Luulen, että nro. 2 pitää paikkansa, ja täytyy valitettavasti myöntää, että joskus myös nro 3 - tosin ei kovin usein. Nro. 1 ei pidä paikkaansa, koska suhtautuminen on samanlaista muidenkin juttuja kohtaan. Tosin se pitäisi selvittää, että pitääkö kukaan muu tuota vastaamatta jättämistä epäkohteliaana.
Hmm, jotkut tykkää kamalasti puhua itsestään. Se ei ole aina kamalan mielenkiintoista. Itsellä on pari kaveria, jotka kääntää kaikki mahdolliset puheenaiheet niihin omiin reissuihin, töihin, parisuhteisiin jne., odottaa, että muistan kaiken mitä on aikaisemmin sanonut, kuuntelen mielenkiinnolla ja esitän jatkokysymyksiä. Ymmärtäisin, jos odottaisit kavereiltasi keskustelua, jossa jokainen osapuoli voi sanoa mielipiteensä ja keskustella asiasta yleiselläkin tasolla. Mutta että muiden pitäisi esittää jatkokysymyksiä sinun mielenkiintoisesta elämästäsi ja kuunnella, kun esitelmöit? Ajattelitko kysyä, mitä kaverille kuuluu, onko hän käynyt matkalla tai mitä tuli syötyä viime lomalla?
Vertaa:
A) Mä oon syöny kissaa, koiraa, lintua, makkaraa, kusta....
B) Mikä on omituisin ruoka, jota olet syönyt?
Ei sillä ole kateuden kanssa välttämättä mitään tekemistä. Ehkä sun puhe kuulostaa siltä, että yrität tehdä ne kateelliseksi jankkaamalla omia juttujasi ja niitä ärsyttää se? Totta kai sitä on kaverin puolesta onnellinen, kun jotain kivaa tapahtuu, mutta kyllä se vähän haihtuu jos toisen asenne tuntuu siltä, että "MULLE tapahtui näin, SULLE ei, vituttaako?".