Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ymmärrän toki, että testeissä selvitetään hyvän suorituskyvyn lisäksi hakijan tuki- ja liikuntaelimistön terveydentilaa. Tällaisissa testeissä esim. mahdolliset polvi-, lonkka ja olkapääongelmat tulevat varmasti esille. Mietin vain kykyä selviytyä sitä raakaa voimaa vaativista suoritteista. Ajatukseni heräsivät ensimmäisen sivun linkkien kirjoituksista 100%-testeistä......

100% testi ei testaa raakaa voimaa.
Siinä testataan kestävyyttä, sekä aerobista-, että voimakestävyyttä.
Jos teet tuon testin "raa'alla voimalla", sulta on puhti pois hyvin nopeesti ja lihakset hapoilla. Sitten sulta loppuukin kohta ilma pullosta kun puuskutat niin vietävästi.

Tuossa testissä mitataan samalla myös kehon lämpöä perssiistä, ja lämpö ei saa nousta liian korkeaksi. Jos sulla on peruskestävyyttä, ja hieman voimaa, ei tuo lämpö todennäköisesti pääse karkaamaan liian ylös.
Jos sulla on voimaa vitusti, muttei tarpeeksi aerobista peruskestävyyttä, saat hyvin todennäköisesti tehdä tuon testin uudestaankin.

Tästä nämä omat ajatukseni oikeastaan lähtivät. Ensimmäisen linkin otsikko olisi saanut varmaankin hyvin erilaisen merkityksen, mikäli tässä tehtävässä parina olisi ollut nainen ;) Koko paska uudelleen...uuujee.

Palomiehen tehtävissä ei ole tarkoitus painaa kokoajan täysillä polttaen itsensä heti loppuun, vaan hommat tehdään mahdollisimman rauhassa ja fiksusti, itseään säästäen.

Juosten kusemalla menee varmasti lahkeille.

Se, että parina on nainen ei tosiaankaan tarkoita että homma kusis sen takia.
Jos 100% testi ei mene läpi, on testipari todennäköisesti omalla höntäämisellään saanut tuon aikaan, kun ei ole muistettu toimia rauhallisesti; mikäli siis molemmat ovat vähintään noiden vähimmäiskuntovaatimuksien mukaisessa kunnossa.

Se on oikeasti ihan totta, että pelastaja tarvitsee tasaisesti kaikkia fyysisen kunnon osa-alueita. Raaka voima, kuten mikään muukaan yksittäinen ominaisuus, ei ole millään muotoa autuaaksi tekevä.

Tuossa testissä mitataan samalla myös kehon lämpöä perssiistä, ja lämpö ei saa nousta liian korkeaksi. Jos sulla on peruskestävyyttä, ja hieman voimaa, ei tuo lämpö todennäköisesti pääse karkaamaan liian ylös.
Toi testihän pidetään koulutuksen viimeisinä kuukausina ja se mitä oon opiston liikunnanopettajasta kuullut niin se pitää kyllä huolen, että kaikilla on toi peruskestävyys hyvällä tasolla. Toi lämmönnousuhan johtuu nimenomaan siitä ettei tauoilla jäähdyttele tarpeeksi sekä siitä kun alkaa tuntumaan ettei enää jaksa niin ruvetaan rehkimään ns. liian kovalla tahdilla, jolloin lämpö pääsee nousemaan hyvin nopeasti siihen 40 asteeseen.

Toi testihän pidetään koulutuksen viimeisinä kuukausina ja se mitä oon opiston liikunnanopettajasta kuullut niin se pitää kyllä huolen, että kaikilla on toi peruskestävyys hyvällä tasolla.

Silti kaikki ei juokse välttämättä paljoa enempää kuin 2800 cooperissa. Eikä kaikki myöskään tee lihaskuntotestejä joka liikkeessä maksimiin tai yli.
Tästähän voisi vetää johtopäätöksen että tehtävissä voi pärjätä sellainenkin kaveri. Tästähän tässä nimenomaan on ollut keskustelua.

.....kun alkaa tuntumaan ettei enää jaksa niin ruvetaan rehkimään ns. liian kovalla tahdilla....

Eli toisin sanottuna kestävyys pettää, eikös? Tai sitten tyhmyyttään rymyää liian innolla. Samaa asiaa puhut siis kuin minäkin, hieman eri sanoilla vain.

Toki toi jäähdyttelyn vaikutus tauoilla on myös merkittävä, mutta sekin on omaa hölmöyttä jos ei tarpeeksi jäähdyttele ja nesteytä, kun kerran siihen ohjeistetaankin.
Ja jäähtymiseen vaikuttaa jälleen palautumisnopeus eli kas kummaa: peruskestävyyden merkitys näkyy taas.

Tuossa edellisessä viestissähän mä koitin lähinnä sitä viestittää mörkömiehelle, että voima ei ole ainoa ominaisuus mitä tarvitaan :)

Juurikin näin, kaverini joka valmistui 2010 kertoi, että heillä oli sellanen sälli siellä ku suoritti "satasen" testin kunnialla läpi, mut lihaskuntotesti meni läpi rimaa hipoen ja coopperi meni läpi vasta kolmannella yrittämällä kun alettiin uhkailee että todistusta ei tule jos ei sitä 2800 saa juostua. Tämä tapahtui siis viimeisen kuukauden aikana, jolloin valmistuvilta testataan viimeisen kerran lihas- sekä yleiskunto. Eli testin voi läpäistä myös henkilö, joka ei maksimituloksia muista testeistä saakkaan.

Ei tehtävät varmaankaan aina kuse siitä syystä, että parina on nainen. Tosin todennäköisyys sille, että naispari väsähtää, eikä saakaan sitä 70kg nukkea pystypunnerrettua tasanteelle on luultavasti suurempi kuin vahvemmalla miehellä. Tai jos kyseessä onkin tajuton elävä ihminen ja aito tilanne. Itse mielummin olisin tasavahvan tai vahvemman kaverin kanssa sellaisessa tilanteessa.

PS.
Niinkuin itsekin sanoit, on myös pääkoppa isossa roolissa. Jonkunhan sitä lihasta täytyy ohjata :)

Juurikin näin. Eikä kyse ole vain voimasta, vaan tottakai maitohappokestävyydestä ym. aerobisen kunnon puolen ominaisuuksista. Näissä ominaisuuksissa naiset pääsevät treenaamalla varmasti samalle tasolle miesten kansas. No nyt kun naisten voimatasoilla ei ole merkitystä pelastustyön tehtävissä, mikäli testin vaan menevät läpi, niin jokin syy siihen täytyy kuitenkin olla, ettei naisia pelastusopistoihin juurikaan pääse. Ehkä selittävä tekijä löytyy sitten psyyken puolelta?

..Tosin todennäköisyys sille, että naispari väsähtää, eikä saakaan sitä 70kg nukkea pystypunnerrettua tasanteelle on luultavasti suurempi kuin vahvemmalla miehellä....

Eihän tässä olekaan siis kysymys sukupuolesta, vaan kuntotasosta ja sen vertailusta?
Kai nyt fyysinen kunto voi olla hyvä tai huono ihan yhtälailla katsomatta sukupuoleen?
En nää syytä miksi tuo sukupuoli pitäisi tässä asiassa tuoda esille. Jos on kunnossa, niin on kunnossa, jos ei ole, niin ei ole.

Juurikin näin. Eikä kyse ole vain voimasta, vaan tottakai maitohappokestävyydestä ym. aerobisen kunnon puolen ominaisuuksista. Näissä ominaisuuksissa naiset pääsevät treenaamalla varmasti samalle tasolle miesten kansas. No nyt kun naisten voimatasoilla ei ole merkitystä pelastustyön tehtävissä, mikäli testin vaan menevät läpi, niin jokin syy siihen täytyy kuitenkin olla, ettei naisia pelastusopistoihin juurikaan pääse. Ehkä selittävä tekijä löytyy sitten psyyken puolelta?

Harva nainen varmaan treenaa huvikseen homman vaatimalla tavalla. Vaatii kuitenkin naisväeltä suhteessa kovempaa panostusta.
Elämme kaiken lisäksi vielä yhteiskunnassa jossa on olemassa selvästi nais- ja miesvaltaisia aloja, vaikkakin asiat ovat vaihtelevissa määrin kokoajan liikkumassa neutraalimpaan suuntaan tämän suhteen.
Juuri tällainen aikojen saatossa kehittynyt ajatusmalli "naisten ja miesten aloista" vaikuttaa siihen että harvempaa naista varmaan edes houkuttaa kyseisenlaiset tehtävät, kun on opittu tietynlainen tapa ajatella asiasta. Silloin tulee myös harvemmin panostettua tähän tietynlaiseen harjoitteluun fyysistä työtä varten.

Voi tietysti myös olla että pääkopan puolelta löytyy syitä (luonteen piirteiden eroja?), kuten sanoit, mutta itse en asiasta juurikaan tiedä enempää joten jätän mutuilematta.

PS.
Toisessa valintakoevaiheessa hakijoita on pyöreästi kolme kertaa kurssien aloituspaikkojen määrä. 120/180 jää ilman koulupaikkaa. Siinä on aika monta muutakin tyyppiä jotka ei päässeet kouluun. Jos hommaa varten harjoittelevia ja hakevia naisia olis yhtä paljon kun miehiä, niin mitä luulet, pääsiskö useampi heistä opiskelemaan? :)

No nyt kun naisten voimatasoilla ei ole merkitystä pelastustyön tehtävissä, mikäli testin vaan menevät läpi, niin jokin syy siihen täytyy kuitenkin olla, ettei naisia pelastusopistoihin juurikaan pääse. Ehkä selittävä tekijä löytyy sitten psyyken puolelta?

Olisikohan sillä jotain tekemistä asian kanssa että vuosittain opistoon hakee 1-2 naista, eikä aina sitäkään :D Ei vaan taida olla ihan joka mimmin unelma ammatti tuo. Aivan varmasti siis humattavasti suurempi prosentti opistoon hakeneista naisista kuin miehistä on sinne myös päässyt :D

Koskas porukka on hakemas opistoon? itellä olis ens tiistaina lihaskuntotestit tarkotus olis hakee se yks piste sieltä, mut leuoista taitaa jäädä hiukan vajaaks, tän hetkinen ennätys 12 :face: Pakko käydä tekemäs testit näin aikases vaihees ku täytyy käydä pari kuukautta ammattikoulua ja koittaa parantaa numeroita viel ennenku lähetän laput kuopioon.

No mä yritän saada fyysiset tehtyä alkuvuodesta, mutta sen näkee sitten, että saanko. Jos ne ei silloin mene niin syksyllä varmasti jo menee, että en turhaa stressaile. :) Ihan lupaavalta kyllä näyttää, kunhan nyt pysyisi terveenä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fyysiset oli tarkoitus tehdä marraskuun lopussa, että jää aikaa reenailla rauhassa cooperiin, mut en oo kyllä vielä varannut testiaikaa joten voi vähän venähtää. Keväällä siis haen vanhalla todistuksella kun en ehdi lukiosta todistusta vielä maaliskuuksi saada. Pisteitä on siis tulossa vain 4,5-4,75 eli hyvin epätodennäköistä on että kutsu pääsykokeisiin tulisi. Haluan nyt kuitenkin kokeilla, eihän sitä tiedä jos vaikka sattuisi olemaan heikko taso hakijoissa. Mutta syksyllä sitten uudestaan. Silloin ei jää ainakaan pisteistä kiinni koska ekaan vaiheeseen saisin jo 6,5-6,75 pojoo. Vituttaa kyllä kun ei tullut aikoinaan panostettua koulunkäyntiin ollenkaan...

Väliaikatietoja. Nyt tulee penkistäkin se 25*45kg, mutta en ehkä vielä kiirehdi lihaskuntotestiä kuitenkaan tekemään koska aikaahan tässä on, ja talven aikana ei ehkä juoksuharkkojakaan niin paljon tule että se kamalasti alkaisi tuota punttipuolta syömään. Olen kuitenkin vasta 2 viikkoa tehnyt kestävyysreeniä niin eiköhän tuossa vielä ainakin se 30 toistoa tule menemään.

Taratin, jeejee! :)

Mulla on kyllä kans mennyt aivan hyvin. Tosin oon vasta voimavaiheessa, enkä ole kokeillut pitkää sarjaa pitkään aikaan. Mulla on jännittäviä hetkiä elämässä, koska olen edennyt eräässä työnhaussa ihan loppumetreille asti, ja jos saan sen työn niin voi olla, että siirrän hakua vuodella eteenpäin. Haluan nimittäin tehdä sitä työtä. Ja onhan se muutenkin sitten kivempi lähteä fyysisistä hakemaan täysiä pisteitä. :) Mutta katsoo nyt. Todennäköisesti olen keväällä kyllä tuossa minimikunnossa.

Täällä kun tulee aina vaan hehkutettua niitä onnistumisen elämyksiä ja kokemuksia niin laitetaanpas nyt vastapainoksi tämänpäiväisen testisimulaation tulokset. Eihän tuo muuten ihan persiilleen mennyt, ja kyykyssä & vatsoissa sain jopa parannettua entisiä enkkoja yhdellä, mutta penkki kusi tänään syystä tai toisesta ihan totaalisesti.

Päivän kunto:

Penkki 45kg/1min: 21 toistoa
Leuat op: 8 toistoa
Vatsat 1min: 38 toistoa
Kyykky 45kg/1min: 31 toistoa

Kylläpä vähän vitutti tuo penkki, mut ei siinä sitten muu auta kun reenata vähän lissee. :D

Onko tuolla miehille ja naisille erilaiset testit? Eli onko alotusviestin lukemat vaan naisten testien määrät? Mitä miehiltä odotetaan tuolla?

Ei ole mitään eri testiä miehille ja naisille. Ei ole eri hommatkaan miehille ja naisille.

Osasuoritus Minimivaatimus, +0,125 pistettä, +0,25 pistettä
Istumaan nousu Kertaa/60 s: 34 kertaa, 43 kertaa, 48 kertaa
Käsinkohonta Vastaote: 6 kertaa, 10 kertaa, 14 kertaa
Jalkakyykky 45 kg/60 s: 23 kertaa, 30 kertaa, 34 kertaa
Penkkipunnerrus 45 kg/60 s: 25 kertaa, 30 kertaa, 38 kertaa

Mä oon sittenkin ajattelut hurjuuksissani, että menisin KOKEILEMAAN ne testit vielä tämän vuoden puolella tai tammikuun alussa. Näkisi vähän sitä testitilannetta ja omaa käyttäytymistä siinä (esim. että jännittääkö niin, ettei mistään tule mitään vai saako tsempattua itsensä ihan rauhassa tavoittelemaan parastaan). Pohjalle ajattelin olla kokeilematta noita testejä, koska jos epäonnistun harjoitustestissä, on epäonnistumisen vaara suuri oikeassakin testissä. Antaa pääparan kuvitella, että pystyn siihen kyllä. :D Tarkoitukseni on tämä kuukausi vielä mennä voimapainotteisesti ja sen jälkeen 3x8-12 kautta testiin. Pääsee sitten syksyn hakuun tekemään testit jo kesällä, jos sattuu voimat loppumaan testissä kesken, kun eikös se ole 6kk voimassa.

Taratin, mullakin aina vähän heittelee päivän mukaan tulokset. Nyt oon saanut tuon 60kg penkissä vakautettua siten, että olen aina sen saanut ainakin kerran, kun se on tangossa ollut. Välillä kaksikin kertaa, mutta aina on pohjalla ollut raskaampaa sarjaa. :) Tavoitteena olisi ottaa 65kg penkki ja 75kg syväkyykky tähän voimajakson päätteeksi.

Itse henkillökohtaisesti tekisin testit salilla ennen kuin menisin tekemään ns "kovan"suorituksen ja maksaisin siitä sen ~100e. Kova hinta tulee pelkälle kokeilulle jos ei ole ollenkaan varma tuloksistaan.

Samaa mieltä fiskarsin kanssa olen. Vaikka suoritus toki on monella tapaa myös korvienvälistä kiinni, niin ei sillä ihmeitä saada aikaiseksi suuntaan eikä toiseen. Ennemmin treenaisin kunnon sellaiseksi että testi menee vaikka unenpöppörössä aamuyöstä jos niikseen tulee. Ei siinä sen kummempia ylläreitä sitten pitäisi testitilanteessakaan tulla. Jos taas testi jostain syystä menee jännityksen tms vuoksi pieleen niin voihan sen sitten mennä tekemään uudestaan (jos ei nyt ihan viimeiselle viikolle sitä testiä jätä), mutta lähtökohtaisesti pelkästään "kokeilemaan" en kyllä lähtis ihan jo sen hinnanki vuoksi.

Tsemii flytelle treeneihin!

Onhan meitä erilaisia mutta itse ainakin tykkäsin mennä testeihin kun tiesi jo etukäteen mitkä tulokset sieltä on tulossa niin ei tarvinnut stressata ja pohtia että kuinka menee.
Varsinkin jos tietää että kaikista ei saa täysiä pojoja niin se jättää vähän varaa peliliikkeille eli voi esim. kyykyn jättää tekemättä ihan äärirajoille asti vaan suosiolla jättää kesken että jää puhtia vaikka leukoihin tai jotain vastaavaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom