No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Jännä juttu tosiaan, miten jotkut ihmiset suorastaan suuttuvat, kun sanoo, ettei käytä shampoota. Ihan kuin se olisi joku hyökkäys heidän elintapojaan kohtaan? Itse luovuin shampoosta monesta syystä, mm.:

• rahan säästö
  • kemikaalikuorman vähentäminen (säästää itseä ja luontoa)
  • jätteen ja muovin vähentäminen
  • ei tarvitse niin paljoa muotoilutuotteita (nykyään en useimpina päivinä käytä ollenkaan, tupeeraan vaan)
  • hiukset ei enää rasvoitu samalla tavalla
  • kokeilunhalu ja mielenkiinto
  • shampoottomuuden helppous

Tuota viimeistä täytyy valottaa vähän, olin nimittäin taannoin parin päivän reissussa, jonne tarvitsin hiusten takia mukaan seuraavaa: kampa. Ennen shampootonta mukana piti toki olla aina vähintään shampoo, hoitoaine, muotovaahto, hiuslakka ja fööni. Ne ketkä ei tätä ole kokeilleet eivät yksinkertaisesti voi ymmärtää sitä, että muotoilutuotteita ei tarvitsisi enää niin paljoa.

Ja ihmiset ei nyt tunnu oikein ymmärtävän: hiuksia ei tarvitse shampoottomalla pestä joka päivä. ALUKSI voi tuntua paremmalta pestä niitä useammin esim. kuukauden ajan, kun rasvan tuotto ei ole vielä normalisoitunut, mutta ei munkaan tarvitse näitä "pestä" kuin 2-3 kertaa viikossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Halo: Onko sulla tuossa viimeisimmässä ProBodyssä olevassa Circuit-artikkelissa jo No shampoo -projekti käynnissä?

Jännä juttu tosiaan, miten jotkut ihmiset suorastaan suuttuvat, kun sanoo, ettei käytä shampoota. Ihan kuin se olisi joku hyökkäys heidän elintapojaan kohtaan? Itse luovuin shampoosta monesta syystä, mm.:

• rahan säästö
  • kemikaalikuorman vähentäminen (säästää itseä ja luontoa)
  • jätteen ja muovin vähentäminen
  • ei tarvitse niin paljoa muotoilutuotteita (nykyään en useimpina päivinä käytä ollenkaan, tupeeraan vaan)
  • hiukset ei enää rasvoitu samalla tavalla
  • kokeilunhalu ja mielenkiinto
  • shampoottomuuden helppous

Tuota viimeistä täytyy valottaa vähän, olin nimittäin taannoin parin päivän reissussa, jonne tarvitsin hiusten takia mukaan seuraavaa: kampa. Ennen shampootonta mukana piti toki olla aina vähintään shampoo, hoitoaine, muotovaahto, hiuslakka ja fööni. Ne ketkä ei tätä ole kokeilleet eivät yksinkertaisesti voi ymmärtää sitä, että muotoilutuotteita ei tarvitsisi enää niin paljoa.

Ja ihmiset ei nyt tunnu oikein ymmärtävän: hiuksia ei tarvitse shampoottomalla pestä joka päivä. ALUKSI voi tuntua paremmalta pestä niitä useammin esim. kuukauden ajan, kun rasvan tuotto ei ole vielä normalisoitunut, mutta ei munkaan tarvitse näitä "pestä" kuin 2-3 kertaa viikossa.

Heheh, Minä nyt en moisesta ainakaan suutu, lähinnä ihmettelen tätä muotituulta.:D Tosiaan siitä toimivuudesta, toimii varmaan lyhyeen poikatukkaan, pidempään en lähtisi edes kokeilemaan. Ja en voi jotenkin uskoa että pitkää tukkaa ei tarvisi pestä kun 2 kertaa viikossa jos ei käytä shampoota. Ja varmaan tosi kivannäkönen kunnon hikoilun jälkeen. Siis pitkästä tukasta puhun. :) Ei houkuta kuukautta omata spurgun tukkaa asenteella "Kyllä se siitä normalisoituu ehkä parin kuukauden päästä" :D Ja mitä rahansäästöön tulee, mulla kestää kyllä ainakin 2-3kk yksi shampoo purkki joten jos siinä 2€ säästää, niin kauheata säästöä ei pääse tapahtumaankaan. Hoitoaineet kestää jopa puoli vuotta tai enemmänkin, muotoilutuotteista käytän ainoastaan lakkaa välillä. Reissuihin en ole ennenkään ottanut mukaan muuta kun shampoon ja harjan.

Ja vika ei voi olla ruokavaliossa? Juotko tarpeeksi vettä?

Aika tajutonta yleistystä taas. Itse olen huomannut, etten tarvitse mitään ihme kasvopesuja ja jos joskus sellaista olen kokeillut, on naama alkanut kukkia. Nykyään en käytä mitään ihonhoitotuotteita ja hyvin pärjään eikä naama kuki. Sanotte nyt varmaan, että väärät aineet plaaplaa. Jos minä olen tälläinen, niin varmasti olette tekin! Oletteko ajatelleet, että ehkä pesette liikaa sitä naama ja alatte hoitamaan sen seurausta ette syytä?

En mie mitään tiiä, mutta voihan se olla näinkin. Tuntuuhan se vähän oudolta, että ihmisen evoluutiossa on tapahtunut näin iso muutos, että tarvitaan kosteutta lisätä iholle.

En usko että ruokavaliossani mikään mättää ja vettä menee monta litraa päivässä. Säärten kuivuuteen voi mulla varmaan vaikuttaa jokapäiväinen suihkussakäynti, vaikka en kyllä mitään suihkusaippuaa käytäkään..

Siis jos sulla on luonnostaan noin puhdas iho, että ei tule finnejä niin onnittelut! Minähän totesin että mulle kävi näin: en nuorempana pessyt naamaani ollenkaan --> finnejä --> aloin pestä naamaa kunnon tuotteilla --> finnit katosivat.

Halolla kyllä ihan hyviä shampoottomuuden pointteja! Olisi kyllä mukava jos ei tarvitsisi shampoita ostaa ja raahata matkoille ja luonnon kuormittaminenkin hyvä pointti. Kokeilin pari päivää pelkällä vesipesulla mut sit lankesin käyttämään shampoota kun hiukset näyttivät ja tuntuivat niin karseilta. :( Olisi varmaan pitänyt sit jatkaa ehkä pitempään kokeilua..?

edit. Enkä minäkään ole suuttunut, kunhan kerroin oman mielipiteeni. :)

Ehkä vähän :offtopic:, mutta mulla on ollut iho-ongelmia aiemmin. Kaikkea paskaa on tullut kokeiltua, myös roa-kuuria. Mikään ei auttanut pysyvästi, mutta kun aloin pestä naamaa pelkällä vedellä, niin iho tuli paljon paremmaksi. Ja kun jättää vielä roskaruoan pois, niin finnejä ei pahemmin tule.

Kohta on kolme viikkoa täynnä hiusten vesipesua. Hyvältä tuntuu, hilseilykin on pikkuhiljaa loppumassa. Aion ehdottomasti jatkaa tällä linjalla.

Ja en voi jotenkin uskoa että pitkää tukkaa ei tarvisi pestä kun 2 kertaa viikossa jos ei käytä shampoota. Ja varmaan tosi kivannäkönen kunnon hikoilun jälkeen. Siis pitkästä tukasta puhun. :)

öö, siis jos treenaat hikijumppia useemmin ku 2 kertaa viikossa, niin jouduthan sää sillon shampoollakin sen pesemään useammin kuin 2krt, jos kerran mielestäsi se hiki on hirvittävää. Vai onko sulla hiukset puhtaat sit vaan niinä treenipäivinä, jolloin suihkussa käytät shampoota?

Se hiki lähtee kyllä ihan hyvin vedelläkin, ja esim ihoasioissa saunan jälkeenhän ei ees suositella saippuapesua, koska hikirauhaset on auki ja niistä juuri saunassa tullut hiki on ihan puhdasta, pelkkä vesihuuhtelu riittää. Jotenkin olen taipuvainen uskomaan, että jos hikisenä (siis ennen hien kuivumista) meet suihkuun, niin se irtoaa ihan samoin vedellä hiuksistakin.

Ei houkuta kuukautta omata spurgun tukkaa asenteella "Kyllä se siitä normalisoituu ehkä parin kuukauden päästä" :D

1kk on muuten tosi lyhyt aika ihmisen elämässä. Ja parikin kuukautta. Eikä mulla (huom, pitkähkö tukka) ollu tukka mitenkään poikkeavan näköinen kiinni ollessaan. Puhtaammalta näytti kuin monen työkaverin shampoopesujen välissä oleva tukka. Ja tuo HeatN:n tukkakin näyttää kuvissa ihan normaalilta. Eniten tykkään siitä, että hiukset ei oo enää sellaiset harmaansävyiset, vaan väri on syvempi ja tummempi. Tästä taas seuraa se, ettei värjätyn osan ja juurikasvun ero näy niin häiritsevän selkeästi. Ite pesen 2-3krt/vko vedellä ja useemmin ainoastaan jos on jotain semmosta menoa että on kiva olla puhdas tukka. Samoin toimii varmaan kaikki shampoopesijätkin ( juhlapäivänä pestään vaikka just eilen oliski pesty ).

Mä en myös oikein ymmärrä mikä tästä nyt tekee väittelykysymyksen. Ei liene "oikein" tai "väärin" pestä shampoolla tai olla pesemättä shampoolla. Täytyykö siis tähän ketjuun ollenkaan tulla kaatamaan kiinnostuneiden kokeiluja? Jos ei ymmärrä eikä halua kokeilla, niin fine. Voi kai silti antaa toisten tehdä omat valintansa tässäkin asiassa.

Itse olen nyt sillä mielellä, että tämänhetkinen shampoopesu ei mua huoleta ja on niin nopeaa ja kätevää (plus ei mitään ongelmia hiusten kanssa), etten ihan heti ole vaihtamassa naturelliin. Kokeilla aion kyllä tänä vuonna, ja mieshän jo ihan innostui tästä jutusta kun mainitsin. :D

Eihän tässä ole lopulta kyse kovinkaan isosta muutoksesta. Ei vaan käytä shampoota, muuten peseytyy ihan normaalisti. Jos se kuulostaa pelottavalta tai epäilyttävältä niin ei ole pakko kokeilla

Heheh, Minä nyt en moisesta ainakaan suutu, lähinnä ihmettelen tätä muotituulta.:D Tosiaan siitä toimivuudesta, toimii varmaan lyhyeen poikatukkaan, pidempään en lähtisi edes kokeilemaan. Ja en voi jotenkin uskoa että pitkää tukkaa ei tarvisi pestä kun 2 kertaa viikossa jos ei käytä shampoota. Ja varmaan tosi kivannäkönen kunnon hikoilun jälkeen. Siis pitkästä tukasta puhun. :) Ei houkuta kuukautta omata spurgun tukkaa asenteella "Kyllä se siitä normalisoituu ehkä parin kuukauden päästä" :D Ja mitä rahansäästöön tulee, mulla kestää kyllä ainakin 2-3kk yksi shampoo purkki joten jos siinä 2€ säästää, niin kauheata säästöä ei pääse tapahtumaankaan. Hoitoaineet kestää jopa puoli vuotta tai enemmänkin, muotoilutuotteista käytän ainoastaan lakkaa välillä. Reissuihin en ole ennenkään ottanut mukaan muuta kun shampoon ja harjan.
No mulla on pitkä tukka, ja shampoon käytön oon tosiaan jättänyt tosi vähälle. Kerran viikkoon ja jopa harvemminkin oon shampoota käyttänyt. Hikoilen päivittäin ja päivittäin oon myöskin vesipessyt hiukseni. Hiki ja rasva lähtee kyllä ihan täydellisesti pelkällä vedellä. Ei näytä tukka yhtään spurgun tukalta :) En pidä yhtään hankalana pestä päätä joka ilta, se raikastaakin niin kivasti. Ja muutenkin käyn suihkussa joka päivä.

Rahan säästymisen vuoksi en ole jättänyt shampoota. Eikä mulla sen ihmeempää syytä sille ole, tukka vain näyttää yksinkertaisesti paremmalta pelkän vesipesun jälkeen, kuin shampoopesun jälkeen. :)

Mulla alkaa kohta olla kolme viikkoa täynnä ja olen kyllä todella tyytyväinen. Mä olin niin epätoivoisen valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa, että kuivan päänahan jatkuva kutina ja hilseily lakkaisi (tähän eivät siis edes ne kampaamon törkyhintaiset ihmeputelit auttaneet). Nyt ei päänahka kutise, eikä hilseile! Aivan ihanaa :) Ja tuntuu, että tukka todellakin kohoaa luonnollisemmin, enkä käytä muotoilutuotteitakaan enää muutamaa lakkasuhausta enempää, sitäkin vain silloin, jos oikein haluan olla edukseni ja kaipaan hiuksiin enemmän pitoa. Eilen viimeksi töissä työkaveri kehui, että on tosi kivan näköiset hiukset. Että ei kai niistä ainakaan ulospäin näy se, että niitä ei shampoolla pese. Ei siis vissiin ihan spurgu-hiukset ;)

Tuo hiusten kohoaminen on tosiaan jännä juttu. Shampoopesun jälkeen mun tukka on ainakin tosi lässähtäneen näköinen, mutta nyt se on tosi ilmava ja kuohkea ja paljon paksumman näköinen ja oloinen. Mun työkaverikin kehui tukan kuntoa ja kyseli millä oikein sitä pesen ja hoidan :D

Mä taas haluaisin vähän päinvastaista, mun hiukset on aina pesun jälkeen (riippumatta siitä peseekö vedellä vai shampoolla) ihan pystyssä. Vituttaa kun näyttää mikrofonilta, olisi ihan kiva kun hiukset olisi pehmeät ja asettuisi pään myötäiseksi.

Nyt läks... Kävin saunassa ja jätin hiukset saippuoimatta. Katotaan mitä tästä tulee. Hiukset ei oo monenkaan sentin pituiset, eniten huolettaa otsalla oleva pyörre, nostaako hiukset ihan pystyyn ilman vahaa.

Reilu kuukausi nyt takana ja nyt on päänahka aika kuivana. Hilsettä rupeaa muodostumaan, tai saattaa tuo olla myös kuivaa ihoa? Aika perseestä enivei, jotain tarttis keksiä tai siirtyä takaisin hilseshampoisiin.

Tuohon kuivaan päänahkaan voi kokeilla pesua Aqualan L:llä eli apteekista saatavalla perusvoiteella. Ite joskus pesen sillä, kun on tosi kuiva päänahka ja pukkaa hilsettä (siis se hilse on kuivaa päänahkaa). Tuosta jää tosin itellä ainakin hiukset jonkin verran rasvaseks, että jos ei käytä shampoota, niin en vanno minkä näkönen lopputulos on. Ite siis en pese heti perään shampoolla tuon rasvapesun jälkeen, vaan kärvistelen likasella tukalla seuraavan päivän, niin ehtii vähän kosteutua se päänahka.

Itellä on toisaalta todella kuiva päänahka, raavin sen ajoittain ihan verille, kun se kutisee niin. Silti se pukkaa rasvaa aivan mielettömästi, pakko pestä hiukset shamppoolla joka päivä, kun ei muuten ilkeä näyttäytyä julkisella paikalla. Oon yrittäny totuttaa päänahkaa harvempaan pesuun ja muutaman päivän kokeillu pelkkää vesipesua, mutta hiukset on niin rasvasen näköset, että ei niillä ilkeä näyttäytyä julkisesti. Ois mukava jos selviis ilamn shampoota tai tarvis sitä vaan harvoin, mutta ei kyllä mitenkään pysty oottaan esim. kuukautta, että päänahka tottus shampoottomuuteen. On vaan niin törkeen näkönen tuo tukka, että varmana tulis jo töissäki valituksia et pese hiukses joskus :D. Eri asia jos ois niin pitkä et pystys pitämään kiinni, niin se likasuus ei niin näkys. Senkin takia shampoottomuus ois hyvä, kun kaikki hajusteet aiheuttaa ongelmia ja eipä nuo suurin osa hajusteettomistakaan shampoista estä päänahan kutinaa ja hilsettä.

Ja mitä tulee tuohon ihorasvojen käyttöön ja naaman pesuun aineilla, niin pitää huomioida et ihmisillä on erilaisia ihotyyppejä. Toisilla on luonnostaan kuivempi iho kun toisilla. Itellä on atooppinen iho, ja se ei varmasti tottus rasvattomuuteen vaikka kuin kauan ois rasvaamatta. Seurauksena ois vaan hilseily ja halkeilu ja ihon verille raapiminen. Naaman pesussakin ihotyyppi vaikuttaa paljon, toisilla on kuiva iho toisilla rasvanen ja kaikkee siitä väliltä. Jos kuiva tai normaali-ihonen pesee jollain clerasililla tai millä vaan aknetuotteella, niin varmasti rupee pukkaan finniä enempi ku ennen pesua, koska se aine on liian rankka iholle ja myös hajusteet voi aiheuttaa ongelmia. Miedot hajusteettomat tuotteet tuskin aiheuttais samaa... tietty jos vesi riittää niin sama kai pestä sillä. Naisilla vaan usein on meikkiä ja sen pesu pois pelkällä vedelle on vähän nihkeetä, ihohuokoset jää tukkoon.

Nyt läks... Kävin saunassa ja jätin hiukset saippuoimatta. Katotaan mitä tästä tulee. Hiukset ei oo monenkaan sentin pituiset, eniten huolettaa otsalla oleva pyörre, nostaako hiukset ihan pystyyn ilman vahaa.

Mulla on pää täynnä pyörteitä ja tuntuu että niitä on jopa helpompi hallita, kuin shampoopesun jälkeen.

Itsellä on nyt tasan viikko viime shampoo pesusta. Hiukset ei näytä likaisilta ja hilseen määrä vähenee koko ajan ja kutiaminen on vähentymässä. Tukka on paljon ryhdikkäämpi ja mikä parasta:
Aina kun pesen shampoolla, hiukset ovat siis ns. sähköiset ja tooosi vattumainen laittaa juhlakuntoon. Nyt tuota probleemaa ei ole.

Itse kokeilin useita erilaisia shampoo laatuja aina vauvashampoohon asti. Silti päätä vaivasi hilse ja todella nopea rasvoittuminen.

Jännä juttu tosiaan, miten jotkut ihmiset suorastaan suuttuvat, kun sanoo, ettei käytä shampoota. Ihan kuin se olisi joku hyökkäys heidän elintapojaan kohtaan? Itse luovuin shampoosta monesta syystä, mm.

Sulla taitaa olla samaa ongelmaa kuin kemianteollisuuden aivopesemällä vaimollani. Sehän melkein suuttui, kun kerroin etten aio pestä hiuksiani shampoolla ainakaan vähään aikaan. Ihmetteli miten kukaan voi olla niin saatanan tyhmä ja halveksui ihan selvästi. Samoin kuin sinä. Sitä se on, kun ei oteta asioista selvää ennen kuin muodostetaan mielipide.

Meah ihmetteli täysin asiallisesti ja kiihtymättä, joten en nyt lähtisi sanomaan että ne jotka käyttävät shampoota, suuttuisivat. Tässä keskustelussa taitaa olla lähinnä päinvastoin.

Toki liika peseminen kuivattaa ihoa ja päänahkaa, monihan on jo kertonut että kuivuminen, hilseily yms, ovat jääneet pois. Ilman muuta kannattaa tätäkin kokeilla jos on ollut ongelmaa päänahan kanssa. Itse en siinä näe kuitenkaan järkeä, koska päänahkani on terve eikä rasvoitu mitenkään kauheasti vaikka tulisi pidempikin tauko. Itse joudun pesemään vähintään kerran viikossa, koska harrastan ratsastusta ja tuntuu että se kaikki turvepöly ja paskanhaju ei pelkällä vesipesulla edes lähtisi. Siinäkään ei ole mitään ongelmaa, kun olen tallilla töissä ja pesen joka päivä, päänahka voi yhtä hyvin kuin ennenkin ja minulla on pitkät ja paksut hiukset. Itse uskon siis että jos päänahka on terve, ei shampoopesusta mitään haittoja ole. Tietysti todella tiheä peseminen lisää rasvaneritystä, mutta jokapäiväistä pesemistä en ole kuullut kenenkään edes suositelleen.

Ja noista vartalorasvoista vielä: esimerkiksi talvella, kun ilma on kuivaa ja paksuja vaatteita joutuu pitämään koko ajan, ainakin minulla on käytössä rasva. Kesällä sitä ei sitten tarvitsekaan. Huulirasvasta taisi joskus ollakin tutkimus, minkä mukaan jatkuva rasvaaminen kuivattaa huulia joten sikäli powerhousu on oikeilla linjoilla. Mielestäni on kuitenkin aika suppeakatseista yleistää tämä kaikkeen kosmetiikkaan.

Jo vähän aika olen seurannut tätä threadia, mutta en ole uskaltanut kommentoida mitenkään. :)

Mielestäni hiusten peseminen pelkällä vedellä kuulostaa todella huonolta idealta, mutta asiasta enemmän lukeneena olen alkanut huomaamattani kääntyä sen kannalle. Olen myös löytänyt Internetistä valokuvia ihmisten hiuksista, mitkä on pesty vesipesulla useampien kuukausien eivätkä ne näytä yhtään likaisilta! Miltä sitä tuntuisikaan lähteä reissuun, kun ei tarvitsisi pakata kaiken maailman hiusromppeita mukaan? Hmph. :rolleyes: Itseäni tässä eniten kiinnostaa nimenomaan rahan säästäminen (opiskelijabudjetissa pienikin säästö näkyy), helppous sekä ennen kaikkea halu kokeilla uutta! Katsotaan missä vaiheessa uskallan lähteä kokeilemaan. :)

Meah ihmetteli täysin asiallisesti ja kiihtymättä, joten en nyt lähtisi sanomaan että ne jotka käyttävät shampoota, suuttuisivat. Tässä keskustelussa taitaa olla lähinnä päinvastoin.
En mä tarkoittanut, että Meah suuttui, mutta rivien välistä oli luettavissa jonkinlaista halveksimista.
Ja noista vartalorasvoista vielä: esimerkiksi talvella, kun ilma on kuivaa ja paksuja vaatteita joutuu pitämään koko ajan, ainakin minulla on käytössä rasva. Kesällä sitä ei sitten tarvitsekaan. Huulirasvasta taisi joskus ollakin tutkimus, minkä mukaan jatkuva rasvaaminen kuivattaa huulia joten sikäli powerhousu on oikeilla linjoilla. Mielestäni on kuitenkin aika suppeakatseista yleistää tämä kaikkeen kosmetiikkaan.
Enkä oikeastaan halunnut yleistää kaikkeen. Kunhan toin esiin yhden näkökulman. Ja onhan se selvä ettei kaikilla kaikki toimi. Joillain voi tosiaan olla niin kamala ihi, että sitä on pakko rasvata. Moni kuitenkin varmaan rasvailee ns. turhaan. Ja tässä oli puhetta siitä lärvin pesusta ja miten pukkaa finnejä tai ei pukkaa ja muutamia eri mielipiteitä. Omalla kohdalla olen havainnut, että iho tosiaan tottuu aika hyvin siihen mitä sille tekee. Nyt kun en pese naamaa pesuaineilla, ei ole ongelmia. Mutta jos nyt menenkin yht´äkkiä pesemään sen jollain aineella, niin huomiset finnit on melko varma asia. Jos niiden aineiden käyttöä taas jatkaisi, niin finnitkin häviäisi. Samaa vaimo sanoi uusista rasvoista ja meikeistä. Aina kun vaihtaa merkkiä, niin naama kukkii hetken.

Olisi pitänyt toki tarkentaa, etten Meahiin viitannut ollenkaan. Pyysin erästä työkaveria haistamaan ja koskemaan mun päätä, ja tuomio oli, että puhtaalta tuoksuu ja tuntuu. Kun kerroin, etten käytä shampoota, reaktio oli "HYI" ja hyökkäävä paasaus shampoon puolesta (plus tietysti se tavallinen "kyllä MUN hiukset rasvottuis jos mä en niitä pesis... daa?).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom