Nolla-/vähähiilarinen palautusjuoma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu
Tätä nykyä juon veteen Whey3:set ja himassa
jotain carbsettii..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by rollerghost
Damn, unohdin sanoa, että kortisoli LISÄÄ kasvuhormonin tuontantoa. Ei vähennä sitä!

Kortisolin pahin vihollinen taitaa olla kasvuhormoni. Siksi esim. avantouinti ja liikunta vähentää stressiä (kortisoli = stressihormoni). Nämä siis lisääväh GH:n eritystä (ja pistävät myös endorfiinit liikkeelle). Tämän teorian perusteella esim. tulikuumat löylyt / jääkylmä suihku pitäisi tappaa kortisolia tehokkaasti. Omalla nälkädieetilläni sauna+jääkylmä suihku ainakin poisti treenin jälkeisen heikon sheikkiolon.

Ilman hiilareita palautusjuomassa mennään täälläkin. Palautusjuomana vain 50g perusheraa. Poissa on malton tuoma turvotus ja insuliinin heittelyt. Tunnin sisään treenistä sitten kotona rahka/ananas-kombo ja ruisleipää kalkkunaleikkeellä varustettuna.

Tuskin palaan enää malton käyttöön palautusjuomassa.

Palautusjuoman hiilihydraatit ovat hieman kaksipiippuinen asia koska:

Kyllä, hiilihydraattivarastot saadaan aivan varmasti tankattua täyteen ennen seuraavaa treeniä tulevilla aterioilla. Aivan liian usein kuvitellaan, että hirvittävällä maltopaukulla koko homma on hoidettu. Näin ei suinkaan ole. Mutta kun seuraavaa treeniä ennen syödään 5, 10 tai jopa useampi ateria riippuen kierrosta, saadaan hiilihydraattivarastot tankattua ilman maltoakin varsin hyvin.

On kuitenkin silti aivan turha kuvitella, että palautusjuoman sisältämät nopeat hiilihydraatit itsessään olisivat syy pöhöttymiseen/lihomiseen normaalidieetillä (kunhan kalorit ovat kohdallaan).

Toisaalta, glykogeenisynteesi on suurimmillaan ensimmäisten tuntien aikana, joten periaatteessa glykogeenivarastot saadaan tehokkaammin tankattua välittömästi nautitulla hiilihydraattilisällä.

Mielestäni nopeimmat hiilihydraatit ovat omimmillaan joko kestävyysharjoittelussa suorituksen aikana, tai sellaisessa urheilussa/kilpailussa, jossa glykogeenivarastot on todella saatava nopeasti tankattua (esim. seuraava kilpailu tulevien minuuttien tai tuntien sisällä).

Mitä rasvahappojen käyttöön energianlähteenä tulee, niin tutkimuksethan ovat osoittaneet selkeästi, että pelkkä proteiinilisäkin nostaa insuliinitasoja reilusti. Tältä pohjalta siis romuttuu osaltaan tuo ajatus siitä, että ottamalla pelkkä proteiinilisä treenin jälkeen, olisi rasvojen käyttö energiaksi kovinkin suurta.

On kuitenkin hyvä myös muistaa, että Evolutionin tekemä tutimus oli käytännössä täysi susi, joka on kuitenkin saanut aikaan hirvittävää hypetystä hiilihydraatittoman palautusjuoman osalta
--> täysin vailla perusteita.

Mitä kehon anabolisten hormonien vasteisiin tulee, niin kyllä, proteiini+hiilihydraattilisä on aiheuttanut merkittävän positiivisen vasteen IGF-1 tasojen osalta ja samaten myös kortisolitasojen laskun osalta.

Pohjimmiltaan tässä palautusjuomaongelmassa on varmasti kuitenkin kyse hiilihydraattivarastojen täyttämisestä. Kun 2-4 tunnin sisään syödään kuitenkin reilusti hiilihydraatteja, ei hiilihydraatittoman ja hiilihydraattisen palautusjuoman ero ole varmastikaan loppujen lopuksi kovin suuri glykogeenivarastojen täydentymisen osalta.

Kehon anabolisten hormonien ja insuliinin vaikutuksen ravintoaineiden kuljetuksen osalta puoltavat kuitenkin sitä ajatusta, että hiilihydraatit tulisi sisällyttää palautusjuomaan.

On kuitenkin muistettava, että palautusjuoma on vain yksi pieni osa palautumisprosessia, joten merkittäviä eroja ei varmastikaan tehdä, KUNHAN ravintoaineiden saanti kokonaisuudessaan on päivittäin kattavaa/riittävää.

Originally posted by Jason82
Kehon anabolisten hormonien ja insuliinin vaikutuksen ravintoaineiden kuljetuksen osalta puoltavat kuitenkin sitä ajatusta, että hiilihydraatit tulisi sisällyttää palautusjuomaan.

Tämä on mielestäni sen verran raskas pointti, että sisällytän ehdottomasti hiilarit palautumisjuomaan.

Originally posted by Jason82
Mitä rasvahappojen käyttöön energianlähteenä tulee, niin tutkimuksethan ovat osoittaneet selkeästi, että pelkkä proteiinilisäkin nostaa insuliinitasoja reilusti. Tältä pohjalta siis romuttuu osaltaan tuo ajatus siitä, että ottamalla pelkkä proteiinilisä treenin jälkeen, olisi rasvojen käyttö energiaksi kovinkin suurta.

Mitäs niistä studyista jonka mukaan heran ottaminen ennen treeniä vähensi rasvaa ja kasvatti lihasta? Joskus oli tuollainen tutkimus referoitu Kuntosali -lehdessä.

"Kortisolin pahin vihollinen taitaa olla kasvuhormoni. Siksi esim. avantouinti ja liikunta vähentää stressiä (kortisoli = stressihormoni)."

Mihin perustat sen, että kortisoli tuossa tilanteessa vähentyisi?
Päinvastoin, elimistölle liikunta kyllä on stressiä. Samoin kuin henkinen stressi ja molemmat lisäävät sekä kasvuhormonin että kortisolin eritystä.

Ihmettelin kyllä hiukan sitä Tomin antamaa linkkiä, nimittäin olen monesta lähteestä ymmärtänyt, että kortisolin määrän lisääntyessä lisääntyy kasvuhormoni (johtuen juuri kataboliasta = stressistä).

Äijät puhuu aidasta ja aidanseipäistä. Nopeita hiilareita tankataan heti reenin jälkeen insuliinin ja palautumisen takia ja sen jälkeen jatketaan normaalilla hitaita hiilareita suosivalla linjalla - niitäkin yötä kohti vähentäen.

Tietysti jos ollaan ketolla, koko energiantuotanto on muutenkin niin päälaellaan, että hiilarit ennen tai jälkeen treenin aiheuttaa vaan pahaa oloa.

mä oon laittanu palautusjuomaan 1.5dl heraa, 1.5dl maltoa, vähän dextroosia ja kreatiinia.enkä kyllä koskaan ole vielä pahaa oloa missään vaiheessa tuntenut.kun jotkuu puhuivat että meinaa laatta lentää vähän ajan päästä kun on vetäny maltoo naamarii.Mutta turvottaako/pöhöttääkö toi malto kovasti?Lopetan sen käytön kyllä heti jos näin on.Olen vasta pari viikkoa ottanut sitä joten en oo huomannu vielä mitään.
Tavoitteena on saada mahaa pois mutta malto ei taida siihe hommaan sopia.vai??

jaahas, toiset vastaan ja toiset puolesta.... tässähän menee pieni kuntosali-ihminen ihan sekaisin. Itse olen viimeisen 2 kk:n aikana ottanut maltoa vain ja ainoastaan treenin jälkeisenä palautusjuomana ja muuten drinkit ilman hiilareita. Onkos tämä sitten sellainen järkevä tapa?

]{aitsu sanoi:
jaahas, toiset vastaan ja toiset puolesta.... tässähän menee pieni kuntosali-ihminen ihan sekaisin. Itse olen viimeisen 2 kk:n aikana ottanut maltoa vain ja ainoastaan treenin jälkeisenä palautusjuomana ja muuten drinkit ilman hiilareita. Onkos tämä sitten sellainen järkevä tapa?

Tuolla tavalla sen itse teen, tosin kreatiinit sotken välillä sheikkeihin. Eo nyt maltoa kannata pahemmin tankata muulloin kuin treenin jälkeen, koska se on niin nopeata että hyppää helposti makkaroiksi.

Voisi kyllä piruttain testata jossai vaiheessa malton jättämistä pois. Vetäisi esim. kolmen viikon putken malton kanssa ja toisen vastaavan ilman. Sitten vain vertailisi painoa, tuloksia ja peili-/valokuvaa. Ei olisi mitenkään tarkka tulos eikä todistaisi oikeastaan yhtään mitään, mutta ainakin näkisi mikä itselleen sopii ja mikä ei. Jos jollain on ollut samanlainen koe, niin kuulisin mielellään kokemuksia ja tuloksia.

]{aitsu sanoi:

Juu on..

Argh. Menee kyllä todella pieni punttaaja tässä threadissa sekaisin. Olen siis ottanut treenin jälkeen drinkin, jossa 3 dl vettä, 1dl Whey 3:sta (choko) ja yks banaani. Kannattaako jatkaa samalla linjalla, vai? Jos ton veden korvaa muuten maidolla (koska toi drinkki on aika perseen makunen, maidon kanssa taas tosi hyvän makunen) niin paljonko se maito hidastaa sitä imeytymistä? Voiko tuota maitoa edes siis harkita palkkariin? Kiitti vastauksista jo etukäteen!

:zzzz: Ei mielellään maitoa, koska hidastuttaa imeytymistä. Jos on tapahtunut joku uusi tutkimus mitä en ole huomannut ja en ole jaksanut lukea tätä threadia ihan täysillä. Mutta ei maitoa palautusjuomaan jees.

Jason82 sanoi:

Olisiko jollakin lisätietoa kyseisestä asiasta. Itselläni on jostakin syystä aivoihin juurtunut sellainen ajatus, että hiilihydraattien nauttiminen lisää insuliinin eritystä ja proteiinit taas vähentävät insuliinin eritystä. Eli ei kannattaisi ruokailun aikana vetää pelkkiä hiilihydraatteja, koska silloin verensokeri nousee -> insuliinitaso nousee -> verensokeri tippuu nopeasti alas. Jos hiilihydraattien kanssa ottaa proteiinia, insuliinitaso ei nouse niin ylös ja vaikutus verensokeriin pysyy tasaisempana. Vai nostaako proteiinin nauttiminen tosiaankin insuliinitasoja?

Mitä mieltä olette jos ottaa osan maltosta jo treenin aikana?
Itse olen tehnyt näin siitä syystä, että aiemmin tuli jatkuvasti paha olo treenin lopussa(treenit kestää ylensä noin tunnin). :wall:
Nyt olen siis tehnyt valmiin juoman(2 rkl maltoa ja 1/2 litraa vettä) ja alkanut siemailla sitä siinä treenin puolivälissä.
Tämä on ainakin auttanut treenin jälkeiseen pahoinvointiin, mutta mitä haittaa tästä voi olla(insu tasojen heilahtelut yms.)?
Palautus juomaan olen taas laittanut pari ruokalusikallista maltoa, desin heraa, pari tl kaakaota ja veteen sekoitettuna.

Tuota, tuota... Eikös tuo proteiinin insuliinia nostava vaikutus ole kuitenkin aika pieni? Riittääkö se keskeyttämään treenin jälkeistä kataboliaa?

Jossain on myös ollut mainintoja, että heti treenin jälkeen otettu hiilihydraatti (lukuunottamatta fruktoosia) menisi suoraan lihasten sokerivarastojen täyttämiseen, ilman (tai lähes ilman) insuliinia. Eli jos tulee huono olo niin ehkä sitä on sitten vaan ollut liikaa tai jotain.

Itse olen onnistunut tankkailemaan ketodieetillä hiilareita ihan kivasti juuri treenin ympärillä niin että ketoosi ei edes katkea (siis pitkäksi aikaa), joten kyllä siinä sellainen selkeä "ilmainen" rako hiilareille on...

Nyt kyllä tarvittaisiin asiantuntijakommenttia... ja jos joku tietää miksi lihakset voi ottaa treenin jälkeen kamaa ilman insua sisään, niin kertokaa sekin. Itse olen miettinyt sitä, että treenin aikaiset adrenaliinitasot voisivat blokata insun erittymistä ihan heti siinä treenin jälkeen. Toisaalta ei ole hajuakaan kuinka kauan kestää että tasot tulee alas.

2 osaa heraa ja 1 osa maltoa/dekstroosia on oma ratkaisuni. Tarkoituksena vain nostaa insuliineja ylös, varsinainen hiilarivarastojen tankkaus hoituu sitten myöhemmin hitailla hiilareilla.

Sama systeemi minullakin kuin Williellä ja ei ole minkäännököisiä huonoja oloja ollut ja en ole huomannut palautumisessa mitään eroja verrattuna suurempaan hiilarimäärään palarissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom