Negatiivisuus aloittelevia kehonrakentajia kohtaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jezeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
33
Olen vajaa viikko sitten ottanut elämäni suunnaksi kehonrakentamisen. En haluaisi kuulostaa mitenkään hätiköitsijältä, mutta alku on tuntunut aivan mahtavalta ja hymy on kokoajan korvissa, jopa ensimmäisessä kovassa treenissä eilen! :dance: Tiedän kyllä että kehonrakentamisessa tulee niitä väsymyksen täyteisiä päiviä/ajanjaksoja, tulevaisuudessa ehkä ylikuntoa, kipeitä niveliä ja lihaksia ja kiireisiä aikoja, jolloin vain täytyy löytää aikaa pumpille ja ruoalle. Alku kun on mahtavaa, niin vedän kokoajan täysillä ja yritän tehdä ruokavalion, unen ym. osalta kaiken mahdollisimman oikein, jotta tulevaisuuden vastoinkäymiset olisivat minimaalisia ja helposti selätettävissä.

Ja sitten kysymykseen, joka itseäni ihmetyttää ja tuli itsellenikin vastaan, eli miksi aloittelevia kehonrakentajia kohtaan löytyy aina negatiivisia ihmisiä/negatiivista sanottavaa? Olen huomannut sen ennenkin, kun olen kehonrakennusta seurannut, ennen omaa aloittamistani, että kun uusi ihminen julkistaa elämäntapamuutoksensa (esimerkiksi jossain foorumilla) tai voidaan varmaankin jossain tapauksissa sanoa että harrastuksen, niin melkein heti löytyy ihminen, jolla on negatiivista sanottavaa siitä kehonrakentamisen aloittaneesta ihmisestä tai siitä, että hän on kehonrakentamisessa vielä noviisi. Kun vajaa viikko sitten itsekkin julkistin elämäntapamuutokseni eräällä foorumilla, niin ensimmäinen kommentti oli ihmiseltä, jolla oli vain negatiivista sanottavaa. Hän esimerkiksi väheksyi treenikamojani, jotka olin ostanut Prismasta (olen ollut esimerkiksi Prisman vetoremmeihin tyytyväinen :) ) ja sitä, ettei minulla ollut vielä täysin selviä säveliä ruokavalion ja treeniohjelman osalta. Yritin hänelle kertoa, että ne on ensimmäiset "luonnokset" ja kokeilemalla saan niistä itselleni sopivat, mutta ei hän sitä ymmärtänyt, vaan kehotti hakemaan apua esimerkiksi kuntosalin henkilökunnalta tai foorumilta, johon minä totesin että ei kukaan muu voi tietää minkälainen ruokavalio ja treeniohjelma minulle sopii, vaan itse löydän ne puutteet ja plussat kokeilemalla. Tämän keskustelun jälkeen sain positiivistakin kommenttia topiciini, joka tuntui mahtavalta, mutta ei aikaakaan kun topicini siirrettiin jonnekkin "suljetulle" osastolle, tämän negatiivisesti kirjoittaneen käyttäjän toimesta (hänellä kun oli jotain lisäoikeuksia foorumilla). :thumbs:

Yleisesti vielä, älkää hyvät ihmiset ottako heti negatiivista asennetta uusia asioita tai ihmisiä kohtaan, jotka esimerkiksi vaikka vasta aloittavat kehonrakennuksen. Vaan kannustakaa ja tsempatkaa heitä eteenpäin, sekä asiallisesti voidaan myös kertoa heille hyviä vinkkejä. Jokainen jalkapalloilija, jääkiekkoilija, laulaja ja kehonrakentajakin on aloittanut lajiensa osalla samalta viivalta.

Ei Tommi Heinosenkaan keho ole tulos kuin ankarasta treenistä, ruokavaliosta ja muista tärkeistä osista kehonrakennusta, vai onko? ;)

Nautitaan Pääsiäisestä vielä yhden päivän ajan ja auringosta toivottavasti pidempään! :kippis1:

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ne ihmiset jotka negaa/dissaa alottelevia reenaajia on itse niitä ahdasmielisiä ihmisiä. Ei niistä kannata välittää.:)

Yritin hänelle kertoa, että ne on ensimmäiset "luonnokset" ja kokeilemalla saan niistä itselleni sopivat, mutta ei hän sitä ymmärtänyt, vaan kehotti hakemaan apua esimerkiksi kuntosalin henkilökunnalta tai foorumilta, johon minä totesin että ei kukaan muu voi tietää minkälainen ruokavalio ja treeniohjelma minulle sopii, vaan itse löydän ne puutteet ja plussat kokeilemalla.

Ja heti aivan helvetin suuri virhe. Asiansa osaava valmentaja voi säästää aikaasi useamman vuoden, kun saat heti kaikki kuntoon, eikä itse tarvi räpeltää. "Kyllä minä tiedän" asenne on aika huono varsinkin alkutaipaleella.

Onkohan mulla vähän eri käsitys kehonrakentamisesta, kuin muilla? Mä ainakin käsitän kehonrakentamisen sellaisena, että sitä harrastava henkilö on poikkeuksellisen lihaksikas verrattuna valtaväestöön. Muuten ollaan vain kuntosaliharrastajia. Kuka oikeesti sanoo harrastavansa kehonrakennusta viikon salin jälkeen? En tarkoita nyt aloituspostaajaa, vaan ylipäätänsä näkee tosi usein. Sikäli se kyllä on jonkinlaista kehon "rakentamista".

E. Jatka vaan tekemistä ja älä välitä negatiivisesti (selkeästi loukkaavaksi/kiusaavaksi tarkoitettu) kommenteista. Niitä nimittäin tulet kuulemaan paljon :)

Ja heti aivan helvetin suuri virhe. Asiansa osaava valmentaja voi säästää aikaasi useamman vuoden, kun saat heti kaikki kuntoon, eikä itse tarvi räpeltää. "Kyllä minä tiedän" asenne on aika huono varsinkin alkutaipaleella.

Onkohan mulla vähän eri käsitys kehonrakentamisesta, kuin muilla? Mä ainakin käsitän kehonrakentamisen sellaisena, että sitä harrastava henkilö on poikkeuksellisen lihaksikas verrattuna valtaväestöön. Muuten ollaan vain kuntosaliharrastajia. Kuka oikeesti sanoo harrastavansa kehonrakennusta viikon salin jälkeen? En tarkoita nyt aloituspostaajaa, vaan ylipäätänsä näkee tosi usein. Sikäli se kyllä on jonkinlaista kehon "rakentamista".

E. Jatka vaan tekemistä ja älä välitä negatiivisesti (selkeästi loukkaavaksi/kiusaavaksi tarkoitettu) kommenteista. Niitä nimittäin tulet kuulemaan paljon :)

Hain tällä sitä, että eikö itse kokeilemalla huomaa mikä sopii itselle ja mikä ei? Ja oppii samalla tuntemaan kehoaan.

Onhan kehonrakentajat lihaksikkaita, vartalo "tiukka" (ainakin kisoihin?) ja omaavat erilaisen elämäntavan, mutta onko se sitten ensiksi kuntosali harrastus ja vuosien päästä bodaamista? Jokainenhan kumminkin on aloittanut suurinpiirtein samasta. Enkä itse koe kehonrakentamista oikeastaan harrastuksena, vaan elämäntapana :)

Kyllä minä jatkan kurinalaista toistojen tekemistä ja ruokavaliota, enkä juurikaan välitä huutelijoista. Postauksen tarkoitus oli tuoda asia ilmi, jos vaikka joku asiaan negatiivisesti suhtautuva ihminen huomaisi että se on turhaa ja kannustuksena aloittelijoille, että ei anna ainakaan minkään ulkopuolisen lannistaa omaa tekemistään :)

Olet sä ainakin jääräpäisen oloinen, se yksinään vie jo pitkälle. Itse kokeilemalla oppii paljon ja salien omista trainereista pysy helvetin kaukana, ne on yleensä näitä 3kk kurssilaisia joista vaan todeta, että jos eivät ole suorastaan vaarallisia, niin vähintään hyödyttömiä. Lukemallakin oppii paljon, jos osaa yhtään soveltaa teoriaa käytäntöön.

Hain tällä sitä, että eikö itse kokeilemalla huomaa mikä sopii itselle ja mikä ei? Ja oppii samalla tuntemaan kehoaan.

Pääsääntöisesti kuitenkin samat lainalaisuudet pätee kaikkiin, vaikka yksityiskohdissa hieman eroja onkin. Jo pelkästään jonkun yksittäisen muutoksen vaikutuksien huomaamiseen saatetaan vaadia kuukausia tai jopa vuosia, niin jos sä ajattelit kokeilemalla saada kaiken kuntoon, siinä menee vähintään vuosikymmeniä. Se on vuosikymmeniä hukattua aikaa, kun ainakin 80% siinä ajasta opitusta tiedosta olisi voitu selvittää muutenkin kuin yrityksen ja erehdyksen kautta. Jos nyt oletetaan, että pidät hankitun taustatiedon määrän ihan minimaalisena, niin pelkästään järkevän treenivolyymin löytäminen voi viedä vuosia. Sitten kun otetaan vähääkään epäintuitiivisempia mutta kuitenkin hyödyllisiä konsepteja kuten vaikka periodisaatio, niin hyvinkin saattaa "tekemällä oppii" treenaajalta mennä koko elinikä ilman että moisia tulee koskaan edes ajatelleeksi.

Mä en tarkoita sitä että pitäisi ylianalysoida kaikkea ja lukea miljoona tutkimusta joka aiheesta, vaan sitä että ottaa perusasioista selvää ja aloittaa yleisesti toimivaksi havaituilla metodeilla, joita sitten kokemuksen myötä muokkaa tarvittaessa myöhemmin.

Juuri näinhän se on! Eli hakkaat päätä seinään ja jarrutat kehitystä sillä kun teet asiat kuitenkin todennäköisesti väärin. Sitten kun olet treenannut vaikka 3-5 vuotta ja käynyt läpi erilaisia metodeja alat huomaamaan mikä toimii. Ja ylläri pylläri ne oli ihan samat jutut jotka toimivat kaikilla muillakin. Ne jutut sulle olisi se asiat jo osaava voinut opettaa heti alkuun. Toki onhan se aika palkitsevaa kun teet vuosia asiat väärin ja lopulta opit miten asiat olisi pitänyt tehdä jo alusta ;)

Yleensä tuossa käy vain niin, että seurataan sitä, mikä tuntuu kivalta ja kulkee eikä sitä, mikä tuo tosiasiallisesti näkyviä tuloksia. Toisena vaarana on jatkuva muutosten teko ja kokeilujen suohon uppoaminen, kun oikeasti vuosi tai pari pitäisi vain hakea peruskuntoa ja -voimaa ilman mitään turhaa kikkailua. Valmentajan kanssa tai omin avuin, mutta aloittaa kannattaa toimivaksi todetuilla perusjutuilla ja alkaa kokeilemaan vasta sitten, kun on jonkinmoinen rutiini ja peruskunto jo valmiina niin että hienouksista on jotain hyötyäkin ja siihen omaan kroppaan on jo saatu jonkinlainen tuntuma. Muu on perse edellä puuhun menemistä. Se ensimmäinen oikeasti kova treeni on muuten vielä kaukana edessä, turha luullakaan että kovaa kehonrakennustreeniä voisi vetää nollapohjalta.

Jos tämä on sinun mielestäsi sitä negatiivisuutta niin olkoon niin, ei voi mitään. Tarkoitus on kuitenkin tsempata ja antaa ajatuksia, ei lannistaa tai negata.

Ja sitten kysymykseen, joka itseäni ihmetyttää ja tuli itsellenikin vastaan, eli miksi aloittelevia kehonrakentajia kohtaan löytyy aina negatiivisia ihmisiä/negatiivista sanottavaa?

Mä tunnustaudun ehkä vähän negatiiviseksi ihmiseksi ja syy siihen on ihan puhtaasti se että aloittelijoilla yleensä sitä intoa riittää ja homma menee siihen että 24/7 mietitään ja eletään kehonrakennusta tai jotain muuta lajia.. Hyvin usein tämä into sitten riittää 1-3kk jonka jälkeen lopetetaan täysin laji tai sitten aletaan ymmärtämään kuinka paljon se ura vaatisikaan... Kohtaan jatkuvasti samaa ilmiötä eräässä toisessa lajissa voisi melkein sanoa harrastajakunnasta 90% haaveilevan urheilu-urasta totuus onkin sitten jossain 2-5% välimaastossa.
Helvetin usein vielä aloittelijat syyllistyvät siihn että 2-3kk pohjilla tiedetään jo ihan kaikki ja saadaan kaikki vaikuttamaan niin pirun helpolta.

edit: eikä ollut tarkoituksena sanoa että just sinä et kuitenkaan onnistu TSEMPPIÄ tavoitteeseesi toivotaan että kuulut siihen marginaali porukkaan ketä jaksaa tehdä armottoman määrän töitä vuosikaudet ja on niin hyvä tuuri että paikatkin tämän kestävät.

En lainannut tähän kaikkia viestejä, jotka oli ottanut tuon minun kommentin "Hain tällä sitä, että eikö itse kokeilemalla huomaa mikä sopii itselle ja mikä ei? Ja oppii samalla tuntemaan kehoaan." Vastaan kaikkiin yhdessä: ilmaisin ehkä asian väärin, tarkoitin että kuntosalien "personal trainereilta" yms en mene kysymään neuvoa. Kyllä minä olen lukenut noista aiheista paljon ja pääsääntöisesti hain treeniohjelmaan sitä itse tunnustelua. Lainaten yhtä bodaajaa, joka monessa videossaan sanoo, että liikkeet, toisto- ja sarjamäärät löydät parhaiten itse kokeilemalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuntuu ehkä vähän hassulta ajatella viikon salilla treenannutta aloittelevana kehonrakentaja.
Käsittäisin aloittelevan kehonrakentajan olevan ensimmäisiin kisoihinsa valmistautuva kehonrakentaja, jolloin treenitaustaa on jo vähintään vuosia.
Käsitteenä kehonrakentaja sisältää jo tietyn oletuksen henkilön ulkomuodosta. Siksi tämä sinun kehonrakennusprojektisi kuulostaa monen korvaan ehkä hieman naiivilta ja herättää turhautumista tai muita negaatioita.

Voiko olla aloitteleva mäkihyppääjä, jos ei ole kertaakaan laskenut hyppyrimäestä, mutta alotti eilen mäkihypyn alkeiskurssin? Tai alotteleva esteratsastaja, jos on käynyt vasta yhdellä ratsastustunnilla? Alotteleva oopperalaulaja yhden laulutunnin jälkeen jossa treenattiin ukkonooaa?
Aika monet harrastukset alotetaan nollasta mutta kyllä imo siinä kohti voi jo hyvin ajatella lajia johon on tähtäämässä/ treenaamassa. Esim alotteleva painonnostaja varmaan lähtee tekemään aika eri treeniä kun kehonrakennukseen tähtäävä, vaikka molemmat alottanee salikortin ostosta. ;)

Tuntuu ehkä vähän hassulta ajatella viikon salilla treenannutta aloittelevana kehonrakentaja.
Käsittäisin aloittelevan kehonrakentajan olevan ensimmäisiin kisoihinsa valmistautuva kehonrakentaja, jolloin treenitaustaa on jo vähintään vuosia.
Käsitteenä kehonrakentaja sisältää jo tietyn oletuksen henkilön ulkomuodosta. Siksi tämä sinun kehonrakennusprojektisi kuulostaa monen korvaan ehkä hieman naiivilta ja herättää turhautumista tai muita negaatioita.

Miksi sinä sitten sitä kutsuisit? Tavoitteet on kuitenkin korkeammat ja eri kalipeeria, kuin punttisalia harrastavalla. Elämäntapa ja ruokavaliokin on kehonrakentajalla ja punttisalia harrastavalla erilaiset, ainakin minun näkökulmasta.

Se on kyllä totta, että monet nykyajan bodaajat ovat lähteneet kehonrakennukseen punttisali harrastuksen kautta, mutta entä jos elämäntapa ja tähtäin on jo aloittaessa bodaamisessa?

Miksi sinä sitten sitä kutsuisit?

Tarvitseeko sitä kutsua miksikään? How about shut up and squat? Ehkä jostain asiasta elämäntapana kannattaisi puhua vasta, kun se on oikeasti elämäntapa ja viikon jälkeen se ei ole. Voihan sitä kutsua itseään vaikka aloittelevaksi formulakuskiksi kerran karting-autolla ajettuaan, mutta onko ihme jos kuulijat eivät heti ole kumartamassa tulevalle mestarille?

Ihmeen tärkeää tuntuu taas olevan, mitä muut ajattelevat.

Miksi sinä sitten sitä kutsuisit? Tavoitteet on kuitenkin korkeammat ja eri kalipeeria, kuin punttisalia harrastavalla. Elämäntapa ja ruokavaliokin on kehonrakentajalla ja punttisalia harrastavalla erilaiset, ainakin minun näkökulmasta.

Se on kyllä totta, että monet nykyajan bodaajat ovat lähteneet kehonrakennukseen punttisali harrastuksen kautta, mutta entä jos elämäntapa ja tähtäin on jo aloittaessa bodaamisessa?

Mä kutsuisin sitä nyt vaikka pari ensimmäistä vuotta kuntosali harrastukseksi.. Se että yleensä pääsee joskus kisailemaan kehonrakennuksessa on niin miljoonasta eri asiasta kiinni ja viikon tai vaikka vuoden päästä aloittamisesta en usko että ollaan vieläkään ihan perillä onko potentiaalia vai ei.
https://www.google.fi/url?sa=i&rct=...w8rRNN8rSQHgSHF_xOklF_Mg&ust=1398179714916583

En lainannut tähän kaikkia viestejä, jotka oli ottanut tuon minun kommentin "Hain tällä sitä, että eikö itse kokeilemalla huomaa mikä sopii itselle ja mikä ei? Ja oppii samalla tuntemaan kehoaan." Vastaan kaikkiin yhdessä: ilmaisin ehkä asian väärin, tarkoitin että kuntosalien "personal trainereilta" yms en mene kysymään neuvoa. Kyllä minä olen lukenut noista aiheista paljon ja pääsääntöisesti hain treeniohjelmaan sitä itse tunnustelua. Lainaten yhtä bodaajaa, joka monessa videossaan sanoo, että liikkeet, toisto- ja sarjamäärät löydät parhaiten itse kokeilemalla.

Kyllä, itse kokeilemalla hommassa säilyy mielekkyys, jos tietäisit heti kuinka turha laji on kuntosaliharjoittelu, et edes alottaisi. Minun suositukseni on että otat tekniikoissa alkuun oppia joltakin kokeneelta, kaiken muun haet kokeilemalla. Joitain vuosia menee ja sitä alkaa miettimään että mitä helvetin järkeä tässä edes on, ainut vaan että sitä ei halua enää lopettaa koska on jo opetellut syömään ja reenaamaan sekä lepäämään salin asettamilla ehdoilla. Sitä stressaa ruuasta, pällistelee itseään peilistä ja pahimmassa tapauksessa mittailee raajojensa ympärysmittoja, rustaten ne treenivihkoon muistiinpanoiksi. Hauskuus koko hommassa on sen turhuus. Säästä itsesi PT:n neuvoilta, ei ole hyväksi tietää heti aluksi liikaa turhia asioita. Aloittelijoihin suhtaudutaan, no ei niin tosissaan. Johtunee siitä valtavasta innostuksesta ja "tiedon"määrästä, viimesen päälle varusteista ja vaatteista, salille ei tarvitse mukaan muutakuin nyrkit ja kyrvän. Ite en ainakaan tule ikinä olemaan niin kovassa kunnossa että kehtaisin pukeutua esim better bodies vaatteisiin, aloittelijana olisin kehdannut ja halunnut mutta ei ollut varaa, luojan kiitos.

Ehkä en kuitenkaan kutsuisi itseäni "kehonrakentajaksi" heti, kun olen ostanut salikortin ;)

No just tämä. Ei ehkä kannata alkaa ekan salitreeniin jälkeen puhua itsestään kehonrakentajan, ei minään sellaisena.

Ihan sama kuin ostat Osuuspankin rahastoa 50 eurolla ja puhut itsestäsi sijoittajan. Kuolee nauruun heti välittömästi puolet porukasta.

Että vaikka on intoa vaikka miten niin ollaan Suomessa, eli profiili matalalla. Tai no, ei oo pakko ja saahan sitä omaan kehonrakentamistaa korostaa ihan miten paljon vain, mutta ei kannata ihmetellä jos ihmiset katsoo vähän kieroon. Tavallinen treenaamaton näyttää kehonrakentajalta ihan yhtä paljoin kun 150 kiloinen ylipainoinen sprintteriltä. Että ei oikeasti, valot päälle nyt.

Back
Ylös Bottom