n.2000e/kk palkka, ei stressiä, mutta aika kuluu mukavasti. Kellä on tällainen työ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän tässäkin pisimmän korren vedä maa- ja metsätalousministeriön valastarkkailija. Edellinen veitikka nähty joskus 70-luvulla, ja seuraavat havainnot heti perään 2007. Varmaan saa raporttien kanssa sykkiä ihan sikana. :D Palkkakin on varmasti 3000+€/kk.

Harmi että pesti on täytetty, muuten olisin laittanut paperit menemään. :D

Eipä tuo jouten istuminen töissä ainakaan itseä jaksanut kauaa kiinnostaa. Vitutusta ja stressiä aiheuttaa kun joutuu odottamaan sitä minuuttiviisarin liikettä duunissa. Pahin pesti tähän mennessä kesti pari kuukautta, silloin oli "alla" siihen aikaan moderni konekanta ja verkko, hyvät huoltosopimukset yms työtaakkaa karsivat mukavuudet. Työpäivät koostui lähinnä varmistusnauhojen vaihdosta ~10 min, ruokailusta ~20min satunnaisesta työtehtävästä ~10 min ja loput 8 tunnista kului "ylläpidon" ja "päivystyksen" merkeissä. Mielestäni ei terve ihmine tuota kauaa jaksa. Surffailuun ja päivisin näytettäviin tv-chatteihin totaalisen kyllästyneenä tuli rakenneltua satunnaisista konttoritarvikkeista erilaisia ilmakanuunoita (paineilmapullo teholähteenä) ja suomennettua open transport tycoon deluxe :). Vastaavia, joskaan ei aina aivan yhtä kuolettavan tylsiä duuneja tuli tehtyä pari vuotta, mikrotukea, servereiden ja verkon ylläpitoa, käyttäjien koulutusta etc.

Nykyään on kyllä melko stressitön duuni, jossa samalla saa mukavasti liikuntaa. Töitä on 4-5h/ päivä (työt saapi tehdä just niin nopeasti mitä huvittaa, kunhan on valmis klo 6 määräaikaan mennessä) ja työpäiviä keskimäärin 6/vk (yht n. 26h/vk töitä). Aika kuluu siivillä eikä pomo hengitä niskaan, itse asiassa ei tarvitse niitä työkavereitakaan kovin kauaa päivässä sietää:). Palkka on nyt kesällä n. 1800e /kk, syksyllä luvassa roimat lisät(tosin työn määräkin hieman nousee) ja pääsee hyvän matkaa tän topikin vaatimustason yli. Enemmänkin voi tienata, jos on nopia...

Työhön vaaimuksena on lähes ymmärrettävän suomen kielen kirjallinen ja suullinen taito. Lisäksi työt tehdään pääsääntöisesti kello yhden ja kuuden välisenä aikana yöllä, mikä sopii hyvin erilaisille yökukkujille. Itsellä tosin kesti pari viikkoa tottua nykyiseen päivärytmiin, onneksi sentään on säännöllinen työaika eikä epäinhimillistä vuorotyötä. Koulutus kestää 1-2 pv, töihin päässee sillä että soittaa ja pyytää duunia :).
t. lehdenjakaja(yhtä lehteä, pyörällä, kerrostaloihin)

Mä taas oon miettinyt, jotta josko lopettais tän pelkän palkan eteen tekemisen ja siirtyis muihin hommiin. Olisin valmis jopa pudottamaan 1/3 osan palkasta pois, mikäli löytyisi mielekäs ja haastava duuni päiväsaikaan.

55k€ vuosi ei ainakaan itselle enää korvaa jokapäiväistä vitutusta, mitä tuntee töihin lähtiessä. Töissä ei tarvi kyllä päätä stressata, tekee vaan mitä tarvii tehdä ja that's it. Tuossa se ehkä suurin miinus onkin, yllätyksettömiä ja yksitoikkoisia töitä 3:ssa vuorossa.

Nykyään on kyllä melko stressitön duuni, jossa samalla saa mukavasti liikuntaa. Töitä on 4-5h/ päivä (työt saapi tehdä just niin nopeasti mitä huvittaa, kunhan on valmis klo 6 määräaikaan mennessä:)) ja työpäiviä keskimäärin 6/vk (yht n. 26h/vk töitä). Aika kuluu siivillä eikä pomo hengitä niskaan, itse asiassa ei tarvitse niitä työkavereitakaan kovin kauaa päivässä sietää:). Palkka on nyt kesällä n. 1800e /kk, syksyllä luvassa roimat lisät(tosin työn määräkin hieman nousee) ja pääsee hyvän matkaa tän topikin vaatimustason yli. Enemmänkin voi tienata, jos on nopia...

Työhön vaaimuksena on lähes ymmärrettävän suomen kielen kirjallinen ja suullinen taito. Lisäksi työt tehdään pääsääntöisesti kello yhden ja kuuden välisenä aikana yöllä, mikä sopii hyvin erilaisille yökukkujille. Itsellä tosin kesti pari viikkoa tottua nykyiseen päivärytmiin, onneksi sentään on säännöllinen työaika eikä epäinhimillistä vuorotyötä. Koulutus kestää 1-2 pv, töihin päässee sillä että soittaa ja pyytää duunia :).
t. lehdenjakaja(yhtä lehteä, pyörällä, kerrostaloihin

siis täh, tiedän tyyppejä ketkä tekevät tuota lehdenjakoa öisin, eivätkä todellakaan tienaa noin paljo. n. 800-1000 € kuussa tienaavat.. Missäpäi sä oikein jakelet ja minkä firman alasena:eek:

Kannattaa jakaa useampaa piiriä, itsellä nyt kaksi piiriä joista maksetaan vähän alle 7.5h palkkaa. Syyskuun alusta vaihtuu piirit ja "työaika" onkin sitten yli 8.5h / vrk ja x6/vk (tuntipalkka nyt 8.06 /h, tämän vuoden puolella nousee -> 8.63 -> 8.93, päälle erinäisiä lisiä joskus jaettavista mainoksista yms. Sunnuntain 100% korotus tuntuu kanssa mukavalta, kun on 3 sunnuntaita/kk töissä)... Alussa yhtä piiriä tehdessä oli kanssa paskimpina kuukausina 1k tienoilla ansiot, ei enää. Tosin silloin töitäkin oli vain 2-2.5h/yö. Niin, töissä olen Oulussa kalevan omassa jakelufirmassa.

Miinuksena tässä on tosiaan se, että vapaapäiviä jää melko vähän, viikottainen työaika on kuitenkin reilusti alle yleisen 37.5 tunnin.

Ite kesätöissä sairaankuljettajana ja tykkään kyl kovasti. Duuni vaihtelevaa, joskus vähän kiirettä, joskus löysäilyä, mutta ei ainakaan stressaavaa. Ite ajoin pelkkiä sairaalasiirtoja, peruspalkka 1900e/kk, mutta ylitöistä voi kasvaa huomattavasti kuukausiansiot. Itellä ei koulutusta ollut, mutta esim. ensihoito-lähihoitaja varma koulutus näihin hommiin.

Tuo lehdenjako ei sitten ole rentoa hommaa nähnykkään! En ole ikinä varmaan mitään niin paskaa hommaa tehny kun tuo sanomalehdenjako! Minä jakelin lehtiä siis ihan Itellan leivissä. Äkkiseltään voi luulla että tuo on aika helppoa, mutta ei ei. Vaikka palkka tosiaan tulee vaikka 6 tunnilta yössä, voi tuon homman tehä 4 tuntiin ja lähteä kotia. Se täytyy kyllä sanoa, että jos on vähän isompi piiri, niin palkka on yllättävänkin hyvä(palkkaan tulee aina mukaan mitä ihmeellisempiä lisiä).

Mutta ite homma on täysin perseestä, joka yö täysin samaa paskaa. Lehet on jaettava oli keli mikä hyvänsä. Joudut juoksemaan aina samat kerrostalot läpi(joissa ei tietenkään ole hissiä). Työrytmi on aivan sikamainen(ainakin Itellalla). Aina 7 yötä putkeen töitä, sitten 1 vapaayö, ja sitten taas 7 yötä putkeen töitä. Siinä menee tietysti kaikki viikonloput sun muut. Eikä yhdestä vapaayöstä keskellä viikkoo ole mitään iloa. Kokonainen viikonloppu(la-su) osuu vapaaks kerran n. 1,5 kuukauteen. Ei naurata.

Lisäks vaikka työtä on muutama tunti yössä, niin ennemmin minä töissä ihmisten aikaan oon. Saat hommat tehtyä vaikka 4 yöllä ja lähet nukkumaan. Heräät joskus päivällä kun muut tulee töistä. Neppailet pari tuntia illalla jotain ja taas onkin aika lähteä käynnistelemään postin autoa.

Siis aivan paskaa hommaa.

No onhan se rentoa ;). Alkuun joutui hiomaan tekniikkaa, että pääsee 3-4 rappua ylös/alas kohtuu äänettömästi. Sitten kun tuo alkoi sujumaan, niin lähtiessä aivot nollille ja lenkkeilyasenne päälle. Mukavampaahan se on lenkkeillä yöllä, kun on viileää (kesäisin, talvella on aina kylmä), kadut tyhjiä ja kaupungissa parempi ilma. Oma päivärytmi on klo 16-17 unta, klo 24 ylös ja yhden maissa töihin, aamu/päiväunia en nuku. Tälläisellä atleettifoorumilla luulis ymmärtävän lenkkeilyn päälle ja mukavampi se taloissa on juosta, kuin oranssia rataa 40 kierrosta päivässä :)(ratajuoksuakin jotkut sekopäät harrastaa). IMO pyörällä on mukavampi jakaa, kuin autolla pl kaatosadekelit. Talvet kuitenkin autolla... en oo hullu :P.

Kunto kasvaa.

edit. Toisaalta, jotkut pitää rentona ja stressittömänä duunina sellaista, missä ei tarvitse laittaa tikkua ristiin palkan eteen ja voi pelata pleikkaa koko päivän.

Eiköhän tässäkin pisimmän korren vedä maa- ja metsätalousministeriön valastarkkailija. Edellinen veitikka nähty joskus 70-luvulla, ja seuraavat havainnot heti perään 2007. Varmaan saa raporttien kanssa sykkiä ihan sikana. :D Palkkakin on varmasti 3000+€/kk.

Harmi että pesti on täytetty, muuten olisin laittanut paperit menemään. :D
tuohan olisi juuri paskin mahdollinen, yhtenä kriteerinähän oli "...mutta aika kuluu mukavasti."

tuossahan loppuu netti kesken jo ennen kun eka viikko on ohi..... eli hajoaa. ellei pyöritä omaa firmaa sit työaikana, sillähän sitä aikaa sit sais kulumaan.

Miten paljon noita lehdenjakohommia olis saatavilla? Miten paljon noita autolla ajettavia piirejä on, pääsekö helposti hommiin? Jos sen +1500e tosta hommasta sais niin kiinnostais kyllä.

Jostain autopiireistä saa omalla autolla jotain kilometrikorvaustakin?

Moikka!
Elikkä tää on homman nimi. Kaikki keneltä löytyy tuollainen työ, niin ilmoittautukaa ketjuun ja kertokaa mitä teette? :) Lisänä voisi myös kertoa Mahdollisen koulutuksen jonka työnne mahdollisesti vaatii, sekä ikänne.

Onko tällaista ammattia olemassakaan? Stressiä nyt saa vähän ollakkin, mutta ei mitään jatkuvaa negatiivista stressiä...

Kysyn tätä siksi, koska olen itse valmis vaikka uran vaihtoon, koska nykyinen duuni on niin perseestä. Palkka onkin ainut hyvä työssäni. Sellainen elämä ei oo mua varten, joten ajattelin että olen valmis tiputtelemaan vaikka palkkaa. Ei se raha ole kaikki kaikessa, vaihtaa auton halvempaan ja selviää heti huomattavasti vähemmällä rahalla. :)
Vartijan homma valvomossa, itehä just ton etusivulla olevan turvallisuusvalvojan kurssin kävin. Valvomossa istun n.2000/kk tv katon

Tuohon työstressiin auttaa kun hommaa työn jota oikeasti haluaa tehdä.
Olin ite 13v kun päätin mitä teen "isona", ja sitä hommaa on takana kohta kymmenisen vuotta.
Kun ei ketuta koko ajan siellä töissä, on vapaa-ajallakin paljon rennompi olo. Eikä esim vkonloppuna tarvitse murehtia, että "v**tu kun pitää maanantaina mennä taas sinne töihin".
Kokeilkaapa huviksenne, voi elämänlaatu muuttua yllättävän paljon.

Miten paljon noita lehdenjakohommia olis saatavilla? Miten paljon noita autolla ajettavia piirejä on, pääsekö helposti hommiin? Jos sen +1500e tosta hommasta sais niin kiinnostais kyllä.

Kyllä niitä töitä on, ainakin täällä paikallisella ja jos asut jossain muualla niin itellalta tai paikkallisen lehden jakelutoimistolta varmasti löytyy (jostain syystä useimmat eivät halua työskennellä öisin, tms :)). Työvoiman vaihtuvuus on suurta, joten uusia paikkoja avautuu jatkuvasti. Alussa saatat saada huonompaa (lyhyttä) piiriä jaettavaksi, mutta kunhan osaa homman niin ainakin täällä saa helposti lisää/isompaa alueta jaettavaksi. Itse olin hölmö, enkä ensimmäisenä keäsnä ottanut vastaan tarjottua toista piiriä, kun luulin että olisi liian rankkaa tehdä tuplalenkkiä. Tostuushan on se, että mitä vaan ehtii jakamaan, kunhan liikkuu nopeasti ja hyvin ne lenkit jaksaa tehdä syömällä riittävästi :).

Tuohon lämpöhakuisen viestiin voin vain sanoa, että olen täysin samaa mieltä. Tämä on ainakin toistaiseksi paras viritys mitä itsellä on ollut työn ja harrastuksen yhdistämisessä. Totesin jo, että ATK-tuki ja tietokoneharrastus = BIG FAILURE!

Vastausta tuohon alempaan: Toki pitää vetää aika lailla samalla asenteella kuin lenkillä. Itselle ei ennen tätä duunia 3-4h maastopyörälenkitkään(yksin wtf?!?) olleet mitenkään erikoisia joten tää duuni sopii aika hyvin :). Töissä voi kuunnella radiota, podcastia yms, yhtä lailla sitä joutuu esim. rekalla pitkiä matkoja ajaessa viettämään aikaa kopissa istumalla ja tiet vähän vaan vaihtuu. Vapaaviikonlopuista joutuu täälläkin luopumaan, 7+1 työaikajärjestelmä on käytössä(7 pv töitä ja 1 vapaata, kun vapaapäivä osuu lauantaille on myös seuraava sunnuntai vapaa). Tunteja tulee kuitenkin viikossa vähän, joten aikaa harrastuksille riitää.

Kyllä varmasti löytyy noita hommia, porukkaa haetaan usein tekemään kaiken maailman lomituksiakin sun muita.

Ite olen noista hommista vähän eri mieltä, kun "Juves". Sen vaan sanon, että paskempaa ja tylsempää hommaa saa hakea! Vitutuksen määrä on huikea, kun painat 5 viikonloppua töitä putkeen, aina 7 yötä peräkkäin + yks vapaa yö. Vapaa-aikahan tuossa käytännössä menee kaikki. Joillekkin tommonen tietysti saattaa sopia, mutta ei minulle ainakaan.

Tuossa hommassahan on myös suuri vaara tulla jonkinlaiseks hulluks erakoks. :D Valehtelematta joka kolman lehdenjakaja oli, anteeks vaan, hieman reppanan olosia hiljasia hissuttajia. Töissä saa kyllä olla yksin, eikä tarvi kellekkään puhua, jos siitä tykkää.

Kyllä varmasti löytyy noita hommia, porukkaa haetaan usein tekemään kaiken maailman lomituksiakin sun muita.

Ite olen noista hommista vähän eri mieltä, kun "Juves". Sen vaan sanon, että paskempaa ja tylsempää hommaa saa hakea! Vitutuksen määrä on huikea, kun painat 5 viikonloppua töitä putkeen, aina 7 yötä peräkkäin + yks vapaa yö. Vapaa-aikahan tuossa käytännössä menee kaikki. Joillekkin tommonen tietysti saattaa sopia, mutta ei minulle ainakaan.

Tuossa hommassahan on myös suuri vaara tulla jonkinlaiseks hulluks erakoks. :D Valehtelematta joka kolman lehdenjakaja oli, anteeks vaan, hieman reppanan olosia hiljasia hissuttajia. Töissä saa kyllä olla yksin, eikä tarvi kellekkään puhua, jos siitä tykkää.

Millasilla palkoilla jengi noita töitä tekee? Ei kiinnostais millään tonnin kuukauspalkoilla tehä.

Mulle sopii yöduuni, kuhan ennen kuutta pääsee kotiin. Sit on koko päivä aikaa treenata ja syödä. Heti kun heräilee siinä kahden maissa.
Jotku perus aamuvuorot taas kusee, koska en saa itseäni väännettyä tarpeeks aikasin nukkumaan, että sais hyviä yöunia. Tollanen normirytmi menee sit taas ihan sekasin jos vaikka eksyy välillä ovelle töihin.

Itse tekisin mieluummin huonommallakin palkalla jos vaan töissä viihtyy. Jotain pientä näpräiltävää on aina kiva olla, sellasia "teenpä ton tosta" -hommia ohimennen jos ei muuta. Semifyysistä hommaa myös, mukava vähän liikkua.
Tienestipuolesta jääkin kiinni mun kokemukset sitten... :D

Tuohon työstressiin auttaa kun hommaa työn jota oikeasti haluaa tehdä.
Olin ite 13v kun päätin mitä teen "isona", ja sitä hommaa on takana kohta kymmenisen vuotta.
Kun ei ketuta koko ajan siellä töissä, on vapaa-ajallakin paljon rennompi olo. Eikä esim vkonloppuna tarvitse murehtia, että "v**tu kun pitää maanantaina mennä taas sinne töihin".
Kokeilkaapa huviksenne, voi elämänlaatu muuttua yllättävän paljon.

Viisaita sanoja! Joka hommassa on varmasti omat hyvät ja huonot puolet, mutta jo pelkkä ajatusmalli siitä, että kuinka selviäisi helpommalla ilman että on kiinnostunut pätkääkään työstään on hanurista IMO. Sinne duuniin on kuitenkin raahauduttava kohtuu monena aamuna ennen kun eläke koittaa (jos se nykysysteemillä edes koskaan koittaa) ja jaksamiseen auttaa armottomasti jos työstään tykkää. Kaikilla ei tietysti ole mahdollisuutta tehdä sellaista "unelma työtä" ja vaikka olisikin niin sekin ihan varmasti joskus tökkii.

Onhan se totta että duuni kannattaa valita pidemmän päälle omien lahjakkuuksien, luonteenpiirteiden ja mieltymysten mukaan, mutta nykyajan työtilanteessa ymmärrän toistakin näkökulmaa. Jos sitä koulutusta ei alla ole, ja haluaa työelämään mahdollisimman vähällä koulutuksella että pääsee tienaamaan leipää, on sitä tarjontaa lähinnä tuolta "paskahommasta" aina "siedettävään duunarihommaan" ja palkkataso pyörii 1200-2000 eur/kk tasolla niin jos siitä haarukasta on pakko jotain henkensä pitimikseen tehdä, voi sitten yrittää vaikka päästä sinne palkkahaitarin yläpäähän ja jollain "vähemmän paskamaisella" duunilla nyt alkuun ja miettiä sitten sitä tulevaisuutta kun saa ylipäänsä kodin talouden pyörimään. Moni on kuitenkin ollut työttömänäkin kauan ja joutuu ottamaan muuta kuin sen "unelmaduunin" vastaan.

Mä taas oon miettinyt, jotta josko lopettais tän pelkän palkan eteen tekemisen ja siirtyis muihin hommiin. Olisin valmis jopa pudottamaan 1/3 osan palkasta pois, mikäli löytyisi mielekäs ja haastava duuni päiväsaikaan.

55k€ vuosi ei ainakaan itselle enää korvaa jokapäiväistä vitutusta, mitä tuntee töihin lähtiessä. Töissä ei tarvi kyllä päätä stressata, tekee vaan mitä tarvii tehdä ja that's it. Tuossa se ehkä suurin miinus onkin, yllätyksettömiä ja yksitoikkoisia töitä 3:ssa vuorossa.

No mulle toi taas olisi yli kaksinkertainen palkka nykyiseen nähden, asuntolaina olis kohta maksettu.
Perkele, löisivät vaan stressiä ja kiirettä ja rahaa niskaan, katsotaan kestääkö!
Myönnetään, kaikki on suhteellista mutta kyllä vituttaa ja isosti kun ei itse ole pystynyt tuommoiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom