No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän se pää jää rasvaiseksi, jos sitä ei hiero kunnolla. Mun täytyy ainakin antaa itelle ihan kunnon päähieronta siellä huihkussa. Jos tukkaa vaan huljuttelee, niin ei se rasva sieltä häviä mihinkään. Ja ihan normaalilämpöisellä vedellä olen pessyt. Jos pesen shampoolla ja jätän seuraavana päivänä pesun välistä, tukka on ihan rasvainen. Mutta kun pesee vedellä ihan joka päivä ja hieroo kunnolla, tukka tuntuu ja näyttää puhtaalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luin myös kokeilusta, jossa pitkä- ja kuivahiuksinen mimmi hieroi hiusten latvoihin aina suihkun yhteydessä vähän kookosöljyä, ja toimi kuulemma hyvin.
Nimimerkillä pitkä- ja kuivahiuksinen mimmi: en voi kyllä suositella. Varsinkaan jos on mukana tässä No Shampoo -challengessa. Kuiva pitkä hius horii kookosöljyä kun pesusieni, ja jos ei sitä pese pois on lopputuloksena jumalattoman painavat, jännittävästi ulkoilmassa muotoon jäykistyvät suortuvat. Kieltämäti sen hiuksen imuroiman rasvan jähmettyessä huoneenlämpöä viileämässä niitä on helppo muovailla, mutta mihinkään ei liiemmin parane nojata saati pistää päälleen mitään pesulakäyntiä vaativaa. Ihan pienestä määrästä tietysti efekti on lievempi, mutta kuivahiuksisuuteen sillä ei taas ole mitään vaikutusta.

Käytän kookosöljyä joskus ja jouluna latvoihin, mutta ennen (useampaa) pesua hiusnaamion tyyliin. Rasvan lisääminen hiuksiin keskimäärin yleensä tekee niistä rasvaisen tuntuiset, ainakin oman kokemuksen perusteella. Se on tietysti makuasia häiritseekö hiusten rasvaisuus, oli se sitten omaa tuotantoa tai pullosta päähän laitettua, onhan sitä kautta aikain kampailtu kutreja kiiltäviksi millä lie oliiviöljyillä.

Ja mitä tuohon kuumalla vedellä pesuun tulee, olen ymmärtänyt sen olevan huonoksi hiukselle.. Eikös lämmin tai kuuma vesi avaa hiussuomuja ja vahingoita hiuksia? Itse olen ainakin pyrkinyt huuhtelemaan viileällä vedellä..

Uskoisin, ettei kuumalla vedellä peseminen ole ainakaan sen pahempi, kuin erilaisilla tököteillä ja kemikaalisilla aineillakaan peseminen. Lisäksi hiukset kestää kuumaa saunaa ja kuumia kelejä (vaikka ovatkin kai rasitus hiuksille) joten en näkisi syytä, miksei ne kestäisi myös lämmintä vettä.

Nimimerkillä pitkä- ja kuivahiuksinen mimmi: en voi kyllä suositella. Varsinkaan jos on mukana tässä No Shampoo -challengessa. Kuiva pitkä hius horii kookosöljyä kun pesusieni, ja jos ei sitä pese pois on lopputuloksena jumalattoman painavat, jännittävästi ulkoilmassa muotoon jäykistyvät suortuvat. Kieltämäti sen hiuksen imuroiman rasvan jähmettyessä huoneenlämpöä viileämässä niitä on helppo muovailla, mutta mihinkään ei liiemmin parane nojata saati pistää päälleen mitään pesulakäyntiä vaativaa. Ihan pienestä määrästä tietysti efekti on lievempi, mutta kuivahiuksisuuteen sillä ei taas ole mitään vaikutusta.

Mullakaan kookosöljy ei toimi muutoin kuin naamiona. Sen jälkeen hiukset täytyy pestä kerran tai pari kunnolla shampoolla, jotta hiuksista tulee kiiltävät ja eloista. Ennen kuin aloitin shampoottomuus kokeilun, laitoin kookosöljy naamion kerran parissa viikossa, annoin vaikuttaa tunnin-kaksi ja pesin suihkussa shampoolla pois. Hiuksista tuli puhtaat ja sileät.

Veikkaat väärin. Jos kosmetiikkatuotteet sisältäisivät terveydelle haitallisia aineita siinä määrin kuin tarkoitat, eivät ne pääsisi markkinoille lainkaan.

...Koska kyllähän kosmetiikkafirmat ovat kiinnostuneempia ihmisten terveydestä, kuin rahasta. Ja kyllä valtio pitää meistä huolen, sillä eihän tälläkään hetkellä markkinoilla myydä mitään terveydelle haitallista. :jahas:

Ja hyvä tietää, ettei toi kookosöljyjuttu toimi ihan niin kuin ajattelin, etten sitten testaile sitä ennen jotain tärkeää päivää tms.

Tässäpä mielenkiintoinen dokkari kemikaalialtistumisesta: Prisma: Myrkyttynyt kehomme.

Shampoossakin yleensä on parabeeneja, PEGejä, shampoopulloissa ftalaatteja jne. joten parempi olla ilman vaan ja vähentää kuormitusta.

Testasin joku viikko sitten pelkkää vesipesua, mutta olikohan kuudes ilta kun jouduin luovuttamaan ja pesemään shampoolla. Pesin hiukset joka ilta vedellä ja hieroin mielestäni kunnolla päänahkaa, mutta seurauksena oli vain aivan järkyttävä kutina ja hilse :( Sen lisäksi pitkät hiukseni olivat tosi sähköiset. Olikohan neljäs ilta, kun testasin hoitoainepesua ja se toki auttoi sähköisyyteen, muttei kutinaan. Ennen tätä kokeilua pidensin pesuväliä jokailtaisesta kahteen-kolmeen kertaan viikossa. Mun mielestä hiukset tuntuu puhtaammilta silloin, kun on ollut pari päivää kokonaan pesemättä, kuin jos olisi pessyt pelkällä vedellä. Ehkä tuo rasvoittuminen tasaantuisi aikaa myöten, jos ilman shampoota elelisi, mutta kutinan vuoksi olen palannut entiseen, eli pari-kolme kertaa viikossa shampoopesu ja välipäivinä ei pesua ollenkaan.
Kookosöljyä olen muuten myös kokeillut latvoihin ja todennut, että se toimii jos pesee shampoolla pois :) Ja huolellisesti saa kyllä silloinkin pestä, muuten hiukset on seuraavana päivänä todellakin tönkissä. En tiedä osaisiko sitä laittaa niin vähän, ettei ilman shampoopesua näyttäisi todelliselta liimaletiltä...

Nyt on viides päivä ilman shampoota menossa ja hiukset tuntuvat edelleen varsin puhtaille. Voiko olla niin, että päivittäisen pesun ja hoitsikan tuloksena miun päänahka ei eritäkään enää yhtä paljon luonnollisia rasvoaj kuin aiemmin? tukka siis ei tunnu lainkaan rasvaiselta, enemmänkin edelleen kuivalta.. Tosin kuivuus alkaa pikkuhiljaa hiipua. :) Eli pariaatteessa miunm pää toimisi ihan väärin päin verrattuna yleiseen käsitykseen.. Osuutta asiaan voi olla silläkin, että miun tukka on melko lyhyt (muutamia senttejä) ja vasta värjätty.

Tuosta värin haalistumisesta olenkin näiden viiden päivän aikana tehnyt mielenkiintoisen huomion: edelleen hiukset tiputtavat punaista väriä suihkussa käydessä. Tukka värjättiin siis lauantaina punertavan-ruskeaksi (ei siis ole kirkkaanpunainen), ja edelleen tänäkin aamuna vedellä kastellessani pisarat olivat haalean vaalean punaisia. Heräsinkin ajattelemaan, että miten kumman paljon se shampoopesu oikeasti pesee väriä pois! Normaalisti nimittäin olen kerran värjäyksen jälkeen pessyt tukan shampoolla ja sen jälkeen ei ole enää väriä irronnut. Mielenkiintoista tosiaan. :P

Mulla on pitkä tukka ja ainakin kun joskus yritin niillä palashampoilla pestä niin eihän siitä mitään tullut. Kauheet takut ja tahmaset kutrit vaan... en tiiä oisko se sit kokonaan ilman shampoota sama juttu.

Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua, että hiukset kaipaisivat shampoota. Letti ei tahdo pysyä muodossa vaan pakkautuu kasaan ja näyttää melko epämääräiseltä :(

Reilu kuukausi nyt takana ja nyt on päänahka aika kuivana. Hilsettä rupeaa muodostumaan, tai saattaa tuo olla myös kuivaa ihoa? Aika perseestä enivei, jotain tarttis keksiä tai siirtyä takaisin hilseshampoisiin.

http://plaza.fi/ellit/muoti-ja-kauneus/kauneus/sanoisitko-sina-ei-shampoopesulle
Tässähän allergiakeskuksen johtaja ja professori vastailee noihin shampoo kysymyksiin ja toteaa ettei ilman shampoota olosta ole mitään hyötyä..

Jos shampoosta ei ole mitään haittaa, hiukset näyttävät hyvälle ja kiiltävät, en oikeen ymmärrä miksi se pitäisi jättää pois? Kapinan vuoksi että ollaan erilaisia? Vai aatellaanko, että se on jonkinlaista myrkkyä keholle, vai halutaan vaan olla niin naturelleja? Sittenhän voidaan jättää pois kaikki meikit, hiusvärit yms. turhakkeet ja ihorasvat, kyllähän ihon pitäisi tuottaa tarpeeksi omaa rasvaa :rolleyes:

Jos shampoosta ei ole mitään haittaa, hiukset näyttävät hyvälle ja kiiltävät, en oikeen ymmärrä miksi se pitäisi jättää pois? Kapinan vuoksi että ollaan erilaisia? Vai aatellaanko, että se on jonkinlaista myrkkyä keholle, vai halutaan vaan olla niin naturelleja? Sittenhän voidaan jättää pois kaikki meikit, hiusvärit yms. turhakkeet ja ihorasvat, kyllähän ihon pitäisi tuottaa tarpeeksi omaa rasvaa :rolleyes:
Siinä ainakin säästää selvää rahaa, kun jää shampoot, hoitoaineet ja muut hiustökötit pois. Ja vastakysymyksenä omiin kysymyksiisi: Miksi shampoota pitäisi käyttää, jos siitä ei ole mitään hyötyä?

Ja noista ihorasvoista jo mutuilinkin. Eikö ole kumma, kun miehet harvemmin käyttää vartalorasvoja? Luulisin sen johtuvan siitä, että ne ei ole ikinä siihen totutelleet, eivätkä sitä myös tarvitse. Sama juttu sen huulirasvan kanssa, ja tämä on omakohtainen fakta. Jos en sitä käytä, en sitä tarvitse. Jos taas käytän, niin irti on helvetin vaikea päästä, koska huulet kuivuu aivan hulluna.

Sulla taitaa olla samaa ongelmaa kuin kemianteollisuuden aivopesemällä vaimollani. Sehän melkein suuttui, kun kerroin etten aio pestä hiuksiani shampoolla ainakaan vähään aikaan. Ihmetteli miten kukaan voi olla niin saatanan tyhmä ja halveksui ihan selvästi. Samoin kuin sinä. Sitä se on, kun ei oteta asioista selvää ennen kuin muodostetaan mielipide.

E: Ja mullahan ei oikeastaan mitään mielipidettä ole, vaan olen mukana kokeilunhalusta ja kokeilemalla muodostamassa sitä mielipidettä. Voihan se olla ettei tää pitemmän ajan kuluessa mulla toimi.

Kai ihmisillä on useita syitä. Kokeilunhalu, kulutuksen vähentäminen (sekä taloudellinen että ekologinen kysymys), tyytymättömyys tämänhetkiseen tilanteeseen. Miksi käyttää shampoota jos tulos on sama ilmankin, asianhan voisi kysyä myös noin?

Varmaan taustalla on myös osittain tiedon ja kokemusten lisääntyminen. Mä jatkan tätä niin kauan, kuin se tuntuu hyvältä tai paremmalta vaihtoehdolta kuin shampoolla läträäminen. Eikä sitä voi tietää, millaiselta ne hiukset näyttää ja tuntuu ilman shampoota jos ei kokeile. Vähän kuin ei voi tietää, miltä tuntuu elää terveellisemmällä ruokavaliolla, ellei kokeile. Enkä myöskään usko kaikille tämän sopivan, tai ainakin alku voi olla niin vaikeaa ja tuskallista, ettei shampoottomuutta halua jatkaa.

Aloin muuten miettiin tätä pelkällä vedellä pesua ja sitä miten sitä shampoota ei tarvitakaan. Sama logiikkahan on vedettävissä muihinkin asioihin. Huulirasva on ainakin yksi paskatuote millä ei tee hevonvittua. En ole ikinä huulirasvaa tarvinnut, mutta yksi talvi pari vuotta sitten otin käyttöön. Koko talvi sitä oli sitten pakko käyttää, koska huulet oli todella kuivat heti kun vähänkin oli käyttämättä. Sen talven jälkeen en ole siihen koskenut, eikä ole edes tarvinnut. Eli ihan selkeästi huulirasvan käyttö vasta luo sen tarpeen.

Melkein voisin väittää, että sama koskee naisten vartalorasvausintoa. Lopettakaa se rasvaus, niin ei iho kuivu. Vähän sama kun eukko sai mut muutama vuosi sitten pesemään naamaa joka päivä kunnon tököteillä. Iho oli ihan järrrkyttävä jos joskus ei jaksanut lärviä pestä. Ensin kuiva, kohta todella todella rasvainen ja finnejä täynnä. Lopetin senkin sitten jossain vaiheessa ja iho on ihan hyvä. Pelkkä vesipesu riittää. Ja naama voi paljon paremmin.

Tuohon pakko kommentoida, että mulla on niin kuivat jalat luonnostaan, että jos en niitä rasvailisi niin kantapäät lohkeaisivat haavoille ja sääret näyttäisivät "suomuisilta". Että mulla ainakin on todellinen tarve kosteutukseen, enkä ole itseäni alkanut mitenkään totuttamaan rasvailuun, vaan jalat olivat yksinkertaisesti pirun kuivat ja pakko oli laittaa rasvaa tai olisin nukkuessa raapinut ne verille.
Samaten kun katsoo erityisesti miespuolisten kavereiden huulia talvisin niin semmoset lohkeilevat hirvitykset monilla, kun ei suostuta rasvaamaan.
Naama taas on mulla rasvainen. Finnejä alkoi tulla joskus teini-iässä ja vähentyivät huomattavasti kun ostin kunnon rasvaiselle iholle tarkoitetut pesuaineet. Joskus kun oon kokeillut pestä pelkällä vedellä, esim. viikon ajan, niin jo pukkaa hirveesti finnejä naaman täyteen.

Ei maksa mitään kokeilla :D Ja mulla ainakin on selkeesti rauhallisempi päänahka nyt, eikä rasvoitu niin hätäseen, eikä tosiaan litisty sillai ku shampoopesusta aina. Eli shampoon kanssa joutuisin käyttämään hirveet määrät tököttejä saadakseni tukkani samanlaiseksi kuin se on nyt täysin ilman. Todellista wash ang go-elämää on tämä. Helpompaa ku koskaan aikasemmin. Varsinkin nyt, kun tuota rasvaa ei enää pukkaa siten ku kokeilun alkuaikoina.

Siinä ainakin säästää selvää rahaa, kun jää shampoot, hoitoaineet ja muut hiustökötit pois. Ja vastakysymyksenä omiin kysymyksiisi: Miksi shampoota pitäisi käyttää, jos siitä ei ole mitään hyötyä?

Ja noista ihorasvoista jo mutuilinkin. Eikö ole kumma, kun miehet harvemmin käyttää vartalorasvoja? Luulisin sen johtuvan siitä, että ne ei ole ikinä siihen totutelleet, eivätkä sitä myös tarvitse. Sama juttu sen huulirasvan kanssa, ja tämä on omakohtainen fakta. Jos en sitä käytä, en sitä tarvitse. Jos taas käytän, niin irti on helvetin vaikea päästä, koska huulet kuivuu aivan hulluna.

Sulla taitaa olla samaa ongelmaa kuin kemianteollisuuden aivopesemällä vaimollani. Sehän melkein suuttui, kun kerroin etten aio pestä hiuksiani shampoolla ainakaan vähään aikaan. Ihmetteli miten kukaan voi olla niin saatanan tyhmä ja halveksui ihan selvästi. Samoin kuin sinä. Sitä se on, kun ei oteta asioista selvää ennen kuin muodostetaan mielipide.

E: Ja mullahan ei oikeastaan mitään mielipidettä ole, vaan olen mukana kokeilunhalusta ja kokeilemalla muodostamassa sitä mielipidettä. Voihan se olla ettei tää pitemmän ajan kuluessa mulla toimi.

Joo no rahansäästöä ehkä, mutta ei musta ole normaalia että kammatessa joillain tulee jotain rasvaklönttejä kampaan. Tai siis voi se normaalia olla mutta en itse sellaista halua hiuksiini. Ehkä toi jotenkin toimii lyhyissä hiuksissa, mutta pitkiin hiuksiin tuota kokeilevat valittavat tuota kampaan mönjän tarttumisjuttua. Eli silloin se kerää peetä hiuksiin enempi. Kyllä mä uskon että shampoosta on hyötyä..

Ja joo, olen ollut käyttämättä iho rasvoja kun olen todella laiska rasvaamaan - ja tällöin ihoni on rutikuiva kokoajan. Samoin mies joka ei käytä huulirasvaa - usein tosi rohtuneet huulet.
Kokeileppa esim. mennä johonin kuumaan maahan jossa hikoilet ja uit suolavedessä meressä tms. etkä käytä shampoota - veikkaan että tukka menee todella huonoon kuntoon. En myöskään usko siihen että hiusta on hyvä hinkata joka päivä kuumalla vedellä sen sijaan että käyttäisi shampoota pari-3 kertaa viikossa.

Joo no rahansäästöä ehkä, mutta ei musta ole normaalia että kammatessa joillain tulee jotain rasvaklönttejä kampaan. Tai siis voi se normaalia olla mutta en itse sellaista halua hiuksiini. Ehkä toi jotenkin toimii lyhyissä hiuksissa, mutta pitkiin hiuksiin tuota kokeilevat valittavat tuota kampaan mönjän tarttumisjuttua. Eli silloin se kerää peetä hiuksiin enempi. Kyllä mä uskon että shampoosta on hyötyä..

Ja joo, olen ollut käyttämättä iho rasvoja kun olen todella laiska rasvaamaan - ja tällöin ihoni on rutikuiva kokoajan. Samoin mies joka ei käytä huulirasvaa - usein tosi rohtuneet huulet.
Kokeileppa esim. mennä johonin kuumaan maahan jossa hikoilet ja uit suolavedessä meressä tms. etkä käytä shampoota - veikkaan että tukka menee todella huonoon kuntoon. En myöskään usko siihen että hiusta on hyvä hinkata joka päivä kuumalla vedellä sen sijaan että käyttäisi shampoota pari-3 kertaa viikossa.

Täysin samaa mieltä! :) Ja mie ainakin haluan elää kuin nykyajan ihminen, käyttää pesuaineitakin joita on kehitetty. Pesettekö vaatteetkin vaan vedellä sit? :D Ihmettelen hinkua et pitäis elää kuin joskus kivikaudella syömisten ja peseytymisten mukaan...Mut kukin tietty tyylillään jos tykkää semmoisesta.
Eiks siitä shampoomottomuudesta tule monille lisää vaivaa, jos täytyy huuhtoa kuumalla vedellä joka päivä ja hinkata hulluna kun voisi nopsasti pari kertaa viikossa pestä shampoolla?

En usko, että kaikilla tää shampoottomuus liittyy siihen, että haluaisi elää kuin kivikaudella. Se liittyy elämän pieniin valintoihin, jotka jokainen saa päättää itse, toki kumpaankin suuntaan. Miksi nykyaikana sit ylipäänsä pitäisi elää autottomasti, kun on autoja? Kivikaudellahan käveltiin. Niinpä, se on oma valinta ja halukysymys. Halu ehkä saastuttaa vähemmän tai halu saada hytötyliikuntaa. Mä en hinkkaa hiuksia joka päivä vedellä. Pesin aiemminkin hiukset noin 2-3 päivän välein shampoolla ja nyt noin 2 päivän välein vedellä. Tosin pari viikkoa kokeilua takana, ja tuntuu että pesuväli harvenee nyt kun hiukset alkavat tottua hommaan.

Tuohon pakko kommentoida, että mulla on niin kuivat jalat luonnostaan, että jos en niitä rasvailisi niin kantapäät lohkeaisivat haavoille ja sääret näyttäisivät "suomuisilta". Että mulla ainakin on todellinen tarve kosteutukseen, enkä ole itseäni alkanut mitenkään totuttamaan rasvailuun, vaan jalat olivat yksinkertaisesti pirun kuivat ja pakko oli laittaa rasvaa tai olisin nukkuessa raapinut ne verille.
Samaten kun katsoo erityisesti miespuolisten kavereiden huulia talvisin niin semmoset lohkeilevat hirvitykset monilla, kun ei suostuta rasvaamaan.
Naama taas on mulla rasvainen. Finnejä alkoi tulla joskus teini-iässä ja vähentyivät huomattavasti kun ostin kunnon rasvaiselle iholle tarkoitetut pesuaineet. Joskus kun oon kokeillut pestä pelkällä vedellä, esim. viikon ajan, niin jo pukkaa hirveesti finnejä naaman täyteen.

Ja vika ei voi olla ruokavaliossa? Juotko tarpeeksi vettä?

Aika tajutonta yleistystä taas. Itse olen huomannut, etten tarvitse mitään ihme kasvopesuja ja jos joskus sellaista olen kokeillut, on naama alkanut kukkia. Nykyään en käytä mitään ihonhoitotuotteita ja hyvin pärjään eikä naama kuki. Sanotte nyt varmaan, että väärät aineet plaaplaa. Jos minä olen tälläinen, niin varmasti olette tekin! Oletteko ajatelleet, että ehkä pesette liikaa sitä naama ja alatte hoitamaan sen seurausta ette syytä?

En mie mitään tiiä, mutta voihan se olla näinkin. Tuntuuhan se vähän oudolta, että ihmisen evoluutiossa on tapahtunut näin iso muutos, että tarvitaan kosteutta lisätä iholle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom