Ymmärrän toki, että testeissä selvitetään hyvän suorituskyvyn lisäksi hakijan tuki- ja liikuntaelimistön terveydentilaa. Tällaisissa testeissä esim. mahdolliset polvi-, lonkka ja olkapääongelmat tulevat varmasti esille. Mietin vain kykyä selviytyä sitä raakaa voimaa vaativista suoritteista. Ajatukseni heräsivät ensimmäisen sivun linkkien kirjoituksista 100%-testeistä.
Tässä vielä linkit
http://www.pelastajakurssi65.fi/2009/10/26/vitutuksen-lyhyt-oppimaara/
http://www.pelastajakurssi65.fi/2009/10/28/uni-saa-tulla/
Pari lainausta linkeistä:
"Eniten itseäni pelotti huoneistosimulaattori ja potilaan pelastaminen. Nukke pitää raahata kellarikerroksen kautta yläkertaan ja sieltä ulos. Nukella painoa 70kg. Kellarikerroksesta yläkertaan, on käynti tikapuilla, joita pitkin tämä helvetin yhteistyökykyinen nukke pitää nostaa. Tikapuut pitää tietty ensiksi löytää sieltä pilkkopimeästä huoneistosta. Nukke nostetaan parin kanssa raa’alla voimalla ja ennenkaikkea hyvällä tiimityöllä yläkertaan."
Suorittajan ajatuksia testin aikana:
"Lähdin palaamaan takaisin, koska mieleni alkoi vallata epätoivo siitä, että mitä jos en löydäkkään niitä tikkaita. Saadaan Teemun kanssa hylätty ja joudutaan suorittamaan koko paska uudelleen."
Nostosuoritus:
"Päästyäni ylös, ilmoitin olevani valmiina itse nostoon. Teemu kuittasi myöskin itse: “Valmiina!!”. Muistan kuinka jännitys tiivistyi. Tiedettiin, että potilas olisi suotavaa saada heti ensimmäisellä yrittämällä ylös. Jos näin ei kävisi, joutuisimme tekemään äärimmäisen raskasta nostotyötä enemmän, joka huonolla tuurilla johtaisi siihen, että potilaan saaminen yläkertaan olisi fyysisesti mahdotonta. Ei siinä muu auttanut kuin yrittää: “1, 2, 3!!!”. Minä vedin ylhäältä ja Teemu pystypunnersi alhaalta. “1, 2, 3!!” ja nukke nousi ylöspäin, jumalauta se nousi. Hetki, jossa moni oli historian saatossa reputtanut. “1, 2, 3!!” ja ajattelin: “Vittu, mun kädet ei jaksa enää kauaa”. “1, 2, 3!!”...
Tästä nämä omat ajatukseni oikeastaan lähtivät. Ensimmäisen linkin otsikko olisi saanut varmaankin hyvin erilaisen merkityksen, mikäli tässä tehtävässä parina olisi ollut nainen ;) Koko paska uudelleen...uuujee.
Pakko vielä kysyä mörkömieheltä että varmaan juoksetkin helposti myös sen yli 3100m Cooperin?
En varmasti juokse cooperissa 3100m. Ehkä n. 2700-2800m enkä sitäkään helposti