Sanon nyt heti jotain, mikä ei tue pakkiksen yleistä ilmapiiriä ja voimailuharrastusta. Jos joku henkilö yrttää treenata johonkin testiin (yleensä se on joko armeijaa varten tai joku valtion/turvallisuussektorin koulu), on mielestäni TÄYSIN turha tarjota vastauksia "ala treenaamaan vaan perus kolmijakoisella..."
1. Henkilö joka kysyy apua treenaamiseen, ei ole yleensä sellainen, joka tietäisi siitä kovinkaan paljoa = termit "kolmijakoinen" jne, jne tayttä hepreaa.
2. Yleensä testeissä, joissa joutuu antaamaan näytteen fyysisestä suorituskyvystään, ei sillä, miltä näytät, tai miten hyvin/kauan olet olet treenannut, ole paskankaan merkitystä - testiin on tietyt kriteerit, jotka testaajia kiinnostaa, EI MIKÄÄN MUU.
3. Jos aika on rajoitettu (viikoista muutamiin kuukausiin), ei mikään bodyohjelma anna järkevää tulosta TESTIÄ silmällä pitäen. Jos sinua vaaditaan testissä tekemään penkkiä ja kyykkyä, pitää NIITÄ harjoitella. Aivan sama, jos testissä on cooperin testi, et saavuta hyötyä 2 tunnin juoksulenkeistä tai aamuaerobisista tyhjällä mahalla kehotyyliin.
4. Painottaisin vielä sanaa TESTI ja siihen tähtäävä harjoittelu. Se, että onko treenaminen intensiivisest tiettyjä liikkeitä / vast järkevää YLEISESTIOTTAEN, ei muuta sitä faktaa, että testeissä katsotaan AINOASTAAN sitä, mikä oli vaatimuksena.
Ehkä kriittistä puhetta, mutta asian ymmärtävät löytävät pointin. Itse olen joutunut esim. työn puolesta aikanaan eri tehtäviin hakeutuessa kaksi kertaa antamaan näytteen testissä ja nykyisinkin vuosittain tietyt jutut. Niin valitettaavaa, kuin se onkin, niin vaikka treenaan vaikka 5 kertaa viikossa punteilla, ei se anna MITÄÄN kuvaa tahoille, jotka testejä suorittaa. Vaikka tietäsin mitä punttitreenaamisesta, ei sillä ole MITÄÄN merkitystä, kun joku hintelä treenamaton saa vaan tehtyä vaadittavan suorituksen. Sitäpaitsi kokonaistulos on yleensä parempi mm painoindeksistä / cooperista johtuen, ei näillä punttikuvioilla ole juuri hevonperseen merkitystä. Tulipa vuodatusta.
Alkuperäiseen kysymykseen minä tekisin, varsinkin jos aika on viikkoja / muutama kuukausi, pääasiassa noita liikkeitä, mitä testissä vaaditaan ja siihen päälle suhteellisen lyhyitä, tehokkaitav juoksulenkkejä.