Naapurit Helvetistä

Armoton hakkaaminen kattoon alkoi, jos kävi vessassa/hampaidenpesulla klo 22 jälkeen. Järjestyssääntöjä oli noudatettava minuutilleen.

Iltavuorojen jälkeen oli turha edes toivoa suihkuunpääsystä. Pahimpien vuorojen jälkeen (n. klo 22.15) oli välttämättä päästävä 1-2 minuutin pikapesulle, koska työpaikallani ei ollut mahdollisuutta tähän. Kuinka ollakkaan, tämä ei miehelle käynyt.
Ei kai nyt järjestyssäännöt nyt sentään kiellä vessassa käyntiä tai edes suihkussa käyntiä ns. hiljaiseen aikaan? Ymmärrän kyllä tietysti sen, että niitä alkaa välttämään, jos siitä seuraa heti kauheaa lattiaan hakkaamista ja siitä taas suunnatonta vitutusta. Olisi kyllä silti toivottavaa, että joku sanoisi noille hiljaisuusvaatimuksilla muita terrorisoiville suorat sanat - kuten Reikähuulikin sitten teki loppujen lopuksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tällaisia kun lukee, niin tuntuu se hieman kalliimpi vuokra ihan siedettävältä. Sijainti on tosiaan tärkein kriteeri kämpänhaussa, sillä se vaikuttaa aika merkittävästi naapureiden "laatuun". Talossa, jossa on yksiön vuokrat 600e/kk, ei paljoa manneja/somaleita näy. En edes tiedä onko tässä kovin isoja kämppiä, noilla tuntuu olevan aika isot perheet yleensä.
Se on kuitenkin aina oma valinta muuttaa sinne Vantaalle tai Keravalle tai Helsingin/Espoon ongelmalähiöihin... Kohta joku korsolainen tai jakomäkeläinen tulee tietysti kertomaan, että ei siellä koskaan mitään ongelmia ole ollut...

Edellisen kerrostalon, jossa asuin 10 vuotta, samalla kadulla asui kyllä näitä vähemmistön edustajia, ja naapuriinkin muutti suomalais-sudanilainen perhe, mutta näistä ei mitään harmia ollut.

Tuon 10 vuoden aikana naapurit valittivat vain pari kertaa, kun joskus pienenä pompittiin siellä. Itsekään en saanut kertaakaan aihetta minkäänlaiseen valittamiseen. Naapurirapussa asui kyllä yksi kerrostalokyttääjä, jonka mielestä pihalla ei saanut oikeastaan leikkiä tai pelata mitään, mutta aika harmiton sekin oli.

Nyt 3 viikkoa omassa kämpässä asuneena ei vielä ole tullut aihetta valitukseen puolin eikä toisin, vaikka vähän musiikkia & kännimeteliä on saattanut kämpästäni pari kertaa kuulua.

Joo, kyllä kannattaa hieman maksaa enemmän vuokraa siitä hyvästä, että saa kunnollisen asuinympäristön; siis jos on suinkin varaa maksaa. Itse olen asunut opiskelujen päättymisen jälkeen kolmessa eri kämpässä, joihin kaikkiin olen tullut ensimmäisenä asukkaana vuokratason ollessa 700-800€. Vituttaa tietysti maksaa näin paljon mutta toisaalta kun lukee näitä kauhukertomuksia niin ei vituta enää yhtään.

Se on kuitenkin aina oma valinta muuttaa sinne Vantaalle tai Keravalle tai Helsingin/Espoon ongelmalähiöihin... Kohta joku korsolainen tai jakomäkeläinen tulee tietysti kertomaan, että ei siellä koskaan mitään ongelmia ole ollut...

Oma valinta se olisi aina, jos rahaa olisi kaikilla rajattomasti. Me köyhät kuitenkin asumme siellä missä meillä on varaa asua.

Ja kyllä niitä hulluja naapureita löytyy "paremmistakin piireistä". Kovemmalla koetuksella se naapurisopu oli tuolla omakotitaloalueilla asuessani kuin näin kerrostalossa.
Hassua, että vaikka kerrostalossa asutaan paljon tiiviimmin, niin pientaloalueella naapurit kuitenkin tunnettiin paremmin ja heidän kanssa oltiin kontaktissa (ja sitä kautta myös riidoissa) enemmän.

Oma valinta se olisi aina, jos rahaa olisi kaikilla rajattomasti. Me köyhät kuitenkin asumme siellä missä meillä on varaa asua.

Ja kyllä niitä hulluja naapureita löytyy "paremmistakin piireistä". Kovemmalla koetuksella se naapurisopu oli tuolla omakotitaloalueilla asuessani kuin näin kerrostalossa.
Hassua, että vaikka kerrostalossa asutaan paljon tiiviimmin, niin pientaloalueella naapurit kuitenkin tunnettiin paremmin ja heidän kanssa oltiin kontaktissa (ja sitä kautta myös riidoissa) enemmän.

Nojoo voihan tietysti alkoholisti-vaimonhakkaaja tienata 100k vuodessa, eli tuurista kiinni nuo naapurit tietysti ovat. Ja tietysti esim. jollain opiskelijalla, joka ei töitä halua tehdä, ei "paremmilla" alueilla ole varaa asua, vaikka eläisi makaroneilla... Ja tietysti paremmalla alueella pitää olla valmis tinkimään kämpän koosta/kunnosta, tai sitten elintasosta muuten.

Ja varmasti harvemminkin asutulla alueella tulee naapureiden kanssa ongelmia, mutta hieman erilaisia. Bassosta tai sängyn natinasta valittaminen muuttuukin jonkun pensasaidan korkeuden tai pihatien sepelin kustantamisesta nalkuttamiseksi.

Ei kai nyt järjestyssäännöt nyt sentään kiellä vessassa käyntiä tai edes suihkussa käyntiä ns. hiljaiseen aikaan? Ymmärrän kyllä tietysti sen, että niitä alkaa välttämään, jos siitä seuraa heti kauheaa lattiaan hakkaamista ja siitä taas suunnatonta vitutusta. Olisi kyllä silti toivottavaa, että joku sanoisi noille hiljaisuusvaatimuksilla muita terrorisoiville suorat sanat - kuten Reikähuulikin sitten teki loppujen lopuksi.

Tietääkseni ei saisi käydä suihkussa klo 22 jälkeen tai näin siis olen itse käsittänyt. Kerrostaloissa nyt aina kuuluu vähän ylimääräisiä ääniä, kuten myös joskus öisinkin. Jos ei tätä kestä, niin olisi syytä harkita muuttoa jonnekin metikköön.

Nykyisten naapureiden kanssa ei onneksi mitään ongelmia. Melko rauhallista ja mukavaa porukkaa tässä talossa. Yläkerrassa olevat koirat piettävät välillä pientä melua öisin ja niiden keskenäisiin tappeluihin olen muutaman kerran herännytkin. Päivisin ne puolestaan ulvovat :) Ei kuitenkaan niin häiritsevää, että täytyisi mennä asiasta valittamaan. Perus kerrostalosettiä :D

Korjatkaa joku jos olen aivan hirveästi väärässä, mutta minun mielestä tosta hiljaisuuden jälkeen suihkusta käymisestä olisi ollut joku ennakko tapauskin, jossa henkilö yöllä töistä tullessaan oli käynyt suoihkussa ja saanut siitä kirjallisia valituksia.
Kuulemani mukaan oikeus oli katsonut, että varoitus oli tuossa tapauksessa aiheeton.

Voi olla, että on pelkkä legenda, mutta näin olen sen kuullut.

Yötyöläisenä käyn kyllä itsekkin töistä tulleena suihkussa jos on hikinen ja likainen, aivan sama mikä se kellon aika on. En tosin jää sinne asumaan, kunhan vaan huuhdon itseni.

Muistelen joskus lukeneeni asiasta juttua ja nähdäksei talon järjestyssäännöt ovat lähinnä ohjeellisia, eli jos ehdotonta tarvetta on niin normaaleja rutiineja kuten suihkussakäyntiä on voitava harrastaa minä aikana hyvänsä, pätevänä syynä vaikkapa vuorotyö. Jos tälläisestä asiasta tulee varoituksia tai jopa häätö "häiritsevänä toimintana", niin käräjille vaan. Järkevimmissä taloissa nuo säännöt onkin määritelty siten, että asioita kuten kovaäänistä musiikkia, seurustelua tai muuta muihin huoneistoihin kantautuvia asioita ei tulisi harrastaa klo 22 jälkeen, naapurin mummot vaan talokokouksissa tuppaavat innostumaan ja listaamaan asioita mielivaltaisesti. Olen itsekin nähnyt että säännöissä seisoo jotain tyyliin "rappukäytävässä vetelehtiminen on kielletty" :lol2:

Sellainen kakaroiden juokseminen ja hyppiminen yläkerrassa on saatanasta. Saivat onneksi varoituksen, ei sellaista viiden tunnin yhtä putkeen kolinaa jaksa pirukaan kuunnella, varsinkaan silloin, kun siellä on laminaattilattiat. Nyt on ollut pitkän aikaa hiljaista, luojan kiitos.

Tuttu valitti tuolla turun suunnalla että perkele kun joka päivä kuuluu yläkerrasta kello 17.00-0.00 hirveä tasainen tum-tum-tum-tum ääni. Sanoi että joku weiland niminen se asuu siinä asunnossa.

ps. Mummot on kaikkein vittumaisimpia naapureita.
Nini nana nunu ja niin edelleen. Sitten ne kyttäävät mitä muut tekevät taukoamatta.
Repesin aika huolella kun rakas mummoni sanoi kun hänen luonaan käymässä olin että:
"Helkkari miten se naapurin Mirja kyttää kaikkia sieltä sälekaihtimien välistä.."
"nii-in, mistäs SINÄ sen tiedät? :rolleyes:"

Minua vituttaa naapurit jotka koittavat tervehtiä esimerkiksi, kun tulevat pihalla/rappukäytävässä vastaan. En keksi yhtään syytä miksi tervehtisin tuntematonta ihmistä vaikka hän nyt sattuisikin asumaan lähellä minua. Onneksi suurin osa ihmisistä on niin fiksuja, että he ymmärtävät aika nopeasti, että en tarvitse heidän tervehtimisiään.

(sama juttu punttisalilla. Mikä ihmeen hinku joillakin on alkaa moikkailemaan, jos sattuu käymään samaan aikaan salilla)

Naapurin tai tai muun puolitutun tervehtimiseen vastaamatta jättäminen antaa kyllä sinusta ylimielisen ja itsekkään typeryksen kuvan :david:

Tai sitten tuo tekstisi on provo.

ps. Mummot on kaikkein vittumaisimpia naapureita.
Nini nana nunu ja niin edelleen. Sitten ne kyttäävät mitä muut tekevät taukoamatta.
Repesin aika huolella kun rakas mummoni sanoi kun hänen luonaan käymässä olin että:
"Helkkari miten se naapurin Mirja kyttää kaikkia sieltä sälekaihtimien välistä.."
"nii-in, mistäs SINÄ sen tiedät? :rolleyes:"
Edesmenneillä papallani ja mummullani oli vähän saman tyylistä settiä. Välillä ulko-ovi narahti kun mummo kurkkasi oven raostakäytävään ja pappan huusi olohuoneesta: "NYT SE OVI ÄKKIÄ KIINNI!". :lol2:

Naapurin tai tai muun puolitutun tervehtimiseen vastaamatta jättäminen antaa kyllä sinusta ylimielisen ja itsekkään typeryksen kuvan :david:

Ehkä joitakin ihmisiä ei nyt ihan hirveästi kiinnosta, pitääkö joku random-naapuri juuri minua ylimielisenä ja/tai itsekkäänä. Voi yhyy taas.

Yläkerran juoppohullu (omistusasujia, ei velkaa) kotitimpuri on oikein viehättävää seuraa, yleensä puolenyön kieppeillä alkaa tarve todistaa ilmesesti vaimolle, että kaikenlainen nikkarointi onnistuu. Ellei sitten ole huutomatsista tai koiratappelusta kyse. Kesäisin on hiljaista, koska sammuvat tavallisesti ulos.

Koko naapuruston ilona taas on pihalla toisinaan vieraileva etninen vähemmistö, joka huudattaa kieltämättä korkeatasoisista autosterkoista Rainer Frimania tuossa kolmen aikaan yöllä.

Pisara meressä silti alle viiden sadan vuokralla ok kokotason kämpässä, joka on hyvässä kunnossa ja sopivalla paikalla. Ei ole tullut valituksia omistakaan musiikinkuunteluista, eivät varmaankaan kehtaa.

Tänne ei mitään naapureilta kuulu yleensä.
Ollaan kohta vuosi asuttu tässä ja eniten ihmetyttää yläkerran pariskunta. Varmaan joka helvetin ilta ne siellä tappelee, muutosta asti ollaan sitä kuunneltu. Kesällä kuuluu paremmin/häiritsevämmin kun ikkuna on auki niillä.
Eikö ne koskaan eroa? :D

Kaikkein helvetillisimmät naapurit on ne, jotka tietävät sun asiat paremmin kuin itse tiedät. Tai ainakin luulevat tietävänsä. Jumalauta jos ei kestä normi elämisestä kuuluvia ääniä, myös kohtuullisuuden rajoissa hiljaisuuden aikaan, niin on parempi kun muuttaa metsään ja saa rauhassa mesota ja kertoa mielipiteitään vaikka kahiseville oksille tai huhuileville pöllöille mielensä mukaan.

Eriasia onkin sitten nuo "tummien sukukokoukset" jotka kestävät useamman päivän putkeen, yölliset kolmen tunnin remontti sessiot kera iskuporakoneen ja sirkkelin tai vaikkapa oman musiikkimaun levittäminen ympärivuorokautisesti volyymin unohtuessa sinne kaakkoon. Nuista on jo aiheellista käydä ilmaisemassa oma mielipiteensä moisesta toiminnasta, hyvässä hengessä toki. Mikäli hyvässä hengessä keskustelu ei ota sujuakseen, ilmaisee mielipiteensä sitten vähemmän hyvässä hengessä, silloin se sanomakin menee viimeistään perille typerämmällekkin... Mikäli ei mene, niin jokunen hyvin suunniteltu "käytännönpila" auttaa sanoman perille menemisessä.

Ite olen kämppiksen kanssa asunut nyt reilun puoli vuotta kerrostalokämpässä. Ei mitään valittamista, paitsi alakerrassa alapuolella asuu vanhempi mieshenkilö, kuka on ehkä vähän liian herkkä äänille. Ei kuitenkaan mitään sairaalloista. Entinen asukki kyllä valitti sen stalkkauksesta ja valittamisesta. Omasta mielestä ei mitenkään kohtuuttomia tähänasti ollut, paitsi että torstaina baarista takaisintullessa ei edes ehtinyt sanoa mitään, kun kattoon koputettiin :D

Toukokuusta marraskuuhun tässä oli helvetin mukava asua vaikka pieniä häiriöitä on ollut mutta aina on saanut nukkua yönsä kunnolla. Marraskuussa tuohon yläkertaan muutti paskapäät jotka on aiheuttanut välilä unettomia öitä ja suunnatonta vitutusta muinakin aikoina. Ihan oikeasti on välillä tehnyt mieli käydä vetämässä turpaan oikeen kunnolla, kai josain vankilassakin sais nukkua rauhassa. Kun ihmisen koti muuttuu paikaksi jossa ei saa raskaan työviikon jälkeen nukkua rauhassa niin alkaa tuo pikku hiljaa vaikuttamaan syvemminkin hyvinvointiin. Viimeisestä tempauksesta on kulunut jo muutama viikko ja alkaa pikkuhiljaa taas uskoa että tässä voisi vaikka asuakkin jatkossakin. Jatkossa käyn kyllä huomauttamassa jatkuvasti jos musiikin volyymi nousee liian korkealle ja samaten soitan poliisit jos musiikin soitto ei lopu hiljaisuusaikana huomautuksesta huolimatta. Naapurit oli samaten ihan äimänä noiden kanssa ja todella vittuuntuneita. Piti tässä tehdä kirjallinen valituskin mutta on nyt vielä jäänyt tekemättä.

musiikkimaun levittäminen ympärivuorokautisesti volyymin unohtuessa sinne kaakkoon. Nuista on jo aiheellista käydä ilmaisemassa oma mielipiteensä moisesta toiminnasta, hyvässä hengessä toki.
Monesti ihmiset eivät varmaankaan yksinkertaisesti tiedä, miten helposti musiikki voi kuulua naapuriin, vaikkei olisikaan ns. helvetillinen naapuri. Yhdessä tapauksessa menin vain soittaman ovikelloa "Anteeksi, voitko laittaa äänenvoimakkuutta pienemmälle?" Hiljeni heti eikä toistunut enää, ja tämän jälkeen kyseinen (kiinalainen) naapuri kumarteli aina hississä tavatessa. :)

Ehkä monesti ihmiset vain odottaa liian pitkään, kerää raivoa ja alkaa sitten lähetellä nimettömiä valituskirjeitä, kun eivät uskalla/kehtaa hoitaa asiaa kasvotusten...

Mutta kyllähän sen nyt erottaa kuurokin onko se musaiikki epähuomiossa turhan lujalla vai testataanko siinä kajareiden kestävyyttä seitsemättä tuntia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom