Nainen kasvaa punttauksella liian isoksi-pelko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ewsci
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Juu kyllä se tosiaan vaatii vuosien ja vuosien työn että edes vähän kasvaa. Läskiähän on helppo kerryttää ja onhan ne pullukat naiset huomattavasti "isompia" ihan konkreettisesti kuin tiukassa kunnossa olevat ja hiemankaan lihaksikkaat naiset. Nykyään vaan tunnutaan ajattelevan niin, että jos vähänkään käsistä tai vaikka mahasta näkyy lihaksia, eli rasvaprosentti on alhainen, niin on automaattisesti lihaksikas. Kireä on ihan eri asia kuin lihaksikas. Varsinkin mediassa sekoitetaan nämä kaksi oikeastaan päivittäin.

Mun mielestä, jos natuna treenaa niin eipä pääse naisesta - eikä miehestä - tulemaan liian isoa.

Jahas, selkeästikin pitää tehdä aiheesta kirjoitus lihastohtori-blogiin...onneksi tutkimusnäyttöäkin on kivasti...Kattokaas tätä mun vanhaa pdf:ää. Aloittelevillakin oikeasti kovaa treenaavilla naisilla lihakset kasvaa keskimäärin n. 0,4 kg kuukaudessa ja koska tahti tästä hidastuu, niin lopulta vain 3 kg luokkaa vuodessa on yleensä mahdollisuus saavuttaa edes harjoittelun alussa ja tämän jälkeen kilokin vuodessa on kiven takana. Viivi Avellanin ja kumppaneiden jutut ovat siis ihan höpöhöpöjä! Ja siis tämä tutkimuksista, joissa naiset reenaavat kovaa kuin miehet, toisin kuin yleensä naisten suhteen tapana on salilla, jossa hengaillaan, kiinteydytään ja näytellään uusia trikoita!
http://users.jyu.fi/~jjhulmi/www/The%20effects%20of%20strenght%20training%20on%20body%20composition%20Hulmi%202005.pdf

Eli kaikki naiset vaan kuntosalille!

Mahtavaa, että tämä aihe avasi keskustelua näinkin paljon. Yllätyin, kun viiden päivän jälkeen pääsin vihdoin tiirailemaan mitä tänne on kirjoitettu.

Tiedän itsekin tuon naisten lihaskasvu pelon, mutta lähinnä minua kiinnosti juurikin nämä kommentit, mitä naiset ovat saliharrastuksesta kuulleet. Tyyliin "muista kohtuus kaikessa" ja "eihän susta tule jössikkä?". Lisäksi tuli miesten mielipiteitä kauniisti kiinteästä, mutta sopivasta pehmeästä naiskropasta. Olipa mukavaa ja mielenkiintoista luettavaa. Tätä se kauneisihanne täällä pakkotoistolla siis pitää sisällään.

Naisilla on väärät luulot saliharrastuksesta. Se on selvä, nähty salilla monesti ja kuultu tietämättömien suusta useasti. "ai tuleeko susta sitten semmonen miehinen ja iso" hei joo, tulee tietysti. Miehetkin ovat joskus katsoneet minua kieroon, kun kerroin että punttailen omasta mielestäni jopa tavoitteellisesti ja lyhyillä toistoilla kovaa. Ei se minun puuskutus ja ähinä siellä salilla jää keneltäkään kuulematta. Kyllä siellä ollaan töitä tekemässä, vaikka vapaa-aikaa ja sitä töiden vastapainona toimivaa "omaa aikaakin" sieltä ollaan hakemassa. Tekisi mieli mennä niitä toisiakin naisia siellä kannustamaan... Tosin joku voi siitä ottaa nokkiinsa :D

Tuosta naisten lihaskasvatuksestakin on jo peintä omakohtaista kokemusta. Aloin treenaamaan salilla uuden vuoden jälkeen enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti. Nyt keväällä, maalis-huhtikuussa ja koko kesä on painottunut töihin pyöräilyä ja muutamaa rullaluistelua sekä aamulenkkiä lukuun ottamatta salilla käymiseen. Kesä kiireet meinaa viedä ajan täysin, mutta kolme kertaa viikossa on ideaali käyntikertamäärä, jossa yritän pysyä. Olen lukenut paljon "punttauksesta", ruokavaliosta ja muusta aiheeseen liittyvästä niin täältä kuin kirjoistakin. Imenyt itetoa eri lähteistä oikein olan takaa. Luulen jopa tietäväni asioista jonkin verran. En paljoa, mutta keskivertoa enemmän. Saliohjelman sain aluksi kaverilta, nyt on oma tekele aloitettu viime viikolla. Aluksi oli tarkoitus kiristellä keväästä syksyyn ja saada rasva pois. Kuinkas sitten kävikään, tuli vähän syötyä kun ruoka maistui :D (ei täyttä moskaa, vaan keskiverto kunnollista punttisruokaa). Paino ei todellakaan tippunut vaan nousi. Lopetin sen vaa'an kanssa pelleilyn. Peilikuva on kasvanut mutta läskin sijasta on tullut lihasta. En tiedä kuinka paljon on muutosta tapahtunut, mutta opiskelukavereiden kommentit koulun alkaessa varmaan valaisevat kropan muuttuneen, jos se on muuttunut. Omaan silmään olen "kasvanut" ns. "isontunut". Mutta olen siitä ylpeä. Mitä tulee naisen vaikeaan lihaksen kasvatukseen, omalla kohdalla yllätyin. Eihän se kasvu mitään huimaa ole ollut ja onhan tässä ajan kanssa jo vähän aikaa tehtykin, mutta olen erinäköinen kuin esimerkiksi jouluna. Ei ne lihakset kasva yhdessä, eikä kahdessakaan yössä. Mutta ilmeisesti poikkeuksia on. Tämä ei siis ollut mikään itseriittoinen omaelämänkerta kehuminen punttauksen saralta. Tulipahan mainittua kun siitäkin tuli keskustelua.

Itse ihailen naisena lihaksikasta naisvartaloa, pyöreitä olkapäitä, sopivan erottuvaa hauista, treenattuja reisiä, kovia pohkeita ilman bullin kaltaisia patteja, pyöreää takalistoa, erottuvaa selkää, erottuvaa ojentajaa ja sitä litteää vatsaa. Jos ei sentään sikspäk niin pieni vatsalihasten muotoa saisi mielellään näkyä oikeasta kulmasta tulevassa valaistuksessa. Valot ja varjot tekee ihmeitä ;) Tätä kohti itse haluan ja pyrin. Vaikka minulle joku ei halua sitä "suurinta hauislihasta tai leveintä V-selkää" niin perkele. Kyllä sitä saa vahvalta näyttää. Nainenkin.

Mahtavaa, että tämä aihe avasi keskustelua...

Itsekin vähän samassa veneessä :) Liki tasan vuosi sitten aloitin ja jumppailin humppailin vähän pienemmällä sykkeellä (toki olin sairaanakin aika paljon), mutta sitten aloin ottamaan asioista selvää joulukuun tienoilla ja nyt ollaankin aikamoisesti hurahdettu. Ja tietty sitten kun asioista alkaa ottamaan selvää alkaa tekemäänkin asioita erilailla, esim just syöminen. Oikeen harmittaa, kun mulla ei oo yhtään vertailukuvaa viime kesältä...

Hirveetähän se olis jos muijalla rupeis pala kasvamaan, ainoo reeni mitä olen emännälle suositellut niin aerobinen. :dance2:

Bioimpedanssivaaka = silkkaa paskaa, sen antamiin rasvaprossanumeroihin voi suhtautua lähinnä arkisena viihteenä.

Lyhyesti: kummallekaan sukupuolelle ei voi mielestäni tulla liikaa lihaksia tai fiksusti toteutusta voimailusta/painoharjoittelusta mitään haittoja, ellei käytetä anabolisia steroideja tai muita reseptilääkkeitä suurina annoksina muihin tarkoituksiin, kuin lekurin määräämänä sairauden hoitoon. Mitä olen nähnyt MM-mitaleitakin voittaneita voimanostajamimmejä, niin ihan naisen näköisiä naisia tuppaavat olemaan, osa jopa aika hentoja/hoikkia, vaikka voimaa on hirmuisesti. Jos et usko, tsekkaa juutuubista vaikkapa Sanna Apuli ja Mervi Sirkiä. Muitakin on, mutta noi nyt tulivat päällimmäisinä mieleen.

Lisäänpä vielä sen verran, että lähinnä sellaiset miehet kai ovat epävarmoja ja pelkäävät naisten voimailuharrastusta, jotka itse eivät ole yhtään lihaksiaan tai voimiaan kehittäneet ja ehkä periaatteesta inhoavat voimailua. Olen törmännyt tällaisiin miehiin kestävyyslajien parissa (on siellä runsaasti avarakatseisia ja fiksujakin ihmisiä, lisättäköön). Noh, ihan sama ja oma menetyksensäpä se on. Jos vertaan miesten ja naisten voima- ja lihasmassapotentiaalia omien kokemusteni pohjalta, niin sitäkin säälittävämmältä tuommoinen asennevamma tuntuu. Sitä on tämmöisenkin keskivertomiehen vain niin älyttömän helppoa mennä heittämällä ohi voimissa ja lihasmassassa jopa MM-tasoisen voimanostajanaisen, että ei voi kuin ihmetellä, mikä niissä voimailevissa mimmeissä voi niin kovasti pelottaa.

Jahas, selkeästikin pitää tehdä aiheesta kirjoitus lihastohtori-blogiin...onneksi tutkimusnäyttöäkin on kivasti...Kattokaas tätä mun vanhaa pdf:ää. Aloittelevillakin oikeasti kovaa treenaavilla naisilla lihakset kasvaa keskimäärin n. 0,4 kg kuukaudessa ja koska tahti tästä hidastuu, niin lopulta vain 3 kg luokkaa vuodessa on yleensä mahdollisuus saavuttaa edes harjoittelun alussa ja tämän jälkeen kilokin vuodessa on kiven takana.

Jään mielenkiinnolla odottamaan tuota kirjoitusta. Onko tuo 3 kg jokin keskiarvo? Eli onkohan mahdollisesti esim. tällaisella mesomorfilla mahdollisuus kasvattaa lihasmassaa vaikkapa vielä pari kiloa enemmän? Eipä sillä, kyllä tuo kilo vuodessakin tuntuu ihan hyvältä saavutukselta, sehän tarkoittaa kuitenkin käytännössä että jokaisen treenin myötä kasvaa useampi gramma uutta lihaa!

Ja mitä siihen huikeaan lihaskasvuun tulee... Talvipakkasilla et erota kassajonossa sohvaperunaa ja bodyfitnesskilpailijaa toisitaan muuten kuin ostosten perusteella. Treenamaton mesomorfi taas saattaa näyttää uimarannalla lihaksikkaammalta kuin vuosia kovaa treenannut ektomorfi. Ja sitä omaa lihaskasvua ja "kropan miehistymistä" ehkä säikähdetään juurikin siinä vaiheessa, kun sen ekan kuukauden treenin jälkeen a) on kasvanut puoli kiloa uutta lihaa, b) lihasten päältä on sulanut puoli kiloa läskiä ja c) lihaksia tarkkaillaan heti treenin jälkeen pumpissa. Noiden yhteisvaikutuksesta varmasti saa aikaan illuusion abaut kolmen kilon lihasmassan kasvusta muutamassa viikossa. Jos haluaa kuitenkin näyttää naiselliselta ja pehmeältä, niin ainakin minusta on ihan järkeenkäypää että tuossa vaiheessa viiviavellaanit säikähtää ja lopettaa bodaamisen.

Treenamaton mesomorfi taas saattaa näyttää uimarannalla lihaksikkaammalta kuin vuosia kovaa treenannut ektomorfi.

Jos näin olisi niin silloin tuo "ektomorfi" ei olisi treenannut hirveän kovaa. Kenelle tahansa saadaan lihasta kun ruokavalio säädetään oikein. Suurin ero mitkä on "ektomorfin" ja "endomorfin" välillä ovat insuliiniherkkyys. Jos joku on ollut koko elämänsä lihava niin hän tuskin sietää hiilihydraatteja kovinkaan paljon, taas ihminen joka on ollut koko elämänsä laiha varmasti pystyisi vetämään hiilihydraatteja enemmän.
Tästä varmaan voi jokainen päätellä että jos kahdella ihmisellä on erilainen insuliiniherkkyys mutta täysin samanlainen kulutus niin silloin ei voida suositella samantyyppistä ruokavaliota.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sitten kun on jotain tuloksia.

Voi, voi olen vuosia aina silloin tällöin törmäillyt kirjoituksiisi ja olen aivan varma että olet jo saavuttanut paljon, itsekkin katson itseäni helkutit kriittisesti ja luulen ettei mitään tapahdu, mutta muut väittävät toista.

Minusta kuitenkin bodailevat tytöt ovat parhaimillaan niissä +20% rasvoissa, ennen kuin se takamus ja reidet on kuihdutettu dietillä.
Olen todennut tämän kun olen tässä muutaman vuoden seurannut oman salini kolmea fitneskilpailijaa offin ja dietin eri vaiheissa.

Ottamatta kantaa näihin ekto ja meso tyyppeihin niin on kyllä tullut ominkin silmin todistettua kuinka yksilöllistä tuo lihasmassan kertyminen on. Itsehän olen käynyt salilla jo vuosikausia ja mielestäni treenannut kovaa ja oikein ja nimenomaan sillä ajatuksella että pala saa kasvaa, ei! vaan sen pitää kasvaa. Tulokset on nähtävissä vaikka tuolla mun blogissa tai kuvatreadissa eikä ne ole todellakaan kovin mairittelevat.

Sensijaan näin tässä kesälllä kaverin valmistujaisissa sen siskon jolla oli tosi hyvin pattia koko kropassa + että se oli abt. 10 % rasvoissa. Tollasta BF tyttöä selkeesti kovemmassa kunnossa siis, ainut että olkapäät ei olleet törkeen isot. Kysyin sitten kaverilta että mitä tuo siskois treenaa kun on tollanen mörkö. Niin vastaus oli että ei se oikein mitään, body punpissa se käy. Eli siis mimmi on saanut hyvät ja kireet massat ihan "vahingossa". Ei tämä tarkoita että sekään olis liian iso ollut, mutta voi kyllä jo jonkun ihan perus body PuNp kansan mielestä ollakin.

Toisilla ne on geenit kohdallaan. Se on niin VÄÄRIN!!

Taratin, jep, geeneissä on eroa ja myös ihmisen lapsuus vaikuttaa paitsi sinä aikana kertyneen fyysisen kuormituksen kautta (minkä tyyppistä ja minkä verran), kuten myös sen kautta, mitä lapsuusperheessä on syötetty, mikä taas geenien lisäksi vaikuttaa myöhempäänkin lihas- ja läskimassaan. Eli aikuisena on jo tietynlaiset kortit kätösessä, niille ei mitään voi. Mutta niillä voi pelata monella tavalla ja kumminkin saada paljon aikaan.

Eli somatotyypit ovat yhtä tyhjän kanssa, epätieteellistä monimutkaisen asian yksinkertaistamista ja mustavalkoistamista, mutta geenit ja sosiaalinen perimä sen sijaan eivät ole. Geeneillä ja sosiaalisella perimällä on erittäin paljon merkitystä sille, millainen fysiikka itse kelläkin on vaikkapa 16-18v ja vaihtelua on loputtomasti, ei muutaman turhakesomatotyypin verran.

Olen törmännyt kyseiseen ilmiöön, karkein kommentti mitä koskaan olen kuullut tuli laihaläskiltä naispuoleiselta kaverilta joka omasta mielestään omaa hyvän perseen hyvien geenien ansiosta. (voin kertoa ettei se ole totta :D) Hän myös käy toisinaan salilla "kiinteytyäkseen".
"yäk noita lihaksia, mikset sä vaan voi olla normaali nätti nainen?" Ja itsehän treenaan omaksi ilokseni ja hyvinvoinnikseni, eli olen eeeeeeeeerittäin kaukana mistään fitness-tipusta. Hän on hyvin vakuuttunut myös siitä ettei Jutta Gustafsberg ole voinut saada kroppaansa kuntoon laillisin keinoin. Kateus ja tietämättömyys on paha yhdistelmä.

Toinen esimerkki on se ettei mieheni ole ollenkaan iloinen siitä, että olen löytänyt gymlogit. Hän ei ole sanonut tätä ääneen mutta uskon, että hän kuvittelee minun kasvavan samanlaiseksi mieheksi kuin Mika Nyyssölä jos teen samoja liikkeitä mitä videoissa. :D :D

Toinen esimerkki on se ettei mieheni ole ollenkaan iloinen siitä, että olen löytänyt gymlogit. Hän ei ole sanonut tätä ääneen mutta uskon, että hän kuvittelee minun kasvavan samanlaiseksi mieheksi kuin Mika Nyyssölä jos teen samoja liikkeitä mitä videoissa. :D :D
Höpöjä luulet. Se sun ukkkos luulee sun ajattelevan ihan joitain muuta ja on vähän mustis. :)

Mulle sanoi Virolainen kovaa reenaava tyttö että haluaa näyttää lihaksikkaalta koska haluaa lihaksikkaan miehen, läskit, muutenvaan löysät ja vinkuheinät ei kehtaa lähestyä. :)
Mun mielestä täyttä asiaa ja täytyy sanoa että koska itse arvostan kauniin lihaksikasta/atleettista naiskroppaa, niin tuollainen nainen varmasti edellyttää multa samaa.
Tämä nyt viitteenä siihen mitä se toinen osapuoli tai mitä itse toisesta sukupuolesta mietin, kun sitähän tässä topicin aloituksessa haettiin... :)

Janni Hussi näyttää kropaltaan siltä miltä mun ja melkein kaikkien tuntemieni miesten mielestä naisen kuuluu näyttää, eikä lisälihakaan olis pahitteeksi.
Janninkaan mittoihin ei varmasti pääse pienellä työllä, kaikki propsit hänelle! <3

laitatko jonkun kuvan tosta jannista jossa sillä on lihaksia? Googlella löyty vaan ihan normaaleja sunnuntaiharrastelijan näkösiä kuvia

Ottamatta kantaa näihin ekto ja meso tyyppeihin niin on kyllä tullut ominkin silmin todistettua kuinka yksilöllistä tuo lihasmassan kertyminen on. Itsehän olen käynyt salilla jo vuosikausia ja mielestäni treenannut kovaa ja oikein ja nimenomaan sillä ajatuksella että pala saa kasvaa, ei! vaan sen pitää kasvaa. Tulokset on nähtävissä vaikka tuolla mun blogissa tai kuvatreadissa eikä ne ole todellakaan kovin mairittelevat.

Sensijaan näin tässä kesälllä kaverin valmistujaisissa sen siskon jolla oli tosi hyvin pattia koko kropassa + että se oli abt. 10 % rasvoissa. Tollasta BF tyttöä selkeesti kovemmassa kunnossa siis, ainut että olkapäät ei olleet törkeen isot. Kysyin sitten kaverilta että mitä tuo siskois treenaa kun on tollanen mörkö. Niin vastaus oli että ei se oikein mitään, body punpissa se käy. Eli siis mimmi on saanut hyvät ja kireet massat ihan "vahingossa". Ei tämä tarkoita että sekään olis liian iso ollut, mutta voi kyllä jo jonkun ihan perus body PuNp kansan mielestä ollakin.

Toisilla ne on geenit kohdallaan. Se on niin VÄÄRIN!!

Tästä samasta havainnosta mainitsinkin jotain threadin alkupuoliskolla. Näyttää olevan sukupuolesta siinä mielessä riippumaton juttu että toisille se lihas vaan kasvaa helpommin oli sitten mies tai nainen. Joillekin naisillejopa paremmin kuin joillekin miehille. Toki ovat marginaalisia sattumia tod.näk. mutta nämä tapaukset sitten pistääkin silmään jos sattuu pääsemään asiaa todistamaan. Poikkeus vahvistaa säännön.

Toisaalta saattaa olla kysymys kehonmallista, rasvan määrästä ja paikoista kehossa ja monesta muusta seikasta jotka luovat sen illuusion että joillekin lihaa tulisi jotenkin paremmin. Tuossa hulmilta tulikin jotain juttua ja täytyy sanoa, että parhaassa tapauksessa jos aloitteleva nainen onnistuu saamaan 3kg lihasmassaa ympäri kehoa ja pitämään rasvaprosentin kohtuullisissa luvuissa ja jos vielä omaa hyvän kehonmallin niin se 3kg voi olla erittäin näkyvä lisäys ja iso kasa lihaa oikeissa paikoissa.

Jos näin olisi niin silloin tuo "ektomorfi" ei olisi treenannut hirveän kovaa. Kenelle tahansa saadaan lihasta kun ruokavalio säädetään oikein. Suurin ero mitkä on "ektomorfin" ja "endomorfin" välillä ovat insuliiniherkkyys. Jos joku on ollut koko elämänsä lihava niin hän tuskin sietää hiilihydraatteja kovinkaan paljon, taas ihminen joka on ollut koko elämänsä laiha varmasti pystyisi vetämään hiilihydraatteja enemmän.
Tästä varmaan voi jokainen päätellä että jos kahdella ihmisellä on erilainen insuliiniherkkyys mutta täysin samanlainen kulutus niin silloin ei voida suositella samantyyppistä ruokavaliota.

Genetiikka määrää sen lihasten kasvun mahdollisuuden ihan samalla tavalla kuin tuon insuliiniherkkyyden. Toisille lihas vaan kasvaa helpommin ja toiset pysyvät helpommin hoikempina. Esimerkkeinä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom