yllättäen näin miespuolisena, near death experiencet liittyy vahvasti moottorillisiin vempaimiin.
kaksi kertaa (saman vuorokauden aikana) olen nukahtanut moottoripyörän tankoon yli 200 km/h nopeudessa italian ja saksan baanoilla. takana yksi huonosti nukuttu yö (lue: biletetty italialaisten kavereiden kanssa, jotka reissulla tapasimme), ja kunnianhimoinen tavoite ajaa seuraavana päivänä - n. viiden tunnin yöunilla - italian genovasta saksan berliiniin, a´ 1600 km. ja yhdellä istumalla tietenkin. ensimmäinen tankoon nukahtaminen tuli viiden tunnin ajon jälkeen, kun aurinko paistoi lämpimästi, oli hyvä asento tankkilaukkuun nojaten, ja matkanteko sujui vaivattomasti. heräsin siihen, kun pyörä kallistui enemmän ja enemmän oikealle - kohti kallionseinää. tiedä sitten kuinka pitkään olin torkkunut, tuskin montaa hetkeä - mutta tuossa vauhdissa pyörä kulkee sekunnissakin jo melkoisen matkan.
toinen nukahtaminen tapahtui illalla sitten jo määränpään lähestyessä, samalla yli 200 km/h nopeudella. siitä sitten vajavaisesti toimivat aivoni ymmärsivät viestittää hätäjarrutusta, kun tajusin ajavani ohituskaistaa kohti edessäajavan rekka-auton perävaloja - ja melkoisella nopeuserolla. olin sitten mielestäni menossa majataloon checkkautumaan sisälle, kun kerran nukuttikin niin paljon - kaipa ne rekan perävalot muistuttivat jonkun guesthousen valoja.
samalta vuorokaudelta mainittakoon myös teinimäinen ´minuahan ei ohiteta perkele´ tempaus, olihan alla kuitenkin nopea pyörä. ajaessani 150 km/h leppoisaa vauhtia, ohitseni pyyhälsi alfa romeo. "ja minuahan ei ohiteta perkele", ajattelin. pienempää silmään, ja vauhdilla alfan ohi. jäin sitten voitonriemuisena katselemaan alfaa sen ohitettuani, ja katseen takaisin eteen laittaessani huomasin (siinä sekunnissa kun maisema ennättää vaihtua aika paljonkin, kuten todettiin aiemmin) että tie oli jo pitkän aikaa sitten alkanut kääntyä oikealle - ja minä ajan tietenkin suoraan - yli 200 km/h, jälleen. lisäksi tie oli vielä eritasoinen, vastaantulevien kaista oli n. 5 metriä alempana kuin oma kaistamme, tieaidalla erotettuna tietenkin. eli, aitaan törmätessäni olisin lentänyt kauas aidan yli, vastaantulevien kaistalle - ja vastapalloon johonkin autoon. no, lopputulos kuitenkin olisi aivan sama, tuossa vauhdissa muutenkin. ei siinä sitten muu auttanut kuin kantata pyörä niin paljon oikealle, kuin siinä vauhdissa uskalsi - ilman että pyörät olisivat lähteneet alta. jarruunhan ei tietenkään ole asiaa, kun kanttaa pyörällä mutkaan, jokainen sen tietää mitä sen jälkeen olisi käynyt. muistan varmaan elämäni loppuun asti, miltä se vastaantuleva aita näytti siinä nopeudessa, kun koetin kantata sen minkä uskalsin, ja toivoa etten osu aitaan. tilanne oli kuin hidastetussa filmissä, aita lähenee sentti sentiltä, ja minä koetan kantata ja kantata, ja toivoa että vauhti hidastuisi itsestään edes hieman. lopulta, piinaavien hetkien jälkeen, tajusin että aita alkaa taas loittonemaan, ja tie suoristumaan. lähimmillään aita kävi vajaan metrin päässä pyörästä - siinä nopeudessa se ei ole enää suurikaan matka. lienee ymmärrettävää, että tilanteen ohi mentyä vauhti tippui pitkäksi aikaa alle 100 km/h:n, ja alfa sai mennä menojaan ohitseni. jälkeenpäin ajateltuna, siinäkin mielessä tosi hyvä tuuri ettei ohituskaistalla ollut edessäni yhtään hitaampaa autoa - se jarrutus kun ei olisi ollut vaihtoehto tuossa vaiheessa.
loppukaneetiksi mainittakoon, että suoritimme sen 1600 km matkan vuorokauden sisällä, 18 tunnin aikana. joku voi miettiä että menipä pitkään - baanoilla kun keskinopeus on kuitenkin suuri (ja me ajettiin todella lujaa koko matka), mutta... jokainen voi itse käydä kokeilemassa miltä se tuntuu hidastella tietulleihin, pysähdellä bensaa tankkaamaan, sekä kokea monia muitakin esteitä, joita matkalle aina tulee. vähäisimpänä näistä ei ollut bensan loppuminen pyörästä, jota saimme odotella tiepalvelun tuomana sitten pari tuntia tien poskessa. siltikin, noiden parin tunnin aikana keskituntinopeus oli hieman alle 100 km/h koko ajan.
no, tulipahan se ´rautaperse´ -titteli (vai mikä se nyt olikaan, kun 1500 km suorittaa vuorokauden aikana) sitten cv:hen. tosin, enää en sellaista kokeilisi.
sittemmin on nuo menohalut moottorillisilla vempeleillä ´hieman´ vähentyneet. monesti on tullut vaan kiitettyä onneaan että vielä saa noita tapahtumia muistella - kaukana ei onnettomuus todellakaan ollut.