Neuvominen salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KSENA
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kyllähän tuota itse tulee joskus neuvottua, , mutta itse kaipaisin enemmän neuvoja. Kyykkyyn ja maveen olisi neuvot paikallaan. 3v aikana nähnyt kuin muutamat kerrat kun joku niitä vääntää ja nekin tekijät näyttäisi olevan neuvoja vailla. Onneksi on pakkotoisto, josta saanut sen verran tietoa ettei ihteensä hajota.

Voima sanoi:
Salilla ollessa ei tule neuvottua ellei joku erikseen kysy neuvoa. Ja jos joku rohkenee kysymään neuvon mielelläni niin hyvin kuin osaan. Ainoastaan kavereille tulee annettuja neuvoja ja vinkkejä ilman kysymistä.

Itse otan mielelläni neuvoja ja ohjeita vastaan, mikäli niissä on jotain järkeä ja neuvot tulevat siten että neuvonantaja ei koita päteä. Ja jos joku tekee jotain uutta liikettä niin tulee käytyä utsimassa että mitäs tämä on.

Täysin samaa mieltä!!!! Niin monta kertaa olen saanut kylmää vettä niskaan että nyt saa riittää. Ylimielinen en ole koskaan ollut, vaan aina aloittanut lauseeni tyyliin "anteeksi kun puutun treeniisi mutta..." tai "tarkoitukseni ei ole mitenkään vahtia mutta oletko huomannut..." sekä "saako neuvoa..."
Aina on voinut lukea rivien välistä että "painutko vittuun siitä. kyllä mä tiän mitä mä teen".
Nykyään voin hieman autella jos joku tekee kuolemaa tangon alla, en muuten. Tulkoot kysymään ken tahtoo. Niin minäkin kyselen.

Itse kuuntelen neuvot mielelläni! Neuvomaan en mene enää ketään, jos ei pyydetä.. Porukka tuntuu olevan yleensä niin itseään täynnä että neuvot kaikuvat kuin tyhjille seinille.

Outoa kun porukka valittaa ettei kehity, mutta silti jatketaan jääräpäisesti sitä penkkiohjelmaa joka on peritty isoisältä silloin se vielä olkiprotskua joi... (ja tekee senkin vielä päin vittua)

Aika pian täällä on koulun salilla (joka on toinen kahdesta vaihtoehdosta täälläpäin, se halvempi nimittäin) oppinut tuntemaan ne tyypit joitenka juttuja kannattaa kuunnella ja ne joille kannattaa vaan nyökytellä. Hyväksi se neuvominen on, vaikka ketä neuvoisi. Jos joku sattuu tietämään paremmin, niin mitä sitten? Joskus vaan on väkeä jotka tekee vaan itselleen hallaa nosteluillaan, tai sitten ei tee mitään.

Tietenkin se suuri arkuuden aihe on monesti ettei voi olla varma onko tosiaan joku tiety vaihe treeniä menossa, kuten lyhyiden liikkeiden kohdalla voi olla (mutta se ei kestä ikuisuutta, eikä sitä kaikilla samaan aikaan ole :-)

En kyllä neuvo, jos ei varta vasten kysytä. Jäänyt vähän semmoinen kuva, että monet loukkaantuvat tai suuttuvat jos heitä neuvotaan. Varsinkaan tuntemattomille en kyllä lähtisi mitään "opettamaan". Reenikaverien kanssa tulee toki keskusteltua ja puhuttua tekniikoista jne.

Tosiaan, kuten Timba taisi täällä ensiksi mainitakin, neuvominen on aina tervetullutta jos se ei ole sitä pätemistä.

Itseäni kyllä enemmän häiritsee sellainen, jos joku kyylää epäuskoisen näköisenä pitkään eikä sitten tule sanomaan mitään, kun ilmeisesti jokin mieltä painaa minun suorituksessani.

Tämä tapahtui viimeksi, kun tein 10kg käsipainoilla flyeseja aivan tarkoituksella ylipitkällä liikeradalla tunteakseni hieman venytystä. Normaalisti teen liikkeen jonkin verran isommilla painoilla.

Joo, se on hankalaa kun ei tiedä onko toisella jokin kuntoutus meneillään jonkin vamman jälkeen. Kun itte oon tehnyt fysioterapeutin "määräämiä" liikkeitä salilla, jotka tosiaan ovat melko kaukana totutusta, niin on tullut niitä katseita kerättyä.

Sitten päästään toiseen aiheeseen: välittömästi kun joku tulee kyselemään että miksi teet noin pienillä painoilla noin pitkää sarjaa noin oudolla liikeradalla, niin ei sitä jaksa ruveta selittämään että joku paikka on paskana. Salilla on melkoisesti tyyppejä jotka "tavallisesti tekee 2x isommilla romuilla, muttakun tuo polvi/olkapää/selkä/lonkka/etc. on niin kipiä". :)

Itte tein reidenojennusta 5kg:llä 10 toiston sarjoja 5, liikeradan viimeisellä 10 asteella, hampaat irvessä loukkaantumisen jälkeen. Enkä tuskissani oikeasti olisi jaksanu ruveta selittämään mitään avuliaille neuvojille. Sama juttu olkapäävaivojen aikaan.

Jos taas joku uus kaveri tekee aivan omituisesti esim. ranskalaista niskan takaa kyykkytangolla ilman painoja, tangon ja sällin huojuessa ja heiluessa hallitsemattomasti, niin tavallisesti menen siihen lähistölle tekemään samaa liikettä oikeilla välineillä mahd. puhtaasti. Tai sitten jos joku tekee jotain selvästi itselleen ja muille vaarallisesti, esim. pystypunnerrusta niskan takaa penkin ollessa alle 40 asteen kulmassa vinopenkin jäljiltä (pelkkä katsominenkin sattuu). :eek:

Muutoin keskityn vaan omaan treeniin.

En kyllä neuvo, jos ei varta vasten kysytä. Jäänyt vähän semmoinen kuva, että monet loukkaantuvat tai suuttuvat jos heitä neuvotaan. Varsinkaan tuntemattomille en kyllä lähtisi mitään "opettamaan". Reenikaverien kanssa tulee toki keskusteltua ja puhuttua tekniikoista jne.

Tosiaan, kuten Timba taisi täällä ensiksi mainitakin, neuvominen on aina tervetullutta jos se ei ole sitä pätemistä.

sama homma, itse kyllä pistää silmään kun jotku tekee liikkeet päin persettä, mutta en ala neuvomaan kun loukkaantuis kaveri kuitenkin. Tutuille uskaltaa paremmin mennä kertomaan miten se tehdään oikein.

Itsekin neuvoisin niin hyvin kuin osaan jos joku sattuisi kysymään, mutten todellakaan pyytämättä menisi mitään neroilemaan, ellei sitten olisi itselleen tai muille vaaraksi jollain tavalla, tyyliin ristitaljan kaapelit kaulan ympäri ja korokkeelta hyppy alas toivoen että sillä treenattaisiin kaulan lihakset vahvoiksi.. tai jotai.. Ja onhan se aika iso kynnys ainakin itselleni mennä kysymään keltään yhtään mitään, mutta yhden kerran olen itsekin kysynyt kulmasoudun tekniikkaa kun en ollut varma siitä ja hyvin tuntui tyyppi neuvovan :)

Kerran erehdyin neuvomaan... Enään ei kiinnosta vaikka kuka tekis ihan mitä tahansa heijaria tai selkä kaarella tai ilman painoja....tehkööt ihan miten huvittaa. :D

Enpä kysele neuvoja enkä myöskään anna neuvoja ellei joku erikseen kysy.
Jokainen taplaa tyylillään ja jos joku runnoo hauista takaraivo lattiassa välillä käyden niin sou on. Ehkä se haluaa välillä runtata kunnolla ja totutella isompiin painoihin tai ehkä se vain on egoilija. Ei kiinnosta minua.

Jos joku on tangon alla niin tietty autan sitä jos itse se ei ylös pääse ja näin toivon muiden tekevän myös mulle jos joskus noin kävisi.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Itseasiassa mun mielestä jos näkee jonkun tekevän selkeästi päin winettoa, niin miksi ei huomauta asiasta ennen, kuin odottaa, että se kaveri tulee fysioterapeutin ohjeiden kanssa paikalle ?

Ehkä pienen paikkakunnan salilla asia on eri, kun porukka enimmäkseen tuntee toisensa muutoinkin. Ainakin itse olen kiitollinen, jos joku viitsii ohjata jos teen väärin. Tosin onhan siinä sellanen juttu, että mielellään vielä ohjais hivenen oikeaan suuntaan.

Noi paino on aika naurettavia juttuja kommentoitavaksi, esim vaikka jossain ylätaljassa jne. jos näkee kaverin tekevän hivenen pienemmillä painoilla suhteellisen puhtaasti sinne selkään niin mitä siitä ihmettelemään. Kyllä se varmaan tietää mitä tekee jos se on isomman puoleinen kaveri :D

Paras neuvo mitä ite olen saanut salilla tuli saunassa.
Tyyppi kertoi nähneensä mua salilla jo kauan ja totesi ettei noin tosissaan ja säännöllisesti kannata treenata ilman steroideja.
Kysyttyäni mistä niitä saa, kaveri antoi numeronsa. LOL!
Itse olen pari neuvoa salilla antanut.
Kerran näin vanhemman herran tekemässä jalkaprässiä. Ukko kolisteli kauheilla rojuilla vasten niitä lukkoja. Hienovaraisesti neuvoin ottamaan vähän painoa pois ja vapauttamaan lukot. Mieli olis tehny napata ne lukot vaan pois päältä ja katsoa mitä tapahtuu, mutta mamis mikä mamis. Ukko oli kyllä tosi nolo.

Arvoin pitkään, kuuluisiko tämä sittenkin tuonne "salikomediaa" -trediin, mutta menköön:

Itseäni ei ennen mennyttä kesää ole kukaan neuvonut pitkiin aikoihin, kunnes eräs vanhempi gubbe tuli kommentoimaan (solttu)penkkiäni. Kävimme seuraavanlaisen keskustelun:

-Sä varmaan haluat kehittyä tässä lajissa?
-Ööö.. niin kai.
-Sähän tiedät, että tolla tavalla ei kehity?
-Aha.. ai tiedän?
-Niin. Kato toistoo, toistoo ja sarjaa, sarjaa. Sillä kehittyy. Mähän nostin viiskymppisenä vielä 200 penkistä. Toistoo, toistoo, sarjaa, sarjaa. Kymmenen kymppiä.

("Toistoo, toistoo, sarjaa sarjaa" -mantra jatkui sitten seuraavat puoli tuntia, eli niin kauan kun allekirjoittaneen hermo kesti. Tämä muutamaa vuotta aiemmin 200 nostanut herrasmies teki niitä kymppejään 80 kilolla oikein ikirunkkareiden runkkutyyliin).

No, ei auta. Pitää vain hyväksyä se, etten enää kehity.:(

Niinpä, kun on olemassa neuvomista ja "neuvomista"...:rolleyes:
Mä en oo saanut salilla neuvoja muilta kun kuntosaliohjaajalta. Eikä sekään oo tullut kaikkitietävällä asenteella mitään sanomaan, vaan heitellyt vinkkejä, miten samaa lihasta vois treenata vähän eri tavalla ja jopa tehokkaammin!

Muutaman kerran on ensikertalaiset tulleet neuvoja kyselemään laitteiden toimivuudesta, tankojen painoista ja siitä, millä painoilla mitäkin kannattaisi treenata. Siinä sitten yrittäny jotain fiksua näkemystä selittää ja arvioida, mikähän paino sitä nyt sitten olisi sopivin...:) Kaikki, ketkä on neuvoja kysellyt, on ollut naisia. Oon huomannut muutaman kerran salilla sellasia miehiä, jotka on selvästi vähän epävarmoja jonkun laitteen toimivuudesta tai "säädöistä", mutta en oo uskaltanut mennä mitään sanomaan. Neuvon kuitenkin tosi mielelläni, kun kysymään tullaan, vaikka joissakin asioissa tuntuu että oon ihan alkutekijöissä vielä itsekin.;)

Mä kyllä toivoisin, että mulle tultais sanomaan, jos joku mitä teen ei mene yhtään sinne päinkään kun kuuluis. Etenkin silloin kun aloitti salitreenin ja oli ekoja kertoja salilla ja joku kattoi vähän pidempään, niin tuli aina sellanen olo, että teen varmasti tässäkin nyt ihan väärin.

Neuvomishalut ovat vähentyneet vuosien varrella, kun ei niitä ole hyvin otettu vastaan. Nykyisin enempi sitten vain pyörittelen silmiäni huomaamattomasti, kun joku tekee liikettä oikeasti väärin (esim rinnallevedossa tanko kaukana kehosta ja liikkeessä esiintyy vauhdikas hauiskääntö). Tosin viime kerralla tuli pitkästä aikaa neuvottua, mutta sekin koski vain laitteen toimintaa. Vedän omat treenini niin hyvin kuin tiedän ja annan muiden vetää omansa. Eihän se minulta ole pois, jos itsensä loukkaavat ja neuvomista hillitsee, kun ajattelee, että kaveri varmaan samanlainen kuin aiemmatkin joita neuvonut. Ehken vain osaa neuvoa riittävän pehmeästi ja ystävällisesti, joten siltäkin kannalta jätän neuvomisen muille.

Salituttujen kanssa tietenkin voi vaihtaa mielipiteitä, antaa ehdotuksia ja kysellä tekniikoista, mutta sehän onkin toinen juttu.

Niin on itseltäkin jäänyt muiden neuvominen pois ja keskistyn omaan tekemiseeni. Pääseehän nopeammin poiskin kun ei puhu turhaan potaskaa.
Vielä kun kuuntelee omaa musaa mp3-soittimella niin ei tarvitse kuunnella toisten höpinöitä sekä "oppeja".

Itse käyn usein neuvomassa jos näen jonkun tekevän esim. kyykkyä varsin vaarallisella tekniikalla. Yleensä ihmiset kiittävät, kun on huomauttanut tekniikka virheestä ja vihjannut kuinka sen voisi korjata sekä perustellut miksi tekniikan "korjaus" olisi suotavaa.

Tuli muuten mieeleen hieman toinen ilmiö, joka kuitenkin vakavasti sivuaa tätä vaihetta.

Minulle on ainakin käynyt niin, että joku tulee kysymyään (yleensä tuttu tai puolituttu) neuvoa johonkin ja sitten kun alan sitä kertomaan niin kaveri vaikuttaa siltä kuin sitä ei kiinnostais pätkääkään. Onko muille käynyt samoin?

Annan nyt vaikka pari esimerkkiä.

Minulta on tultu mm. kysymään kuinka saisi maksimivoimaa parannettua, painoa ja lihasmassaa lisää ja suoritustekniikoista.

Mihinkään en ole kuitenkaan kaikkitietävästi vastannut, vaan oman tietämykseni mukaan ja kehoittanut vielä perehtymään aiheeseen lisää.

Maksimivoimaan olen yleensä kertonut mitkä ovat yleisesti otaksuttuja toistomääriä voimaan ja massaan. Harjoituksen syklittämisestä eri kausiin. Omasta mielestäni hyvistä liikkeistä jne.

Massaan taas perus fraaseja, että pitää syödä enemmän kuin kuluttaa ja ainakin 2g proteiinia/painokilo.

Suoritustekniikoihin sen mitä olen osannut.

Lopputulos on ollut usein se, ettei kaveri ole jaksanut kuunnella vaan odotti ilmeisesti jotain yksinkertaista, helppoa ja autuasta ratkaisua.
Suurin osa ei ole sittemmin ole muuttanut harjoitteluaan ja syömistään mitenkään ja jatkavat samaa valitusta kuinka ei tule lisää lihasta ja/tai voimaa.

Ihan kohteliaisuuttaanko he kysyvät?
On kummallista, jos haluaa tuloksia mutta ei ole valmis hoitamaan perusasioita kuntoon.

Nevot olisi Todella tervetulleita! Mua ei oo oikein koskaan neuvottu miten jokin liike tehdään oikein. Yhdellä naisten salilla näytettiin vaan et miten liikuttelet painoja, mutta vasta yhdellä treenileirillä käytyäni opin tekemään ne oikein. Voi kun nykyisellä salilla olisi joku joka voisi neuvoa

neuvot ovat aina tervetulleita. Kerran oli kiva kun Hanssi Fell neuvoi kavereiden kanssa kuinka yksi liike tehdään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom