muutenki aika reilusti :rolleyes:!

No mä tuun nyt TAAS tähänkin threadiin saarnaamaan tätä: Se että haittaako se LIIKAA lihasten kehitystä, riippuu tietysti siitä mikä on liikaa eli mikä on lihastenkasvatushimon ja rasvanpolttopakon suhde ;)

Varmasti lihaksia saa kasvatettua paremmin kun ottaa jotain hiilaria ainakin parin tunnin sisällä treenistä, jossain tilanteissa olisi varmaan parempi ottaa hiilarit heti treenin jälkeen proteiinin kanssa (laskee hyvin kortisolit alas). Kaikki riippuu. Yksilöt erilaisia ja tavoitteet erilaisia.

Proteiinien ottaminen alkuun ja hiilarit myöhemmin on aika hyvä tapa, joidenkin mielestä jopa lihasten rakentamiseen parempi kuin molemmat yhdessä heti. Mut tää aihe on hemmetin monimutkainen, ja siihen vaikuttaa varmaan myös millanen treeni, millanen sisäeritys ihmisellä ja miten syö muuten vuorokauden aikana :E

Esim. jos ottaa hiilarit vasta tunnin päästä treenin jälkeen niin on voinu saada poltettua rasvaa, mutta jos on palanut myös lihasta niin sehän hidastaa sitten sitä aineenvaihduntaa pitemmällä tähtäimellä. Eli myös se vaikuttaa että kuinka pitkällä tähtäimellä toimitaan...

Originally posted by Fat22

Varmasti lihaksia saa kasvatettua paremmin kun ottaa jotain hiilaria ainakin parin tunnin sisällä treenistä, jossain tilanteissa olisi varmaan parempi ottaa hiilarit heti treenin jälkeen proteiinin kanssa (laskee hyvin kortisolit alas).

Tähän kohtaan tarvisin tarkennusta.

Kun keho huutaa treenin jälkeen energiaa, niin jos se ei saa sitä hiilareista niin hankkiiko se sitä proteiineista (joko palautusjuoman tai olemassaolevien lihasten). Rasvaa mulla on kovin vähän, kun oon tällänen riuku (188cm, 82kg)

Mitä muuta haittaa kortisoleista on, kuin että vanhojen threadien pohjalta ne vähentää kasvuhormonin tuotantoa?

Joo, näyttäis vähän siltä, että onhan täällä muitakin jotka eivät pidä maltoa kovinkaan tärkeänä.
Nyt kyllä lähtee itsellänikin kokeiluun hiilariton pal. juoma, voi syödä kiinteän aterian aiemmin, kun malton kanssa ei nälkä ollut kahteen tuntiin.
Maltopussikin loppu justiinsa... Itse käytin maltoa siis pari vuotta mutta heräsihän vaan ajatus, että voisko näinkin toimia...

Originally posted by rima
Kun keho huutaa treenin jälkeen energiaa, niin jos se ei saa sitä hiilareista niin hankkiiko se sitä proteiineista (joko palautusjuoman tai olemassaolevien lihasten). Rasvaa mulla on kovin vähän, kun oon tällänen riuku (188cm, 82kg)

Sakkeus, tuo rasvainen jätkä, osaisi kertoa tarkemmin, mutta tulee sitä energiaa rasvavarastoistakin. Tästä juteltiin joskus aikaisemmin, ja muistelen että pelkkää proteiinia oleva sheikki ei juurikaan haittaa rasvan energiaksi käyttöä, toisin kuin sellainen missä on maltoa.

Originally posted by JSmith
Sakkeus, tuo rasvainen jätkä, osaisi kertoa tarkemmin, mutta tulee sitä energiaa rasvavarastoistakin. Tästä juteltiin joskus aikaisemmin, ja muistelen että pelkkää proteiinia oleva sheikki ei juurikaan haittaa rasvan energiaksi käyttöä, toisin kuin sellainen missä on maltoa.

Just tuo meikäläistäkin askaruttaa, toisalta oon funtsinu, että insuliinipiikki (malton aiheuttama) katkaisee kyllä rasvanpolton ja kun oot hypänny kuntopyörän selästä ja meet pukkariin ja vetäiset huiviin malto+protskudrinkin ni onkohan tuosta pyöräilystä nyt tuollein mitään hyötyä...
Sakkeus voisi avata sanaisen arkkunsa (jossa on hyvin RASVAtut saranat...:D :rolleyes: )

"Mitä muuta haittaa kortisoleista on, kuin että vanhojen threadien pohjalta ne vähentää kasvuhormonin tuotantoa?"

Kortisoli tuhoaa lihaskudosta. Eli hajottaa sitä verenkiertoon ja käytettäväksi. Samoin se tekee kyllä joillekin muillekin kudoksille, kuten luustolle ja rustolle.

"Varmasti lihaksia saa kasvatettua paremmin kun ottaa jotain hiilaria ainakin parin tunnin sisällä treenistä, jossain tilanteissa olisi varmaan parempi ottaa hiilarit heti treenin jälkeen proteiinin kanssa (laskee hyvin kortisolit alas). Kaikki riippuu. Yksilöt erilaisia ja tavoitteet erilaisia."

Ehdottomasti näin! + lisäksi vielä se, että anaboliset hormonitasot nousevat ja palautuu nopeammin.

Ylipäänsä on vähän ristiriitaista yrittää samalla kasvattaa massaa ja vähentää sitä. Eli laihdutuskuurit sitten myöhemmälle ajankohdalle ja kunnon palautumisjuomat vaan kehiin, niin tulee treenistä suurempi hyöty.

Originally posted by rollerghost
Damn, unohdin sanoa, että kortisoli LISÄÄ kasvuhormonin tuontantoa. Ei vähennä sitä!
Hmm.. Tunnollisena uutena jäsenenä olen tutkinut FAQit läpi ja searchinut vastauksia ongelmiini. Threadissa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=7791 Tomi kirjoitti perustellusti, että kortisoli VÄHENTÄÄ kasvuhormonin tuotantoa. Tarkistin vieläpä väitteen lähdeviittauksesta http://cc.oulu.fi/~fysiowww/Endo99.html#8. Reproduktiofysiologia.

Mutta kyllä mulla taitaa olla isompiakin syitä olemattomaan lihaskasvuun, kuin kortisoli... Pistipä vaan silmään.

Kiitokset kuitenkin rollerghostille vastauksista kysymyksiini.

Jep, oon samoilla linjoilla Sam225:n ja Richard75:n kanssa ja kunhan nykyiset maltot syön pois, en sitä enää tod.näk. osta. Muuta eroa maltolla vs. ilman maltoa en ole huomannut kuin sen, että maltoisen pal.juoman jälkeen tulee se verensokerin lasku, mikä tulee yleensäkin sokerin/nopeen hiilarin syömisen jälkeen.

Lienee järkevämpää siirtää kreatiinit pois pal.juomasta sitten, jos siihen ei hiilareita laita, esim. reenistä seuraavan ruokailun ja aamupalan yhteyteen.

Hmm, entäs malton puolustuspuheet? Onko perusteita sille, että se pitäisi EHDOTTOMASTI olla mukana ainakin pal.juomassa?

Pahoinvointia

Lueskelin tätä threadia eilen ja töiden jälkeen menin sitten melko tyhjin vatsoin reenaamaan.

Treenaan kolmijakoisella ja eilen oli vuorossa yläselkä, hauikset etc. Lisäsin pari viikkoa sitten sarjamäärät 3-4:stä viiteen ja olo oli ihan hyvä ja tosi pumped :D treenin jälkeen.

Otin sitten palautusjuoman, jossa oli 1dl heraa, 1dl maltoa, 1tl kreatiinia ja 1tl sokeria. Malton määrän olen kasvattanut 0,5dl --> 1dl myös hiljattain.

Sitten kun menin himaan ja yritin syödä niin ei siitä tullu yhtään mitään varmaan tuntiin. Piti vaan maata sängyllä ja oikein keskittyä ettei laattaisi.

Johtuikohan tämä nyt insuliinipiikistä vai mistä? Pitäiskö sokeri ja malto jättää pois palautusjuomasta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom