Mustasta vyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timber
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minusta kyllä nämä kuntotestit, tai se että vyökoe olisi jotenkin testinä/suorituksena kova urakka, eivät kuulu kamppailulajin vyönarvon olemukseen. Vyönhän tulee kuvata enemmänkin kantajansa osaamista yleensä. Ei hänen osaamistaan tiettynä hetkenä. Entäs jos ei enää vuoden päästä jaksakaan juosta niin kovaa tai punnertaa yhtä monta kertaa? Tulisiko vyö ottaa pois?

Ehkä sittenkin tämä bjj:ssä käytetty tapa eli opettaja antaa milloin tahtoo/kokee tyypin ansaitsevan vyöarvon oppilaalleen tai judossa ennen käytetty ylenemismalli, eli kilpailumenestys ylempiä vöitä vastaan, voisi olla paras tapa ansaita vyö.

Eikö bjj:ssä ole enää käytössä tämä matsaus juttu mikä ainakin aiemmin oli mukana. Eli jos keltavöinen haluaa oranssille hänen täytyy vyökokeen yhteydessä peitota oranssivöinen matsissa?

Bloo sanoi:
Eikö bjj:ssä ole enää käytössä tämä matsaus juttu mikä ainakin aiemmin oli mukana. Eli jos keltavöinen haluaa oranssille hänen täytyy vyökokeen yhteydessä peitota oranssivöinen matsissa?

Noita vöitä ei tosin BJJ:ssä ole, eikä ainakaan meillä ollut vyökoettakaan, mutta yleensä pitää pärjätä omavöisille hyvin, ja pistää ylempävöisille tehokkaasti kampoihin, että saa itselleen ylemmän vyön.

Vyöarvot siis: valkoinen, sininen, purppura, ruskea, musta. Vyökoejuttu tosin on vähän valmentajakohtainen, mutta yleensä ainoastaan mustavöinen saa myöntää vöitä.

oppilas sanoi:
Tämä nyt ei pidä paikkaansa ollenkaan. Ensinnäkään opettelu ei todellakaan ala vasta mustalla vyöllä. Typerä väite!
Toiseksi tkdssä on täytettävä sekä harjoitusmäärät että määrätty aika ennen kuin pääsee vyökokeisiin. Esim toisen asteen musta ruskealla (vyö ennen mustaa, tai punamustaa jos olet alle 16v) pitää olla 12kk. Ensimmäisen asteen mustaruskealla pitää muistaakseni olla 9kk. Jos meinaisit mustan vyön kahdessa vuodessa suorittaa niin sinun pitäisi siis saavuttaa ensimmäisen asteen mustaruskea vyö kolmessa kk:ssa, joka on (ilman kykyä pysäyttää aikaa) mahdotonta.
Itse tae kwon doa pitkään harrastaneena tiedän, että jos mustan vyö kokeisiin meinaa mennä ja läpikin päästä niin pitää olla melkoinen akrobaatti.

On niitä muunkinlaisia vyösysteemejä kuin se mitä Suomen Taekwondo Unionissa käytetään.. Keskustelun alkuvaiheella mainitsin ITF TKD:n, siinä mustan vyön voi saavuttaa parissa vuodessa, kun treenaa ahkerasti, käy vyökokeissa, on motivoitunut ja jossain määrin lahjakaskin. Itelläni tosin on tässä systemissä vihreä vyö 2,5 vuoden harjoittelun jälkeen.. Sekin taidettiin jo aikaisemmin ilmaista tässä ketjussa että se musta vyö ei nyt ihan joka lajissa ole mikään mestarin arvo, ja käsittääkseni Kukki-Taekwondossakin (WTF) ollaan siirtymässä lyhempiin aikoihin ennen mustaaa vyötä, jotta systeemi vastaisi paremmin sitä mitä se on Koreassa.

~Proxi~ sanoi:
:D pakko vaa sanoa et jos jollain on 3-4 ja edes 5v päästä musta vyö ni voi saman tien pyyhkiä sillä persettä.. siinä ajassa ei osaa muuta ku luulla itsestään liikoja. :D
ei voi kun nauraa.. HAHAHAHA!!! :D

Hupinsa kullakin, mutta minä käyttäisin mieluummin puhdasta vyötä treeneissä. :lol2:

no joo.. ehkä liian provosoivasti ilmaisin asiani mutta kuitenkin. ;)
Hokutoryu jujutsussa vöitten aika väli on mielestäni sopivan pitkä. Ja sekin minimi mitä vaaditaan niin harva siinä ajassa suorittaan vaan menee pidempään. Vaatimus on kuitenkin aika korkea.

Mielestäni monilla ihmisillä on ollut hyviä pointteja asioiden suhteen, kuten esim. juoksu ja sparraus kunto eivät ole sama asia. Mustanvyön omaaminen tuo mielestäni lisää henkistä painetta harjoitella ja tulla paremmaksi. Tällöin joskus ehkä tulee vyö-tasonsa arvoiseksi. Toivottavasti. :wall:

Oma vyökokeeni Bujinkan Budo Taijutsussa kesti yhteensä 17 h ja ei ollut kovinkaan mielyttävä kokemus. Onneksi varsinaista fyysistä treeniä oli n. 13 h. Tekniikoita ja sparrausta ihan lopuksi. Lopussa alkoi vain olemaan jo niin poikki ettei miettinyt kauheasti. Esitelmä piti pitää lajista ja niitä pidettiin 4 h.

Omalle kohdalleni mustavyönkoe tuli aiheelliseksi kun shidoshi ilmoitti n. vuotta aikaisemmin että vyökokeet pidetään. Siitä alkoikin sitten henkinenpaine ja piina, koko vuodeksi. :wanha: Se tosin onneksi pakotti treenaamaan kunnolla. Ennen vyökoetta olin treenannut 7 vuotta.

Nyt ei ole enään onneksi edessä kuin 20-30 vuotta ennen 10. Dania. :zzzz: Sitä odotellessa yritän opetella perustekniikkaa paremmaksi ja harjoitella sparraamista. :rolleyes:

Mustasta Vyöstä jaksetaan aina jauhaa. Ei ihme, sillä sen kantajan pitäisi oikeasti osata taistella.

Mutta oikea tappeluhan on aivan erilaista kuin harjoittelu salilla: siinä voi mennä henkisesti lukkoon jne. Ensin pitää tottua tappeluun dojon ulkopuolella ennenkuin voi alkaa soveltamaan tekniikoitaan luovasti ja onnistuneesti. Mustan vyön kokeeseen lajissa kuin lajissa pitäisi lisätä muutama todistettu kontrolloimaton itsepuolustustilanne :D no jep jep.

Mutta siis ei se vyö vaan se työ! kuka on harjoitellut niin paljon että tekniikka tulee selkärangasta kun paniikki on päällä?

Niin no, joissakin touhuloissa mustavyö on rajapyykki, jonka jälkeen ruvetahan treenamahan tosissaan. Ts. oppilas hallitsee perusteet, jolloinka voidaan ruveta syventymään oleelliseen.

Uutena vuotena kehui yksi pahoinpitelijä, kuinka hänellä on musta vyö. Painoin polvella olkapäästä ja kädellä päästä. Kerroin, että itselläni on varustevyö täynnä romua, ei muita vöitä ja hyvin maassa pysyi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pointti on se että ei tarvitse olla mustan vyön omaava että osaa jotain. itsestäni voin sanoa että olen saanut lahjat jostain kamppailulajeja kohtaan ja enkä todellakaan voi sanoa että oisin vain kakkos tason omaava. vyöt, tasot ei merkitse mitään.. aloittelijoille se on hyvä visuaalinen merkki osaamisestaan (ehkä) mutta mitä kokeeneempi on ja vuosia takana ni tajuaa että oma osaaminen ja treeni on tärkeintä.

:kippis1: Itselläni yli 2 vuosikymmentä treenejä eri lajeissa ja matseja eri lajien edustajien kanssa, sekä jatkuvaa strategian opiskelua, ja voin todeta että joillain on kamppailu veressä ja toiset eivät opi koskaan pitämään puoliaan vaikka olisi mitä tekniikoita treenattu.
Muuten niin monipuolisille jujutsukoille tuntuu kasvoihin lyöminen aiheuttavan ongelmia ja tyyli rikkoutuu.

Taifun sanoi:
Pointti on se että ei tarvitse olla mustan vyön omaava että osaa jotain. itsestäni voin sanoa että olen saanut lahjat jostain kamppailulajeja kohtaan ja enkä todellakaan voi sanoa että oisin vain kakkos tason omaava.

Onneksi olkoon.

BJJboy sanoi:
Noita vöitä ei tosin BJJ:ssä ole, eikä ainakaan meillä ollut vyökoettakaan, mutta yleensä pitää pärjätä omavöisille hyvin, ja pistää ylempävöisille tehokkaasti kampoihin, että saa itselleen ylemmän vyön.

Vyöarvot siis: valkoinen, sininen, purppura, ruskea, musta. Vyökoejuttu tosin on vähän valmentajakohtainen, mutta yleensä ainoastaan mustavöinen saa myöntää vöitä.

Ihan fiksu systeemi vyön myöntämiselle BJJssä. Vielä parempi mielestäni on Venäjällä judossa käytössä oleva systeemi, jossa vyöt myönnetään puhtaasti kilpailumenestyksen perusteella. Tosiasiahan on, ettei osaamista voi kunnolla näyttää eikä edes oppia muuten kuin matsaamalla. Venäjällä musta vyö on vähintään alueensa mestaruuskisoissa pärjännyt kaveri. Venäjällä vyön värillä on oikeasti arvoa. Oliskohan ryssillä sambossakin sama systeemi? Arvatenkin.

Taifun sanoi:
itsestäni voin sanoa että olen saanut lahjat jostain kamppailulajeja kohtaan ja enkä todellakaan voi sanoa että oisin vain kakkos tason omaava. vyöt, tasot ei merkitse mitään.. aloittelijoille se on hyvä visuaalinen merkki osaamisestaan (ehkä) mutta mitä kokeeneempi on ja vuosia takana ni tajuaa että oma osaaminen ja treeni on tärkeintä.
Voi jospa minakin olisin yhta onnekas, etta olisin saanut lahjat jostain. Tallaisena lahjattomana pitaa vain treenailla eika kuitenkaan tule valmista. Vielakin silmista kiiltaa vain se musta vyo. Milloinkohan mina ymmarran oman osaamisen ja treenin tarkeydyn.

Tekiko hyvaa?

taisto sanoi:
Voi jospa minakin olisin yhta onnekas, etta olisin saanut lahjat jostain. Tallaisena lahjattomana pitaa vain treenailla eika kuitenkaan tule valmista. Vielakin silmista kiiltaa vain se musta vyo. Milloinkohan mina ymmarran oman osaamisen ja treenin tarkeydyn.
--------------------------------------------------------------------------
Tekiko hyvaa?

Joo olen onnesta ymmyrkäisenä :D

huoh se oli lainaus viestistä johon siinä alla vastasin, tuossa alla koko juttu.
:curs: Tässähän joutuu vaihtaan nickiä kohta ennenkuin on kolmea viestiä
lähettänyt.

01.02.2004, 11:42

~Proxi~

Posts: 123 morjens.. huomasin selaillessani nettiä et täällähä on kivaa keskustelua kamppailulajeista. Joo, ainaha mustia vöitä arvostetaan mutta väri vyöt jää toissijalle. sekin vain yleistystä ja harhaluuloa. esim. itse olen treenaillu ju-jutsua ym ym ja nykyään krav magaa yhteensä noin 10v ja mulla on jutsussa oranssi ja magassa toka taso. mutta kokemusta on tullu paljon ja myös pohdiskelua tekniikoita ja tapoja kohtaan. oon myös treenannu wing tsunia jossa juuri ns itsepuolustustapa tulee kyseeseen. ei niinkään perustekniikat ja humpuuki tekniikat, heitot jne. Pointti on se että ei tarvitse olla mustan vyön omaava että osaa jotain. itsestäni voin sanoa että olen saanut lahjat jostain kamppailulajeja kohtaan ja enkä todellakaan voi sanoa että oisin vain kakkos tason omaava. vyöt, tasot ei merkitse mitään.. aloittelijoille se on hyvä visuaalinen merkki osaamisestaan (ehkä) mutta mitä kokeeneempi on ja vuosia takana ni tajuaa että oma osaaminen ja treeni on tärkeintä. Olen saanut jopa nauraa että esim mite huonoja yksilöitä on krav magassa jossain 5tasossa. Mutta magassa noi tekniilat ei mitään järisyttävän vaikeita edes ole. Myös monet lajit ontuvat opetukseen/opettajaan koska treenataan vaa tekniikoita tietyllä tavalla. esim ju-jutsussa oon huomannut sen. Ollaan niin uskollisia lajiin kohtaan että ei voi muuttaa tapaa. Kun taas mitä nyt olen vähä treenannu krav magassa ja opetellut wing tsunia ni olen oppinut enemmän ku koko aikana yhteensä ju-jutsussa. aina pitäisi miettiä mikä on helpoin tapa ratkoa ongelma. (vastustaja) vastustaja on aina ongelma, riski.. sen teot on ongelmia mitä ratkotaan ja pohditaan. ei mitään yksittäisiä tekniikoita -koukun torjunta s-blockilla, kyynärpääisku vatsaa, heitto paskaa. Käutännössä tollanen ei toimisi koskaan. Ja myös olen kuullut ( mitä mustiin vöihin tulee) että baarissa oli tullut pieni kahakka jossa oli osaisena ju-jutsun 3 vai onko nykyään 4.dan musta vyö nimeltä mainitsematon. (kova jannu, sitä en kiellä) kyseinen mustavyö oli aatellu että heitänpä kaverin hienolla lonkkaheitolla. ni PAM, humalainen mies oli noin vaan lyönyt mustaa vyötä turpaan ja se loppui siihen. Kannattaa alkaa miettimään oikeasti mitö tekee salilla, mitä tekniikoita ja miksi ja kannattaako tietyn lajin omaisesti käyttää oppejaan jos joutuu kadulla tappeluun. Kovia jannuja on mustissa vöissä ja myös alemmissa vöissä mutta heikoimmat ovat ne joilla on luja putkinäkö vain yhteen lajiin tai teittyyn tekniikkaan/tapaan.

Taifun sanoi:
Joo olen onnesta ymmyrkäisenä :D

huoh se oli lainaus viestistä johon siinä alla vastasin, tuossa alla koko juttu.
:curs: Tässähän joutuu vaihtaan nickiä kohta ennenkuin on kolmea viestiä
lähettänyt.

Jos olisit quotannut oikein, niin tätäkään väärinkäsitystä ei olisi päässyt syntymään :)

Mutta nöyrimmät anteeksipyynnöt väärälle henkilölle kuittailemisesta.

Patrick Bateman sanoi:
Varmaan sitten ainut järkevä asia koko valtiossa.

Jos kamppailulajeista(perinteisistä) puhutaan, niin Venäjällä on rutkasti "järkeviä asioita". Kilpaurheiluun painottuva lajikulttuuri, korkealuokkainen valmennus, laaja kansallinen taso jne. Aika paljonhan suomalaiset ruttukorvat ryssissä käyvät oppia hakemassakin. Enemmänkin silti varmaan voisi.

Taifun sanoi:
Tässähän joutuu vaihtaan nickiä kohta ennenkuin on kolmea viestiä
lähettänyt.
Minun vastaus oli asiaton, ei tarvitse sen takia vaihdella nimimerkkeja. :morkkis
Tuo teksti, mihin olit quotannut, oli keskivertoa vaikeampaa lukea.

Suositut

Back
Ylös Bottom