Naisen logiikka & urheilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ruger
  • Aloitettu Aloitettu
OmppuO sanoi:
Sitä olen kyllä monesti ihmetellyt, että miksi niin monissa lehdissä esitellään kaikenlaisia huuhaa-dieettejä ravitsemuksellisina faktoina. Ja naisille suunnatut kuntoilulehdet ovat täynnä kaikkea mahdollista tuubaa. Eräs työkaverini on sitä mieltä, että tavallinen pulla ei lihota, viinerit lihottaa. Ja samainen naishenkilö kyseli tehokkaita vatsalihasliikkeitä (perjantaina) ja maanantaina sanoi, että tein niinkuin käskit eikä vatsa pienentynyt. Mutta kyllä iso osa treenaamattomista miehistä on aivan yhtä pihalla treeni- ja ravintoasioissa.

Juu. Ja mikä kanssa ahdistaa on se, että Painonvartijoita pidetään tiedotusvälineissä laihdutuksen asiantuntijoina. Aina kun televisiossa tai lehdissä puhutaan laihduttamisesta, pitää myös joku Painonvartijoiden edustaja olla kertomassa oma mielipiteensä asiasta. Muistanpa, että taannoin päivälehdessä oli artikkeli, jonka otsikko oli jotakin "Pulla on sallittu nautinto" tjsp. Siinä paikkareiden edustaja kertoi, että laihduttaja voi turvallisin mielin popsia pulla päivässä kaffen kanssa, koska siinä pullassa on vain niin ja niin vähän pisteen edestä kaloreita. :jahas: Olipa siellä paikkareiden kokouksessakin tarjottu kaikille laihduttajille pullakahveet. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehrmann sanoi:
Mä en.

Be what you preach, do what you preach...ja.... siltä väliltä.
:offtopic: menee nyt, mutta mitä tarkoitat?
Jos meinaat että pitää kouluttautua, niin voi voi kun kaikki ei aina ole niin helppoa. Toiset kun on niitä kouluja jo käyneet ja töitä ei ole. Ja rahaa ei ole jatkaa eri alalle opiskelua noin vaan. Ehkä sinäkin tulet sen joskus huomaamaan...

Vai tarkoititko kenties että pitää NÄYTTÄÄ siltä että tietää ja osaa...?

Edit: Mutta aiheeseen liittyen, uskon että kaikki tämä mistä täällä on jauhettu on naisilla kiinni väärästä tiedosta sekä tiedon puutteesta kuorrutettuna haluttomuudella nähdä vaivaa asioiden eteen. Eli kaikki tänne mulle heti nyt -tai ei mitään.
Onhan se jo tuhat kertaa nähty, kuinka sitten ihmistä joka myös toimii tavoitteidensa saavuttamiseksi pidetään friikkinä, hulluna ja jopa narsistina. :wall:

On se kyllä kumma, kun ei ihmiset tajua Painonvartijoiden olevan yritys eikä mikää ravitsemusasiantuntijataho! Vähänkö niitä kiinnostaa, tippuuko paino tai miten terveellisesti, ne vaan haluaa myidä niitä niitten pistekirjoja ym.

Francine sanoi:
One vaan haluaa myidä niitä niitten pistekirjoja ym.
Kuinkahan säästöliekille tuollainen painonvartijoiden dietti muuten ajaa? Vilkuilin joskus sellaista ja tuli vähän fiilis, että siinä vedetään kalorit vain niin vähiin että tulosta tulee, mutta paino palautuu helposti kun vähänkin "hairahtuu". Hyvä business tietenkin kun laihduttajat tulevat takaisin tekemään katumusta.

OmppuO sanoi:
Ja samainen naishenkilö kyseli tehokkaita vatsalihasliikkeitä (perjantaina) ja maanantaina sanoi, että tein niinkuin käskit eikä vatsa pienentynyt.
:lol2: :lol2: :lol2:

Tää oli hyvä!

En usko, että tämä naistenlehtien "ravitsemustieto" on kovinkaan monen dieettiä pilannut.

Vaikka kait jotakuinkin kaikki naiset sitä ihannevartaloa haluaa, suurin osa ei kuitenkaan ole valmis tekemään tarvittavia uhrauksia. Näille ihmisille on suhteellisen turha selittää treenistä ja ravinnosta, koska oikea tieto vie sen tavoitellun ihannevartalon tavoittamattomiin ja lisää vain ahdistusta. Ja jos kuntoplus tai vaikka kaikki naistenlehdet lopettavat niiden helpompien ratkaisujen julkaisun, niin kaalisoppadieetti kysellään naapurilta, eikä naistenlehdistä enää lueta mitään ravitsemukseen liittyvää.

Kaikki tässä maassa tietää jo tyypillisen laihduttajan kohtalona olevan painon jojoilun. Ne jotka siihen kovaan työhön on valmiita tajuaa kyllä aika äkkiä, että siinä tyypillisen laihduttajan dieetissä on jotain pahasti vialla, ja alkaa etsiä oikeaa tietoa jostain muualta.

Se tyypillinen laihduttaja taitaisi tarvita laihdutustiedon sijasta pohdintaa siitä, mikä itselle on oikeasti tärkeää.

Omskakas sanoi:
Siinä paikkareiden edustaja kertoi, että laihduttaja voi turvallisin mielin popsia pulla päivässä kaffen kanssa, koska siinä pullassa on vain niin ja niin vähän pisteen edestä kaloreita. :jahas:

Minusta tuo on ihan asiaa. Voihan sen pullan syödä, kunhan sen ottaa sitten muuten huomioon. Normaalilla laihduttajalla se homma menee varmasti metsään, jos karsitaan ruokavaliosta kaikki pullat ja viinerit pois. Useimmilla ihmisillä päästään hyviin tuloksiin jo sillä, että saadaan ihminen tajuamaan kuinka paljon tietyssä ruoka-annoksessa on energiaa ja kuinka paljon niitä annoksia voi lihomatta päivässä syödä. Tähän se Painonvartijoiden homma pisteineen käsittääkseni pitkälti perustuukin.

Vilsu sanoi:
En usko, että tämä naistenlehtien "ravitsemustieto" on kovinkaan monen dieettiä pilannut.

Vaikka kait jotakuinkin kaikki naiset sitä ihannevartaloa haluaa, suurin osa ei kuitenkaan ole valmis tekemään tarvittavia uhrauksia. Näille ihmisille on suhteellisen turha selittää treenistä ja ravinnosta, koska oikea tieto vie sen tavoitellun ihannevartalon tavoittamattomiin ja lisää vain ahdistusta. Ja jos kuntoplus tai vaikka kaikki naistenlehdet lopettavat niiden helpompien ratkaisujen julkaisun, niin kaalisoppadieetti kysellään naapurilta, eikä naistenlehdistä enää lueta mitään ravitsemukseen liittyvää.

Kaikki tässä maassa tietää jo tyypillisen laihduttajan kohtalona olevan painon jojoilun. Ne jotka siihen kovaan työhön on valmiita tajuaa kyllä aika äkkiä, että siinä tyypillisen laihduttajan dieetissä on jotain pahasti vialla, ja alkaa etsiä oikeaa tietoa jostain muualta.

Se tyypillinen laihduttaja taitaisi tarvita laihdutustiedon sijasta pohdintaa siitä, mikä itselle on oikeasti tärkeää.

Onpas helppoa. Mun ei tarvi sanoo mitään, ku tässä tuli kaikki mun sanottavani. :thumbs:

Tahvo Tohveli sanoi:
Minusta tuo on ihan asiaa. Voihan sen pullan syödä, kunhan sen ottaa sitten muuten huomioon. Normaalilla laihduttajalla se homma menee varmasti metsään, jos karsitaan ruokavaliosta kaikki pullat ja viinerit pois. Useimmilla ihmisillä päästään hyviin tuloksiin jo sillä, että saadaan ihminen tajuamaan kuinka paljon tietyssä ruoka-annoksessa on energiaa ja kuinka paljon niitä annoksia voi lihomatta päivässä syödä. Tähän se Painonvartijoiden homma pisteineen käsittääkseni pitkälti perustuukin.

Toisaalta pysyvämmät tulokset sais siivoamalla ruokavaliosta pois kaikki pullat ym. Eikä olisi sellanen jatkuva pullan tai karkin himo, johon tulee sitten sorruttua. Monien ihmisten on aika vaikee pysyä kohtuudessa ja siinä yhdessä pullassa, vaan sit ajatellaan et kyllähän mä voin toisenki ottaa, eihän täs paljo energiaa ollukkaa jne.

No, ehkä jotkut on parempia pysymään siinä yhdessä pullassa ja toisten pitää lopettaa kokonaan. En mä kyllä ymmärrä, miten joidenki mielenterveyskin tuntuu olevan kiinni siitä, saako hän sen iltapäiväpullan vai ei.

Luulisin, että toi johtuu vain tiedon puutteesta (ei osata laihduttaa pysyvästi) ja siitä, että karkki, pulla ja suklaa on vain niin hemmetin hyvää... Tässä pari nuorten tyttöjen suosimaa ihmedieettiä ihmeteltäväksi. :D

Suklaadieetti:

--eat only plain (no nuts etc.) chocolate, milk or dark
--drink only water, and LOTS of it
--do not take any vitamines
--ephedra and other pills are ok in reasonable doses
--eat 500-1000 cals of the chocolate a day
supposedly this works just as well as a fast for some people, I lost 2.7 kilos in a day once. You will be very weak most likley, so do not excersize. Most people reccomend you do this diet for one week to achieve optimal results

Sadkhin-dieetti:

Eräs tuntemani normaalipainon ylärajoilla oleva tyttönen "laihtui" tällä dieetillä 8 kiloa 10 päivässä. :david:

Dieetillä syödään 2 päivää peräkkäin pelkkiä hedelmiä ja vihanneksia ja tämän jälkeen kaksi päivää peräkkäin pelkkää täysmaitoa. Toistetaan kymmenen päivän ajan, jolloin hedelmäpäiviä on yhteensä 6 ja maitopäiviä 4.

Hedelmäpäivät:

Päivän aikana saa syödä korkeintaan 680g hedelmiä ja/tai vihanneksia, raakana ja mieluiten luomua.
Seuraavia saa syödä päivän aikana haluamansa määrän: Sipuli, valkosipuli, tilli, persilja ym yrtit.
Seuraavat mausteet ovat sallittuja: Yrtit, sipulijauhe, valkosipulijauhe, suola, pippuri ja sitruunamehu. Muita mausteita ei saa käyttää!

Valitse korkeintaan kolme eri hedelmää ja/tai vihannesta seuraavasta listasta (voit myös syödä vain yhtä tai kahta laatua):

Hunajameloni, cantaloupe, vesimeloni
Greippi
Kiwihedelmä
Mandariini, satsuma, klementiini
Mango
Nektariini
Appelsiini
Papaija
Persikka
Päärynä
Persimon
Ananas
Luumu
Vadelma, mansikka, mustikka, kirsikka
Omena
Aprikoosi
Banaani

Artisokka
Selleri
Tankoparsa
Parsakaali, kukkakaali
Kiinankaali, kyssäkaali, keräkaali, ym
Kurkku
Herneenversot
Avokado
Munakoiso
Lanttu
Punajuuri
Paprika
Pinaatti
Tomaatti
Porkkana
Purjo
Nauris
Kastanja
Kaikenlaiset lehtisalaatit kuten keräsalaatti, jäävuorisalaatti, ruukkusalaatti, rucola jne.

Maitopäivät:

Juo päivän aikana vähintään 3,5dl (1-1½ lasillista) mutta korkeintaan 2-2½ lasillista TÄYSmaitoa. Laktoosi-intolerantikot ja vegaanit voivat juoda esim. soijamaitoa mutta silloin on otettava päivittäin CLA -nimistä valmistetta (tätä saa luontaistuotekaupoista ja tavarataloista)
Seuraavia voit lisätä maitoon pieniä määriä: vaniljasokeria, kanelia, makeutusainetta
Voit juoda maidon sellaisenaan tai lisätä sitä kofeiinittomaan kahviin tai mihin tahansa teehen.

http://www.sahdkhin.com

Francine sanoi:
Monien ihmisten on aika vaikee pysyä kohtuudessa ja siinä yhdessä pullassa, vaan sit ajatellaan et kyllähän mä voin toisenki ottaa, eihän täs paljo energiaa ollukkaa jne.

Totta, kohtuudessa pysyminen voi olla vaikeaa. Toisaalta vaikeaa voi olla myös täydellinen kieltäytyminen, meikäläisen elämänlaatu laskisi vielä nykyisestäkin, jos en "saisi" syödä sitä töissä tarjottua viineriä silloin tällöin. Jos laihtuminen ja lihomisen estäminen olisi henkisesti todella helppoa, niin eihän meistä kukaan olisi ylipainoinen.

Mä taas en juuri syö muuta kuin täysjyvätuotteita, vähärasvaista kanaa, paistijauhelihaa, hyviä rasvoja, sekä tomaattia ja kurkkua. Joskus teen jotain soosia jostain vähärasvaisista kermankorvikkeista, mutta yleensä vesipohjaisia, joista saa oikeilla mausteilla maukkaita. Koulussa ei aina saa sitä maailman terveellisintä ruokaa, mutta sille ei voi mitään. Ehkä kerran parissa viikossa, joku tarjoaa pullan ja silloin otan sen, eikä tule huono mieli. Muuten syöminen on täysin rutiina ja yleensä, jos joku syö mun luona, niin kehuu, että teenpäs hyvää ruokaa.

Mulle ei jotenkin vaan mene päähän, että mikä voi olla niin henkisesti haastavaa syömisessä? Karkkihimojen päälle en ole koskaan ymmärtänyt. Suklaa on hyvää ja jos joku tarjoaa palasen, niin otan sen. Toisaalta ei koskaan tule sellaista oloa kaupassa, että ostanpas suklaata, koska kunnon ruoka maistuu paljon paremmalta. Jos aktiivisesti tekee jotain, niin siinä samalla on mahdotonta syödä, joten silloin onneksi suurin osa ihmisistä suhtautuu roskaruokaan järkevästi (eli ei syö sitä... :)), mutta sitten kun esim. istuu alas lukemaan tai katsomaan telkkaria, niin mistä ihmeestä tulee se pakottava tarvea tunkea jotain suuhunsa? (No vedän mäki tässä nyt samalla jauhelihakastiketta ja riisiä naamariin... ;))

Suurin osa näkee terveellisen syömisen jonain henkisenä taakkana, mutta kun se ei todellakaan ole sitä... En vain tajua ihmisiä. Kun yritän selittää ihmisille mitä syön, jos sattuvat kysymään, niin suurin osa pitää mua fanaattisena. Se hauskuus tässä on se, että mietin luultavasti syömisiäni vähemmän kuin nämä, jotka pitävät mua fanaattisena. Muuten eivät varmaan olisi edes kysyneet. :D

Trinity sanoi:
:
Vai tarkoititko kenties että pitää NÄYTTÄÄ siltä että tietää ja osaa...?

Joo, ESIMERKIKSI (ja vittu esimerkiksi se tarkoittaakin) mielummin otan vatsatreenineuvoja tiiliskivi vatsan omaavalta henkilöltä, kuin laardivatsalta :thumbs: .
Paljon uskottavampaa, koska se tiiliskivi vatsan omaava henkilö todella tietää mitä pitää tehdä saadakseen sellaisen vatsan, ja sillä on todiste treenin toimivuudesta KÄYTÄNNÖSSÄKIN---> nimittäin hän itse.

naksu sanoi:
Mulle ei jotenkin vaan mene päähän, että mikä voi olla niin henkisesti haastavaa syömisessä? Karkkihimojen päälle en ole koskaan ymmärtänyt.

Kai se menee sillai, että jotku jää koukkuun viinaan, jotku tupakkaan, jotku sokeriin (suklaaseen tms). Ei tietenkää välttämättä yhtä pahasti tai samassa mittakaavassa mutta kuitenki. Mun oli ihan pakko lopettaa karkkien syöminen kokonaan, kun vihdoinkin tajusin etten mä pysty pysymään missään kohtuudessa. Se jatkuva "tekee jotain hyvää mieli" -olo ei jättäny ikinä rauhaan. Mulle sopii totaalikieltäytyminen paremmin, eikä enää tee yhtää mieli karkkia. Tavallinen ruoka maistuu tosi hyvin ja olo on kerrassaan mainio :)

Ruokaan liittyy kyllä ihan valtavasti kaikkia sosiaalisia odotuksia ja kiemuroita. Mun mielestä on aika hassua, että ihmisten odotetaan tykkäävän samoista ruuista. Ja minkä takia ihmiset stressaa toisten terveellisestä syömisestä niin paljo, että ne voi melkein suuttua jos toinen ei suostu syömään niitten sokerimössöjä? Ei voida tajuta, että joku oikeesti haluaa olla ilman niitä eikä tunne itse luopuvansa mistään.

Ehrmann sanoi:
Joo, ESIMERKIKSI (ja vittu esimerkiksi se tarkoittaakin) mielummin otan vatsatreenineuvoja tiiliskivi vatsan omaavalta henkilöltä, kuin laardivatsalta :thumbs: .
Paljon uskottavampaa, koska se tiiliskivi vatsan omaava henkilö todella tietää mitä pitää tehdä saadakseen sellaisen vatsan, ja sillä on todiste treenin toimivuudesta KÄYTÄNNÖSSÄKIN---> nimittäin hän itse.

Eikö me jo puhuttu tästä toisessa ketjussa? :jahas:

Muista Ehrmanni hyvä, että asiat keskustelevat, eivät ihmiset. Eli argumentin hyvyyttä ei ratkaise se, kuka sen on esittänyt vaan se, millainen argumentti on.

Olen järkyttynyt ravintotietouden tasosta. En väitä, että se itsellänikään mitään huippua olisi mutta uskoisin perusasioiden olevan edes kunnossa.

Kämppikseni, TKT-opiskelija, 25 v. normaalipainoinen kuitenkin ei tiennyt viikko sitten mitä eroa on proteiinilla ja hiilihydraatilla - no minähän annoin pienen luennon. Tein juuri keskustelun aikana safkaa ja keittelin samalla parsakaalia kattilassa. Kysyin sitten ihan ohimennen pienen opastukseni jälkeen: "No sanohan onko tässä parsakaalissa enemmän hiilihydraatteja vai proteiineja?"

Eipä kaveri tiennyt. Mä olen alkanut miettiä, että kuinkahan moni peruskoulusta päässyt ihminen ei tiedä mitä tarkoittaa hiilihydraatti tai proteiini.

Mä oikeasti toivon, että tuo kämppikseni tapaus oli suuri tilastollinen poikkeama...

Omskakas sanoi:
Eikö me jo puhuttu tästä toisessa ketjussa? :jahas:

Muista Ehrmanni hyvä, että asiat keskustelevat, eivät ihmiset. Eli argumentin hyvyyttä ei ratkaise se, kuka sen on esittänyt vaan se, millainen argumentti on.

Voi helvetin kuusitoista perkele!!!!! Sä et sitten ymmärrä esimerkkiä niinkö, eikö noi suluissa olevat sanat saanut sua tajuamaan?!

Okei, toinen esimerkki.

On luonnollista ottaa neuvosta vaarin mielummin henkilöltä, jolla on todisteita neuvonsa toimivuudesta, eikä ainoastaan monimutkaisia teorioita paperilla.

Ehrmann sanoi:
On luonnollista ottaa neuvosta vaarin mielummin henkilöltä, jolla on todisteita neuvonsa toimivuudesta, eikä ainoastaan monimutkaisia teorioita paperilla.
Ei liity tähän asiaan mitenkään. Tiedemaailmassakaan ei aina noin voi ajatella.

Ehrmann sanoi:

Niin just, ja esim. minähän en missään nimessä voi tietää asioista ja NÄYTTÄÄ siltä että olen myös itse noudattanut neuvojani??? Kiva että tiedät sen niin hyvin :thumbs:

Eli töitä mielestäsi saa varmasti jos vain näyttää siltä että tietää. Kiva homma. Mä en tiennytkään että se on niin helppoa.

Edit:
Ehrmann sanoi:

Just siitähän tässä oli kyse, että ne paperin omaavat ei välttämättä tajua niistä asioista (treeni JA ravinto) hevon VI****KAAN. Silti ne saa töitä kun niillä on se paperi...

Ehrmann sanoi:
Sulla on pakko olla joku vatsa fetissi, tästähän jauhettiin jo aika lailla tuolla toisaalla :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom