Niskantakaa punnerrus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slp
  • Aloitettu Aloitettu

slp

Tehdäänpäs nyt uusi theadi kun en löytänyt aikasemmista vastausta tähän. Eli kuinka alas niskantakaa punnerruksessa kuuluisi tanko laskea? Joskus olin aloittelemassa kyseistä liikettä ja vieressäni ollut vanhempi mieshenkilö ilmoitti "ettei kannata laskea tankoa noin alas". :jahas: Itse lasken tangon noin silmien korkeudelle. Olen nähnyt monien vievän tangon aivan hartioihin asti.
Mikä olisi se _oikea_ korkeus?

Mun mielestä niskantakaa punerrusta ei kannata tehdä vaan tekee mielummin eteen. Mulla ainakin tuntuu, että olkapäät menee jotenkin epäluonnolliseen asentoon jos laittaa niskan taakse. Jos nyt välttämättä haluaa tehdä niskan taakse niin ei kannata ainakaan lasea kovin alas sitä tankoa.

-Rookie- sanoi:
Tehdäänpäs nyt uusi theadi kun en löytänyt aikasemmista vastausta tähän. Eli kuinka alas niskantakaa punnerruksessa kuuluisi tanko laskea? Joskus olin aloittelemassa kyseistä liikettä ja vieressäni ollut vanhempi mieshenkilö ilmoitti "ettei kannata laskea tankoa noin alas". :jahas: Itse lasken tangon noin silmien korkeudelle. Olen nähnyt monien vievän tangon aivan hartioihin asti.
Mikä olisi se _oikea_ korkeus?

Mitäpä jos säästäisit itsesi olkapäävammoilta ja alkaisit tehdä ko. liikettä eteen? Olen itse noviisina rikkonut olkapääni tehdessäni niskan taakse ja niin on moni muukin. Jotkut pystyvät liikettä tekemään ilman ongelmia, mutta toisilla napsahtaa ennemmin tai myöhemmin. Mielestäni ei ole sen arvoista kokeilla, kumpaan ryhmään oikein kuuluu.

edit: h-i-d-a-s

Pystypunnerrus edestä, kuningasliike :thumbs:

edit: Jotta viestiin saadaan sisältöä, niin mulla ainakin ottaa hyvin kauttaaltaan olkapäihin, vaikka varmaan eteen hiukan enemmän.

Proteos sanoi:
Mun mielestä niskantakaa punerrusta ei kannata tehdä vaan tekee mielummin eteen. Mulla ainakin tuntuu, että olkapäät menee jotenkin epäluonnolliseen asentoon jos laittaa niskan taakse. Jos nyt välttämättä haluaa tehdä niskan taakse niin ei kannata ainakaan lasea kovin alas sitä tankoa.
Minun mielestäni taas niskatakaapunnerruksessa on saanut paljon paremman tunnon lihaksiin, se on vaan kiva liike. Kivasti ottaa trapseihinkin. Itse olen aina laskenut ihan niskaan alas ja sieltä ylös, ei ole tuottanut mitään ongelmia minulle, en sitten tiedä että onko ihan väärin? :)

Omskakas sanoi:
Jotkut pystyvät liikettä tekemään ilman ongelmia, mutta toisilla napsahtaa ennemmin tai myöhemmin. Mielestäni ei ole sen arvoista kokeilla, kumpaan ryhmään oikein kuuluu.

Voi sitä kokeilla että toimiiko se itsellä. Jos vääntää pahasti niin eihän sitä sitten kannata tietenkään tehdä. On se kuitenkin eri liike kuin edestä tehty versio. Venäjän maalla nostajat tekevät tuota välillä. Ihme että niillä yleensäkkin on olkapäät kunnossa niiden penkkitreenien jälkeen ja vielä dippiä ja niskantakaapunnerrusta lisäksi.

Itselleni ei ainakaa mitään vaivoja ole vielä tullut, mutta se voi johtua sarjapainojeni keveydestä. Teen k.o. liikettä 45-50kg rautaa tangossa. Olen tehnyt tuota edestä punnerrusta mutta mielestäni niskantakaa tehty liike tuntuu paremmalta... Voi olla että teen liikkeen jotenkin virheellisesti, mutta pitää nyt kokeilla uudestaan tuota edestä punnerrusta.
Kiitos vinkeistä :thumbs:

-Rookie- sanoi:
Itselleni ei ainakaa mitään vaivoja ole vielä tullut, mutta se voi johtua sarjapainojeni keveydestä. Teen k.o. liikettä 45-50kg rautaa tangossa. Olen tehnyt tuota edestä punnerrusta mutta mielestäni niskantakaa tehty liike tuntuu paremmalta... Voi olla että teen liikkeen jotenkin virheellisesti, mutta pitää nyt kokeilla uudestaan tuota edestä punnerrusta.
Kiitos vinkeistä :thumbs:
Ei tuo nyt mikään kauhean pieni sarjapaino ole, jos vähänkään enemmän toistoja teet :)

Kiukuttelevan olkapään johdosta teen käsipainoilla vuorotahtiin. KOoen että on luonnollisempi liikerata. Koneet tuntuu ihan hirveiltä, samoin niskan taakse tangon vienti jos on harjanvartta painavampi. Etupuolelle en ole edes kokeillut. Pistetäänpä listalle...

Pystypunnerrus on kyllä semmonen liike, että en oikeen tiedä miten sais rautaa tankoon enemmän. Monethan sanoo, että penkki vie sitä alas ja toisin päin.
Mulla oli tänään edestä seuraavasti 4x50 kg(kevyt, lämmittely periaatteessa), 2x60 kg, 5x55 kg(tiukka) ja nuo oli penkin jälkeen. Toi pp otti hirveen piikin talvella, sitä ennen tein jollain 25-30 kg:lla. Nyt se on taas junnannu kolmisen kuukautta noissa painoissa...

Itse olen tykästynyt enemmän tuohon niskan takaa punnerrukseen kuin edestä tehtävään. Olen kyllä viime aikoina tehnyt melkein vuoroviikoin noita liikkeitä, tuntuu siltä kun saisin paremman "tuntuman" tuolla niskan takaa.

Olen kyllä kuullut aiemminkin tuosta liikkeestä, että rasittaa huonolla tavalla, mutta vielä ei ainakaan ole ollut ongelmia.

Tuntuu olevan kovin yksilöllistä, että kummasta versiosta tykkää enemmän. Voisi tehdä jonkun gallupin asiasta. Edestä version diggareita on varmaan paljon enemmän. Käsipainoillahan liike on kaikista luonnollisin kun ei ole mitään vääntöä.

Itse olen myös edestä punnerruksen kannattajia, mutta nämä liikkeiden sopivuudethan ovat yksilöllisiä kaikilla. Niskantakaa on hyvä ottaa mun mielestä vaan "pumppailuna" vaikka viimeisenä liikkeenä olkapäätreenissä. Tämä siksi, koska useimmilla takaa punnerrus tosiaan vääntää hartioita outoon asentoon ja suurilla painoilla tehdessä loukkaantumisriski suurenee. Tankoa en laskisi tuosta takaraivosta alemmas, eli siihen silmien kohdalle on ihan hyvä. Ja jos tuntuu, että olkapäitä vääntää, niin siirtyminen edestä punnerruksiin.

Monet jo mainitsivat että olkapäät rikkoo tuolla liikkeellä, itsellä poksahti olkapää sijoiltaan tuolla. Moni tuttukin tehnyt saman virheen. En suosittele.

Mulla on ainakin se korkeus tossa korvien korkeudella ja en ole itse asissa koskaan edes kokeillut tuota edestä tehtävää versiota. Ja olkapää on loukattu muutamaan otteeseen.

Edestä tehtynä oman tuntuman perusteella ottaa liikaa etuolkapäihin. Niskantakaaversiona korvien tasalla laskettuna saan paljon luonnollisemman tuntuisen liikeradan eikä minkäänlaista haittaavaa vääntöä olkapäissä tunnukaan.

Ite en laske korvia alemmas tankoa kun teen niskan takaa punnerrusta.Mutta jos niskkan takaa punnerrus ei tunnu luonnolliselta niin kannattaa tehdä edestä.Ite teen joka toisis treeneis edestä punnerrukset ja hyvin toimii!

Jos on vähäkään ongelmia olkapäiden kanssa, kannattaa unohtaa niskantakaapunnerrukset tai sitten koittaa ottaa Smithissä eikä laske silmien tasoa alemmaksi.

Itsekkin saisin niskantakaa punnerruksella paljon tasaisemman tuntuman olkapäihin, mutta en uskalla siltä tehdä sitä kuin pumppailupainoilla, ehkä n. kerran kuukaudessa. Painot n.60% - 70% edestätehtävän version painoista.

Yksi syy siihen, että monilla edestä punnerrus ottaa "vain" etuolkapäihin voi olla siinä, ettei selkää pidetä suorana. Enemmän rautaahan siinä liikkuu, mutta liike alkaa muistuttaa liikeradaltaan jotain todella jyrkkää vinopenkkiä.

Itellä on pystypunnerruspainot aika samassa ku Manuelilla vaikka penkki tais olla yli 10kg jälessä jos nyt oikein muistan.

Back
Ylös Bottom