Nettohinnat ja kauppakartelli - Suuri ja salainen paljastusketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka, meinasin jo tilata tuolta protskua, mutta noissahan on aspartaamia ja natriumsakkariini (josta en kyllä tiedä mitä se oikeastaan edes on) mutta käsittääkseni molemmat, tai ainakin aspartaami, keinotekoisia ja ehkä jopa hieman kyseenalaista "mainetta" kantavia makeutusaineita.
Aspartaami on sellaisissa määrissä mitä normaali ihminen käyttää täysin turvallista kaikille muille kuin fenyyliketouriasta kärsiville joita on Suomessa noin 50 kappaletta. Hippien perusteettoman lokakampanjan (joka perustuu lähinnä tutkimusten tarkoitushakuiseen väärin tulkitsemiseen) takia sakariini on korvannut paljon aspartaamia koska sillä ei ole vastaavaa huonoa mainetta.

Siitä vaan etsimään protskuisolaattia jossa ei ole keinotekoisia makeutusaineita ja joka ei maistu pahalta. ;) Toki voi ostaa maustamattomia protskuja ja maustaa itse sokerimehuilla mutta ei se sen terveellisempi ratkaisu ole.

chuckie, oon samaa mieltä siitä, että autonkorjauksen tuntiveloitus on posketon. nimim. korjaamolta soitettiin pari päivää sitten, nyt lasku jo nelinumeroinen eikä auto edelleenkään kunnossa. Auton arvo jokunen tonni.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen kuullut luotettavalta taholta, että käytettyjä autoja myyvät yritykset saavat ne niin halvalla jotta kaikista autoista voi tinkiä ainakin 30% eli vaikkapa 4500,- autosta 1500,- ja 15000,- autosta 4500,- ja jos ei ala alennusta putoomaan voi uhata, että käyn muuten hakemassa ruotsista tai saksasta.
 
Meksikossa sai Vuittoneita 35e kappale. Hyvältä ja aidolta näytti. Barcelonassa rannalla kaupittelevat raybaneja ja vuarnetteja halvalla, tosin varastettua kamaa ja osa saattaa olla vahvuuksilla ja osa jopa feikkejä joita turisti on luullut aidoksi.

Vuittonin katteet siis noin 1000% ;)
 
Olen kuullut luotettavalta taholta, että käytettyjä autoja myyvät yritykset saavat ne niin halvalla jotta kaikista autoista voi tinkiä ainakin 30% eli vaikkapa 4500,- autosta 1500,- ja 15000,- autosta 4500,- ja jos ei ala alennusta putoomaan voi uhata, että käyn muuten hakemassa ruotsista tai saksasta.

Luultavasti toivotetaan hyvää matkaa.
 
Olen kuullut luotettavalta taholta, että käytettyjä autoja myyvät yritykset saavat ne niin halvalla jotta kaikista autoista voi tinkiä ainakin 30% eli vaikkapa 4500,- autosta 1500,- ja 15000,- autosta 4500,- ja jos ei ala alennusta putoomaan voi uhata, että käyn muuten hakemassa ruotsista tai saksasta.
Ai sehän sitten on se syy miksi kaikki autojobbarit ovat miljonäärejä.

Ei saa Saksasta hakemallakaan mitään 30 % halvemmalla käytettyjä autoja jos vähänkin katsoo mistä Suomessa ostaa. Sitten on tietty nämä muutamat myyjät jotka antavat jokaisesta paskasta 5000€ vaihdossa mutta kaikki autot maksavat vähintään sen 7000€ vaikka kyseessä olisi 20 vuotta vanha Suzuki Alto. Sellaisilta voi tingata hinnasta 50 % ja silti tekee surkean diilin.
 
Mistä tohon hintaan saa kuorma-autoja? Mä otan tolla hinnalla heti pari autoa, ajelkoot vaikka hurua sen aikaa kun ei ole hommia.

No toi oli tollanen heitto. Jotain tuontapaista muistan maksaneeni. Olen varmaan saanut sitten alle markkinahinnan. Olisiko 50 lähempänä totuutta?

Jokatapauksessa, murheellisen nopeasti nousee auton korjauskulut tonniin, eikä välttämättä edes vika selviä tohon rahaan.
Viimeksi kysyin tarjousta kattokaiteden asennuksesta. Asennuksen hinta 700€ kaiteet 300. En raaskinu.
 
No toi oli tollanen heitto. Jotain tuontapaista muistan maksaneeni. Olen varmaan saanut sitten alle markkinahinnan. Olisiko 50 lähempänä totuutta?

Jokatapauksessa, murheellisen nopeasti nousee auton korjauskulut tonniin, eikä välttämättä edes vika selviä tohon rahaan.
Viimeksi kysyin tarjousta kattokaiteden asennuksesta. Asennuksen hinta 700€ kaiteet 300. En raaskinu.
No, melko lailla edullisesti olet auton saanut. Meidän firmalla kuorkin tuntihinta on muistaakseni jossain 80 euron kieppeillä. Tosin ei olla kuljetusliike, eli ei tartte autojen hinnoilla kilpailla. Kuljetusfirmoilla hinnat pyörii varmaankin 60-80 euron nurkilla, riippuen tietenkin autosta.

Ja mitä autohuoltojen hintoihin tulee, niin kalliitahan ne on. Taitaa tilojen lisäksi iso osa hinnanmuodostuksessa olla työkaluilla, nykyautojen vaatimat testerit (tehtaan omat) on käsittääkseni melko tähtitieteellisen hintaisia. Ja kai niitä asentajiakin pitää kouluttaa kaikkien nintendojen käytössä, eikä ne merkkihuoltojen lasipalatsitkaan ihan ilmaisia ole.

Mutta kovin tuntihinta taitaa silti olla katsastuskonttoreilla, normaali katsastus kun kestää sen vartin ja maksaa 50-90 euroa, niin kyllähän tuossa tunnille jotain pientä kertyy. Multakin viimeksi laskuttivat konttorilla muutoskatsastuksesta 100 euroa, hintaan sisältyi todistus (jonka itse jouduin hankkimaan) auton alkuperäisestä korkeudesta, auton korkeuden mittaus ja muutosten merkitseminen otteeseen. Tosin kokonaistuntihinta jäi melko pieneksi vaikka katsastus maksoi kaikkineen yli 200 euroa, aikaakin käytettiin pitkälti toista tuntia auton ympärillä pyörimiseen.
 
Aihetta sivuten, viime keväänä olin autonvaihdon edessä ja kävin muutamaankin kysymässä vaihtotarjousta eri liikkeissä. Vaihdokkina tuolloin 3v vanha auto ja tilalle etsin vastaavanikäistä hieman järeempää peliä.
Eräästä liikkeestä sain mm tarjouksen jossa pyydettiin 14ke väliä. Pyynnit hulluja joten päätin myydä auton ensin alta pois.

Kun sain omani kaupaksi niin lähdin muuutamasta yksilöstä eri puolilla suomea vääntään suoraa kauppaa puhelimitse ja kerroin kaikille että nyt on 3 vaihtoehtoa joista sitten lähden katsomaan sitä mistä puhelimitse päästään minun kannalta järkevimpään tarjoukseen.
Pari päivää myöhemmin nokka kohti keskisuomea ja sieltä sitten uudella autolla kotiin.
Tästä autosta oli pyynti 34ke ja maksoin siitä käteisellä 28ke ja sain vielä uudet kesärenkaat matkaan jotka tulevana suvena menee alle. Auto oli vastaava malli ja suunnilleen samat kilometrit kuin tuossa mistä pyydettiin 14ke väliin. Myymällä ensin oman auton jouduin laittamaan 5,5ke väliin joten melko kannattavaa oli hankkiutua ensin omasta eroon ja lähteä sitten suoralla käteiskaupalla hakeen uutta tilalle.
 
Uusissa autoissa kate on n. 10-15%. Vaihtareissa vähän vaihtelee, mutta yleisesti ottaen (isolle autotalolle, jobbarit erikseen) käytettyjen autojen myynti on pelkkää PR:rää ja asiakaspalvelua autotalolle. Muutenkin autojen myynti on huono bisnes ja pakollinen paha autotaloille, jotta saadaan liikenteeseen kalustoa, jota rahastaa jälkimarkkinoinnin (huolto, korjaus, varustelu, varaosat) puolella.

Yleisesti autokaupassa käteisostaja on kunigas. Käteisostaja on nopea ja helppo asiakas, mutta ovat kovempia tinkimään. Vanhan auton vaihdossa tuovat ja uuden pätkällä ottavat ovat vähän ujompia ja omaa olemassaoloa anteeksipyyteleviä, vaikka todellisuudessa ovat huippuasiakkaita. Usein vaihtavat samasta liikkeestä, ja siten myyjä saa tietoa aiemmasta autosta ja ostohistoriasta, nykyisen pätkän kk-maksun suuruudesta ym. joista voi päätellä aika paljon. Pätkään on myös naurettavan helppo pistää ikäänkuin kaupanpäälle aluvanteet ym. kun pätkässä nehän eivät maksa "juuri mitään".
 
No, melko lailla edullisesti olet auton saanut. Meidän firmalla kuorkin tuntihinta on muistaakseni jossain 80 euron kieppeillä. Tosin ei olla kuljetusliike, eli ei tartte autojen hinnoilla kilpailla. Kuljetusfirmoilla hinnat pyörii varmaankin 60-80 euron nurkilla, riippuen tietenkin autosta.

Viime viikolla tilasin kuljetuksen yhdelle laitteelle pk-seudulla. Normaalin takalaitanostimellisen kuorma-auton tuntihinta kuljettajineen oli 50 e +alv. Voisin kuvitella, että ei tuosta kovin isoa katetta kuljetusfirmalle jää.
 
Viime viikolla tilasin kuljetuksen yhdelle laitteelle pk-seudulla. Normaalin takalaitanostimellisen kuorma-auton tuntihinta kuljettajineen oli 50 e +alv. Voisin kuvitella, että ei tuosta kovin isoa katetta kuljetusfirmalle jää.
Joo, niinpä tosiaan näyttäisi että viidellä kympillä jo saa autoja. Ei ne katteet tosiaan hirveitä voi olla noilla hinnoilla
 
Kauppakartelli vihdoin syyniin:

”Järkytys” maitopurkin hinnasta – S-ryhmä ja Kesko syyniin?

Vihreät europarlamentaarikot haluavat viedä Suomen suurten kauppaketjujen toiminnan Euroopan unionin komission tutkittavaksi.
Satu Hassi ja Tarja Cronberg jättivät tänään komissiolle kirjallisen kysymyksen Suomen vähittäiskaupan keskittymisestä ja kauppaketjujen mahdollisesta määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä.

Kilpailuviraston selvitys toi hiljattain esille arveluttavia käytäntöjä kaupan alalla. Alaa hallitsevat kaksi jättiä, S-ryhmä ja Kesko.

- [Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto] MTK:n mukaan kaupan osuus maitopurkin asiakashinnasta on vuosien 2004 ja 2010 välillä noussut 25 prosentista 39 prosenttiin, siis peräti 14 prosenttiyksikköä. Tämä on järkyttävä muutos järkyttävän lyhyessä ajassa. Arvonlisävero laski, mutta kuluttajahinta nousi, kirjoittaa Hassi blogissaan.

- Tuottajat esimerkiksi joutuvat usein maksamaan kauppaketjuille markkinointirahaa, jonka ainut vastine on tuotteen pääsy kaupan valikoimaan. Tuottaja saatetaan myös velvoittaa lunastamaan myymättömäksi jääneet tuotteet. Lisäksi kaupat hinnoittelevat ulkopuolisten tuottajien tuotteet huomattavasti kalliimmiksi kuin omat tuotemerkkinsä, kertovat Hassi ja Cronberg.


http://www.uusisuomi.fi/raha/121071-”jarkytys”-maitopurkin-hinnasta-– s-ryhma-ja-kesko-syyniin

Vihdoin vihreät saavat jotain järkevää aikaiseksi.
 
Tuon siis itse maahan enkä osta viralliselta maahantuojalta ja tuotteeni ovat verkkokaupassani HALVEMPIA kuin mikä on maahantuojan nettohinta firmoille. No, jos jengi haluaisi maksaa tuon "nettohinnan" niin se tarkoittaisi että saisin itse enemmän rahaa joten sehän olisi vaan hyvä juttu. :D

Mutta joo, omia ostohintojani en tietenkään sanoisi. :D (tosin kyseessä ovat tuotteet, joiden hinnan funktio on lisätä kaupan kiinnostavuutta eikä siitä nytkään jää käteen juuri mitään)

Tämä on monin paikoin ongelma kun "autotallifirmat" harmaatuo tavaraa ja polkee hinnat sellaisiksi että kilpailu virallisia reittejä ja kustannusrakenteella on mahdotonta. Nettohinnat on monesti tosiaan jopa isompia kuin pienten puljujen ulosmyyntihinnat. Sehän ei tietysti ole asiakkaan ongelma eikä sinunkaan vaan valvonta olisi tehtävä valmistajan toimesta ja suojeltava markkina-alueita maahantuojan ohi tulevia tuotteita vastaan. Toimin itse aivan eri alalla mutta esimerkiksi yhden tuotemerkin tapauksessa homma toimii hyvin. Jos havaitaan että joku maailmalla myy ohi maahantuojan tuotteita Suomeen, häneltä viedään jälleenmyyntioikeus välittömästi.

Maahantuontia ei mielestäni ole se että tavara tulee rajan yli. Tuskin siis "tuot tuotteita itse maahan". Ostat ne vaan jostain ulkomaisesta kaupasta. Maahantuojahan esimerkiksi vastaa tuotteissa olevista virheistä riippumatta siitä mistä tuote on ostettu. Sun alalla ei varmaan tartte takuuasioista paljon murehtia mutta otatko vastaan reklamaatiot myös muualta ostetuista tuotteista. Tuskin. Maahantuojakäsitettä käytetään aika löyhästi nykyään.

En tarkoittanut tällä kirjoituksella haukkua yritystäsi autotallifirmaksi enkä syyttää sinua hintojen poljennasta. En kuitenkaan varauksettomasti voi arvostaa tuollaista toimintaa.


EDIT: Tulipa vastattua kambrikauden aikaiseen viestiin. No ei se mitään..
 
- [Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto] MTK:n mukaan kaupan osuus maitopurkin asiakashinnasta on vuosien 2004 ja 2010 välillä noussut 25 prosentista 39 prosenttiin, siis peräti 14 prosenttiyksikköä. Tämä on järkyttävä muutos järkyttävän lyhyessä ajassa. Arvonlisävero laski, mutta kuluttajahinta nousi, kirjoittaa Hassi blogissaan.

- Tuottajat esimerkiksi joutuvat usein maksamaan kauppaketjuille markkinointirahaa, jonka ainut vastine on tuotteen pääsy kaupan valikoimaan. Tuottaja saatetaan myös velvoittaa lunastamaan myymättömäksi jääneet tuotteet. Lisäksi kaupat hinnoittelevat ulkopuolisten tuottajien tuotteet huomattavasti kalliimmiksi kuin omat tuotemerkkinsä, kertovat Hassi ja Cronberg.

Ja tuo maitopurkin kate on vielä pieni. Itse tässä istun tauolla firmassa jonka tuotteista näiden kahden kauppajätin isoimmat myymälät nappaa jota 70-80% katteet. Ja täysin nollariskillä, jos ei riskiksi lasketa sitä että jostain toisesta tuotteesta voisi ehkä nyhtää vielä enempi. ;)

Homma siis menee näin:

- Yritys valmistaa tuotetta x
- Siitä on myyntisopparit esim. S ketju Keskimaan kanssa
- Keskimaa saa vaikkapa 25-35% alennuksen tukkuhinnasta joka on 50% tuotteen OVH hinnasta.
- Yrityksen edustajat tilaa tuotteet sovitulla tavalla, yritys toimittaa tuotteet ja maksaa rahdit ja asentaa tarvittavat myymälätelineet joista kauppa ei maksa sentin latia. Sitten myymättömät tuotteet palautetaan (taas yrityksen edustajan toimesta ja yritys maksaa rahdit) 100% hyvityksellä takaisin.

Joka ikinen vuosi sopimukset kirjoitetaan uusiksi ja aina vääntö alennuksista ja eduista KAUPAN suuntaan.

Eikä tähän tule mitään muutosta niinkauan kuin nuot kaksi isoa tekee mitä niitä huvittaa tehdä.

Sitten ne uusii vielä noita it-järjestelmiään ja aina tulee uusia vaatimuksia miten tuotteet pitää pakata ja mitä uutta informaatiota pakkauksista pitää löytyä. Kaiken maksaa toimittaja tai siis tietysti me kuluttajat loppupelissä.
 
Kauppakartelli vihdoin syyniin:

”Järkytys” maitopurkin hinnasta – S-ryhmä ja Kesko syyniin?

Vihreät europarlamentaarikot haluavat viedä Suomen suurten kauppaketjujen toiminnan Euroopan unionin komission tutkittavaksi.
Satu Hassi ja Tarja Cronberg jättivät tänään komissiolle kirjallisen kysymyksen Suomen vähittäiskaupan keskittymisestä ja kauppaketjujen mahdollisesta määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä.

Kilpailuviraston selvitys toi hiljattain esille arveluttavia käytäntöjä kaupan alalla. Alaa hallitsevat kaksi jättiä, S-ryhmä ja Kesko.

- [Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto] MTK:n mukaan kaupan osuus maitopurkin asiakashinnasta on vuosien 2004 ja 2010 välillä noussut 25 prosentista 39 prosenttiin, siis peräti 14 prosenttiyksikköä. Tämä on järkyttävä muutos järkyttävän lyhyessä ajassa. Arvonlisävero laski, mutta kuluttajahinta nousi, kirjoittaa Hassi blogissaan.

- Tuottajat esimerkiksi joutuvat usein maksamaan kauppaketjuille markkinointirahaa, jonka ainut vastine on tuotteen pääsy kaupan valikoimaan. Tuottaja saatetaan myös velvoittaa lunastamaan myymättömäksi jääneet tuotteet. Lisäksi kaupat hinnoittelevat ulkopuolisten tuottajien tuotteet huomattavasti kalliimmiksi kuin omat tuotemerkkinsä, kertovat Hassi ja Cronberg.


http://www.uusisuomi.fi/raha/121071-”jarkytys”-maitopurkin-hinnasta-– s-ryhma-ja-kesko-syyniin

Vihdoin vihreät saavat jotain järkevää aikaiseksi.

Paljonkos sen pitäs olla sit sen kaupan osuuden? 0? (tähän saa vastata vaikka ihan kannattavuuslaskennalla)

Vihreät todistivat taas olevasa vitun idiootteja. Kun ei millään muulla enään pärjätä politiikassa niin aletaan syynätä maidon hintaa. :D EI VITTU :D

Tohon tuottejien maksamisiin. Miten se sitten pitäsi ottaa sinne marketin hyllylle seisomaan se tuote?
-Joo tottakai mä tilaan siwaan 10 lavallista punakaalia, nehän myydään päivässä.

Jos tuottaja on niin varma tuotteestaan, että se menee niin eihän tuossa takaisin lunastamisessa pitäsi olla mitään ongelmaa... Kun ei niitä jää kun menee niin hyvin. Ja hinnoittelevat ulkopuolisten tuottajien tuotteet kalliimmiksi kuin omat tuotemerkkinsä :D NO SHIT SHERLOCK! :D Oisko se paikallisen tuottajan tuote hiukan kalliimpi jopa sinne smarkettiin ostaa kun se oma massatuotettu reinbou.

Kyllä huvittaa nuo poliitikkojen punaviinilasin ääressä pohditut "ongelmat".

Ja sitten toinen noista suurista osaa ainakin jotain:
http://www.kesko.fi/fi/Vastuullisuu...ana-maailman-eettisimpien-yritysten-listalla/
 
Ongelma on se että suomessa on vähittäiskaupan kartelli.

Näin on.

Mutta jos tuo Hassi on noin viisas vihreä, niin miksi ei lähetä niitä laskelmiaan kaupoille miten se kannattaa. Tai jopa parempi lähettäisi 100:lle yksityisyrittäjälle laskelmat miten halvalla maidolla saadaan tuottava kauppa aikaiseksi. Silleenhän sen saisi kilpailun paranemaan.

Mutta eiiiii, eihän Hassi tiedä mitään vastausta mihinkään. Se vaan valittaa. Hah hah. Valitetaan ja valitetaan ja sit vielä vähän valitetaan.
 
Ja tuo maitopurkin kate on vielä pieni. Itse tässä istun tauolla firmassa jonka tuotteista näiden kahden kauppajätin isoimmat myymälät nappaa jota 70-80% katteet. Ja täysin nollariskillä, jos ei riskiksi lasketa sitä että jostain toisesta tuotteesta voisi ehkä nyhtää vielä enempi. ;)

Pakko kysyä vaikka et varmasti kerrokaan, että mistä ihmeen tuotteesta (jos siis kyseessä ruoka) voi saada 80%:n katteen. Herranjestas sentäs.
 
Back
Ylös Bottom