Tää on tosiaan hauskaa, koska vaikka itse olen vaan 22v, niin jopa mun lapsuudessa (no oon mä vielä aika kakara...) oli tilanne vielä aivan toinen, kuin nykyään. Vanhemmat eivät vieneet mua esim. koskaan mäkkäriin syömään ja mun ensimmäinen kerta mäkissä oli, kun luokkalaisella oli mäkkisynttärit, kun olin jotain 9v... Nykyään mäkki on niin tavallista, että vanhemmat jopa ostavat usein drive-in:stä ruoat mun pikkusiskolle, kun ovat hakeneet hänet koulusta... Kuulemma hän on niin nälkäinen, kun tulee koulusta, että hänen on pakko saada ruokaa, jotta jaksaisi odottaa oikean ruoan valmistumista. Kuitenkin mä olin itse kakarana myös aivan helvetin nälkäinen samassa tilanteessa, mutta mulle heitettiin nenän eteen pari kinkkuruisleipää... Onneks vanhemmat eivät sitten osta limuja mäkkärista, vaan pelkästään sen purilaisen, jonka kanssa systeri juo maitoa.
Limut oli tosiaan myös vielä niissä 1/3l pulloissa (minäköhän vuonna kokikset siirty vakiona 0,5l kokoon?) ja limua ostettiin pelkästään synttäreille ja jouluaatolle ja sitten kesällä juhannuksena. Karkkia en saanut ikinä vanhemmilta, viikkorahan käytin yleensä johonkin aivan muuhun, kuin karkkiin, mutta pari kaveria aina halusi karkkia ja heillä oli köyhät vanhemmat, jotka eivät maksaneet viikkorahaa, joten he keräsivät metiköstä pulloja ja ostivat niillä karkkia... Se oli musta jopa ihan hauskaa, joten olin itsekin aina messissä ja ostettiin sitten irtokarkkeja tyyliin nallekarkkeja 20 pennillä jne. :D
Mun mielestä tää saatannallinen kehitys alkoi juuri siihen aikaan, kun menin yläasteelle ja kehitys oli niin järisyttävän nopeeta, että lukiossa 2. luokalla tuli kouluun jo se limu- ja karkkiautomaatti...