Nina Mikkonen - mitä hittoa!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
No mitä sitten jos perheessä on monta lasta. Kehittyykö lapsen sosiaaliset taidot jos oletetaan että lapset ovat kotona ja touhuavat keskenään mitä touhuavat? Vääristääkö lasten kanssakäymistä ja kehittymistä ikäero? Saako nuorimmainen epäreilun edun muihin nähden, koska pienestä pitäen joutuu sopeutumaan ja pärjäämään isompien ja vahvempien kanssa? Tuleeko näistä näitä paljonpuhuttuja menestyjiä ja pärjääjiä kun kyynärpäitä on osattu käyttää jo pienestä pitäen?

Menestyminen ja pärjääminen... mitä ne itseasiassa tarkoittaa. Vanhemmilla tulee olla vain ja ainoastaan tavoitteena kasvattaa lapsista tervejärkisiä aikuisia.

Menestyminen ja pärjääminen viittaa termeinä vahvasti työelämään. Miten lasta voi kasvattaa ja millä opeilla työelämään jossa työntekijä on yksi kiinteä kustannus jonka paikka / olemassaolon edellytys tarkastetaan kvartaaleittain. Rahalla ja asemalla mitattu menestys palkollisena on hyvin paljon kiinni siitä miten arpa suosi kun opiskelupaikka tuli valittua.

Voit käyttää myös termejä terve ja tasapainoinen jos nuo toiset ei kuulosta hyvältä. Kaikkihan kuitenkin ymmärtää mistä on kyse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se nyt jotain kertoo myös niistä sosiaalisista taidoista. Yleensä menestyvät ihmiset ovat myös sosiaalisilta taidoiltaa parempia kuin syrjäytyneet tms. vässykät.

Menestyvät ihmiset ovata sosiaalisilta taidoiltaan parempia kuin syrjäytyneet? Onko sosiaalisen vastakohta syrjätynyt vai kenties epäsosiaalinen. Vai onko menestyvän vastakohta syrjätynyt? Ei oikein auennut.

Eli yritysjohtaja on aina sosiaalisempi kuin duunari? Itse en kyllä näe tässä yhteyttä. Huomauttaisin myös, että sosiaalisia taitoja tarvitaan paljon muuallakin töissä.

Voit käyttää myös termejä terve ja tasapainoinen jos nuo toiset ei kuulosta hyvältä. Kaikkihan kuitenkin ymmärtää mistä on kyse.

Edellisellä sivuilla puhuttiin menestymisestä ja pärjäämisestä joidenka mittareina toimivat raha ja asema. Minusta terve ja tasapainoinen ei sovi tuohon lauseeseen korvaamaan menestymistä ja pärjäämistä.

Sulla nyt on joku muu pointti tähän jota haluat korostaa tuolla viimeisellä lauseella, eli kaikki ymmärtää mutta minä en.

Menestyvät ihmiset ovata sosiaalisilta taidoiltaan parempia kuin syrjäytyneet? Onko sosiaalisen vastakohta syrjätynyt vai kenties epäsosiaalinen. Vai onko menestyvän vastakohta syrjätynyt? Ei oikein auennut.

Eli yritysjohtaja on aina sosiaalisempi kuin duunari? Itse en kyllä näe tässä yhteyttä. Huomauttaisin myös, että sosiaalisia taitoja tarvitaan paljon muuallakin töissä.
Ei ole sosiaalisen vastakohta syrjäytynyt, en ole näin väittänytkään. Sanoin vain, että yleensä menestyneet ovat sosiaalisiltaan taidoiltaan parempia kuin syrjäytyneet tms. Tarkoitan vain, että syrjäytyneistä varmasti löytyy suuremmalla todennäiköisyydellä vähemmän sosiaalisia tyyppejä kuin menestyneistä. Turhaa on niin ikään kärjistää johtajat vs. duunarit. Itse hain suuria linjoja ja näkisinkin, että koska elämme jatkuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä niin yksi menestymisen keino on omata hyvät sosiaaliset taidot, ei niistä varmaankaan haittaa ole. Ja huom. en tarkoita menestymisellä ainoastaan rahaa ja valtaa vaan menestymistä elämässä yleensäkin. Toki löytyy poikkeuksiakin mutta kyllä ihmisten kanssa on helpompi tulla toimeen ja menestyä ihmissuhteissakin jos omaa sosiaalisia taitoja.

Menestyvät ihmiset ovata sosiaalisilta taidoiltaan parempia kuin syrjäytyneet?

Kyllä, lisäksi he ovat pidempiä ja heillä on isompi kulli.

Turha lähteä hiuksia halkomaan näistä määritelmistä. Kyllä mä pidän tutkimusta ihan validina vaikkei tällä palstalla päästäisikään yhteisymmärrykseen siitä mikä nyt on sitä ultimaattista menestymistä elämässä.

Tässä yhteiskunnassa se käytännössä liitetään nimenomaan koulumenestykseen, uraan, valtaan ja rahaan. Valitettavasti näin se vaan on. Toki se jonkun mielestä voi tarkoittaa ihan muuta.

En ymmärrä lausetta: "Vanhemmilla tulee olla tavoitteena vain ja ainoastaan kasvattaa lapsista tervejärkisiä aikuisia". Ei kai se haittaa vaikka niistä kasvattaisi menestyjiä. Kyllä minä ainakin aion tehdä kaikkeni että lapsistani kasvaa paitsi terveitä ja tasapainoisia, myös älykkäitä yhteiskunnan pärjääjiä. Sitten jos haluavat lähteä surffipummeiksi niin siitä vaan. Kasvatus on kuitenkin valmistanut heitä oikeasti tähän nyky-yhteiskuntaan. Jos tutkimus sanoo että tämä tapahtuu päivähoidon kautta niin en mä pitäisi sitä ihan nollatutkimuksena. Etenkään lukematta sitä.

Neuvostoliitto varmasti tarkoitti sitä että kaikkihan ymmärtää mistä menestymisessä on stereotyyppisesti kyse.

Toki löytyy poikkeuksiakin mutta kyllä ihmisten kanssa on helpompi tulla toimeen ja menestyä ihmissuhteissakin jos omaa sosiaalisia taitoja.

Mie näkisin, että sosiaaliset taidot ja sosiaalisuus ovat kaksi eri asiaa. Hyvillä sosiaalisilla taidoilla pötkitään työ- ja muussakin elämässä pitkälle, mutta pelkästään liialla sosiaalisuudella voi olla jopa päinvastainen vaikutus. Kukaan täyspäinen kestä ylisosiaalisia mölöttäjiä :D

Turha lähteä hiuksia halkomaan näistä määritelmistä. Kyllä mä pidän tutkimusta ihan validina vaikkei tällä palstalla päästäisikään yhteisymmärrykseen siitä mikä nyt on sitä ultimaattista menestymistä elämässä.

Ei se hiusten halkominen ole turhaa mikäli keskustelu on rakentavaa. Sanoilla ja termeillä on oma merkityksensä ja arvolatauksensa.

En ymmärrä lausetta: "Vanhemmilla tulee olla tavoitteena vain ja ainoastaan kasvattaa lapsista tervejärkisiä aikuisia". Ei kai se haittaa vaikka niistä kasvattaisi menestyjiä. Kyllä minä ainakin aion tehdä kaikkeni että lapsistani kasvaa paitsi terveitä ja tasapainoisia, myös älykkäitä yhteiskunnan pärjääjiä. Sitten jos haluavat lähteä surffipummeiksi niin siitä vaan. Kasvatus on kuitenkin valmistanut heitä oikeasti tähän nyky-yhteiskuntaan. Jos tutkimus sanoo että tämä tapahtuu päivähoidon kautta niin en mä pitäisi sitä ihan nollatutkimuksena. Etenkään lukematta sitä.

Lainasit minun lausetta joten vastaan siihen. Minulle se tarkoittaa vanhempana sitä, että vaikka miten minä toivoisin lapsistani jotakin, niin kaikki ne toiveet mitätöityvät jossain vaiheessa kun lapsi alkaa tehdä selkeästi omaa elämää koskevia päätöksiä, eli kasvaa aikuiseksi. Tässä vaiheessa vanhempana ei voi kun tukea niissä päätöksissä ja jos tässä vaiheessa lapsi(nyt aikuinen) osaa tehdä päätökset harkitsevasti, vaihtoehtoja punniten, toimii vastuullisesti sekä on valmis tekemään töitä sen eteen mistä haaveilee niin enköhön olisi siinä tilanteessa tyytyväinen. Olen hyvin kriittiinen sille että lapsia pitäisi kasvattaa nyky-yhteiskunnan haasteisiin, mieluummin opettaisin selviytymään. Sanoja sanoja, käytännön toteutus on se haaste...

Neuvostoliitto varmasti tarkoitti sitä että kaikkihan ymmärtää mistä menestymisessä on stereotyyppisesti kyse.

Ehkä niin. Menestyminen on vain hyvin yksinäinen sana jos siihen ei liitetä onnea.

Ne, jotka älähtävät, että onhan olemassa muskareita ja sen sellaisia. Niin on - hieno asia onkin. Eri asia on, onko perheellä varaa viedä lastaan niihin maksullisiin harrastuspaikkoihin. Muskari maksaa täälläpäin melkein sata euroa, oliko se nyt sitten kuusi kertaa. Vauvauinti on vielä kalliimpaa. Ne joilla ei ole lapsia, voivat tuskin puhua kokemuksen äänellä niistä asioista. On ihan eri asia saada ne muutamat eurot tukirahaa kotona ollessa vs. se, että käy edes 30 tuntia viikossa istumassa siwan kassalla. Eroa on monta sataa euroa kuussa.

Ensin teilaat koko postini paskaksi, selvästikään et ole koko postiani edes tajunnut. Ja sitten vielä jätät perustelematta kokonaan miksi olin argumentoinut sinusta päin persettä ja kuitenkin jaksat kappale kaupalla jaarnata täysin samaa asiaa, mitä jo monta sivua tässäkin triidissä on puhuttu. Maailma kun ei ole mustavalkoinen.
Näyttää siltä, että teilläkin olis kannattanu lapsentekoa harkita vakavemmin, jos jo 1,2 vuoden iässä tulee "taloudellinen pakko". Eli sinä et suostu luopumaan elintasosta lapsesi hyvinvoinnin takia? Hienoa, että hän viihtyy hoitopaikassaan, sitähän kaikki tässä hakevat takaa ja lapsillensa toivovat. Mut kannattais varmaan tsekkailla niitä menoja, ni ei tarttis tehdä yövuoroa ja väsyneenä jättää perusteluita puolitiehen. Saman, minkä sinä sait aikaiseksi vääntää kirjaimista, on monet, perustellusti jo täällä maininneet, joten koko postisi on täysin tyhjänpäivästä mussutusta.

Asiaan, itse, en mikkosen tavoin ole _pelkän_ kotihoidon ja kotiäitiyden kannalla, miusta vanhempien pitäisi tosissaan pohtia jo ennen lapsen hankintaan ryhtymistä, miten nämä asiat hoidetaan, ja lapsen ollessa olemassa, vielä tapauskohtaisesti harkita lapsikohtaisesti ja toimia tilanteiden mukaan. Myös etukäteen suunnittelemalla(rahaa säästöön, ennen ku hukutetaan tarkoituksellisesti sitä melaa sinne mekkoon) pystyy välttämään "taloudellisen pakon". Mikä kumman pakko, niitä lapsia maailmaan on tunkea, jos ei kuitenkaan pysty takaamaan edes tasapainoista ja kehityksen kannalta otollisinta alkua?
Jos meinaa, et kyl tukii sit löytyy, ni kai sit pitää sinisilmäsesti luottaa kaikkiin maailmaan (tai jopa niihin, jotka omalletunnolle sopivat parhaiten) tutkimuksiin ja hyvillä mieliin viedä lapsi sinne suurimpaan ja halvimpaan tarhaan.

Suomen tulevaisuudesta huolestuneena, olen kyllä äärettömän iloinen näistäkin, jotka tässäkin triidissä ovat osoittaneet terveämpää järkiajattelua näissä asioissa. Ei lapset ole samanlaisia ja hyvä kun pohditaan sitä, milloin ovat valmiit menemään opettelmaan niitä sosiaalisia taitojaan ja mihin. Paljon tsemppiä kuitenkin kaikille äideille ja isille. Uskon puhtaasti, että jokainen yrittää ainakin ihan huippuparhaansa. Joskus tekisi meille kaikille hyvää kun osattais katsella sitä tilannetta faktapohjaisesti vähän objektiivisemmin ja miettiä, mikä todella on parasta sille omalle pökelölle. Kaikki lapset ansaitsevat vain parasta. :haart:

Vähän pisti myös ihmetyttämään se asiantuntija ruotsalainen seurantatutkimus jossa väitetään, että mitä varhaimmin lapsi menee päivähoitoon sitä paremmin pärjää elämässä. Mikäköhän tässä nyt on ollut se paremmin pärjäämisen mittari? Raha? Asema?
Esimerkiksi nuo on seurauksia siitä hyvin pärjäämisestä.
Edellisellä sivuilla puhuttiin menestymisestä ja pärjäämisestä joidenka mittareina toimivat raha ja asema. Minusta terve ja tasapainoinen ei sovi tuohon lauseeseen korvaamaan menestymistä ja pärjäämistä.

Sulla nyt on joku muu pointti tähän jota haluat korostaa tuolla viimeisellä lauseella, eli kaikki ymmärtää mutta minä en.

Viittaat ilmeisesti noihin kirjoituksiin. Asema ja raha voivat olla seurauksia siitä hyvin pärjäämisestä. Yhtä hyvin seurauksia voi olla hyvät ihmissuhteet ja muutenkin tasapainoinen elämä.

En ole jaksanut kahlata kaikkia posteja läpi, mutta oletan että Lumimufloni ei ole trolli...

Asiaan, itse, en mikkosen tavoin ole _pelkän_ kotihoidon ja kotiäitiyden kannalla, miusta vanhempien pitäisi tosissaan pohtia jo ennen lapsen hankintaan ryhtymistä, miten nämä asiat hoidetaan, ja lapsen ollessa olemassa, vielä tapauskohtaisesti harkita lapsikohtaisesti ja toimia tilanteiden mukaan. Myös etukäteen suunnittelemalla(rahaa säästöön, ennen ku hukutetaan tarkoituksellisesti sitä melaa sinne mekkoon) pystyy välttämään "taloudellisen pakon". Mikä kumman pakko, niitä lapsia maailmaan on tunkea, jos ei kuitenkaan pysty takaamaan edes tasapainoista ja kehityksen kannalta otollisinta alkua?
:

Niinhän se on. Persaukisten ei kannata tehdä lapsia vai mitä? Se on sitten niin helppo ennakoida oma työllistyminen pitkälle tulevaisuuteen ja varmistaa riittävä tulotaso. Osaatko sanoa paljonko minulla pitäisi olla suurinpiirtein säästössä, jotta uskaltaisin tehdä lapsia? Ja köyhien lapsilla se vasta kamalaa onkin...

Uskon puhtaasti, että jokainen yrittää ainakin ihan huippuparhaansa. Joskus tekisi meille kaikille hyvää kun osattais katsella sitä tilannetta faktapohjaisesti vähän objektiivisemmin ja miettiä, mikä todella on parasta sille omalle pökelölle. Kaikki lapset ansaitsevat vain parasta. :haart:

Kaikki ei ole maailman parhaita vanhempia vaikka ne kuinka yrittäisi. Itse pohdin oman lapseni kohdalla lastentarha vai perhepäivähoitaja. Päädyin lastentarhaan, koska siellä yksi kilari ei tuhoa lapsen lapsuutta niin täysin kuin esim. hullu perhepäivähoitaja. Mietin myös vaihtoehtoa, että olisin jäänyt lapsen kanssa kotiin. Uskon että kaikkien kannalta oli parempi, että muksu meni hoitoon. Muutenkin tuntuu, että maailma on täynnä noita Idols sukupolven edustajia, jotka ovat saaneet olla äidin/isin silmäterinä ilman sen suurempaa itsekritiikkiä. Vertaisryhmä palauttaa hyvin maanpinnalle. Minä tosin haluan olla se joka kehuu, lohduttaa ja pussaa.

Sitten käsi ylös ne tapaus T.A. Mikkoset, jotka täällä puolustaa kotihoitoa, mutta ei ole itse kotona hoitamassa lapsia. Tai ehkä olisi helpompaa, että ne jotka ovat kotiäitejä nostaisi ne kädet.

ps. En vähättele kotiäitejä mitenkään. Arvostan heitä eirttäin paljon ja itse tuskin pystyisin samaan.

Sitten käsi ylös ne tapaus T.A. Mikkoset, jotka täällä puolustaa kotihoitoa, mutta ei ole itse kotona hoitamassa lapsia. Tai ehkä olisi helpompaa, että ne jotka ovat kotiäitejä nostaisi ne kädet.

Minä.
Tai siis avokki on lasten kanssa toistaiseksi kotona.

Edit: Jos tulee YTn jälkeen kenkää niin avokki menee töihin ja mä jään kotiin.

Meilläkin avokki vauvan kanssa kotona.

Loistavana plussana: lähimpään kaveripiiriin syntyi muutaman viikon sisään parille muullekkin kakarat. Eli yleensä meitsin ja kavereiden mimmit puuhastelee miltei päivittäin kimpassa kaikkea toukkien kanssa.

Vauvat on vielä siinä viiden kuukauden puolta ja toista, mutta ollaan frendien ja emäntien kanssa aika lailla yksimielisesti lastentarhan kannalla. Sopiva ikä vois IMO olla 1.5-2 v.

Täällä.

Vaimolla tulee syksyllä täyteen 3v kotiäitinä. Ja edellen puolustetaan kotihoitoa, mutta päivähoidoista (perhe, tarha) on myös hyvät kokemukset.

Äh...en ota kantaa minkään systeemin puolesta tai vastaan, mistä minä tiedän mikä kenenkin lapselle on parasta enkä edes noihin mikkosiin. Mutta sanoisin et parempi antaa vanhempien päättää asia tapauskohtaisesti niin ettei pelkästään taloudellisten seikkojen vuoksi ole pakko valita päiväkotia vaikka pitäisi itse lasten kotihoitoa omille lapsille parempana ratkaisuna. Tarkoitan tällä puolisoiden erillisverotusta ja melkoisen pientä kotihoidon tukea verrattuna lapsen päivähoidon kokonaiskustannuksiin kun otetaan huomioon oikeesti kaikki kulut päiväkotien rakentamisesta alkaen. Lisäksi lapsen täyttäessä 3v kaikki kotihoidon tuki loppuu eli systeemin viesti on selvä että 3:sta vuodesta kouluikään lapset tulisi hoitaa päiväkodissa vaikka tämä onkin se kaikkein kallein ratkaisu veronmaksajille. Vanhempien on pelkästään taloudellisista syistä paljon helpompaa valita päiväkoti kun taas kotihoidosta nykysysteemi rankaisee taloudellisesti ihan syyttä suotta.

Edit: ja tästä aika pimeestä päiväkotia ihannoivasta nykysysteemistä vielä sen verran että nythän jotkut vanhemmat vaan makaa kotona työttömyystuilla kaiket päivät ja kiikuttaa viel lapsensa ilmaiseen päiväkotiin...uskomatonta menoa meijän verorahoilla...

Nyt kyllä hajos totaalisesti :DD
Varmaan paras koskaan näkemäni suomekielinen "pardodia".

Se on hyvä.

Kerro minullekkin mikä naurattaa niin minäkin voin siihen yhtyä.

edit: ja kerro mitä tarkoittaa "pardodia"?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom