Naisen logiikka & urheilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ruger
  • Aloitettu Aloitettu
Weeboom sanoi:
Originally Posted by Ehrmann
On luonnollista ottaa neuvosta vaarin mielummin henkilöltä, jolla on todisteita neuvonsa toimivuudesta, eikä ainoastaan monimutkaisia teorioita paperilla.

Ei liity tähän asiaan mitenkään. Tiedemaailmassakaan ei aina noin voi ajatella.

Kyllä liittyy... Mietihän nyt... kummalta otat neuvon mieluummin kun kyykky treeni ei luista a) isolta jätkältä joka on treenannu vuosikymmeniä ja kyykkii 300 rawna vaiko b)kynikseltä jolla on hieno teoria jossa sun kyykky maksimi on suoraan verrannollinen juuston kilohintaan?

ps: :piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dragon sanoi:
Mä oikeasti toivon, että tuo kämppikseni tapaus oli suuri tilastollinen poikkeama...

No, mä kysyin eräältä kokkipuolen opiskelijalta, kolmannen vuoden sellaiselta, että onko sokerissa hiilihydraatteja. Ei se tienny. :whip:
Kyseessä oli naispuolinen henkilö.

veijari sanoi:
Kyllä liittyy... Mietihän nyt... kummalta otat neuvon mieluummin kun kyykky treeni ei luista a) isolta jätkältä joka on treenannu vuosikymmeniä ja kyykkii 300 rawna vaiko b)kynikseltä jolla on hieno teoria jossa sun kyykky maksimi on suoraan verrannollinen juuston kilohintaan?

ps: :piis:

No eiköhän tässä ole noiden vasta-argumenttien taustalla enempi ajatuksena jotain sen tyylistä, että ottaisitko nyrkkeilyvalmennusta ennemmin D'Amatolta (R.I.P. pahoittelen, mutta nyrkkeilygurujen tietämykseni rajoittuu tähän) vai Mike Tysonilta? Tai jääkiekon strategianeuvoja Scotty Bowmanilta (9 stanley cupia valmentajana) vai Esa Tikkaselta (monialaääliö)?

Sama pätee bodaukseen. En mä ainakaan ensimmäisenä lähtisi kopioimaan vaikka Dexter Jacksonin ruokaohjelmaa, kun mies sanoo, ettei hänellä ole oikeastaan koskaan ollut grammaakaan ylimääräistä. Ennemmin luotan vaikka Mannisen Anssiin. Eikä siis millään pahalla sun ulkonäköä kohtaan, lienee kuitenkin turvallista veikata, ettei se bodausmielessä ole kuitenkaan ihan Dexterin tasoa.

Ajattelehan tuota tekstiäsi... esim. Scottyllä taitaa olla näyttöä siitä että sen hommat toimii? Tai D´Amatollakin taitaa olla näyttöä siitä että sen menetelmät toimii? Mutta tällä aiemin mainitulla läskimahalla ei ole näyttöä että sen vatsatreenit toimii...

Dragon sanoi:
Mä oikeasti toivon, että tuo kämppikseni tapaus oli suuri tilastollinen poikkeama...
:offtopic: Se vain on niin, että tämän päivän maailmassa on sitä tietoa joka asiasta niin paljon, ettei sitä kaikkea yksi ihminen voi hallita. Ikävän usein sitten juuri nämä omaa elämää ja terveyttä eniten koskettavat asiat jätetään vähälle huomiolle, koska niillä ei esim. työmarkkinoilla ole mitään arvoa. Kahvipöytäkeskustelussakin on enemmän hyötyä siitä, että tietää, mitä Selviytyjien viime jaksossa tapahtui.

Ihan mutulla heittäisin, että keskivertotallaajan tietämys ravintoasioista on tasoa "rasva on pahasta".

lumiukko sanoi:
:offtopic: Se vain on niin, että tämän päivän maailmassa on sitä tietoa joka asiasta niin paljon, ettei sitä kaikkea yksi ihminen voi hallita. Ikävän usein sitten juuri nämä omaa elämää ja terveyttä eniten koskettavat asiat jätetään vähälle huomiolle, koska niillä ei esim. työmarkkinoilla ole mitään arvoa. Kahvipöytäkeskustelussakin on enemmän hyötyä siitä, että tietää, mitä Selviytyjien viime jaksossa tapahtui.

Ihan mutulla heittäisin, että keskivertotallaajan tietämys ravintoasioista on tasoa "rasva on pahasta".

Kaikki tietää mitä on lanttuporkkanakesäkurpitsakeitto dietit tai naminamipebajumppa marcon tahtiin mut harva tosiaan tietää muuta kuin tuon että rasva on pahasta. monesti törmää siihen olettamukseen että hiilarit tulee vaan makeisista.

veijari sanoi:
Ajattelehan tuota tekstiäsi... esim. Scottyllä taitaa olla näyttöä siitä että sen hommat toimii? Tai D´Amatollakin taitaa olla näyttöä siitä että sen menetelmät toimii? Mutta tällä aiemin mainitulla läskimahalla ei ole näyttöä että sen vatsatreenit toimii...

No kirjoitin kieltämättä vähän huonosti. Itse asiassa yritin lähinnä Ehrmannin tekstejä selventää. Ja sitä paitsi se viimeinen kappale on lähinnä se mun argumentti. Onhan se nyt härregud päivänselvä asia, että jos neuvojina on kaksi ennestään tuntematonta henkilöä, joista toinen on jokinorsu ja toisella on pyykkilauta, niin varmaan niitä neuvoja otetaan silloin siltä pyykkilautajannulta.

Mutta kun Ehrmannilta saa sellaisen käsityksen, että se ottaisi joka tilanteessa neuvoja ennemmin siltä, joka näyttää paremmalta, vaikka todennäköisesti se valkoihoinen ei-niin-tiukka tohtori on käyttänyt tutkimuksiin ja seminaarilounaisiin niin paljon aikaa, ettei ole ehtinyt niin paljoa treenata ja on siinä päässyt hieman löystymään toisin kuin tämä boudari, jolla on trapsit ja 6-pack ollut nelivuotiaasta asti ja massaa tuli 20 kiloa kahtena ekana treenivuonna. Eli se järkyttävä yleistäminen aiheuttaa porua.

Eli, itse kun en ole mikään superlahjakkuus, niin otan ennemmin neuvoja joltain toiselta vähemmän lahjakkaalta, joka siitä huolimatta on erittäin hyvässä kunnossa (tai sen vielä paskemmassa kunnossa olevalta valmentajalta) kuin että alkaisin ronin neuvoilla menemään. Mutta tietenkin niiden teorioiden toimivuudesta vaaditaan jonkinlaisia näyttöjä.

Ehrmannillakin on joskus ihan ok pointteja, mutta sitä ilmaisua voisi hiukan hioa... :piis:

Mou: Nämä Ehrmannin pointit siitä että ottaa vastaan neuvoja siltä kuka näyttää paremmalta, ei kuitenkaan mitenkään liittyneet siihen asiaan, mistä alunperin puhuttiin, kylläkin :offtopic:
Eli kun hän sanoi ettei allekirjoita sitä, että tyypit joilla ei oo hajuakaan esim. liikuntaravitsemuksesta (siis syö itse pari näkkileipää päivässä kuten HaRaXz:n esimerkissä) jne. saavat usein töitä mutta sitten taas asioista tietävät ei... (varsinkaan ilman mitään todistusta kuten kuntosaliohjaajan tutkintoa.)

Tässä muistakin ketjuista Ehrmannin posteja lukiessani, olen kuitenkin huomannut, että ehkä ei kannata niin välittää ko. henkilön vastaväitteistä. Niitä kun näkyy löytyvän asiaan kuin asiaan :rolleyes:

:piis:

Mou sanoi:
No kirjoitin kieltämättä vähän huonosti. Itse asiassa yritin lähinnä Ehrmannin tekstejä selventää. Ja sitä paitsi se viimeinen kappale on lähinnä se mun argumentti. Onhan se nyt härregud päivänselvä asia, että jos neuvojina on kaksi ennestään tuntematonta henkilöä, joista toinen on jokinorsu ja toisella on pyykkilauta, niin varmaan niitä neuvoja otetaan silloin siltä pyykkilautajannulta.

:piis:

Sori... käsitin et teksti oli mulle osoitettua ja kieltämättä hiukan ihmettelin muotoilua...

Tuo hash pipen kommentti pisti ajattelemaan...

Kävin aikoinani nuorempana ravintolakoulun (tarjoilijapuolen) ja minulla oli siellä normaalien ruuanvalmistustuntien lisäksi vielä valinnaisaineena tuota ruuanlaittoa, enkä muista, että olisimme ikinä käyneet läpi mitään ravintotietousjuttuja mitenkään erityisesti. Käsittelimme kyllä erikoisruokavaliojuttuja ja sen sellaisia.

Itse sain todistuksen koulusta vuoden opiskelun jälkeen, sillä aikaisempi työkokemukseni korvasi ensimmäisen vuoden opinnot (pääsin kouluun joustavan valinnan kautta). Muut luokkatoverini olivat käyneet tätä ennen jo vuoden koulua ja saattaa olla, että heille on saatettu opettaa jotain ravintotietousjuttuja, mistä minä en tiedä mitään. Toisaalta luulisi, että kokin koulutuksen saaneille opetettaisiin edes jotain.

Itse en henkilökohtaisesti tiedä tarpeeksi noista ravintojutuista tarpeeksi, vaan sillä tavalla yleisellä tasolla. Pitäisi varmaan vähän perehtyä enemmän.

jarhu sanoi:
Taitaa olla niin että keskiverto pakkiksen lukija on tilastollinen poikkeama ja normitallaaja, joka ei erota porkkanaa perunasta tilaston keskiarvo.

... ja valitettavan usein sitä "tavallista tallaajaa" ei edes kiinnosta oppia lisää, vaikka syytä olisikin :( Puhumattakaan sitten siitä, että hän tekisi jotain muutoksia syömisiinsä oppimansa pohjalta... tuntuu monella olevan se asenne, että "kyllähän elämästä nyt nauttia pitää, terveysnäkökohdista viis"... :wall:

Ja en nyt missään tapauksessa tarkoita, etteikö elämästä saisi ja pitäisikin nauttia. Mutten kyllä ymmärrä sitäkään, että tuon "nauttimisen" varjolla eletään kuin sika pellossa, ja sen seurauksena on jo alta kolmikymppisenä tiessunminkälaista kremppaa ja elintasosairautta. Ja eikö elämästä muka voi nauttia millään muulla tavalla, kuin syömällä paljon epäterveellistä murkinaa...? :confused:

Se on kato sitä Gillyanne, että siitä paskasti syömisestä on tehty mainonnalla pikkuhiljaa normaalia eli se on yleistynyt. Esim mun synttärit ala-asteella oli suunnilleen ainoita tilanteita, kun juotiin limsaa. Nyt niitä mainostetaan 2x1,5l tarjouksia ja se alkaa syrjäyttää jenkkityyliin maidon ruokajuomana.

Haba, sulla on pointtia tuossa - juuri näinhän on tapahtunut myös esim. roska/pikaruoan suhteen. Silloin joskus kauan sitten, kun itse olin teini-ikäinen, hampurilaisella/pizzalla käytiin harvoin, ehkä kerran kuussa tai jotain vastaavaa - nykyteinit taas popsivat mäkkisapuskaa yms. myötäänsä (ja sen kyllä huomaa...). :(

Joo, kyllä syyt löytyy yleistyneistä tavoistamme ja mediasta. Onhan se kurjaa katsella, kuinka pikaruokaloiden parkkipaikat on lähes aina täynnä ja jos joskus harvoin yrittää mennä sellaiseen paikkaan syömään, niin eipä vapaita pöytiä paljoa näy.
Median aiheuttamasta ongelmasta en jaksa enää edes puhua. Siitä kuulee joka paikasta, mutta silti lähes kukaan ei ole valmis tekemään asialle mtn.

Ongelmaksi voidaan myös kutsua sitä, kun naiset aiheuttavat toisilleen ongelmia. Kilpaillaan siitä, kuka nyt on laihin, lihaksikkain tai mitä milloinkin.
Itselläni esimerkiksi on yksi tuttu, joka haukkuu aina muita naisia. Hän yrittää aina olla paras, kilpailee omassa mielessään muita vastaan. Hän tuntuu olevan hirveän kateellinen toisille! Jos vastaan kävelee nätti blondi, niin tämä tuttava tokaisee, että tuo on varmasti tyhmä. Ja tämä tyyppi arvostelee aika ilkeästi jopa parasta kaveriaan. Monet kerrat on tehnyt mieli sanoa tälle tyypille, että keskittyisi vain itseensä ja omiin tekemisiinsä, mutta enpä sitten ole jostain syystä viitsinyt sanoa. Ei ole kovinkaan mukavaa kuunnella, kun toinen haukkuu jatkuvasti muita ja yrittää kovasti kehua itseään.

Ihanne olisi, kun kaikki tyytyisivät olemaan sitä mitä ovat! Silloin kaikki olisi varmasti paremmin. Että ei kai tässä auta muu kuin toivoa parempaa huomista ja itseluottamusta muillekin naisille! Ja miksei miehillekin.

Dragon sanoi:
...Mä olen alkanut miettiä, että kuinkahan moni peruskoulusta päässyt ihminen ei tiedä mitä tarkoittaa hiilihydraatti tai proteiini.

En mä ainakaan tiennyt peruskoulusta päästessäni. Joskus tosin oli biologiassa puhetta bakteerien valkuaisaineiden tuhoutumisesta kuumassa. Lukiossa kerrottiin, että kehitysmaissa nälkää näkevät lapset eivät saa tarpeeksi proteiinia ja kärsivät puutostaudeista. -Eli kai sitä proteiinia safkasta löytyy.

Hiilihydraatin kyllä tunsin. sitä löytyy viljatuotteista ja perunoista. -Hiilihydraatti on terveellistä. Sitä pitää syödä. :rolleyes:

Oletteko nähneet Morgan Spurlock'in Super Size Me -leffan? Se oli tehty aika Hannu Karpo- ja Michael Moore-tyyliin, mutta kyllä se pisti pyörittelemään päätä siitä huolimatta. Siinä leffassa haastateltiin mm. erästä miestä, joka oli syönyt elämänsä aikana muistaakseni yli 19 000 Mäkkärin hampurilaista. Hampurilaisateriat olivat vähän eri kokoluokkaa kuin meillä... siellä Jenkeissä kun kaikki on niin suurta.

Anonymity sanoi:
Oletteko nähneet Morgan Spurlock'in Super Size Me -leffan? Se oli tehty aika Hannu Karpo- ja Michael Moore-tyyliin, mutta kyllä se pisti pyörittelemään päätä siitä huolimatta. Siinä leffassa haastateltiin mm. erästä miestä, joka oli syönyt elämänsä aikana muistaakseni yli 19 000 Mäkkärin hampurilaista. Hampurilaisateriat olivat vähän eri kokoluokkaa kuin meillä... siellä Jenkeissä kun kaikki on niin suurta.

Se heppu oli muuten melkoisen hoikka kaveri. Luultavasti siksi, että se söi vaan niitä bigmaccejä, ei supersize-menuja gallonan kokiksella ja kilolla ranskalaisia.

Kostaja X sanoi:
En mä ainakaan tiennyt peruskoulusta päästessäni. Joskus tosin oli biologiassa puhetta bakteerien valkuaisaineiden tuhoutumisesta kuumassa. Lukiossa kerrottiin, että kehitysmaissa nälkää näkevät lapset eivät saa tarpeeksi proteiinia ja kärsivät puutostaudeista. -Eli kai sitä proteiinia safkasta löytyy.

Hiilihydraatin kyllä tunsin. sitä löytyy viljatuotteista ja perunoista. -Hiilihydraatti on terveellistä. Sitä pitää syödä. :rolleyes:

Tuo on äärimmäisen totta. Oon toista vuotta lukiossa nyt ja ku miettii reilu vuotta takasipäin (alottelin saliharrastusta) niin päivällinen koostui lähinnä kolmesta perunasta ja kauhallisesta lihasoossia. Silloin sitä roteiinihormoonia tuliki päivälle jotai 20g :)

En oo vieläkään mikään hyvä näissäkään asioissa, mutta kehtaisin väittää, että tietoa on enemmän kuin keskiarvoisesti.

Gillyanne sanoi:
Haba, sulla on pointtia tuossa - juuri näinhän on tapahtunut myös esim. roska/pikaruoan suhteen. Silloin joskus kauan sitten, kun itse olin teini-ikäinen, hampurilaisella/pizzalla käytiin harvoin, ehkä kerran kuussa tai jotain vastaavaa - nykyteinit taas popsivat mäkkisapuskaa yms. myötäänsä (ja sen kyllä huomaa...). :(

Tässä Herra Haba ja Gilly-täti ovat pääsemässä hyvin lähelle asian syviä vesiä ja todellista ydintä. Mennään taaksepäin, noin vuoteen 1984. Montakohan Hampurilaispaikkaa Helsingissä oli? Olikohan noin KOLME! (Kaisaniemenkadulla oli muuten jonkun aikaa Burger King, sitä ei moni tiedä. Samoissa tiloissa oli myöhemmin Bar Fat Mama). Aivan kuten sä Gilly kirjoitat, paskaa vedettiin harvoin. Hampurilaisia ei tavallaan käsitteellistetty "ruuaksi", vaan ne oli jotain kummallista Amerikkalaista party-huttua. Vielä oleellisempaa on se, että eihän sitä paskaa tullut syötyä, kun EI NIITÄ RAFLOJA VITTU OLLUT! Ei saanut Tebarilta hodaria ja hampparia. Ei tehnyt Saarioinen hampurilaisia, joita sitten myytiin maitokaupassa. Ei tehnyt. Nyt mä kirjoitan taas capsilla, tekee mieli: MIKROHAN OLI VITTU VASTA ÄSKETTÄIN KEKSITTY! Miettikää ihan oikeesti, että miten paljon perkelettä toi helvetinkone on ihmiskunnalle tuottanut. Sillä perinteisellä systeemillä tulee väkisinkin terveellisempää. Tuskin olen kovin hakoteillä, jos väitän, että mikrossa valmistettavat safkat näyttelee aika pientä osaa pakkislaisten ravintoympyrässä.

Ja sama noitten raflojen kanssa: Saa nykyisin aika helvetin kaukana sivistyksestä asua, että kävelymatkan päässä ei olisi joku Hesen tai Mäkkärin pulju. Mitenköhän monella suomalaisella oli 20 vuotta sitten edes MAHDOLLISTA hilpaista hakemaan säkillinen paskaa lauantai-illan ratoksi. Nyt on joka saatanan notkelma ja saarelma täynnä Marmaris-kebabhouse-alanya-pizza-rules-kojuja. Olisi ihan vitun kiinnostavaa nähdä joku tilasto, jossa on kaikki Suomen kebab/pizza/hamppari-paikat vuonna 1985 ja Sama nyt. Senhän nyt kaikki tietää, että mikä se tilanne oli 1975.

Sitten oli just tämä, että "Karkki on paskaa, se tuhoaa hampaat, siksi on karkkipäivä". Jaffaa sai mahataudissa ja synttäreillä. Ehkä saunan jälkeen. Sipsiä myytiin 50 gramman pussissa ja Kokispullon koko oli 3 desiä. Niin ja se pullo oli sellainen hieno tiimalasin muotoinen. Nyt se satsi on tosiaan se 3 litraa, mikä sokerivettä ostetaan kerralla. Mä väitän, että meidän nuoruudessa ei olisi tullut KUULOONKAAN, että kouluihin hommattaisiin karkki- ja limuautomaatit, joista pennut saisi ostaa sokeria milloin vain. Ja nyt setä kertoo, että miksi nykyisin tulee: Koska ne perkeleet keksi KSYLITOLIPURKAN. Ksylitoli on suoraan saatanasta. Samaan aikaan ton keksinnön kanssa hävisi se äitejä kasvatustyössä auttanut mantra siitä, että "Karkki on vaarallista hampaille". Nyt se ei enää ole; syö kilo mässyä ja syö purkka päälle. Tadaa, olet pelastettu.

Ehkä kaikkein suurin syy on kuitenkin siinä, että suomalaiset eivät enää arvosta yhteistä ruokahetkeä. Vielä silloin, kun minä olin pieni, se ruoka syötiin kello viisi. Yleensä silloin, kun iskä tuli töistä. Tämä nyt on ihan puhdasta mutua, mutta ymmärtääkseni aika harvassa perheessä sitä ruokaa enää tehdään. Siis ihan oikeasti tehdään, eikä vain lämmitetä.

Tulikohan nyt "hieman" vaahdottua...Vituttaa vaan duunissa kattoa, kun mimmit laihduttaa skippaamalla lounaan ja korvaamalla sen karkilla. Se on jotenkin NIIN sairasta. Mä väitän, että jos kaikki toi paska leikataan veke, niin aika vaikea on kasvavan nuoren vetää ns. "kotiruokaa", että lihoisi. Vituttaa se, että ihmisiä pakotetaan syömään 20 minuutissa.

Eli tämä ydinajatukseni on tämä: Ei ihmisten tarvi tietää proteiinin ja hiilihydraatin eroa pysyäkseen hoikkana ja syödäkseen terveellisesti. Ei ne tienny sitä 50-luvullakaan. Enkä mä usko, että sen tietäminen, mikä on paskaa saa valtaosaa syömään yhtään sen paremmin. Väittäisin, että noin 100% (virhemarginaali +/-1%) läskeistä naisista TIETÄÄ, että sokeri ja rasva lihottaa. Mä väitän, että ne tiettää PAREMMIN kuin hoikat kanssasisarensa 50-luvulla. Niin kauan, kuin mainonta, volyymi ja TARJONTA on tätä mitä se on, tämä kansakunta lihoaa ja syö paskaa. Mä en usko yhteenkään diettiin, en yhteenkään laihdutuskuuriin. Mä uskon elämäntapojen muutokseen. Ja keskiverto pakkislainen on sen verta marginaalitapaus, että siitä on ihan turha vetää yhteiskunnallisen muutoksen mahdollisuutta. Ehkä joku psykohistorioitsija osaisi selittää, mistä tämä suomalaisen ja amerikkalaisen elämänmuodon samanlaisuus johtuu. Minun intelligentsiani ei siihen ihan riitä.

Tää menee niiiiiiin vituiksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom