Niin pienet, mutta ai niin ärsyttävät asiat elämässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Olenko jotenkin pudonnut ajasta ja yltiövanhoillinen, mutta teki mieli päästä läppäisemään poikien hatut helvettiin päästä.
Todennäköisesti olet. Minähän nyt en ikinä syö hattu päässä kun en sellaisia oikeastaan edes käytä, mutta aivan sama kyllä mulle jos joku niin tekee. Olen joskus nimittäin pysähtynyt ajattelemaan tätä asiaa ja tullut siihen lopputulokseen että tuossa vanhassa tavassa ei ole järjen hiventä. Miksi jonkun asian pitää olla hyvä tapa vain sen takia että se on hyvä tapa? Oven avaaminen toiselle on hyvä tapa ja sen ymmärtää, kiittäminen on ymmärrettävä hyvä tapa, mutta hatun pois ottaminen syödessä... En keksi tälle järkisyytä. Siksi se on vanhoillinen tapa jonka soisi jo unohtuvan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todennäköisesti olet. Minähän nyt en ikinä syö hattu päässä kun en sellaisia oikeastaan edes käytä, mutta aivan sama kyllä mulle jos joku niin tekee. Olen joskus nimittäin pysähtynyt ajattelemaan tätä asiaa ja tullut siihen lopputulokseen että tuossa vanhassa tavassa ei ole järjen hiventä. Miksi jonkun asian pitää olla hyvä tapa vain sen takia että se on hyvä tapa? Oven avaaminen toiselle on hyvä tapa ja sen ymmärtää, kiittäminen on ymmärrettävä hyvä tapa, mutta hatun pois ottaminen syödessä... En keksi tälle järkisyytä. Siksi se on vanhoillinen tapa jonka soisi jo unohtuvan.

Noniin, nyt pääsee vähän vääntämään.

Kotikasvatuksen jälkeen ainoan kerran, kun ihmettelin lakin riisumista syömisen yhteydessä oli armeija-aikana. Silloin se oli minusta typerää, kun -25 celsiuksen lämpötiloissa täytyi toisinaan riisua lakki syödessä. Siinä samalla kun hävitetään kehonlämpöä ja suojaväri, kun paljaat valkoiset päät paistaa vihollisille.

Mulla se menee niin, että jos jossain leirinuotiolla syödään niin ok, lakki voi olla päässä. Mutta jos joku valmistaa illallisen joillekin lämpimissä sisätiloissa, niin odottaisin heidän ottavan lakin päästään viimeistään, kun pöytään istuvat. Se osoittaa arvostusta ruoan tarjoajaa kohtaan. Mielestäni tiettyjä perinteitä ja käytöstapoja on hyvä kunnioittaa. Esim. vaikken itse kuulu kirkkoon, niin otan silti lakin pois päästä, kun joudun jossain tilanteessa kirkkoon astumaan.

Niin mutta miksi? Siksi kun se nyt vain on tapa. Selvästi unohtumassa oleva tapa niin kuin monet jo unohtuneet tavat. Sadan vuoden päästä kukaan ei enää tunnista tätäkään tapaa. Aikansa kutakin.

Se on tapa tosiaan, mutta mulle vielä tärkeä ja tosi monille muillekin, koska tässä ajassahan me eletään, eikä tulevaisuudessa.

Jos mulla olisi lapsia, niin opettaisin kyllä heillekin, että lakki päässä ei syödä, vaikka se 20 vuoden päästä olisikin merkityksetöntä. Tomi Björkille nuo jätkät ovat varmaan sen verran hyviä tuttuja, ettei sillä ollut merkitystä, minkä huomasi myös ohjelmassa. En minäkään ottaisi kovaa pulttia, jos joku vannoutunut pipopäätuttuni pitäisi sitä pipaa päässä, kun joka paikassa muutenkin pitää, mutta varmaan mainitsisin asiasta.

Sillä lakin pitämiselle eri tilanteissa on vaan yllättävän suuri merkitys noin ylipäätään, joka pohjaa vanhoihin arvoihin, hyvätapaisuuteen ja kunnioitukseen. Menisitkö itse tärkeään työhaastatteluun lätsä takaraivolla, tai ottaisitko ilolla vastaan (kuvitteellisen) tyttäresi poikaystävän, joka istuisi pipo päässä illallispöytääsi?

Mielestäni ihminen antaa itsestään huonon kuvan, ellei edes alkeellisia, omaan aikaansa kuuluvia käytöstapoja noudata, jotka ovat kuitenkin ihan pikkujuttuja.

Se on tapa tosiaan, mutta mulle vielä tärkeä ja tosi monille muillekin, koska tässä ajassahan me eletään, eikä tulevaisuudessa.

Menisitkö itse tärkeään työhaastatteluun lätsä takaraivolla, tai ottaisitko ilolla vastaan (kuvitteellisen) tyttäresi poikaystävän, joka istuisi pipo päässä illallispöytääsi?
Tuntuu se olevan monille jo tässä ajassakin unohtunut tapa. Se on mulle sen takia merkityksetön kun pidän sitä ns. turhana tapana. Se on täysin keinotekoinen keksitty hyvä tapa mille ei ole varsinaista syytä.

Ja tuossa ykköskohdassa tulee kysymys, että mitä muut ajattelee. Siksi en menisi työhaastatteluun noin. Kakkoskohdalla ei ole mulle mitään merkitystä. Voidaan ottaa vielä kuvitteellinen kolmoskohta, että istuisinko itse appiukkokokelaan pöytään pipo päässä? No en, koska vaikka en itse tätä tapaa tunnusta, en ole tyhmä.

Tuntuu se olevan monille jo tässä ajassakin unohtunut tapa. Se on mulle sen takia merkityksetön kun pidän sitä ns. turhana tapana. Se on täysin keinotekoinen keksitty hyvä tapa mille ei ole varsinaista syytä.

Ja tuossa ykköskohdassa tulee kysymys, että mitä muut ajattelee. Siksi en menisi työhaastatteluun noin. Kakkoskohdalla ei ole mulle mitään merkitystä. Voidaan ottaa vielä kuvitteellinen kolmoskohta, että istuisinko itse appiukkokokelaan pöytään pipo päässä? No en, koska vaikka en itse tätä tapaa tunnusta, en ole tyhmä.

Hyvä vastaus! I rest my case. Ihmisillä on erilaisia tapoja toimia ja Powerhousunkin tyyli on oikein mainio. (no provo)

Ärsyttää sellaiset saatanan inttäjät, että miksi, miksi, miksi. Powerhousu antoi juuri hyvän esimerkin (ei mitään henkilökohtaista sinua vastaan), mutta perkele se hattu otetaan pois sisätiloissa ja jos sitä ei tajua niin jumalauta viimeistään ruokapöydässä. Ei siinä tarvitse kysellä, että miksi.

Treenin jälkeen mäkkärin autokaistan kautta kotiin. Tilasin kaksi big mac hampurilaista, myyjä ei kuullut, joten sanoin tilauksen uudestaan ja kysyin saiko selvää. Myyjä vastasi myöntävästi, joten ajoin luukulle, maksoin ja sain pussin mukaan.
Kotona nälkäisenä pussia avatessani huomasin, että sisällä on kaksi juustohampurilaista, jotka eivät edes kuulu yömenuun!!! :curs: Meinasin lähteä ajamaan takaisin, mutta ei kehtaa kymmentä kilometriä ajaa tuon asian takia.
Pitää laittaa palautetta...

Ärsyttää sellaiset saatanan inttäjät, että miksi, miksi, miksi. Powerhousu antoi juuri hyvän esimerkin (ei mitään henkilökohtaista sinua vastaan), mutta perkele se hattu otetaan pois sisätiloissa ja jos sitä ei tajua niin jumalauta viimeistään ruokapöydässä. Ei siinä tarvitse kysellä, että miksi.

Hienoa, että vähän nuoremmatkin vielä osaa olla ihmisiksi.

Oon aivan samaa mieltä lakkiasiassa. Se otetaan pois sisällä ja ei sitä todellakaan ainakaan päässä ruokailun aikaan pidetä. Aivan sama onko tälle joku viisas peruste. On olemassa muitakin hyviä tapoja joita ihmisten pitäisi osata noudattaa. Turha lyntätä turhaksi tavaksi. Aivan samaa sarjaa olisi, että joku paskantaa pieruja ruokapöydässä perustellen asiaa sillä, että "nämä eivät tänään ole haisseet millekkään ja ääni varmaan ei ketään haittaa".

Eli lätsä pois päästä, aterimet kello viiteen, penkki paikallee ja kokille kiitos. Oli se rafla sitten pihvipaikka tai vaikka kebabbila. Saman veroisia jokainen tapa.

Itseä vituttaa myyjät jotka antaa vaihtorahat takaisin päin vittua. Ostat esim jotain halpaa isolla setelillä, mikä tarkoittaa että saa pakostikin sekä setelin että kolikoita takaisin. Osa myyjistä vain tyrkkää kaikki rahat takaisin samassa kasassa. Suurin osa meistä varmasti säilyttää seteleitä ja kolikoita erillään lompakossa, mikä johtaa siihen että sen kolikkovuoren joutuu kaatamaan setelin päältä pois kolikkotaskuun, mikä menee hieman säätämiseksi kun se seteli menee yleensä siinä mukana. Kolikot vaan leviää jokapuolelle. Toisella kädellä joutuu kuitenkin pitämään lompakosta kiinni ja levittämään sitä jotta ne massit menee oikeaan paikkaan. Paljon parempi saada vaihtorahat niin, että myyjä antaa ensin kolikot --> saat ne nyrkin sisään, sitten seteli etusormen ja peukun väliin --> seteli setelitaskuun ja kolikot omaan. Vaikea tässä selittää mutta ehkä joku tajuaa (tai sitten ei :lol2:)

Pohtikaapa sitä, haluatteko kokin tekevän teille annoksen ilman suojamyssyä vai myssyn kanssa. Kumpi on hygieenisempaa...

Tämän jälkeen voi pohtia sitä, kuinka tyhjänpäiväinen ja siksi toivottavasti katoava tapa on marista siitä, että jollakulla on hattu/lakki/tms. päässä sisällä. Sillä ei ole minkään asian kanssa mitään tekemistä, vähiten syömisen. Sen sijaan vaikkapa käsien pesulla on; siksi on se onkin pysyvä tapa joka ei katoa.

Kaikista keinotekoisin sääntö on opettaa peruskoulussa, että pojilta lakki pois päästä mutta tytöille sen käyttö on sallittua. Paasaa sen jälkeen käytöstavoista ja tasa-arvosta.

Pöydässä pieremisen ja lakin pitämisen vertaaminen kertoo analogian keksijän viikonlopun rankkuudesta.

Vaatekappaleella ole tässä mitään merkitystä: haluaisin nähdä sen pakkislaisen, jonka mielestä sukat pitää riisua ruokapöydässä, koska "se perkele nyt vain kuuluu tapoihin ja on helevetti epäkohteliasta murkinan tarjoajaa kohtaan jyrsiä pettua haisevat sukat jalassa...aina vaan kysellään, että miksi ja miksi mutta sukkien riisuminen kuuluu perkele tapoihin!"

Eikö löydy? Aivan. Se voisi kuitenkin olla tapa.

Itseä vituttaa myyjät jotka antaa vaihtorahat takaisin päin vittua. Ostat esim jotain halpaa isolla setelillä, mikä tarkoittaa että saa pakostikin sekä setelin että kolikoita takaisin. Osa myyjistä vain tyrkkää kaikki rahat takaisin samassa kasassa. Suurin osa meistä varmasti säilyttää seteleitä ja kolikoita erillään lompakossa, mikä johtaa siihen että sen kolikkovuoren joutuu kaatamaan setelin päältä pois kolikkotaskuun, mikä menee hieman säätämiseksi kun se seteli menee yleensä siinä mukana. Kolikot vaan leviää jokapuolelle. Toisella kädellä joutuu kuitenkin pitämään lompakosta kiinni ja levittämään sitä jotta ne massit menee oikeaan paikkaan. Paljon parempi saada vaihtorahat niin, että myyjä antaa ensin kolikot --> saat ne nyrkin sisään, sitten seteli etusormen ja peukun väliin --> seteli setelitaskuun ja kolikot omaan. Vaikea tässä selittää mutta ehkä joku tajuaa (tai sitten ei :lol2:)

Sama asia ärsyttää itseänikin. Onko se niin vaikeeta antaa ne kolikot ensin.

Vaatekappaleella ole tässä mitään merkitystä: haluaisin nähdä sen pakkislaisen, jonka mielestä sukat pitää riisua ruokapöydässä, koska "se perkele nyt vain kuuluu tapoihin ja on helevetti epäkohteliasta murkinan tarjoajaa kohtaan jyrsiä pettua haisevat sukat jalassa...aina vaan kysellään, että miksi ja miksi mutta sukkien riisuminen kuuluu perkele tapoihin!"

Eikö löydy? Aivan. Se voisi kuitenkin olla tapa.
Tätä mä just tarkoitin. Mielenkiintoista huomata kyllä miten moni on valmis pitämään kiinni tyhmistäkin säännöistä ja tavoista vain sen takia, että ne nyt vain sattuu olemaan sääntöjä. Mitään ei kyseenalaisteta. Mitä jos joku nyt keksisi, että lakkia ei pidetä sisällä eikä etenkään ruokapöydässä. Voisi tulla vastaväitteitä, koska ette ymmärtäisi miksi näin tulisi toimia. Ei tämä turhaan ole häviävä tapa. Turha näistä on väkisin pitää kiinni ja perustella koska tapa. Se voi olla, että 40 vuoden päästä harmaapartoina menette ravintolassa kiukuttelemaan nuorisoporukalle lakista, niin ne katsoo vähän hitaasti ja ihmettelee että mikähän totakin pappaa vaivaa. Sua vituttaa kun nykyajan nuorilla ei ole enää mitään käytöstapoja™ ja ne taas ihmettelee vanhan kansan tapoja. Kuulostanee tutulta monen korvaan.

Mä sain ehkä intissä yliannostuksen kaiken maailman tapoja ja linjauksia millä ei ole mitään tekemistä minkään asian kanssa, mutta näin tehdään koska näin tehdään. Lakki päästä menee samaan sarjaan enkä kyllä aio taistella tämän tavan säilyttämisen puolesta.

Ottaisin itsekin hatun pois päästä ruokapöydässä jos hattua käyttäisin. Lähinnä vaan siksi että ne hyvät tavat on opittu joskus nuorena ja ne on jääneet päälle. Eipä silti, juurikin tuo hatun ottaminen on näitä melko turhia tapoja jotka eivät tosiaan perustu yhtään mihinkään, ja mulle on ainakin henkilökohtaisesti ihan sama jos tuleva tyttären tai pojan poikaystävä pitää lakkia päässään ruokapöydässä ja sisällä. En oikein keksi väkisin vääntämälläkään miten tuosta saisi vedettyä herneet nokkaan.

Niin monella muulla tavalla on jokin funktio. Oven auki pitämisellä, kiittämisellä, vanhusten auttamisella jne jne , mutta tuo hatun pois ottaminen on tosiaan vaan tullut jostain kumman syystä hyvä tapa vaikkei siitä mitään käytännön hyötyä olekaan.

Tuo sukkavertaus on tosiaan täysin relevantti vertaus. Ketä kiinnostaa onko jollakulla pöydässä pitkät kalsarit tai sukat jalassa? No ei ketään. Miksi sitten hattu kiinnostaa?

Herra Toimitusjohtaja tuli äsken sönköttämään että pitäisi ottaa sähköpostitse yhteyttä erääseen asiakkaaseen. No, en ihan täysin saanut selvää koko yhteydenoton syystä/asiasisällöstä + tj:n antama osoite oli väärä. Tämänmoista vajakkien sähellystä en pysty ymmärtämään. Lisäksi tänään ensimmäinen työpäivä loman jälkeen.

Mä sain ehkä intissä yliannostuksen kaiken maailman tapoja ja linjauksia millä ei ole mitään tekemistä minkään asian kanssa, mutta näin tehdään koska näin tehdään. Lakki päästä menee samaan sarjaan enkä kyllä aio taistella tämän tavan säilyttämisen puolesta.

Plus se, että pakottaminen noudattamaan tyhjänpäiväisiä, aivan turhia tapoja johtaa siihen, että motivaatio laskee myös järkevien, hyödyllisten tapojen noudattamiseen.

Pohtikaapa sitä, haluatteko kokin tekevän teille annoksen ilman suojamyssyä vai myssyn kanssa. Kumpi on hygieenisempaa...

Tällä ei ole nyt taas mitään tekemistä tuon lakkiasian kanssa, tottakai suojamyssyä pidetään päässä, jos työtehtävät sitä vaativat.

Täällä puhuttiin kynsistä. Mulla on irronnut pikkuvarpaista kynnet niin monesti, että ne ei enää kasvaa normaaleina takasin. On varmaan pituuttaan paksummat, ja helposti menee keskeltä halki. Muutenkin varpaat on ihan tosi kamalat, kun saa treenatessa melkein päivittäin kestää iskuja lattiaan. Sellaset kuhmuiset (rustoa?), mustelmilla ja palovammoilla. Lol kiva laji mulla :D Ei se kyllä edes ärsytä.
Se ärsyttää, kun arjen keskellä toivoo "omaa aikaa", ja sitten näin lomalla tuskastuttaa, kun ei oo mitään tekemistä. Vaikka ei kyllä mitään jaksaiskaan tehdä.

Tällä ei ole nyt taas mitään tekemistä tuon lakkiasian kanssa, tottakai suojamyssyä pidetään päässä, jos työtehtävät sitä vaativat.

Nimenomaan. Siksi itse asiassa voisi vaatia, että lakkia, pipoa tahi esim. suojamyssyä pidetään syödessäkin, ettei esim. hiuksia tipu ruokaan. Nyt vaaditaan juuri päinvastaista. Siksi tapa onkin täysin irrationaalinen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom