Natutreenaajan lihasmassan kasvupotentiaali

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mutta ton 14 viikon jälkeen ne "gainssit" oli taas käytetty, ja seinä tuli vastaan voimailussa. Sitten hauis repesi, ja puolen vuoden tauon jälkeen olen suosiolla jatkanut bodaus tyyppistä treeniä. Ei vaan pää kestä tällä hetkellä ajatusta siitä, että joka kerta kun menee salille, niin pitää jahdata sitä PR:ää kyykyssä, mavessa tai penkissä. Hassu juttu, enkkoja on tullut silti, mutta eri liikevariaatioissa.

Jos jahtaa joka treenissä PR:ää niin ei ole kyse kyllä enään ainakaan kovin järkevästä voimailutreenistä. Se on eri asia treenata voimaa kuin testata sitä.

Jos jahtaa joka treenissä PR:ää niin ei ole kyse kyllä enään ainakaan kovin järkevästä voimailutreenistä. Se on eri asia treenata voimaa kuin testata sitä.

Katellu liikaa youtubebodarien videoita, jokainen sarja on aina joku PR. "fatigued rest day smith overhead press single set volume PR without wrist straps after leg day"

Asiaan(joskaan ei varmaan alkuperäiseen aiheeseen) melkein liittyen; onhan toi aika järjetöntä, jos jokaisessa treenissä pitäisi puskea enkkoja. Toki niitä ennätyksiä nyt voi seurata sarjapainoissa, toistomäärissä jne, mutta mitään ykkösiä nyt kannata tehdä päivästä toiseen. Itseä aina silloin tällöin huvittaisi penkata edes vähän enemmän, mutta tangolla penkkaaminen ei vain ole tuottanut tulosta. Nyt olen pariin kertaan testannut ykköset, pari kolme viikkoa sitten, sekä viime viikolla. Ykkösmaksimi kehittynyt n. 10%, vaikka tänä aikana varsinaista liikettä ei ole tehty kertaakaan, vain vinoa ja kapeaa penkkiä smithissä, nekin treenien loppupuolella pitkinä sarjoina.

Taisipa Mikekin mainita jossain podcastissa tms, että tekemällä noita "äly pois"-treenejä on penkkitulos noussut vanhojen maksimien ohi, vaikkei liikettä olekaan treenattu ykkösmaksimin kehitys mielessä. Ei nyt sinänsä mikään uutinen, että lihaksen koon kasvattaminen myös kehittää voimaa, mutta turhan usein kuvitellaan, että vain voima tai lihasmassa voi kehittyä tietynlaisella treenillä.

Eli olin heikompi, kuin ennen, mutta kehitystä tuli silti. .

Tuo muuten kävi itsellänikin. Otin jotenkin tauon jälkeen erilaisen lähestymistavan treeniin, ja tein kolme ekaa kuukautta tosi tuntumaa hakien ja pienillä painoilla. En halunnut olla taas siinä tilanteessa että kukaan ei edes usko mun tuloksia kun ei voisi arvata päälleppäin että käy salilla :) Ja toisekseen voimat oli jo mennyt niin voi voi, mutta lihaa oli saatava kun oli jo aika ruipelo.

Luulin vain illuusioksi (kun oli välissä niin hoikka) kun näytti että lihat on jo melkein samalla tasolla kuin ennen mutta voimat on todella kaukana huippulukemista. Vasta kun mittanauhalla tajusi jälkeenpäin todistaa asian niin ymmärsi että kaippa se on mahdollista. Toki se lihasmassan kehitys tyssäsi kun painoja tarpeeksi pitkään ei nostanut/saanut nostettua, ja oli lisättävä painoja ja pudotettava sarjat sinne normi 6-10 alueelle ja kunnon palatuksen sarjojen välissä uuden kuormituksen saamiseksi, mutta se vei taas mennessään, ja nyt ryskätään jälleen :)

Sori, jos selitin asian huonosti. Meinasin prie:n jahtaamisella sitä, mikä on treenin pitkän aikavälin "päätavoite". Eli suomeksi sanottuna, mikä ihmistä motivoi ylipäätänsä siellä salilla käymään. Ja pr:t voivat olla myös sarjaenkkoja, joilla sitä kehitystä on mahdollista mitata myös, jos tavoitteena on lihasmassa. Ei kai nyt kukaan oikeasti sen aloittelijavaiheen jälkeen edes fyysisesti kykene nostamaan enemmän rautaa joka treenissä. Mutta siitä tässä nimenomaan oli puhe, että pitkän tauon jälkeen on mahdollista hyvällä tuurilla mennä vähän ylitse vanhoista enkkaraudoista, jos homman toteuttaa fiksusti.

Katellu liikaa youtubebodarien videoita, jokainen sarja on aina joku PR. "fatigued rest day smith overhead press single set volume PR without wrist straps after leg day"

Asiaan(joskaan ei varmaan alkuperäiseen aiheeseen) melkein liittyen; onhan toi aika järjetöntä, jos jokaisessa treenissä pitäisi puskea enkkoja. Toki niitä ennätyksiä nyt voi seurata sarjapainoissa, toistomäärissä jne, mutta mitään ykkösiä nyt kannata tehdä päivästä toiseen. Itseä aina silloin tällöin huvittaisi penkata edes vähän enemmän, mutta tangolla penkkaaminen ei vain ole tuottanut tulosta. Nyt olen pariin kertaan testannut ykköset, pari kolme viikkoa sitten, sekä viime viikolla. Ykkösmaksimi kehittynyt n. 10%, vaikka tänä aikana varsinaista liikettä ei ole tehty kertaakaan, vain vinoa ja kapeaa penkkiä smithissä, nekin treenien loppupuolella pitkinä sarjoina.

Taisipa Mikekin mainita jossain podcastissa tms, että tekemällä noita "äly pois"-treenejä on penkkitulos noussut vanhojen maksimien ohi, vaikkei liikettä olekaan treenattu ykkösmaksimin kehitys mielessä. Ei nyt sinänsä mikään uutinen, että lihaksen koon kasvattaminen myös kehittää voimaa, mutta turhan usein kuvitellaan, että vain voima tai lihasmassa voi kehittyä tietynlaisella treenillä.

Toisaalta mä ainakin tykkään ajatuksena siitä, että kun salille menee, niin edes teoriassa on mahdollista tehdä jotain, mitä ei ole tehnyt koskaan ennen. Monta kertaa on nolottanut ihan v*****i, kun on yliarvioinut omat voimat. Mutta noista kokeiluista on onneksi aina oppimut jotain. Ykkös makseja olen kokeillut tasan 2 kertaa 10 vuoden aikana: vuonna 2011 mavessa 220kgx1, josta opin, että mulla ei ole eityisen hyvä irtiotto, vaikka rauta nousi. Sitten 2015 leuoissa 50kgx0, josta mä opin, että habaa ei pidä rikkoa.

Ei kannata koskaan jättää jotain juttua tekemättä vain siksi, että joku toinen sanoo, että niin ei saa tehdä. Tämä pätee myös korkea volyymiseen "äly pois" treeniin. Sä et koskaan opi tietämään, mikä on sun kohdalla tarpeeksi volyymiä, ennekuin sä tiedät, mikä on liikaa. Ja se mikä on liikaa sulle, ei välttämättä ole liikaa jollekin toiselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom