Natutreenaajan lihasmassan kasvupotentiaali

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nimenomaan, suuntaa antava. Ajattelin vain tuon kirjoittaa siksi ettei kukaan aloittelija (esim. minä) ajattele että natupotentiaali on jo saavutettu kun hanska on 44cm... :/ Itellä olis ton laskurin mukaan tullu natumaksimit vastaan noin puolenvuoden treenin jälkeen... T: Ripuliranne :D

Nimenomaan, suuntaa antava. Ajattelin vain tuon kirjoittaa siksi ettei kukaan aloittelija (esim. minä) ajattele että natupotentiaali on jo saavutettu kun hanska on 44cm... :/ Itellä olis ton laskurin mukaan tullu natumaksimit vastaan noin puolenvuoden treenin jälkeen... T: Ripuliranne :D

Miten olet huomioinut tuossa laskurissa käytettävän rasvaprosentin? Itse olisin myös ylittänyt kaikki laskurin antamat mitat jo alle vuoden treenillä, mutta sitten kun näiden monien treenivuosien jälkeen tiputin rasvaprosentin oikeasti sinne ~10% paikkeille, niin .....

Itellä olis ton laskurin mukaan tullu natumaksimit vastaan noin puolenvuoden treenin jälkeen... T: Ripuliranne :D

Niinkö, että lähtötilanne oli treenaamaton kroppa ja puolessa vuodessa laskurin maksimi oli saavutettu?
Paljonko sulla tuli puolen vuoden treenillä kehitystä ja mitä se laskuri kertoi maksimiksi?

Miten olet huomioinut tuossa laskurissa käytettävän rasvaprosentin? Itse olisin myös ylittänyt kaikki laskurin antamat mitat jo alle vuoden treenillä, mutta sitten kun näiden monien treenivuosien jälkeen tiputin rasvaprosentin oikeasti sinne ~10% paikkeille, niin .....

Se vatsanympärys on taulukossa antamassa juuri sen rasvanmäärän suhteessa painoon. Mutta kuten sanoin niin aika löysässä kunnossa ollaan noilla mitoilla mitä taulukossa on (esim. 180 cm 91kg 83 cm on ehkä 15%). Paljon esim. itselläsi on 10 % rasvoissa paino ja vatsanympärys?

178/84 ja itsellä rasvat arvioisin ainakin 20 ja aamuvyötärö 84cm, tuskin nyt ihan 13% olet
Mä en sitä ole itse mitannut, vaan Timo Haikarainen, jonka valmennuksessa nyt olen. Neljän pisteen mittauksella pihdeillä. Olin tuohon itsekin aika skeptinen, kuten tässä postissa kesäkuntoon threadissa sanoin:
Jospa mäkin päivittelen.. Alla lukemat marraskuun loppupuolella. Tänään 84,7kg aamupainolla rasvat pihtimittauksella 13,3 %. Tuntuu uskomattomalta, kun ei sixpack mitenkään erikoisemmin näy. Lukemaakin tenttasin valmentajalta, mutta totesi, että osaa silmämääräisestikin sanoa tuhansien mittauksien kokemuksella, että alle 15 ollaan. Noh, tästä jatketaan matkaa alaspäin..

Toki voi olla niin, että mulla on kehotyyppi jota tuo neljän pisteen mittaus suosii. Alussa vyötärön ympäryksellä 87cm lukema oli 20%. Ja kyllä mä aamupalan ennen noita vedän. Itse olen tietoisesti pysytellyt erossa mittanauhasta ja jättänyt mittaukset valmentajalle. Siitä olen itsekin täysin varma, että lihaa pitää kasvattaa lisää, kunhan dieetti on ohi.

Miten hyvin (varmaan netti pullollaan) on tutkittu paljonko naturisti hyötyy lähes totaalisesta treenilakosta? Tarkoitan siis jos vaikka suunnitelmallisesti pitää 1/2- 1 vuoden kovan treenijakson jälkeen vaikka kuukauden taukoa saliharjoittelusta.
Näin maalaisjärjellä ajateltuna, jos ajetaan kroppa seinää vasten ja huomataan että se lihas ei vaan enää kasva (enää niin kovaa tahtia) niin paluttaako tuollainen pitkähkö tauko kropan ns. alkutilaan. Ja tauolta palatessa saataisiin hyödynnettyä taas se "alun nopea" lihaskasvu.
Eihän ne lihakset kokonaan mihinkään häviä. Voihan sitä kevyttä kuntoa ylläpitävää liikuntaa harrastaa silti.

Monella himotreenaajan pahin ongelma on just se että sieltä salilta ei vaan osaa olla olematta pois. Tuntuu että kunto ja ne lihakset häviää samantien jos jättää päivänkin välistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten hyvin (varmaan netti pullollaan) on tutkittu paljonko naturisti hyötyy lähes totaalisesta treenilakosta? Tarkoitan siis jos vaikka suunnitelmallisesti pitää 1/2- 1 vuoden kovan treenijakson jälkeen vaikka kuukauden taukoa saliharjoittelusta.
Näin maalaisjärjellä ajateltuna, jos ajetaan kroppa seinää vasten ja huomataan että se lihas ei vaan enää kasva (enää niin kovaa tahtia) niin paluttaako tuollainen pitkähkö tauko kropan ns. alkutilaan. Ja tauolta palatessa saataisiin hyödynnettyä taas se "alun nopea" lihaskasvu.
Eihän ne lihakset kokonaan mihinkään häviä. Voihan sitä kevyttä kuntoa ylläpitävää liikuntaa harrastaa silti.

Monella himotreenaajan pahin ongelma on just se että sieltä salilta ei vaan osaa olla olematta pois. Tuntuu että kunto ja ne lihakset häviää samantien jos jättää päivänkin välistä.

Aiheeseesi liittyen suosittelen lukemaan tämän: http://www.strengtheory.com/grow-like-a-new-lifter-again/

Sieltä tämmöinen poiminta:
"1) This study showed that alternating 6 weeks of training with 3 weeks off for 24 weeks (train 6, off 3, train 6, off 3, train 6) produced the same strength and mass gains as training for 24 weeks straight."

Mittarissa kohta 34 v. ja 4 salivuotta menneet lähinnä dieetatessa. Weiderin taulukko antoi sentään lohtua vyötärönmitan kohdalla, joka on 84-85 cm 188 varressa. Muihin mittoihin vielä matkaa, samoin laskureiden kanssa. Eli lisää lihasta vaan!

Weiderin taulukko taitaa olla jostain 1900-luvun alusta kun miesten pituus alkaa 155 sentistä ja loppuu 190 senttiin ;)

Saliurallani hanska on kasvanut jostain 14-vuotiaan tytön mitasta 160-senttisen miehen ihannehabaan :puntti:

Intin alussa tuo tuli pakolla testattua (lyhyemmän kaavan kautta). Olin sinne mennessä jo semi kireässä kunnossa, mutta kun siellä lähti vielä useita kiloja ekoihin viikkoihin niin peilikuva ekan treenin jälkeen useampaan viikkoon oli ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kerta joka yllätti positiivisesti, ja silloin pystyi sanomaan olevansa melkein tavoite kunnossa. Onhan sen toki tiennyt että jos natuna ilman ihme geenejä haluaa näyttää lihaksikkaalta niin pitää olla tosi kireässä kunnossa niin pienetkin lihakset näyttää kovalta kun ei ole rasvaa päällä. Toki sitten vaatteet päällä on samaan aikaa sen näköinen kuin ei olisi ikinä käynyt salilla :)

Muistan myös kun aikanaan aloitti treenaamaan ja sitä kesti se puolivuotta, niin kun parin kolmen viikon jälkeen lopettamisesta mittasi hanskan, niin sinne oli viimein tullut pari senttiä lisää. Eli jonkun verran voi olla hyötyjä max viikkoja kestävästä tauosta.

MUTTA kun intin jälkeen oli pari vuotta treenaaminen sellaista on-off tyylistä, niin se oli melkolailla hukkaan heitettyä aikaa. Tulokset putoaa tiettyyn tasoon johon ne jämähtää ja lihakset pienenee vähitellen. Itselläni se taso on joku reilu 80kg painoa ja penkki jossain 6*90kg. Kerran parissa viikossa kun treenaa niin tuossa se pysyy näemmä. Joku itselle huono liike kuten minulle kyykky sitten romahtaa aivan pirusti ja nopeasti.

Pahinta tuossa että treenaa silloin tällöin eikä pidä totaalitaukoa on se että lihasmuistista ei saa irti niin paljon kun sitä tavallaan "käyttää" koko ajan. Eli sitten kun lyö täyden vaihteen silmään niin ei kehitys tule samaa tahtia kuin totaalilevon jälkeen aloittaessa.

Eli henk.koht. sitä mieltä että jos tajuaa keventää treenejä säännöllisesti niin ei ole kuin haittaa pitää pitkiä taukoja. En ole itsekkään päässyt vielä yli puolen vuoden kovan treenaamisen jälkeen siihen missä kunto oli ennen armeijaa muutama vuosi sitten.

Muun muassa HST:ssä käytetään niin kutsuttuja Strategic Deconditioning -jaksoja, joita myös Scott Abel on valmennettavilleen soveltanut. Kyseessä siis yksinkertaisesti selitettynä tietyin väliajoin pidetty suunnitelmallinen 9-14pv tauko treenistä. Ei siis mikään normaali kevennysviikko vaan ihan kunnollista totaalilepoa. Tuolla nyt on monia ihan positiivisia vaikutuksia, mutta päällimmäisenä syynä on se, että lihaksen "trainability" eli kyky vastaanottaa treeniä huononee säännöllisen rasituksen myötä. Pitämällä sitten näitä suunnitelmallisia totaalitaukoja pystytään palauttamaan tuota treenin vastaanottokykyä ja saadaan samoja tai jopa parempia tuloksia pienemmällä volyymilla ja/tai intensiteetillä.

Tuntuu jotenkin aika surulliselta, kun joku saavuttaa maksiminsa ja treenaa vuosia ilman tuloksia.

Totisesti, semminkin kun tämä ei voi millään pitää paikkansa. Tietysti on olemassa joku "absoluuttisen kasvun" raja, mutta uudelle kasvukäyrälle siirtyy kun muuttaa treeniä ja siirtyy pois mukavuualueeltaan.

Mielenkiintoisia kommentteja foorumilaisilta, kiitos kaikille mun kysymykseen vastanneille!.
Itse kun aloittanut ja lopettanut saliharrastuksen useammin kuin täällä monella on edes ikää, niin jotenkin oma fiilis on että ainakaan kovin paljon ei ole tullut takapakkia fysiikassa. Toki kimmoisuus, kireys, hermotus max. penkkeihin ja kyykkyihin häviää väkisin jos vuosiakin on pois salilta. Mutta kun jokin ylläpitävä (fyysinen työ, muu harrastus..) on pitänyt peruskunnon yllä niin tuntuma on että aina saa ns. uuden alun ilman että täytyy käydä täysin lähtöruudun kautta. Perus lihasmassa on säilynyt josta helppo taas jatkaa eteenpäin.
Mutta nää on varmaankin hyvin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä juttuja joissa on paljon muuttujia matkalla.

Lajinahan tää on hyvinkin mielenkiintoinen. Vaatii yllättävän paljon yläpäätä (yleinen mielipidehän on jotain aivan muuta...), jotta oppii kuuntelemaan omaa kehoaan ja mikä sille on parasta. Eikä yleinen elämänkokemus ole siinäkään haitaksi. Varsinkin kun vedetään natuna :)

MUTTA kun intin jälkeen oli pari vuotta treenaaminen sellaista on-off tyylistä, niin se oli melkolailla hukkaan heitettyä aikaa. Tulokset putoaa tiettyyn tasoon johon ne jämähtää ja lihakset pienenee vähitellen. Itselläni se taso on joku reilu 80kg painoa ja penkki jossain 6*90kg. Kerran parissa viikossa kun treenaa niin tuossa se pysyy näemmä. Joku itselle huono liike kuten minulle kyykky sitten romahtaa aivan pirusti ja nopeasti.

Pahinta tuossa että treenaa silloin tällöin eikä pidä totaalitaukoa on se että lihasmuistista ei saa irti niin paljon kun sitä tavallaan "käyttää" koko ajan. Eli sitten kun lyö täyden vaihteen silmään niin ei kehitys tule samaa tahtia kuin totaalilevon jälkeen aloittaessa.

Eli henk.koht. sitä mieltä että jos tajuaa keventää treenejä säännöllisesti niin ei ole kuin haittaa pitää pitkiä taukoja. En ole itsekkään päässyt vielä yli puolen vuoden kovan treenaamisen jälkeen siihen missä kunto oli ennen armeijaa muutama vuosi sitten.

Itsellä oli puolentoista vuoden mittainen jakso syksystä 2013 vuoden 2015 helmikuuhun saakka, jonka aikana en käytännössä tehnyt treenissä ollenkaan perinteisiä "isoja" levytanko liikkeitä. Muutamaa satunnaista ( ja huonolla menestyksellä ) tehtyä penkki- ja mave treeniä lukuunottamatta, en siis kyykännyt tai tehnyt pystäriä lainkaan. Eli voimatreenin, ja varsinkin jalkatreenin suhteen kroppa palasi lähemmäs "lähtötasoa", kuin mitä moneen vuoteen. Lihasmassaa en tuona aikana menettänyt, oikeastaan päinvastoin, sillä treenasin yläkroppaa ensimmäisä kertaa ikinä tarpeeksi suurella volyymillä, jotta jotain ylipäätänsä tapahtui. Leukoja, dippejä, soutuja, habaa, ojentajaa jne.

Eli olin heikompi, kuin ennen, mutta kehitystä tuli silti. Sitten alaselkä prakasi, ja parin kuukauden kuntouksen jälkeen jatkoin ensin bodausta, mutta sitten rauta alkoi himottamaan.. Käytännössä aloin kyykkäämään, mavettamaan ja punnertamaan säännöllisesti ekaa kertaa parin vuoden tauon jälkeen, ja 14 viikon jälkeen olivat kaikki vanhat enkat menneet rikki. Eli tavallaan sain sekä syödä kakun, että pitää sen.. Hassu juttu tossa on se, että kun olin ensin loukkannut polven, ja sitten selän, niin aika pitkä aika oli sellaista, että en oikeasti pystynyt esim. kyykkäämään ollenkaan. Mä luulen, että se teki pääkopalle pelkästään hyvää, ja teki samalla treenaamisesta taas hauskaa, kun ei ollut "pakko" puskea sitä rautaa joka treenissä. Eli tavallaan se lihasmuistin resetointi oli enemmänkin psykologinen juttu.

Mutta ton 14 viikon jälkeen ne "gainssit" oli taas käytetty, ja seinä tuli vastaan voimailussa. Sitten hauis repesi, ja puolen vuoden tauon jälkeen olen suosiolla jatkanut bodaus tyyppistä treeniä. Ei vaan pää kestä tällä hetkellä ajatusta siitä, että joka kerta kun menee salille, niin pitää jahdata sitä PR:ää kyykyssä, mavessa tai penkissä. Hassu juttu, enkkoja on tullut silti, mutta eri liikevariaatioissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom