Mustasta vyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timber
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Lycanth
Tämän sanoi minulle ensimmäisen kerran 2 danin henkilö. Tietenkin värivyöllä oppii, mutta kun vasta olet saanut mustan niin silloin todella avautuu laji. Tulee niin paljon uusia asioita. Ei se tarkoita automaattisesti sitä, että olet lajissa "mestari" kun olet saanut mustan. Tietenkin tuossa on myös ironiaa matkassa. Kyllä siihen työtä vaaditaan, että mustan saa, eikä kaikista ole siihen.
Olen aina mieltänyt niin että alemmilla "vöillä" harjoitellaan enemmänkin yksittäisiä tekniikoita ja korkeammilla tasoilla niiden yhdistämistä taktiikoiksi. Ylemmillä tasoilla myös lisätään realistisuutta ja luovuuttaa kun ei tarvi perustekniikoita jankuttaa.

Originally posted by XXL
Olen aina mieltänyt niin että alemmilla "vöillä" harjoitellaan enemmänkin yksittäisiä tekniikoita ja korkeammilla tasoilla niiden yhdistämistä taktiikoiksi. Ylemmillä tasoilla myös lisätään realistisuutta ja luovuuttaa kun ei tarvi perustekniikoita jankuttaa.

Ei se perustekniikan jankuttaminen mihinkään häviä, vaikka onkin korkeampi vyö. Ei ehkä määrällisesti niin paljoa sitä tehdä, mutta pakko se sitäkin on tehdä. Myös ymmärryksen perustekniikan "ideasta" pitäisi alkaa löytymään korkeammilla vöillä, ettei se ole vain se tekniikka, joka tehdään tavalla X. Pitäs alkaa käsittämään MIKSI se tehdään tavalla X tai jos sen vaikka pystyisikin tekemään tavalla Y.

TJJ sanoi:
Myös ymmärryksen perustekniikan "ideasta" pitäisi alkaa löytymään korkeammilla vöillä, ettei se ole vain se tekniikka, joka tehdään tavalla X. Pitäs alkaa käsittämään MIKSI se tehdään tavalla X tai jos sen vaikka pystyisikin tekemään tavalla Y.
Tuo vika on useissa lajeissa kun ei ajoissa kysytä "gurulta", miksi jokin hölmöntuntuinen liike tehdään. Joissain lajeissa liikkeet todella onkin typeriä, mm. karaten nyrkki suorana seisominen ja muu patsastelu.

Krav magassa kyseenalaistin, kysyin ja opin ensimmäisestä päivästä asti liikkeiden ajatuksen. Tähän siellä ehdottomasti rohkaistaan. Hyöty oli suunnaton kun oli oma usko mukana joka harjoituksessa jo peruskurssilla eikä vasta sitten joskus eksperttitasolla.

XXL sanoi:
Tuo vika on useissa lajeissa kun ei ajoissa kysytä "gurulta", miksi jokin hölmöntuntuinen liike tehdään. Joissain lajeissa liikkeet todella onkin typeriä, mm. karaten nyrkki suorana seisominen ja muu patsastelu.

Tämä on pakko kuulla: Mitä tarkoittaa "mm. karaten nyrkki suorana seisominen ja muu patsastelu."?

XXL sanoi:
Krav magassa kyseenalaistin, kysyin ja opin ensimmäisestä päivästä asti liikkeiden ajatuksen. Tähän siellä ehdottomasti rohkaistaan. Hyöty oli suunnaton kun oli oma usko mukana joka harjoituksessa jo peruskurssilla eikä vasta sitten joskus eksperttitasolla.

Hienoa, että kysyit ja kyseenalaistit. Sitä kovin harva uskaltaa tehdä, vaikka sitä juuri pitäisi tehdä. Toisaalta asioita pitää pähkäillä myös itse omassa päässään, eikä koittaa hakea kaikkea valmiiksi pureskeltuna. Ja liikkeiden ajatuksella en nyt sinänsä tarkoita yksistään sitä että "mitä sillä tehdään", vaan enemmänkin "mitä? missä? milloin? miksi näin? miksi ei näin? miten tekniikan voima tuotetaan? jnejnejne"

TJJ sanoi:
Tämä on pakko kuulla: Mitä tarkoittaa "mm. karaten nyrkki suorana seisominen ja muu patsastelu."?
Olin nuorempana vuoden karatessa. Kertaakaan ei sparrattu tai edes tehty liikkeitä vastustajaa kohti (paitsi niitä naurettavia käden vääntöjä). Aika kului treeneissä lähinnä nyrkki suorana seisomisessa rivissä (no se perus karate asento jossa toinen käsi on lantiolla sivussa alhaalla rintamasuunta eteenpäin) jolloin valmentaja työnteli nyrkkejä onko tasapaino kohdallaan. Kaikki liikkeet ja torjunnat tehtiin rivissä ja liike jätettiin ääriasentoon jolloin taas valmentaja kiersi katselemassa. Koko hommalla ei ollut mitään tekemistä itsensä todellisella puolustuksella.

Tiedän että karatessa on realistisempiakin suuntauksia, mutta meillä oli tätä.

XXL sanoi:
Saattaa vaihdella saman suuntauksen sisälläkin treenit kovasti, opettajasta paljon kiinni. Meillä oli ensimmäisen vuoden aikana sparraamista siinä määrin kuin sillä treenimäärällä siihen kykenee, mutta tuntumaa jo haettiin.

Mutta mitä tulee tähän mustavyö-keskusteluun niin moni luulee, että jonkun lajin mustan vyön omaava henkilö on automaattisesti taitava ja "kova" tyyppi. Musta vyö ei sinällään ole mikään absoluuttinen mittari jonkun taitotasosta ja perusteet vöiden myöntämiseen ovat kirjavia. Olen nähnyt muutamia mustavöisiä, joiden kohdalla herää kysymys, että :confused: ovat tainneet saada joulupukilta mustan vyön. Verrattuna taas siihen, että joku nostaa penkistä vaikka sen 300kg tai joku juoksee satasen kympin pintaan niin heti tiedetään, että kova kaveri kyseessä. Ehkä vähän ontuvia vertauksia, mutta varmaan siitä ymmärti pointin.

Haaberi sanoi:
Olen nähnyt muutamia mustavöisiä, joiden kohdalla herää kysymys, että :confused: ovat tainneet saada joulupukilta mustan vyön. Verrattuna taas siihen, että joku nostaa penkistä vaikka sen 300kg tai joku juoksee satasen kympin pintaan niin heti tiedetään, että kova kaveri kyseessä. Ehkä vähän ontuvia vertauksia, mutta varmaan siitä ymmärti pointin.
Olen kuullut että Krav Magan expert tasolla pitää torjua oikea puukkohyökkäys jolloin ilman torjuntaa voi lähteä tasokokeissa henki. Hyökkäys on aika alkeellinen ja etukäteen tiedossa mutta tarkoituksena on varmaankin pitää koe missä mitataan kuinka kova "oikean" vaaratilanteen kanssa on.

XXL sanoi:
Olin nuorempana vuoden karatessa. Kertaakaan ei sparrattu tai edes tehty liikkeitä vastustajaa kohti (paitsi niitä naurettavia käden vääntöjä). Aika kului treeneissä lähinnä nyrkki suorana seisomisessa rivissä (no se perus karate asento jossa toinen käsi on lantiolla sivussa alhaalla rintamasuunta eteenpäin) jolloin valmentaja työnteli nyrkkejä onko tasapaino kohdallaan. Kaikki liikkeet ja torjunnat tehtiin rivissä ja liike jätettiin ääriasentoon jolloin taas valmentaja kiersi katselemassa. Koko hommalla ei ollut mitään tekemistä itsensä todellisella puolustuksella.

Kyllä sillä on paljonkin tekemistä itsensä todellisella puolustuksella. Mutta ainakin karatessa "oppimiskäyrä" on suhteellisen pitkä. Mutta kun on perusasiat kunnossa (=perustekniikat) niin siitä on hyvä lähteä rakentamaan todellista taitoa. Karatessa varsinkaan ei ole mitään oikotietä onneen, kuten ei muissakaan lajeissa. Harjoittaa muuten myös kivasti korvien väliä tuo "paikallaan" jököttäminen. Realistisuudesta ei voi puhua oikeastaan minkään lajin kohdalla, minun mielestäni.

Vuoden kokemuksella mitään lajia ei kannata lähteä arvioimaan.

Karatessa suuntauksia on todellakin monia, ja myös monta muuta "aihe-aluetta" kuin "todellinen" itsepuolustus. Myöskin on huomattava, että kahden eri vetäjän treenit voivat erota toisistaan enemmän kuin kaksi eri suuntaustakin.

No, mutta alkaa mennä vähän :offtopic:.

Vaikka punavalkoinen

Mun puolesta on ihan sama millainen vyö henkilöllä on. Mustanvyön voisi minun puolesta myöntää sellaiselle joka sitä haluaa.Siinähän sitten menee treeneihin omalla riskillä. Eri asia on, jos sillä halutaan kontrolloida jonkin lajin tai seuran tasoa. Kyllähän treenaajasta aika äkkiä huokuu osaamisen taso oli vyö mikä hyvänsä. :wanha:

käsittääkseni suomessa on tosiaan pääsääntöisesti mustanvyön suhteen hyvä taso, eli sitä ei myönnellä kenelle tahansa. Itse ihmettelin tosin käytyäni han moo do näytöksessä, kun vuoden treenanneilla tyypeillä oli siniset vyöt. Noh, so not kuhan treeni kulkee :)

Aikoinaan kävin hapkidoa keltaiselle vyölle asti, ja silloinen "mestari", muistaakseni nimeltään miska kämäräinen tms. kertoi että hänelle (tai jollekulle muulle) oli joskus joku ulkomainen n.danin jannu sanonut että "eiköhän laiteta sullekkin toi musta vyö niin saatte seuraan yhden mustanvyön tyypin?".

hapkidosta sen verran että oli ihan mielenkiintoinen laji sinällään, osittain tuntui että siitä voisi olla jotain hyötyä tositilanteissakin. Miska ainakin oli kannustava ja helvetin taitava jannu, näin häntä sitten pari kertaa eri tilanteissa oikein tositoimissa ja hyvin pisti pakettiin isompiaan :)

Kiinnostus lopahti lähinnä liikesarjojen opetteluun ja muiden tahtiin treenaamiseen. Yksilölajit on enemmän mulle, mutta pitihän se sekin käydä toteamassa.,

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
YLEENSÄ musta vyö tarkoittaa, ainakin Suomessa ja vakavasti otettavissa lajeissa ja seuroissa, sitä että on harrastanut pitkään ja panostanut lajiin.

YLEENSÄ pitkään harjoittelemalla tulee paremmaksi taistelijaksi.

Mutta se mikä on yleensä totta ei aina ole totta. Loppujen lopuksi musta vyö kertoo vain sen että harjoiteltu on ja pitkälle päästy, tai ainakin alkuun, mutta VAIN LAJIN JA SEN HARJOITTELUN LUOMISSA PUITTEISSA. Se ei takaa taistelutaitoa tai itsepuolustuskykyä, vaan ainoastaan sen että oma laji on hallinnassa.

Lapsena ja nuorena ansaitut vyöt ovat yhtä tyhjän kanssa. On naurettavaa jakaa mustia vöitä alle 50-kiloisille ja alaikäisille, kunhan vain jaksavat tahkota treeneissä tarpeeksi pitkään.

Lapsilta vyöt pois ja takaisin alkuun kun tulevat aikuisten sekaan. Opettaa samalla vähän asennetta. On surullista että jotkut leijuvat haavemaailmassa jossa vain vyö merkitsee, ei esim. koko ja kokemus.

Loppuun muistelo kaukaiselta peruskurssilta... Apuvalmentaja, 18 vee ja musta vyö, huvittelee lämmittelysparrissa vetelemällä kierähdystakapotkuja valkoisten vöiden mahaan. Kaikki lakoavat gurun taitojen edessä. Itse en teekään elokuvakaatumista vaan seison paikallani, jolloin piruettiballerina lentää turvalleen kun massa pysähtyy suurempaan massaan. Pääsi sitten kostamaan myöhemmin, ja osasihan se ainakin lyödä kovaa ja nopeasti. Mutta juoksi koko loppukurssin pakoon aina kun hain häntä loppumattovääntöön. Viisas mies!

Se henkselinpaukuttelusta. 90% tapaamistani mustista vöistä on ollut kovia luita, lajista riippumatta. Suomessa on seuratoiminta vielä aika terveellä mallilla. Omassa seurassani edes alempia värivöitä ei saanut pelkästä hyvästä yrityksestä. Ei edes keltaista.

Suomeen ei kaiketi vielä ole rantaunut jenkki-systeemi, että tuon maagisen vyön saa kahdessa vuodessa/suoraan, kunhan muistaa maksaa "mestarille"..............

Wintikka sanoi:
Suomeen ei kaiketi vielä ole rantaunut jenkki-systeemi, että tuon maagisen vyön saa kahdessa vuodessa/suoraan, kunhan muistaa maksaa "mestarille"..............

Huhu kertoo eräästä kamppailutarvikkeita myyvän liikkeen omistajan kerran vihjanneen eräälle harjoitushallia etsineelle suomalaiselle karatekalle, että jos kaveri rupeaa edustamaan erästä tiettyä lajia, niin mustan vyön ja todistukset saadaan nopeasti Turkista ... :lol2:

Totta vai tarua? No oli miten oli, eiköhän Suomi ole hiukan liian pieni paikka perustaa budoseura valheellisin perustein. Täällä kun kaikki tuntee kaikkien taustat kuitenkin.

ITF Taekwon-Dossa mustan vyön voi saada parissa vuodessa jos treenaa 7+ kertaa viikossa eikä kämmäile vyökokeissa. Eli vyösysteemissä ei niinkään katsota aikaa edellisestä vyökokeesta vaan paljonko on treenannut. Mielestäni varsin fiksua ettei vaadita kerran tai pari kertaa viikossa treenaavilta ja himotreenaajilta yhtä pitkiä minimiaikoja vyökokeiden välillä.

Koipireisi sanoi:
Lapsilta vyöt pois ja takaisin alkuun kun tulevat aikuisten sekaan.

Alaikäisten mustat vyöt.. Mikä ettei jos osaa vyökokeissa vaadittavat jutut. Musta vyöhän "ei takaa taistelutaitoa tai itsepuolustuskykyä, vaan ainoastaan sen että oma laji on hallinnassa."

Koipireisi sanoi:
On surullista että jotkut leijuvat haavemaailmassa jossa vain vyö merkitsee, ei esim. koko ja kokemus.

Totta..

aPache sanoi:
Huhu kertoo eräästä kamppailutarvikkeita myyvän liikkeen omistajan kerran vihjanneen eräälle harjoitushallia etsineelle suomalaiselle karatekalle, että jos kaveri rupeaa edustamaan erästä tiettyä lajia, niin mustan vyön ja todistukset saadaan nopeasti Turkista ... :lol2:

Totta vai tarua? No oli miten oli, eiköhän Suomi ole hiukan liian pieni paikka perustaa budoseura valheellisin perustein. Täällä kun kaikki tuntee kaikkien taustat kuitenkin.

Ihmettelen miksi joku haluaisi mustan vyön, vaikka tietää että ei omaa siihen vaadittavia taitoja. Itse ainakin haluaisin, että on sellainen fiilis, että hallitsee vanhat asiat tarpeeksi hyvin, ennen kuin siirtyy seuraavalle vyöasteelle. Ja en nyt sitten tiedä onko koko vyö kovin tärkeä, kunhan vain itse tietää hallitsevansa haluamansa asiat.

Omalla kohdalla ainakin treenivuodet ovat vähentäneet vyön värin merkitystä. Olihan se alkuun tietysti kovastikin motivoiva tekijä saada hieman väriä elämään ja oranssin vyön omistajana sitä käveltiin heti metriä ylempänä vaikka mitään ei osattu :lol2:

oma

Helpolla nuo mustat vyöt ei kyllä todellakaan irtoa, itse mustan vyön vyökoe kestää noin 3 tuntia ja aikaisemmin päivällä on jo kokelailla ollut parin tunnin

Olikohan se oranssi vyö ku kesti vyökoe jotai 4+ tuntia. olin tosin tullut jo vähän aikaisemmin lämmittelemään. oli aika poikki sen jäkeen. oma lajini on jujutsu.

Suomessa judon danin saaminen kestää sen +/- 10 vuotta. Tietääkseeni muualla maailmassa mustan saat judossa paljonkin helpommalla. Esimerkiksi Japanissa ei ole juuri muita kuin mustia ja valkeita. Dani tulee parissa vuodessa ja korotuskin tapahtuu yleensä matsauksen mukaan. Siellä taitaa olla niin paljon harrastajia että rekisterin ylläpito on lähes mahdotonta ilman kohtuuttomia resursseja.

Uskoisin että tämän standardoimisen ja rekisteriin ylläpidon vaikeuden takia suuremmat lajit eivät oikein pysty kontrolloimaan vöiden jakoa. BJJ on hyvä esimerkki lajista joka on vielä marginaalinen ja pystyy kontrolloimaan vöiden myöntämistä aika hyvin. TKD taas on esimerkki lajista jolla on 50miljoonaa(kotisivujen mukaan tosin..) harrastajaa ja varmasti suurta heittoa vöiden jaossa. En oikein jaksa uskoa että esim. Sarah Míchelle Gellar, Joe Rogan ja Ryan Philippe osaavat mitään muuta kuin perusteet..

valmis sanoi:
Helpolla nuo mustat vyöt ei kyllä todellakaan irtoa, itse mustan vyön vyökoe kestää noin 3 tuntia ja aikaisemmin päivällä on jo kokelailla ollut parin tunnin

Olikohan se oranssi vyö ku kesti vyökoe jotai 4+ tuntia. olin tosin tullut jo vähän aikaisemmin lämmittelemään. oli aika poikki sen jäkeen. oma lajini on jujutsu.

Missäs leirillä ja millo tuollaset vyökekokeet on ollu? Oliks sitte paljo sakkii yrittämäs vyötä vai? Kuulostaa sen verra hurjalta vaa, sillä itelläni kesti oranssin vyön koe sellaset 2h, ja se tapahtu pääsiäisleirilä tampereela vuona 2000.

Koipireisi sanoi:
Lapsena ja nuorena ansaitut vyöt ovat yhtä tyhjän kanssa. On naurettavaa jakaa mustia vöitä alle 50-kiloisille ja alaikäisille, kunhan vain jaksavat tahkota treeneissä tarpeeksi pitkään.
Alle 50-kiloiset siis eivät saisi ansaita mustia vöitä? Edes naiset?
Eli siis jos Herra X 17v panostaa lajiin saman verran kuin Herra A 18v niin siltikään herra X ei ansaitse mustaa vyötä vaikka Herra A ansaitsee vaikka he teoriassa olisivatkin tehneet kaikki asiat samoin.

;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom