Itse olen 15v, ja olen tehnyt pystypunnerrusta käsipainoilla 2*8*36kg, vaikka penkkimaksimi liikkuukin vain siellä 120kg-125kg tietämillä. Mutta minulla nyt on muutenkin olkapäät muita lihaksia edellä...Pistää silmään täällä jannujen pystypunnerrukset käsipainoilla... 40kg hantteleilla vedellään 10 sarjoja vaikka esim. penkki on alle 150kg. Voisikohan joku kertoa "tekniikan" millä saisin itsenikin moiseen "pystärikuosiin" vai ovatko toistot 10cm pitkiä?
Oma näkemykseni parhaasta mahdollisesta tavasta kehittää pystäriä:
Omasta mielestäni olkapäille kannattaa valita pääliikkeiksi pystypunnerrus istuen tangolla, ja pystypunnerrus käsipainoilla, joita sitten vaihdellaan vuorotellen joka toisessa treenissä. Vain 1-2 sarjaa(täysin loppuun asti), ja toistot 8-12. Ei pakkotoistoja tai muitakaan erikoistekniikoita, paitsi restpauseja niin halutessaan. Eli tehdään esim. kymmenen toistoa(täysin loppuun asti), levätään 30sek, tehdään uudestaan esim. kolme toistoa, levätään 30sek, ja tehdään vielä esim. kaksi toistoa. Näin ollen toistoja tuli yhteensä 10+3+2=15rp. Suoristustekniikka niin, että tangolla liike tehdään aivan rinnasta saakka(ei kuitenkaan pompauteta), ja käsipainoilla niin alhaalta kuin vain pystyy, ja yläasennossa käsipainot viedään yhteen. Negatiivinen vaihe kestää aina vähintään kaksi sekuntia, ja paino(je)n alastullessa niitä pitää jarrutella kaikin voimin(samalla pidätetään hengitystä ja kerätään paineita positiivista vaihetta varten). Heti tangon rinnalle / käsipainojen olkapäille osuessa painot nostetaan räjähtävästi ja täydellä energialla, yrityksellä ja voimalla ylös, hengitetään voimakkaasti ulos, ja sitten jatketaan taas negatiivisesta vaiheesta.
Ja ensimmäinen toisto käsipainoilla punnerretaan ehdottomasti yksin ylös, ilman avustusta(niin myös muutkin).
edit. Ja jokainen kerta kun tehdään pystäriä (tai mitä tahansa muuta liikettä), pyritään saamaan enemmän toistoja tai painoja kuin viime kerralla. Ja tämä tietenkin edellyttää lähes kaikissa tapauksissa kehonpainon nousua...